تحلیل قیمت خودرو در بازار آخر سال

در دو ماه منتهی به آخر سال، بازار همه صنف‌ها گرم می‌شود. اما داغ‌ترین بازار شب عید متعلق به خودرو است؛ قیمت روز خودرو در سال ۹۸ نوسانات شدیدی داشت و این نوسانات در روزهای منتهی به آخر سال همچنان ادامه دارد.

تحلیل قیمت خودرو در بازار آخر سال

در دو ماه منتهی به آخر سال، بازار هر صنفی گرم می‌شود و هرچند قدرت خرید مردم نسبت به گذشته کم‌تر شده‌است اما همچنان شور و هیجان عید در بازارهای مختلف دیده می‌شود. اما داغ‌ترین و پرنوسان‌ترین بازار شب عید متعلق به خودرو است؛ قیمت روز خودرو در سال ۹۸ نوسانات شدیدی داشت و این نوسانات در روزهای منتهی به آخر سال همچنان ادامه دارد.

اما افزایش قیمت خودرو تا به‌کجا؟ تا کی باید شاهد نوسانات شدید قیمت خودرو بود؟ با توجه به بازار خودروی به‌شدت عجیب در ایران، هیچ تحلیل‌گری نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند به‌صورت صد درصد به این سؤالات پاسخ دهد؛ اما اگر نگاهی به بازار خودرو در سال ۱۳۹۸ و مقایسه آن با بازار ۱۳۹۷ داشته باشیم، می‌توان برداشت نسبی از روند پیش‌روی قیمت خودرو در ایران داشت.

روند معمولی بازار خودرو در آخر سال

همان‌طور که در بخش‌ قبلی اشاره شد، بازار خودرو در ماه‌های منتهی به عید با استقبال خریداران روبه‌رو می‌شود. هر ساله از اوایل بهمن با افزایش قیمت خودرو روبه‌رو هستیم که تا اوایل اسفند شدت می‌گیرد و با نزدیک شدن به 20ام اسفند، از شور و هیجان می‌افتد و عملاً در دهه‌ی آخر اسفند خبر چندانی از خرید و فروش خودرو نخواهد بود.

اواسط اردیبهشت‌ماه 1397 بود که ترامپ رسماً نامه خروج از برجام را امضا کرد و در پی اعلام تحریم‌ها علیه ایران بازار خودرو دچار التهاب شد. خبر اعلام تحریم‌ها کافی بود تا خریداران به بازار خودرو هجوم آورده و به‌دلیل تقاضای زیاد و عرضه کم، خودبه‌خود قیمت خودرو افزایش پیدا کند. هرچند که بازار خودرو با چند تدبیر مقطعی دولت توانست حالت نرمال خود را به‌دست آورد و بازار آخر سال هم که از الگوی همیشگی پیروی کرد.

افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در سال ۹۸

حقیقتا بازار خودرو در سال ۹۸ از هیچ الگوی ثابت و مشابه با سال‌های گذشته پیروی نکرده و نمی‌کند. هر ساله پیک افزایش قیمت خودرو در بهمن ماه روی می‌دهد در حالیکه در سال ۹۸ هم در اردیبهشت ماه و هم آبان ماه با افزایش بی سابقه‌ قیمت خودرو روبرو شدیم. از طرفی بازار پرتلاطم آبان باعث شد که بازار آخر سال ۹۸ نیز تحت تأثیر قرار بگیرد و دیرتر از همیشه شاهد هجوم مردم برای خرید خودرو شب عید باشیم.

نمودار زیر روند رشد دو خودروی پرطرفدار بازار را که اتفاقا با توقف تولید هم روبرو شده‌اند، نمایش می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید روند افزایشی قیمت در سال 97 وضعیت متعادل‌تری داشته اما در سال 98 همه معادلات به هم ریخت و قیمت انواع خودرو در سه مرحله به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

خودروهایی که امسال با ارزش شده‌اند

تندر ۹۰، ساندرو، h30 کراس، هایما، سراتو سایپا و مزدا ۳ ازجمله خودروهایی هستند که امسال با توقف تولید مواجه شدند؛ همین مسئله باعث شد تا این خودروها از گذشته عزیزتر بشوند و با افزایش بی رویه قیمت روبه‌رو شوند.

قیمت خودرو در سال ۱۳۹۹ به‌چه‌صورت خواهد بود؟

هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی قابل اعتمادی از آینده خودرو کند اما مسئله‌ای که واضح است، تأثیر سیاست در قیمت خودرو خواهد بود؛ در آینده پیش‌رو انتخابات مجلس را داریم و پس از آن، در ابتدای سال ۱۳۹۹ رئیس جمهور آینده آمریکا مشخص می‌شود؛ می‌توان احتمال داد که با تغییر سیاست‌های خارجی ایران و آمریکا قیمت خودرو نیز تغییر خواهد کرد و اگر شاهد رفع تحریم‌ها باشیم، ممکن است کاهش قیمت را نیز مشاهده کنیم.

در این بازار پرتلاطم خودرو، بهترین منبع برآورد قیمت کیست؟

با جستجو در اینترنت برای برآورد قیمت روز خودرو، با مراکز مختلفی روبه‌رو می‌شوید که مدعی مرجع قیمت خودرو هستند. شاید تا سال‌های پیش می‌توانستیم اکثر مراکز تعیین قیمت خودرو را باور داشته‌باشیم اما درحال حاضر با این نوسانات عجیب بازار، تنها می‌توان به‌ مراکزی اعتماد کرد که قیمت خودرو را از قیمت لحظه‌ای معاملات برآورد کنند.

همراه مکانیک؛ بزرگ‌ترین مرجع قیمت خودرو در ایران

چند سالی است که ابزار محاسبه قیمت خودرو همراه مکانیک به ابزاری دقیق و قابل اطمینان برای تعیین قیمت خودرو تبدیل شده است. ماهانه ۳ میلیون نفر از ابزار برآورد قیمت خودرو همراه مکانیک استفاده می‌کنند که همین آمار حاکی از مرجع بودن این ابزار تعیین قیمت خودرو است. شما به‌غیر از ورود به سایت همراه مکانیک و مراجعه به بخش قیمت خودرو، می‌توانید با دانلود اپلیکیشن همراه مکانیک، به قیمت روز خودروهای کارکرده و صفر دسترسی پیدا کنید. در ضمن با توجه به اینکه همراه مکانیک خدمات خرید و فروش خودرو را ارائه می‌دهد، از قیمت لحظه‌ای خودرو باخبر است.

وجه تمایز ابزار قیمت خودروی همراه مکانیک نسبت به رقبا

• ارائه قیمت خودرو به تفکیک تمام تیپ‌ها
• ارائه قیمت برمبنای معاملات بازار
• تأثیر فاکتور‌های موثر در قیمت خودرو (رنگ، تعویض، بیمه، آپشن و ...)

به‌روزترین قیمت خودرو را در جیب خود داشته باشید !

اپلیکیشن همراه مکانیک این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به راحتی به قیمت خودرو‌های داخلی و انواع خودروهای خارجی دسترسی داشته باشید. کافی است مشخصات خودروی مدنظر را وارد کنید تا در قسمت مدیریت خودرو از نوسانات قیمت آن خودرو در طی هفته‌های مختلف اطلاع یابید. در ضمن اگر خریدار و یا فروشنده خودرو هستید، می‌توانید با اپلیکیشن همراه مکانیک معامله خودروی مورد نظر را انجام دهید.

برای دانلود اپلیکیشن همراه مکانیک کلیک کنید

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها