راهی برای شناسایی تقلب غذایی در محصولات لبنی

توسط بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی منشاء اولیه مواد استفاده شده در محصولات لبنی جهت بررسی تقلب غذایی شناسایی می‌شود.

راهی برای شناسایی تقلب غذایی در محصولات لبنی

دکتر سید مجید تولیت، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: شناسایی و تفکیک منشا مواد غذایی بر اساس مواد اولیه تشکیل دهنده آن ها از مسایل بسیار مهم و کلیدی صنایع غذایی به شمار می آید که در راستای امنیت و سلامت غذایی جامعه است. بنابراین تشخیص و نظارت بر عدم تعـویض و جـایگزینی در ترکیبات محصـولات غذایی و بالطبع آن، جلوگیری از تقلب غذایی می تواند برای آگاهی رسانی و انتخاب مطمئن و متناسب با رژیم غذایی مصرف کننده به کار رود و در برابر معضل تقلبات غذایی تضمینی برای سلامت و تامین نظر مصرف‌کنندگان به وجود آورد.

وی افزود: در زمینه فرآورده های لبنی، به دلیل تفاوت قیمت در شیر گونه های مختلف دامی، همچنین در دسترس نبودن شیر همه حیوانات در تمام فصول، افراد سودجو در فرایند تولید یا عرضه محصولات لبنی اعم از شیر، پنیر، ماست و دوغ تقلباتی نظیر مخلوط کردن مقداری از شیر گاو با شیر گوسفند، بز و یا شتر انجام می دهند. البته تولیـد کننـدگان فرآورده های لبنی ملزم به اعلام نوع شیر مصرفی در تولید مواد لبنی هستند. با این حال تاکنون ظرفیت تشخیص و آزمایش اجباری موارد ذکر شده در کشور عملیاتی نشده است و همواره با چالش هایی رو به رو بوده است.

تولیت خاطرنشان کرد: اخیرا روش شناسایی منشا اولیه مواد استفاده شده در محصولات لبنی توسط محققان این مرکز در بانک سلول های انسانی و جانوری با موفقیت راه اندازی شده است. در این روش با استفاده از تشخیص مولکولی که از حساسیت شناسایی بسیار بالایی برخوردار است، منشا اولیه شیر استفاده شده در تولید فرآورده های لبنی از جمله: شیر، پنیر، ماست و دوغ، بین گونه های مختلف جانداران مانند گوسفند، گاو، بز و شتر قابل تفکیک است.

بنا بر اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، در سال های گذشته، خدمات بررسی تقلبات مربوط به فرآورده های گوشتی نیز توسط این مرکز اعلام شده بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها