پرتاب ماهواره‌ها آلودگی نوری به همراه دارد

پرتاب ماهواره‌ها آلودگی نوری به همراه دارد

"اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی"(IAU)، نتایج پژوهشی را در مورد اثرات احتمالی چندین هزار صورت فلکی ماهواره‌ای منتشر کرده‌اند که ناشی از پرتاب ماهواره‌هایی مانند ماهواره‌های "استارلینک"(StarLink) هستند.

این سازمان در تابستان گذشته، نگرانی خود را در مورد پرتاب ماهواره‌ها اعلام کرد اما پژوهش گسترده‌تری را نیز در مورد اثرات احتمالی این موضوع بر عهده گرفت و از رصدخانه‌ها و سازمان‌های گوناگون خواست تا در این زمینه همکاری کنند.

اکثریت قریب به اتفاق این ماهواره‌ها، با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند مگر در دوره‌های خاصی که امکان انعکاس نور خورشید از سطح ماهواره‌ها، بیشتر است. تمهیداتی برای کاهش میزان انعکاس این ماهواره‌ها صورت گرفته اما اطمینانی در مورد مؤثر بودن آنها وجود ندارد.

نگرانی اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی با انجام دادن این بررسی افزایش یافته زیرا پرتاب ماهواره‌ها می‌تواند بر اکتشافات گسترده‌ای اثر بگذارد.

در بیانیه این سازمان آمده است: به لحاظ تئوری تأثیرات ماهواره‌های جدید با پیش‌بینی دقیق مدار آنها قابل کاهش است. سپس می‌توان برای ارائه تصاویر واضح‌تر، به پردازش داده پرداخت. در هر حال، تعداد قابل توجه دنباله‌هایی که ماهواره‌ها ایجاد می‌کنند، می‌توانند پیامدهای پیچیده‌ای را برای برنامه‌ریزی و اجرای اکتشافات نجومی به همراه داشته باشند.

با وجود این، کسانی که اجرای پرتاب ماهواره‌ها را بر عهده دارند، اقدامی برای پیشگیری از اثرات آنها انجام نمی‌دهند. اگرچه راه حل‌هایی برای پیشگیری از اثرات مخرب ماهواره‌ها وجود دارند اما هیچ کدام بدون هزینه و یا دشواری نیستند.

در ادامه بیانیه آمده است: در حال حاضر، توجه زیادی به محافظت از نمای آسمان شب معطوف شده که باید به عنوان یک میراث غیر قابل انکار برای بشر تلقی شود. هیچ قانون یا دستورالعمل بین‌المللی در مورد روشنایی ناشی از ماهواره‌های ساخت انسان که در مدار در حال گردش هستند، وجود ندارد. اگرچه این موضوع تاکنون در اولویت قرار نداشته اما در حال حاضر، توجه به آن در حال گسترش است. اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی قصد دارد یافته‌های خود را در نشست "کمیته سازمان ملل در امور استفاده صلح‌آمیز از فضا"(COPUOS) ارائه دهد تا توجه دولت‌های سراسر جهان را به تهدیدات ناشی از هرگونه ابتکار فضایی در حوزه نجوم جلب کند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها