تمرکز نقدینگی در بازار بورس برای توسعه صنعت نفت

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی هدف از برگزاری کنفرانس نظام مالی در صنعت نفت را ایجاد همکاری، همفکری و هم اندیشی مشترک میان بازار انرژی با تأکید بر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و بازار‌های مالی دانست.

تمرکز نقدینگی در بازار بورس برای توسعه صنعت نفت

علی مبینی دهکردی رئیس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس و رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در کنفرانس نظام مالی در صنعت نفت گفت: رسالت کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت، تکیه بر ظرفیت‌های درونی اقتصاد ملی در شرایط کنونی کشور است.

مبینی دهکردی هدف از برگزاری این کنفرانس را ایجاد همکاری، همفکری و هم اندیشی مشترک میان بازار انرژی با تأکید بر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و بازار‌های مالی شامل بازار پول و بازار سرمایه دانست.

او افزود: شناسایی و شکوفایی ظرفیت‌های صنعت نفت برای به کارگیری منابع و امکانات مالی داخلی به منظور توسعه صنعت مالی کشور و همچنین پاسخگویی به نیاز صنعت نفت کشور جهت بهره برداری پروژه‌های متعدد توسعه‌ای از دیگر اهداف اصلی برگزاری این کنفرانس است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس در ادامه صحبت‌های خود یکی از مزیت‌های بزرگ کشور را مبحث انرژی با تأکید بر منابع هیدروکربری دانست و به زیرساخت‌های مناسب داخلی از جمله خطوط انتقال انرژی، خطوط انتقال نیرو، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و همچنین میادین بزرگ شناخته شده نفت و گاز جهت فعالیت صنعت مالی کشور اشاره نمود.

او ضمن اشاره به ظرفیت‌های مناسب شناخته شده توسط صنعت مالی و وجود نقدینگی فراوان در داخل کشور، بر لزوم هدایت نقدینگی داخل کشور به منظور پیشبرد اهداف صنعت نفت و همچنین جلوگیری از ایجاد مشکل در بخش‌های دیگر اقتصادی تاکید نمودند.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با تأکید بر اصل ۴۴ و تمرکز بر مردمی سازی صنعت نفت، به زمینه‌های موجود برای شرکت‌های کوچک و بزرگ فعال در بخش‌های مختلف صنعت نفت، از جمله شرکت‌های نوپا، شرکت‌های اکتشاف و تولید فعال کشور، شرکت‌های فعال در زمینه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و همچنین نیاز این شرکت‌ها به توسعه ظرفیت اشاره نمود. به بیان او علی رغم فراهم بودن زیرساخت‌ها و بازار مناسب جهت این توسعه ظرفیت، مشکلاتی، چون تأمین مالی و نوآوری تکنولوژیک مانع این توسعه شده است.

دهکردی در ادامه صحبت‌های خود مشکل صنعت نفت را روش‌های بهره‌برداری دانست و با اشاره به اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در حال شکل‌گیری در صنعت نفت ایران جهت پاسخگویی به این نیاز و حضور نسل جوان و تحصیل کرده و علاقه‌مندان به شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌های مختلف، نسبت به ایجاد زیرساخت‌های مورد نظر توسط وزیر نفت اشاره نمود.

رئیس کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت گفت: زیرساخت‌های اکوسیستم مورد نظر شامل مراکز رشد، شتاب دهنده‌ها، صندوق‌های خطرپذیر و سایر نیاز‌ها جهت حضور هوشمندانه شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان در حال شکل‌گیری هستند. از طرف دیگر با اولویت بندی نیاز‌های صنعت نفت امکان فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه بیش از پیش فراهم خواهد شد.

او تصریح کرد:به ظرفیت‌های نهفته فعالیت نظام مالی کشور در حوزه نفت و انرژی اشاره نمودند. به بیان ایشان بر اساس آخرین آمار موجود در کشور، ظرفیت فعلی تولید نفت و گاز کشور در حدود ۹.۵ میلیون بشکه شناسایی شده است که از این میزان حدود ۶ میلیون بشکه در داخل کشور مورد مصرف قرار می‌گیرد. این میزان مصرف انرژی حدود ۵ الی ۶ برابر متوسط مصرف جهانی و ۱۰ الی ۱۲ برابر کشور‌های پیشتاز در این حوزه مانند ژاپن می‌باشد. در صورت ورود شرکت‌های فناوری محور فعال در حوزه صرفه جویی و کارایی انرژی به این حوزه، امکان تقلیل این ۶ میلیون بشکه به میزان ۱ الی ۲ میلیون بشکه وجود دارد. مصرف کم‌تر انرژی، آلودگی کم‌تر زیست محیطی و ایجاد فضای مناسب کسب و کار از جمله مواردی هستند که به عنوان ایجاد کننده انگیزه جهت ورود به این حوزه عنوان گردید.

دهکردی افزود:صرفه جویی صورت گرفته ناشی از این اقدامات می‌تواند در سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت جهت تولید نفت خام و گاز طبیعی، صنایع پالایش و دیگر ظرفیت‌های موجود در سایر حوزه‌های انرژی به کار گرفته شود.

رئیس کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت گفت: از لزوم همکاری بخش‌های مختلف کشور از جمله رسانه‌ها با رویکرد افزایش هوشمندی جامعه بر اساس منافع ملی، مدیران نفتی فعال در حوزه‌های مشاوره، اجرا، سیاست گذاری و همچنین فعالان بازار سرمایه و بازار‌های مالی جهت استفاده از ظرفیت‌های موجود است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها