فروش آثار هنری و هنرمند ورشکسته!

بوشهر اقتصاد و هنر شاید دو واژه غریبه و ناهماهنگ به نظر برسند و همیشه دیده ایم که هنرمند با پول و سرمایه و تجارت بیگانه بوده اما عصر جدید عصر تفاوت ها است و شاید لازم است غریبه ها نیز به مصاف هم بروند.

فروش آثار هنری و هنرمند ورشکسته!

همیشه دیده ایم که هنرمندان در برهه های مختلف حتی برای تولید آثار هنری خود و در مواردی چون تامین مواد اولیه، فضا، و یا هر کدام از لوازم موردنیاز دچار مشکل بوده اند و همواره هنرمندان بی پول به جامعه معرفی شده اند تا جایی که یک هنرمند که سالها در یک زمینه هنری کار کرده شاید در آخر عمر همچنان هشتش گرو نهش باشد. اما آیا این وضعیت و شرایط صحیح است؟ و چرا هنرمند نمی تواند خودکفا باشد و به کار اقتصادی در راستای هنر و توانایی هنری خود بپردازد؟

معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره ای به مبحث اقتصاد هنر در این باره نظرات جالبی دارد. محمدحسین زندویان درباره شیوه عرضه آثار هنرمندان و یا خریداری تولیدات هنری گفت: با توجه به شرایط کشور و وضعیت اقتصادی حاضر، به غیر از جنبه حمایتی که بخواهیم در نظر بگیریم، یک هنرمند که اثری را تولید می کند و بعد منتظر است دستگاه های دولتی بیایند و آن اثر را خریداری کنند واقعاً یک دیدگاه اشتباه است. اول خود هنرمند باید بتواند این دیدگاه را داشته باشد، فرقی نمی کند در هنرهای تجسمی باشد یا موسیقی و سینما و یا نمایش. باید به گونه ای عمل کنیم که تولیدات هنری به منصه حضور برسد و بازار کار و فروش داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید یک شم و پکیج اقتصادی در کنار هنرمند وجود داشته باشد، افزود: اگر هنرمند را به مثابه یک کارخانه در نظر بگیریم که تولیداتی انجام می دهد، هنرمند محصولات عالی و با کیفیت استاندارد تولید می کند تا پشت در کارخانه می رسد، حالا اگر این تولیدات در بازار عرضه نشود، مسلماً آن کارخانه ورشکسته می شود و یک هنرمند هم اگر نتواند تولیداتش را با آن استانداردهای مدنظر عرضه کند مسلما دچار استیصال و موارد دیگر می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: وقتی نگاه می کنیم می بینیم یک سری ابزارهایی وجود دارد برای پخش و نشر این رویدادها و تولیدات که باید توسط بنگاه های اقتصادی صورت بگیرد. شما الان در کنسرت ها رونق اقتصادی می بینید اما چرا در بقیه ی آثار هنری چنین رونقی نیست؟ یا بعضی از تولیدات هنری ما مثل نمایش، می بینیم که بعضی از نمایش ها با برندهای خاص از تهران به اینجا می آیند و فروش فوق العاده ای دارند اما در تولیدات خودمان مشکل وجود دارد. چرا؟ چون بچه های ما هنوز به آن خودباوری نرسیده اند و متأسفانه آن شم اقتصادی تبلور نکرده یا اینکه به هر دلیلی آن اتفاق رخ نداده است. مدام چشم به این دارند که کدام دستگاه دولتی قرار است بیاید و حمایت دولتی کند؛ بعد هم معترض به این هستیم که چرا هنر، هنر دولتی است! ما باید هر دو جنبه را در نظر بگیریم.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر اظهار کرد: از جمله برنامه هایی که در نظر داریم اتفاق بیافتد، استارتاپ های هنری با شاخه اقتصادی با هدف تقویت اقتصاد هنر است که برنامه ریزی کرده ایم اما یک سری تغییرات در زمان به وجود آمده و احتمالاً در اسفند ماه و یا در اردیبهشت سال آینده حتماً این رویدادها را برگزار می کنیم. البته اینگونه نیست که ما فقط با یک استارتاپ و یا یک نشست بخواهیم کار را انجام دهیم بلکه ما واقعاً به دنبال این هستیم که این برنامه ها خروجی داشته و به هنرمند کمک کند تا این دیدگاه را پیدا کند تا راه های فروش تولیدات را یاد بگیرد؛ البته ممکن است برخی بگویند ما این راه ها را بلدیم اما ابزار آن را نداریم.

زندویان توضیح داد: در گذر فرهنگ و هنر تعریف شده که مقرر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد تسهیلاتی در اختیار هنرمندان قرار بگیرد برای ایجاد مکانی که بتوانند محصولات و تولیدات و آثارشان را عرضه کنند، که این امر باید با مشارکت شهرداری، فرهنگ و ارشاد و بخش خصوصی که همان هنرمندان و یا مؤسسات مجوزدار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد است صورت می گیرد. در مجموع این تسهیلات به نفع هنرمند است به دلیل اینکه می خواهد درصدی به هنرمند کمک کند تا بتواند محصولاتش را به فروش برساند مشروط بر اینکه ماندگار و پویا بوده و ثبات داشته باشد.

وی یادآور شد: نمی خواهیم این اتفاق تنها یک مرهم زخم موقتی باشد، گذر فرهنگ و هنر یک بازارچه ثابت مخصوص آثار فرهنگی هنری است و در تلاش هستیم این اتفاق حتماً رخ دهد.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها