غیبت رهبران آفریقایی در کنفرانس امنیتی مونیخ

آلمان و دیگر کشورهای مطرح جهان در جریان اجلاس امنیتی مونیخ در خصوص وخامت وضعیت امنیتی در قاره آفریقا اظهار نگرانی کردند، اما سران دولت‌های آفریقایی که برای شرکت در اجلاس دعوت شده بودند، عمدتا در این کنفرانس غایب بودند.

غیبت رهبران آفریقایی در کنفرانس امنیتی مونیخ

در پنجاه‌وششمین کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان، قدرت‌های جهانی درباره مسائل مختلف اعم از تضعیف جایگاه غرب در جهان، شیوع ویروس کرونا و بحران‌های خاورمیانه و لیبی صحبت کردند، اما تعداد نمایندگان کشورهای آفریقایی در این اجلاس عددی تک‌رقمی بود و حتی یک نفر از سران دولت‌های این قاره در این اجلاس شرکت نکرد، در حالی که تهدید فزاینده تروریسم و درگیری‌های مسلحانه این قاره را تحت تاثیر قرار داده است.

در یک گزارش بنیاد "کودکان را نجات دهید" که همزمان با نشست رهبران کشورهای جهان در مونیخ آلمان انتشار یافت عنوان شد: دست کم از سال 2005 تاکنون 95 هزار کودک در جهان کشته یا دچار قطع عضو شده‌اند و در عین حال دهها هزار تن دیگر نیز ربوده شده و میلیون‌ها نفر هم از دسترسی به تحصیلات محروم مانده‌اند.

طبق اعلام بنیاد "کودکان را نجات دهید" کودکان آفریقا تحت تاثیر بدترین وضعیت‌ها قرار گرفته‌اند و حدود 170 میلیون نفر در آفریقا و خاورمیانه در مناطق جنگی زندگی می‌کنند.

دن اسمیت مدیر اندیشکده SIPRI که در حوزه درگیری، تسلیحات و خلع سلاح پژوهش می‌کند به دویچه وله گفت: شما خواهید دید که عمده درگیری‌های خشونت‌آمیز برای قدرت‌های جهانی مطرح نیستند.

اسمیت از این‌که جامعه بین‌المللی به بحران آفریقا بی‌توجهی نشان می‌دهد ناخرسند بوده و گفت: آفریقایی‌ها جزو تفکرات جامعه امنیتی که در آلمان گردهم آمدند نبوده‌اند، اما این به این معنی نیست که نگرانی‌های مربوط به این حوزه بی‌اهمیت هستند بلکه مقام‌ها نخواستند بر حوزه ساحل و شاخ آفریقا متمرکز باشند.

کارشناسان امنیتی می‌گویند، علت این‌که غربی‌ها به مسائل امنیتی حوزه‌های آفریقا اهمیت نمی‌دهند این است که درگیری‌های مسلحانه آنها اعم از منطقه ساحل در غرب آفریقا و در حوزه شاخ آفریقا به حدی از کشورهای اروپایی دور هستند که تاثیر مستقیمی بر آنها نخواهد داشت.

اسمیت ادامه داد: هنگامی که اتفاقی در منطقه ساحل می‌افتد تا زمانی که به شکل موج مهاجران رهسپار به سمت اروپا تاثیرش را نشان ندهد، اروپا نگرانی ویژه‌ای نسبت به آن نشان نمی‌دهد.

با این حال آنگرت کرامپ کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان در غیاب رهبران آفریقا مسائل مربوط به این قاره را در کنفرانس امنیتی مونیخ مطرح کرده و خواستار افزایش تلاش‌ها به منظور مقابله با افراط‌گرایان در آفریقا شد.

او عنوان کرد: منطقه ساحل یک منطقه کلیدی برای اروپا به عنوان مثال در حوزه مهاجرت یا مقابله با تهدید تروریسم محسوب می‌شود به همین دلیل برای آلمان بسیار مهم است که به این حوزه به صورت نظامی و به طُرُق دیگر متعهد بماند.

در عین حال مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی و درگیری‌های مربوط به آن نیز در منطقه ساحل به سرعت گسترش می‌یابد. تا ماه مارس 2019 حدود 4.2 میلیون نفر در این حوزه آواره شده‌اند که یک میلیون نفر بیشتر از رقم آخرین رکورد ثبت شده مربوط به سال 2018 است. خشونت‌ها در این حوزه در 2019 به ویژه در مالی، بورکینافاسو ، نیجر و مناطق پیرامون دریاچه چاد تشدید شد.

در پاسخ به این بحران بانک جهانی اقدام به اعزام مدیر عملیات‌هایش به منطقه کرده و وی وعده داده در سه سال آینده 53 میلیارد دلار به حوزه منطقه آفریقا اختصاص پیدا کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها