پشت پرده ترور رهبران طالبان پاکستان در خاک افغانستان همزمان با توافق صلح با امریکا

کشته شدن سه نفر از چهره‌های شاخص و رهبران طالبان پاکستان در خاک افغانستان در حالی در دو هفته اخیر خبرساز شده است که مذاکرات بین امریکا و طالبان افغانستان در این مدت پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

پشت پرده ترور رهبران طالبان پاکستان در خاک افغانستان همزمان با توافق صلح با امریکا

کشته شدن سه نفر از چهره‌های شاخص و رهبران طالبان پاکستان در خاک افغانستان در حالی در دو هفته اخیر خبرساز شده است که مذاکرات بین امریکا و طالبان افغانستان در این مدت پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و حتی به‌نظر می‌رسد، در یک قدمی رسیدن به توافق باشد.
همزمانی این رویدادها این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا توافق محرمانه‌ای بین امریکا و پاکستان وجود دارد؟ و آیا پاکستان در ازای ترور چهره‌های شاخص طالبان پاکستان در خاک افغانستان پذیرفته است مذاکرات امریکا - طالبان افغانستان را تسهیل کند؟
در روزهای اخیر از کاخ سفید و از کابل، پایتخت افغانستان سیگنال‌های آشکاری مبنی بر توافق احتمالی طالبان - واشنگتن در آینده نزدیک ارسال می‌شود اما همزمان دو رهبر طالبان پاکستان به شیوه‌ای مرموز در کابل کشته شده و جسدشان در نزدیکی هتل اینترکانتیننتال رها می‌شود و یک رهبر طالبان پاکستان هم بر اثر انفجار یک بمب در نزدیکی خانه‌اش در ولایت کنر جان خود را از دست می‎دهد. در حالی که تا پیش از این، رهبران طالبان پاکستان در خاک افغانستان از امنیت نسبی برخوردار بودند. یک منبع طالبان پاکستان درباره این ترورها به سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی می‌گوید، به عقیده من این ترورها نتیجه توافق محرمانه بین امریکا و پاکستان است. به نظر می‌رسد پاکستان نقش مهمی در تسهیل مذاکرات امریکا - طالبان داشته است و در ازای این ایفای نقش، رهبران طالبان پاکستان در خاک افغانستان کشته می‌شوند. در تازه‌ترین مورد از ترور رهبران طالبان پاکستان، شهریار محسود، رهبر شاخه جدا شده از طالبان پاکستان در ولایت شرقی کنر افغانستان توسط بمبی که نزدیک خانه‌اش کار گذاشته و از راه دور منفجر شد، کشته شد. او در بین اعضای طالبان پاکستان رقبای زیادی داشت اما تمام رقبای او اعلام کرده‌اند، هیچ نقشی در کشته شدن او نداشته‌اند. اعضای گروه شهریار محسود هم از دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان در مرگ او خبر می‌دهند.
طالبان پاکستان و طالبان افغانستان دو گروه شبه نظامی مجزا هستند که تمرکز هرکدام از آنها انجام حملات در کشورهای خودشان است. پس‌ از آنکه ارتش پاکستان در سال‌های اخیر عملیات‌های متعددی علیه طالبان پاکستان انجام داد، چندین شاخه جدا شده از طالبان پاکستان در ولایت‌های شرقی افغانستان شکل گرفت و از آنجا به فعالیت‌های تروریستی در خاک پاکستان ادامه می‌دهند. دولت اسلام آباد همواره از دولت کابل انتقاد می‌کند که برای گروه‌های مرتبط با طالبان پاکستان در خاک افغانستان فضای امنی را فراهم کرده است. حتی گفته می‌شود، سرویس‌های امنیتی افغانستان با برخی از این گروه‌ها ارتباط‌هایی دارند تا در واقع با اقدام دولت پاکستان که از طالبان افغانستان حمایت می‌کند، مقابله به مثل کنند. البته هم دولت افغانستان و هم دولت پاکستان این اتهام‌ها را رد می‌کنند اما از آنجا که در روزهای اخیر با جدی شدن بحث توافق امریکا - طالبان افغانستان، سه چهره شاخص طالبان پاکستان در خاک افغانستان کشته شده‌اند، احتمال وجود توافق‌های پشت پرده بین امریکا و پاکستان و حتی پاکستان و افغانستان را تقویت می‌کند.

روز دوشنبه گذشته رسانه‌ها از حمله ارتش افغانستان به مقر گروه حزب الاحرار شاخه جدا شده از طالبان پاکستان در ولایت ننگرهار خبر دادند. اعضای این گروه شبه نظامی که از هدف قرار گرفتن توسط ارتش افغانستان شوکه شده بودند، با ابراز تعجب گفتند، آنها هرگز فکر نمی‌کردند که توسط نیروهای امنیتی افغانستان هدف حمله قرار بگیرند زیرا آنها هیچ حمله تروریستی در خاک افغانستان انجام نداده‌اند. البته اینها تنها نشانه‌های نزدیک شدن به یک توافق و پایان جنگ و حضور 18 ساله امریکا در افغانستان نیست، روز جمعه هم «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد، ناتو آماده خارج کردن نیروهایش از افغانستان و در واقع تعدیل نیروهایش در این کشور است البته به شرطی که طالبان خشونت‌ها را کم کند و با امریکا به توافق صلح برسد. او گفت: در حال حاضر حدود 16 هزار نیروی ناتو در افغانستان هستند و ما آماده‌ایم این نیروها را تعدیل کنیم اگر طالبان قادر باشد به ما نشان دهد که تمایل به کاهش خشونت دارد و بتواند در مسیر صلح گام بردارد. دبیر کل ناتو همچنین روز جمعه با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دیدار کرد.
توافق آتش بس یک هفته‌ای
امریکا و طالبان بر سر یک آتش بس 7 روزه با هدف نشان دادن حسن نیت طرفین به توافق رسیده‌اند اما تاریخ شروع این توافق آتش بس هفت روزه اعلام نشده و وزیر دفاع امریکا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ درباره تاریخ این توافق تنها به عبارت «بسیار نزدیک است»، بسنده کرد.
اما یک مقام وزارت خارجه امریکا که خواسته نامش فاش نشود درباره جزئیات توافق آتش بس یک هفته‌ای بین امریکا و طالبان به بلومبرگ گفت، دو طرف بر سر آتش بس 7 روزه و کاهش تنش و خشونت به توافق رسیده‌اند و اگر در این 7 روز آتش بس نقض نشود، مذاکرات گسترده صلح از سر گرفته می‌شود. مذاکرات گسترده صلح شامل تمام اراضی افغانستان می‌شود و اگر مذاکرات صلح هم طبق برنامه پیش برود، پس از حصول توافق، نیروهای امریکایی ظرف ۱۸ ماه از افغانستان خارج خواهند شد. ترامپ هم پیشتر گفته بود، اگر طالبان به کاهش خشونت متعهد باشد، توافق صلح ظرف دوهفته حاصل می‌شود.

منبع: ایران آنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها