دریافتی یارانه‌بگیران به مرز ۵ میلیون تومان رسید

با واریز یارانه بهمن ماه هر یارانه بگیری که از ابتدا در لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار داشته تاکنون، حدود پنج میلیون تومان دریافت کرده است.

دریافتی یارانه‌بگیران به مرز ۵ میلیون تومان رسید

از آذر ماه ۱۳۸۹ اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها کلید خورد و با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در گام اول، از محل درآمد آن ماهانه مبلغی تحت عنوان یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانواری که به این منظور درخواست خود را ارائه کرده بودن واریز می‌شود.

حدود ۱۰ سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گذشت و دولت‌ها ۱۰۸ مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده‌اند، این نشان می دهد که طی این دوران حدود چهار میلیون و ۹۱۴ هزار تومان برای هر نفر پرداخت شده است.

طی این سال‌ها سبد یارانه‌بگیران گرچه کم و زیاد شده اما همواره عمده جمعیت ایران در آن قرار داشتند؛ به طوری که اکنون حدود ۷۸ میلیون نفر در هر ماه خواستار دریافت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هستند که در بین آنها از افراد نیازمند تا پردرآمد و کسانی که احتیاجی به دریافت این مبلغ ندارند حضور دارد.

روند پرداخت یارانه‌های نقدی و مشمولان آن طی دوره اجرای قانون هیچگاه اصلاح نشد و در نهایت با وجود این که قانون بودجه بارها تکلیف کرده بود که سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی کنار گذاشته شوند روال دریافت آنها نیز ادامه دارد.

اما روند پرداخت‌های یارانه‌ای در ماه‌های اخیر به نوعی دیگر تغییر کرد؛ به نحوی که با اصلاح قیمت بنزین در آبان ماه امسال دولت پرداخت کمک‌های معیشتی از محل درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین را در دستور کار قرار داد و براساس آن به تناسب افراد خانوار پرداختی از این محل انجام می‌شود که متمایز از یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی است.

براین اساس برخلاف یارانه نقدی که شامل مبلغ ثابتی برای هر نفر (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) می‌شود، واریز کمک‌های معیشتی به تناسب افراد خانوار است؛ به طوری که برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

اما با تصمیم گیری اخیر مجلس برای سال آینده قرار بر این شده تا یارانه نقدی و کمک‌های معیشتی در قالب یک یارانه ۷۲ هزار تومانی بر ای هر نفر به مجموع ۷۸ میلیون نفری که یارانه نقدی دریافت می‌کند پرداخت شود از این رو تمامی افرادی که مشمول کمک معیشتی نشده و احتمال می‌رفت به تدریج از یارانه نقدی حذف شوند مجددا به لیست دریافت یارانه اضافه خواهند شد.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ایرانی
    0

    از نو کیسه پولی ولو حق نگیر که بعد از مرگ هم صداش را میشنوی.

  • ز رز
    0

    مگر صدقه داده اند؟ حق مردم را سالها خوردید. دربرابر هر میلیونها اختلاس که کردید و کردند هزارتومان به مردم می دهید ناراحتید؟

  • خالقی
    0

    چرا منت سر مردم میگذارید پول نفت ماست وحق ماست پس زیاد یاوهویی نکنید شماهادسران تا الان 5میلیارد خوردید ملت 5میلیون مقایسه کنید .زیاد هم تو این مسایل زحمت وزور نزنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها