رضایی: انتقادات درباره عقب نشینی از سیاست اعزام را می پذیرم

دبیر اجرایی کمیته ملی المپیک گفت: انتقادات درباره عقب نشینی از سیاست اعزام را قبول می کنم و قبول دارم که این عقب نشینی از تصمیم اولیه، منطقی نبود.

رضایی: انتقادات درباره عقب نشینی از سیاست اعزام را می پذیرم

پس از کش و قوس های فراوان سرانجام مجوز حضور تیم بسکتبال با ویلچر در پارالمپیک 2020 توکیو صادر شد و این تیم در این رقابتها حضور خواهد یافت.

کمیته ملی پارالمپیک بعد از اعتراضات فراوان ورزشکاران دو رشته بسکتبال با ویلچر و فوتبال نابینایان، در دو نامه جداگانه به فدراسیونهای جهانی حضور بازگشت این دو تیم به پارالمپیک را درخواست کرد که در نهایت با توجه به ملاحظات زمانی با حضور تیم بسکتبال با ویلچر در این رقابتها موافقت شد اما حضور تیم فوتبال نابینایان منوط به انصراف و کناره گیری یکی از تیم های حاضر در توکیو است.

هادی رضایی گفت: روز پنجشنبه به این جمع بندی رسیدیم که به دو تیم بسکتبال با ویلچر و فوتبال نابینایان شانس مجدد حضور در پارالمپیک را بدهیم. از همین رو ساعت 4 عصر به فدراسیون های جهانی بسکتبال با ویلچر و فوتبال نابینایان نامه زدیم تا در این رابطه کسب تکلیف کنیم. چون پیش از این اعلام کرده بودیم که که ایران در این رقابتها در پارالمپیک توکیو حضور نخواهد یافت.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر ددلاین و اعلام تاریخ انصراف دو تیم از پارالمپیک با هم متفاوت بود. نامه انصراف بسکتبال با ویلچر 4 روز پیش از این اعلام شده بود در حالیکه برای فوتبال نابینایان 12 روز قبل تر اقدام کرده و نامه انصراف زده بودیم. در نهایت با توجه به شرایط موجود شرایط حضور بسکتبال به ویلچر در پارالمپیک مهیا شد اما در فوتبال نابینایان این بازگشت منوط به تغییرات در تیمهای شرکت کننده است.

رضایی در پاسخ به این پرسش که چرا با بازگشت بسکتبال با ویلچر به مسابقات موافقت شده و شرایط بازگشت تیم فوتبال نابینایان مهیا نشده، اظهار داشت. شرایط دو فدراسیون جهانی، ددلاین ها و شکل مسابقات این دو رشته با هم متفاوت است. در فوتبال نابینایان 48 ساعت بعد از انصراف ما تیم جدید را جایگزین کردند و به ما تاکید کردند که دیگر فرصتی برای جابجایی وجود ندارد. سازمان جهانی به ما اعلام کرد که به خاطر اتمام مهلت اعلام حضور فوتبال پنج نفره ایران برای حضور در پارالمپیک توکیو، تایلند را جایگزین ایران در توکیو کرده است. با این وجود ما پس از پاسخ منفی سازمان جهان تاکید کردیم که فوتبال پنج نفره را به عنوان تیم رزرو اول در نظر بگیرند که اگر تیمی به هر شکلی نتوانست در پارالمپیک حضور پیدا کند، فوتبال پنج نفره ایران جایگزین آن تیم در توکیو شود. بدین ترتیب ما در لیست رزرو قرار دادند و به عنوان اولویت نخست جایگزینی هستیم و در صورت حادتر شدن مشکلات چینی ها و شیوع ویروس کرونا این تیم احتمالا از رقابتها کنار خواهد رفت و آن زمان تیم فتبال نابینایان ما جایگزین خواهد شد.

وی افزود: ما حتی برای تیم والیبال نشسته بانوان نیز اقدام کرده ایم چون در رنکینگ تیم دوم آسیا و پنجم جهان هستیم و من از نفوذ دبیرکلی ام در کنفدراسیون والیبال نشسته آسیا استفاده کردم و خارج از سهمیه نامه زدیم و درخواست جایگزینی در پارالمپیک دادیم.

رئیس کاروان پارالمپیک ایران در توکیو در تشریح شرایط بازگشت بسکتبال با ویلچر اظهار داشت: به فدراسیون جهانی بسکتبال نامه زدیم و گفتیم نامه انصراف را کنسل کنید چرا که ما خواستار حضور در پارالمپیک هستیم. پاسخ فدراسیون جهانی مبنی بر این بود که نامه رسمی دوباره ای ارسال شود و در آن انصراف قبلی از پارالمپیک کم لم یکن اعلام شده و حضور در پارالمپیک را دوباره اعلام کنید. بنابراین نامه ای را دوباره با همین مشخصات به شکل رسمی ارسال خواهیم کرد تا بسکتبال با ویلچر جواز حضور در پارالمپیک را دوباره کسب کند. در صورت انصراف دوباره محرومیت و جریمه شامل ایران خواهد شد.

رضایی در پاسخ به این سئوال که فکر نمی کنید با توجه به اعتراضات تیم بسکتبال با ویلچر و عقب نشینی کمیته پارالمپیک از تصمیم قبلی تمامی ورزشکاران و رشته های بیرون مانده از اعزام نسبت به این موضوع اعتراض خواهند کرد و خواستار حضور در پارالمپیک می شوند؟ گفت: صد در صد این نکته درست است. انتقادات درباره عقب نشینی از سیاست اعزام را قبول می کنم. قبول دارم که این عقب نشینی از تصمیم اولیه، منطقی نبود. متاسفم که در ورزش ما سیاست و اصول نداریم و همین سبب می شود که تصمیمات و مصوبات اجرا نشود. در جلسه ای که به همین منظور برگزار شد و 15 نفر در آن عضو بودند، اکثریت با این اعزام این تیمها مخالف بودند و اصل بر کیفی سازی کاروان بود اما در نهایت این مصوبه اجرا نشد.

دبیر کمیته ملی المپیک درباره شانس حضور فوتبال نابینایان در پارالمپیک ریو نیز تاکید کرد: اولویت اصلی ما اعزام تیم فوتبال نابینایان به پارالمپیک است چرا از منظر فنی شرایط خوبی در رنکینگ دارد. با این وجود قوانین و محدودیت های بسیار تمامی تلاش خود را به کار خواهم بست تا این تیم نیز بتواند در پارالمپیک توکیو حضور داشته باشد.

منبع: فارس

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها