آرامش بازار با شفافیت اقتصادی حفظ می‌شود

یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است با وجود کنترل نسبی قیمت کالاها در بازار، برای رسیدن به آرامش قطعی باید شفافیت در اقتصاد افزایش یابد.

آرامش بازار با شفافیت اقتصادی حفظ می‌شود

سید رضی حاجی آقامیری اظهار کرد: با توجه به این‌که در ماه‌های گذشته اقتصاد ایران با برخی تلاطم‌ها مواجه بوده و برخی تصمیمات غلط نیز در آن مشاهده شده است، برای رسیدن به آرامش باید تلاش کرد با اصلاح این تصمیمات غلط شفافیت را در اقتصاد افزایش داد.

وی با بیان این‌که از سال گذشته فشار بر تولیدکنندگان افزایش یافته است، توضیح داد: از سویی با بالا رفتن نرخ ارز تامین مواد اولیه برای برخی تولیدکنندگان دشوار شد و از سوی دیگر با بالا رفتن نرخ تورم، هزینه نیروی کار و اقدامات جاری بالا رفت.

این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در چنین شرایطی با توجه به قیمت‌گذاری دستوری که در برخی حوزه‌ها وجود داشت، نرخ‌ها براساس روند واقعی خود افزایش نیافتند و این موضوع شرایط را برای تولیدکنندگان داخلی دشوار کرد.

وی ادامه داد: در کنار آن چند نرخی شدن ارز نیز باعث شد شفافیت در اقتصاد کم شود و برخی افراد به دلیل رانتی که در اختیار داشتند، نسبت به تولیدکنندگان واقعی شرایط بهتری پیدا کردند. با این وجود با بازگشت آرامش نسبی، بازار شرایط بهتری پیدا کرده، اما برای اثرگذاری بلندمدت باید به شفافیت و برابری اقتصادی نزدیک شد.

حاجی آقامیری درباره‌ی وضعیت بازار در ماه‌های پیش‌رو نیز گفت: با توجه به محدودیت واردات، فضای بهتری برای کالاهای تولید داخل به وجود آمده است. هرچند هنوز مسائلی همچون قاچاق شرایط را برای ما دشوار می‌کند، اما می‌توان امیدوار بود که با توجه به بازار شکل‌ گرفته در اقتصاد ایران در صورتی که برخی تصمیمات غلط اصلاح شود، شرایط آرامش امروز تداوم یابد و لااقل تلاطم‌هایی که در ماه‌هایی از سال 1397 با آن روبه‌رو بودیم دیگر تکرار نشود.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها