گزارش ایندیپندنت:

ترامپ رای سنا به محدودیت اختیاراتش برای جنگ با ایران را وتو خواهد کرد

ایندیپندنت گزارش کرده است: ترامپ رای سنا به محدودیت اختیاراتش برای جنگ با ایران را وتو خواهد کرد.

ترامپ رای سنا به محدودیت اختیاراتش برای جنگ با ایران را وتو خواهد کرد

در روزهای اخیر فضای سیاسی جهان متاثر از لایحه پیشنهادی سنای آمریکا مبنی بر محدود کردن اختیارات ریاست جمهوری در مقابله نظامی‌ با جمهوری اسلامی ایران بوده است. لایحه‌ای که به دلیل سرپیچی چند سناتور حزب جمهوری‌خواه از دونالد ترامپ به تصویب رسید، و بسیاری بر این باورند که بعد از ماجراهای مربوط به استیضاح که به هر حال برای ترامپ ختم به خیر شد، گام دیگری برای محدود کردن اختیارات ریاست جمهوری، به‌خصوص در دوران زعامت رئیسی است که آمریکایی‌ها او را به شدن پیش‌بینی‌ناپذیر و ریسکی می‌دانند- که هر کاری ازش برمی‌آید و می‌تواند یک تنه دنیا و خاورمیانه را در آتش جنگی عظیم بسوزاند.

اما بسیاری بر این باورند که دونالد ترامپ سر مقابل این لایحه خم نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد نگذارد این لایحه وزن قانونی به خود گیرد. یکی از روزنامه‌نگاران و کارشناسانی که عقیده دارد که نه ترامپ و نه هیچ رئیس جمهور دیگری مایل نیست قدرت و ابتکار عمل را به کنگره واگذار کند، جان تی بنت نویسنده روزنامه ایندیپندنت است. او در روزهای اخیر در دو مقاله مجزا به این پرداخته که ترامپ نه تنها اجازه تصویب لایحه محدود کردن اختیارات رئیس جمهور را نخواهد داد، که از این نیز فراتر، در پی انتقام از کسانی خواهد رفت که حس می‌کند در ماجرای استیضاح علیه او شهادت داده یا در این مسیر گام برداشته‌‍اند، تا جایی که از زمان تبرئه‌اش در دادگاه سنا، دو مقام بلندپایه دولت خود را که در دادگاه علیه او شهادت داده بودند، اخراج کرده است.

در ماجرای محدود کردن اختیارات ریاست جمهوری در مقابله نظامی‌ با جمهوری اسلامی ایران، اما ظاهرا شماری از سناتورهای میانه‌رو و لیبرال جمهوری‌خواه از جمله لامار الکساندر از ایالت تنسی، بیل کَسِدی از ایالت لوئیزیانا، سوزان کالینز از مِینز، لیزا مرکُفوسکی از آلاسکا، تاد یانگ از ایالت ایندیانا، مایک لی از یوتا، رند پل از کنتاکی و جری موران سناتور ایالت کانزاس مقابل خواست دونالد ترامپ مبنی بر لغو این لایحه پیشنهادی و قانونی نشدن آن ایستادگی کرده و حتی خود علیه ترامپ رای داده‌اند. این یک تصمیم کم‌سابقه در میان اعضای حزب متبوع دونالد ترامپ، یا همان جمهوری‌خواهان است که آنان نیز در چهل روز اخیر مثل اعضای حزب دموکرات نگران تبعات دستور ترامپ برای ترور فرمانده بلندپایه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار قاسم سلیمانی هستند و در هراس از تبعات این ماجرا نگرانی خود را از اختیارات بیش از حد دفتر ریاست جمهوری ابراز کرده و نسبت به آن هشدار داده‌اند.

روز گذشته، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگر با خبرنگاران اعلام کرد که این لایحه پیشنهادی در مجلس نمایندگان رای خواهد آورد و تصویب خواهد شد. اما در نقطه مقابل ترامپ و شماری از جمهوری‌خواهان در تدارک کارزاری برای عدم تصویب این لایحه هستند، که حتی اگر هم این اتفاق رخ ندهد و در نهایت لایحه روی میز دونالد ترامپ قرار بگیرد، رئیس جمهور و سناتور میچ مک دانل، رئیس مجلس سنا، آن‌قدر رای منفی از جانب سناتورهای جمهوری‌خواه در آستین دارند که در نهایت رئیس‌جمهور اگر برگ آخر را بیرون بکشد و این لایحه پیشنهادی را وتو کند، دموکرات‌های سنا مقدار رای کافی برای وتو کردن حق وتوی دونالد ترامپ در اختیار نداشته باشند.

دلیل اصلی مخالفت روسای جمهور با واگذاری تصمیم‌گیری به کنگره در این است که روسای جمهور اغلب بر این باورند که اگر اختیارات کافی برای جلوگیری از خطرات موجود علیه منافع یا شهروندان آمریکا را در اختیار نداشته باشند، منافع و شهروندان این کشور در معرض خطر قرار گرفته و باعث خواهد شد رئیس‌جمهور مورد سرزنش قرار گیرد

اما این که دونالد ترامپ چرا سر مقابل این لایحه خم نمی‌کند و خواهان شکست لایحه پیشنهادی سناتور تیم کِین است، دلایل عمده‌ای دارد.

کارشناسان سیاسی اولین دلیل مخالفت دونالد ترامپ با لایحه محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهور را در این موضوع می‌دانند که اساسا و اصولا هر کسی اگر به ریاست جمهوری‌ برسد، -چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه- مقابل محدود کردن اختیاراتش به‌خصوص در تصمیمات نظامی مقاومت خواهد کرد. این کارشناسان به دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش و باراک اوباما اشاره می‌کنند که هر دوی این افراد در طی سال‌های ریاست‌شان در مقابل تلاش‌های کنگره برای ایجاد تغییر و گذاشتن مانع در روند صدور دستورات نظامی‌ مقاومت کردند. در آن دوران البته بعد از تصمیم حمله به عراق، سنا اقدامات پس از واقعه یازدهم سپتامبر را تایید کرد.

دلیل اصلی مخالفت روسای جمهور با واگذاری تصمیم‌گیری به کنگره در این است که روسای جمهور اغلب بر این باورند که اگر اختیارات کافی برای جلوگیری از خطرات موجود علیه منافع یا شهروندان آمریکا را در اختیار نداشته باشند، منافع و شهروندان این کشور در معرض خطر قرار گرفته و باعث خواهد شد رئیس‌جمهور مورد سرزنش قرار گیرد.

گوردون آدامز، یکی از مقامات بلندپایه امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، در این مورد می‌گوید که «بی‌تردید ترامپ لایحه پیشنهادی کِین را حتی اگر سنا آن را تایید کند، وتو خواهد کرد. در تاریخ آمریکا، حداقل در دو دهه اخیر تقریبا همه رؤسای جمهوری آمریکا در مقابل محدود کردن تصمیم‌گیری و انتقال آن به کنگره، مقاومت کرده اند.».

هنوز در کاخ سفید فراموش نشده که باراک اوباما که پیش از ترامپ در کاخ سفید بود، با این‌که همواره ادعا می‌کرد می‌تواند در زمینه به روز کردن قوانین پس از یازدهم سپتامبر و احتمالا لغو مصوبه پیش از جنگ عراق با کنگره همفکری و همکاری کند؛ اما حتی گروه او نیز نتوانست با قانون‌گذاران درباره تعابیر و زمان بندی‌های مربوطه به توافق برسند و این موجب شد تمام تلاش‌ها در این زمینه به اتمام برسد.

ترامپ اما حتی در قیاس با بوش و اوباما مانع بلندتری نیز هست. او نه تنها تشخص خود را در اتخاذ تصمیمات ناگهانی می‌داند، بلکه بعد از ماجرای استیضاح مثل پلنگی زخم خورده در پی انتقام نیز هست و همین هم موجب خواهد شد در مقابل محدود کردن اختیاراتش کوتاه نیاید. فراموش نباید کرد که در همین مدت زمان کوتاهی که از تبرئه ترامپ در سنای آمریکا گذشته، او توانسته دو مقام بلندپایه دولت خود را که در جریان استیضاحش در کنگره علیه او شهادت داده بودند، از مقام‌شان اخراج کند و در حال حاضر هم گفته می‌شود که در حال مداخله برای تسریع در روند صدور حکم علیه راجر استون است، که تا همین اواخر دوستانی صمیمی بودند و ماجرای استیضاح رفاقت‌شان را به هم زد.

در پی این فعل و انفعالات بوده که شماری از سناتورهای میانه‌روی جمهوری‌خواه که بعد از تبرئه ترامپ از استیضاح گفته بودند او از این روند درس گرفته، دوباره دچار تردید شده‌اند. در این بین اما دموکرات‌ها هنوز از موضع‌شان کوتاه نیامده‌اند و علاوه بر این‌که خواهان تحقیقات جدید شده‌اند، که حتی به رسانه‌ها نیز هشدار داده‌اند که ترامپ پس از رای برائت سناتورهای جمهوری‌خواه تک روتر شده و حتی جسارت بیشتری نیز پیدا کرده است. یکی از این منتقدان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا است. او که در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ از ترامپ شکست سختی خورد، در روزهای اخیر دوباره از دونالد ترامپ انتقاد کرده و رفتارهای او را «مثل یک دیکتاتور خودکامه» توصیف کرده است.

گوردون آدامز هم در این زمینه بر این باور است که «ترامپ حتی در قیاس با دیگر روسای جمهوری نیز بیشتر به دنبال آزادی در اتخاذ تصمیم است و می‌خواهد کمتر از دیگر همتاهای خود محدودیت داشته باشد.». گفته‌های گوردون آدامز ناظر بر توئیت دونالد ترامپ است که روز گذشته نوشت که «لایحه پیشنهادی کِین، اهداف سیاست خارجی دولت را تضعیف می‌کند».

دونالد ترامپ در توییتی که پیش از رای‌گیری درباره لایحه پیشنهادی کین منتشر شد، با اشاره به این‌که «ما در مورد ایران در موقعیت خوبی قرار داریم و اکنون موقع نشان دادن ضعف نیست» نوشت که «اگر دستم بسته باشد، جمهوری اسلامی ایران از آن سود بسیار خواهد برد. این لایحه پیام بسیار بدی می‌فرستد. دموکرات‌ها این کار را فقط به هدف خجالت دادن جمهوری‌خواه‌ها می‌کنند. نگذارید این اتفاق بیفتد».

اما این‌که فرجام این لایحه به کجا خواهد کشید، به گفته گوردون آدامز بعید است شرایط فعلی تغییر محسوسی داشته باشد. او می‌گوید که «تصویب این لایحه یعنی این‌که اگر ترامپ یا هر رئیس جمهور دیگری بخواهد علیه جمهوری اسلامی ایران دست به مداخله نظامی‌ بزند، باید تایید کنگره را در دست داشته باشد. اما از این رو که کنگره دلش نمی‌خواهد مسئولیت شکست در جنگ‌ها به نامش نوشته شود، بعید است زیر بار صدور دستور جنگ برود. در این بین روسای جمهور هم با این‌که در زمان استفاده از نیروی نظامی‌ از حمایت کنگره استقبال می‌کنند، اما اما آن‌ها نیز دوست ندارند در زمان صدور حمله منتظر اجازه نمایندگان بمانند و بنابراین به نفع طرفین است که قضایا روند عادی فعلی‌اش را دنبال کند«.

این مقام امنیتی می‌افزاید: «اما حتی اگر کنگره مشتاقانه دنبال در دست گرفتن اختیار چنین تصمیماتی هم باشد، باز دونالد ترامپ کسی نیست که این فرصت را به کنگره بدهد. ترامپ در دفاع از حق قانونی خودش تا آخرین توان خواهد جنگید».

منبع: شفقنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها