اشتراکات و افتراقات ۲ لیست اصلاح‌طلبان / اختلاف بر سر ۵ کاندیدا؟

نگاهی به دو لیست حزب کارگزاران سازندگی و ۸ حزب اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که نام ۲۰ نفر در این دو لیست مشترک است.

اشتراکات و افتراقات ۲ لیست اصلاح‌طلبان / اختلاف بر سر ۵ کاندیدا؟

دعوت سران اصلاحات برای ثبت‌نام چهره‌های اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس یازدهم با اقبال روبرو نشد و از میان چهره‌های اصلاح‌ تعداد کمی راهی وزارت کشور و ستادهای انتخاباتی شدند. در گام دوم انتخابات و بررسی صلاحیت کاندیداها از سوی هیات های اجرایی و نظارتی، در نهایت برخی چهره‌های شاخص اصلاحات نتوانستند از سد شورای نگهبان رد شوند و با تیغ نظارت استصوابی کنار رفتند. همین نیز باعث شد تا شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از چندین جلسه، تصمیمش را بر عدم ارائه لیست از سوی این شورا بگیرد.

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان البته دست احزاب اصلاح‌طلب را برای ارائه لیست حزبی یا ائتلافی در انتخابات باز گذاشت تا آنها خارج از سازوکار این شورا بتوانند تصمیم حزبی خود را بگیرند.

کارگزاران چراغ اول را روشن کرد

پس از اعلام تصمیم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، محسن هاشمی اولین فردی بود که اعلام کرد حزب کارگزاران جلسه‌ای داشته و قرار است با لیست ائتلافی به انتخابات ورود کند؛ «در حزب کارگزاران سازندگی جلسه داشتیم تا بتوانیم لیست ارائه کنیم ولی نتوانستیم نام ۳۰ نفر را درآوریم و در نهایت به ۱۵ یا ۱۷ نفر نامزد مورد تایید رسیدیم. احزابی که توانسته‌اند به لیست ۳۰ نفره نامزدهای موردنظر خود برسند، می‌توانند با همدیگر ائتلاف کنند، ممکن است مثلا کارگزاران نتواند به لیست کامل ۳۰ نفره برسند ولی می‌توانند با سایر احزاب ائتلاف کنند.»

کارگزاران سازندگی اما برخلاف ادعای محسن هاشمی، در نهایت نه در ائتلاف با دیگر احزاب اصلاح طلب بلکه به صورت فردی اقدام به انتشار یک لیست کرد تا هم اولین حزب اصلاح‌طلبی باشد که برای انتخابات مجلس یازدهم لیست ارائه کرده و هم به احتمالات درباره ائتلاف با احزاب دیگر اصلاح‌طلب پایان دهد.

اصلاح‌طلبان، در مسیر چند لیستی شدن

از سوی دیگر اما زمزمه‌های انتشار لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان چند روزی بود که به گوش می‌رسید، اما گمانه‌زنی‌ها پس از مصاحبه مجید انصاری تبدیل به واقعیت شد، آنجا که گفت؛ «هم در لیست ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب و هم لیست حزب کارگزاران سرلیست هستم».

پس از اعلام مجید انصاری روز گذشته ۸ حزب اصلاح‌طلب نیز لیست خود را برای انتخابات مجلس یازدهم، منتشر کردند. حزب مردم سالاری، حزب اسلامی کار، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، خانه کارگر، انجمن اسلامی معلمان، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، حزب وحدت و همکاری و حزب آزادی، ۸ حزب اصلاح‌طلب بودند که لیست مشترک و ائتلافی خود برای انتخابات مجلس یازدهم در تهران را منتشر کردند.

لیستی که ۲۰ چهره مشترک با لیست کارگزاران دارد و البته در آن نام چهره‌هایی مثل مصطفی کواکبیان، محمدعلی وکیلی، مهدی شیخ، علیجانی و ابوالفضل سروش که در لیست کارگزاران کنار گذاشته بودند دیده می‌شود. چهره‌هایی که شاید محور اختلاف کارگزاران با احزاب اصلاح‌طلب بوده‌اند، چرا که افراد دیگر این دو لیست عموما افراد ناشناخته‌ای هستند و با تمرکز بر اشتراکات بین میان کارگزاران و احزاب اصلاح‌طلب، می توانستند به یک لیست مشترک و واحد از سوی اصلاح‌طلبان رسید.

حزب ندای ایرانیان از دادن لیست عقب نشینی کرد

در این میان با اینکه شنیده می شد حزب ندای ایرانیان به دبیرکلی صادق خرازی هم تصمیم به ارائه لیست دارد و شب گذشته نیز لیستی به اسم این حزب منتشر شد، اما در نهایت ندای ایرانیان از ارائه لیست عقب نشینی کرد تا در فاصله باقیمانده تا انتخابات پیش رو اصلاح طلبان فعلا با دولیست در صحنه رقابت حضور داشته باشند.

در جدول زیر به اشتراکات دو لیست اصلاح طلبان اشاره شده است؛

ردیف

لیست کارگزاران

لیست ۸ حزب اصلاح‌طلب

۱.

مجید انصاری

مجید انصاری

۲.

محمدحسین مقیمی

محمدحسین مقیمی

۳.

افشین علا

افشین علا

۴.

محمدرضا نجفی

محمدرضا نجفی

۵.

داوود محمدی

داود محمدی

۶.

علیرضا محجوب

علیرضا محجوب

۷.

سید فرید موسوی

سید فرید موسوی

۸.

سهیلا جلودارزاده

سهیلا جلودارزاده

۹.

اعظم صمصامی

اعظم صمصامی

۱۰.

فریده اولاد قباد

فریده اولاد قباد

۱۱.

پروانه مافی

پروانه مافی

۱۲.

زهرا ساعی

زهرا ساعی

۱۳.

محمدرضا بادامچی

محمدرضا بادامچی

۱۴.

خسرو رحمانی

محمدرضا راه چمنی

۱۵.

حسن قجاوند

علی داستانی

۱۶.

سعید باقری

سعید باقری

۱۷.

امیر عسکری

امیر عسگری

۱۸.

محمدهادی انتشاری

محمدهادی انتشاری

۱۹.

افشین خلیلی

مصطفی کواکبیان

۲۰.

ابوالفضل رباطی

محسن علیجانی

۲۱.

محمد احسان متقی

محمد علی وکیلی

۲۲.

عیسی انصاری فر

حسن انصاری

۲۳.

هادی احمدی

علی حسین رضائیان

۲۴.

محمدحسین شیخ محمدی

محمدحسین شیخ محمدی

۲۵.

مهدی آدابی

ابوالفضل سروش

۲۶.

محمد نبی ابراهیمی

حبیب سهرابی پارسا

۲۷.

محمدرضا شریفی

محمدرضا شریفی

۲۸.

لیلا کمانی

مهدی شیخ

۲۹.

فخرالدین صابری

فخرالدین صابری

۳۰.

وحید توتونچی

وحید توتونچی

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها