از سرانجام ماجرای «تطهیر روسیه» در کتاب‌های درسی تا کمبود ۱۲ هزار کلاس در تهران

آموزش و پرورش در هفته گذشته درباره مسائلی چون حذفیات کتاب درسی و کمبود فضای آموزشی پایتخت سپری شد.

از سرانجام ماجرای «تطهیر روسیه» در کتاب‌های درسی تا کمبود ۱۲ هزار کلاس در تهران

آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت با اخباری درباره «سرانجام ماجرای «تطهیر روسیه» در کتاب‌های درسی به کجا رسید؟»، «کمبود ۱۲ هزار کلاس درس در استان تهران» و «ادغام وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم امکان پذیر است؟» سپری شد.

حسن ملکی معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره ماجرای حذف برخی مطالب از کتاب‌های درسی و حواشی مربوط به آن اظهار کرد: موضوع کتاب‌های درسی متأسفانه از سوی اقشار یا گروه‌هایی که به هر حال حتما دلسوز هم هستند، در معرض برخی انتقادات و دیدگاه‌های غیرکارشناسی است.

او ادامه داد: این افراد دلسوز آموزش و پرورش‌اند، ولی چون از واقعیت‌های مربوط به کتاب‌های درسی، محدودیت‌های آن و عوامل موثر در حجم کتاب‌ها اطلاعات کافی ندارند، در فضای مجازی علیه کتاب‌های درسی گاهی مطلب می‌نویسند و صحبت می‌کنند.

ملکی تاکید کرد: به عنوان معاون سازمان این موضوع را به طور مشخص و دقیق بررسی کردم که ببینم موضوع چیست، دریافتم که یک مقاله‌ای در کتاب فارسی پایه یازدهم که اصطلاحا زبان و ادبیات فارسی ۳ نامیده می‌شود، مدنظر بوده و این مقاله مربوط به رشادت‌ها و نقش عباس میرزا فرزند فتحعلی‌شاه ایران در مقابله با روس و سپاه روس، است.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بدون شک تحول در مدرسه سازی کشور جز با مشارکت عمومی محقق نمی شود، گفت: اگر هر ایرانی در هر روز هزار تومان پول کنار بگذارد در سال ۲۸ هزار میلیارد تومان پول داریم که مشکل را سر و سامان دهیم. اگر از هر ۴ نفر یک نفر این کار را انجام دهد ۱۴۰۰ و از اگر از هر ۲ نفر یک نفر این کار را کند در سال ۲۸ هزار میلیارد تومان ظرفیت ایجاد می شود تا رویداد مهمی در مدرسه اتفاق بیفتد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر مسئولیت اجتماعی گفت: دانش آموزان را مگر برای چه کاری تربیت می کنیم، باید مجموعه صنعتی نیازهای خودش را با آموزش و پرورش تنظیم کند، چرا باید این فضا ایجاد شود که فرد تا دکتری پیش رود و بعد از سراغ یک شغل برود؛ بسیاری از کشورهای پیشرفته در جوار واحدهای صنعتی هنرستان هایی دارند که نیازها را بر طرف می‌کند؛ مامور نیستیم آدم ها را برای دانشگاه تربیت کنیم ما سرکاریم تا آدم ها را برای عزتمندی و اشتغال خودشان تربیت کنیم تا شرایط خودشان را بهبود ببخشند.

سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه وزیر با همفکری و جلسات متعدد در این مدت اتفاقات خوبی را رقم زده است، تصریح کرد: در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهش‌سرا‌های دانش آموزی آمادگی پرداخت ۵۰ درصد هرینه‌های ایران ساخت و تولید داخلی را داریم که البته این کار را از ۶ سال پیش با وزارت علوم انجام دادیم.

او ادامه داد: دستگاه هایی که قیمت بالایی دارد با همان کیفیت را اکنون در ایران تولید می کنیم و آمادگی داریم نمایشگاه تخصصی برای این موضوع بگذاریم که وسایل مورد نیاز معلم و پژوهش‌سراها را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره پیشنهاد یکی شدن وزارت علوم و آموزش و پرورش، گفت: این موضوع ابعاد مختلفی دارد و همان طور که هنوز مسئله جدا شدن علوم پزشکی از وزارت علوم به نتیجه نرسیده است ادغام این دو وزارتخانه هم با حجم وسیع مسئولیت‌ها به نتیجه برسد علاوه بر آنکه کشور به قوه دیگری به نام قوه فرهنگ نیاز دارد.

او به موضوع آموزش کودکان در مهدکودک‌ها هم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این مسئولیت به بهزیستی واگذار شده است صرفا مسئولیت نگهداری کودک را بر عهده دارند و تربیت کودک میسر نمی‌شود که البته شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هماهنگی‌های این چنینی تاسیس شد، اما تاکنون پاسخگوی نیاز‌ها نبوده است.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران با بیان اینکه در تهران ۱۲ هزار کلاس درس کم داریم، گفت: در هیچ جای دنیا تکالیف به طور تمام و کمال بر عهده دولت نیست، و با توجه به اینکه ارزش انسان‌ها به نیکوکاری آنهاست باید وارد عمل شویم.

محسنی بندپی تصریح کرد: در دنیای امروز بدون توسعه علمی نمی‌توانیم به توسعه پایدار که متضمن ابعاد مختلف رفاه و سعادت است، دست یابیم و آموزش و پرورش گذرگاه آن است و مروج این توسعه محسوب می‌شود.

او با اشاره به ساخت مدرسه برای جبران کمبود کلاس‌های درس، گفت: در تهران ساخت ۳ هزار کلاس به همت دولت، ۳ هزار کلاس براساس مسئولیت اجتماعی دستگاه‌ها و ۳ هزار کلاس از طریق تهاتر در امور مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش انجام شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به موضوع حذف انتگرال در کتاب درسی دوره متوسطه هم اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه انتگرال مبحث مهمی در ریاضی است حذف شد که البته این کار در زمان مدیریت بنده نبوده است، ولی از آن دفاع کارشناسی می‌کنم چرا که اگر همه مقدمات بار آموزشی دانشگاه به آموزش و پرورش منتقل شود مانع برای پرداختن به مهارت‌های دیگر خواهد بود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان از عملیاتی شدن کمتر از ۱۰ درصد سند تحول بنیادین گلایه داشتند، اظهار کرد: باید به سند و زیرنظام‌های آن توجه جدی شود تا فرصت برای آموزش مهارت‌های دیگر و سبک زندگی وجود داشته باشد. در حوزه‌های تربیت برخی عناوین تغییر می‌کنند، اما به توجه دستگاه‌های بالادستی، چون شورای عالی آموزش و پرورش و انقلاب فرهنگی نیاز داریم تا اگر نیاز به قوانین جدیدی باشد آن را وضع کنند.

او با تأکید بر مرجعیت علمی و فرهنگی در رأس برنامه‌های آموزش و پرورش بیان کرد: باید برنامه‌های درسی به طور پژوهش محور دنبال شوند که اکنون با محدودیت‌های ساختاری در این حوزه مواجه هستیم و اگر قرار به ادغام معاونت‌ها باشد باید به معاونت پژوهشی توجه جدی کرد.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۸ درباره نقش نسل پنجم انقلاب در زنده نگه داشتن آرمان های انقلاب گفت: انقلاب به وسیله شهدای گرانقدر و فداکاری بسیاری از مردم به این مرحله رسیده است و این دانش آموزان هستند که آینده انقلاب را حفظ می کنند.

او افزود : دانش‌آموزان باید تجربیات این ۴۰ سال را به خوبی درک و خودشان را برای محافظت از انقلاب و آرمان‌های آن آماده کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها