گفت‌وگو با بهروز شعیبی، كارگردان «روز بلوا»؛

این بلوا تاریخ مصرف ندارد

بهروز شعیبی می گوید: قاعدتاً یك فیلمساز اجتماعی تحت تأثیر مسائل روز است، اما من همیشه تلاش كرده‌ام در این مباحث فیلم‌هایم را با تاریخ مصرف‌های كوتاه‌مدت نسازم.

این بلوا تاریخ مصرف ندارد
بهروز شعیبی پس از بازی‌هایی روان و به یاد ماندنی در «آژانس شیشه‌ای» به كارگردانی ابراهیم حاتمی‌كیا، «طلا و مس» ساخته همایون اسعدیان و سریال‌هایی نظیر «تنهایی لیلا» محمدحسین لطیفی داشت، فیلمسازی را تجربه كرد و در كارگردانی هم درخشید. تا جایی كه جایزه بهترین فیلم جشنواره سی ‌و یكم را برای فیلم «دهلیز» اولین ساخته سینمایی‌اش از آن خود كرد. شعیبی البته در سیاست هم دستی دارد و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩٢ فیلم تبلیغاتی محمدباقر قالیباف را كارگردانی كرد. هر چند او خودش را سیاسی نمی‌داند و آهسته و پیوسته مسیر خود را در فیلمسازی می‌پیماید، اما دغدغه‌مندی ریشه‌دار این كارگردان با تبحرش در بازسازی فضاهای واقعی با تحلیل همراه و منجر به شكل گیری فیلم «روز بلوا» شده است؛ فیلمی كه در قالبی جسورانه و تأثیرگذار به نویسندگی مهران كاشانی و تهیه‌كنندگی محمدرضا تخت‌كشیان در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجرحضور پیدا كرده و مورد توجه منتقدان، اهالی رسانه و مردم هم قرار گرفته است. با شعیبی گفت‌وگویی انجام دادیم تا این كارگردان برایمان از دغدغه‌هایی كه منجر به ساخت روز بلوا شده است، بگوید.

در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر هستیم و به نظر می‌رسد تا اینجای كار روز بلوا توانسته رضایت مخاطبان را داشته باشد. حالا كه فیلم در حال اكران است خودتان تا چه حد از آن راضی هستید و چه نظری درباره اش دارید؟

واقعیتش این است ما در مراحل اولیه اكران و دیده شدن فیلم هستیم. من همیشه معتقدم بخشی از اتفاقی كه برای فیلم می‌افتد ممكن است توسط گروه سازنده باشد، اما بخش عمده آن به مخاطب برمی گردد. یعنی ما موضوعی داشتیم كه سعی كردیم این موضوع با ساختار مربوط به خودش ساخته شود، اما در نهایت مخاطب است كه باید راجع به آن قضاوت كند و ببیند راجع به این فیلم چه استنباطی می‌كند. به شخصه اما فكر می‌كنم آنچه در نظر داشتم را در فیلم پیاده كردم و حرفی كه می‌خواستم را به مخاطب زده ام.

مضمون روز بلوا هم خاص و از دغدغه‌های روز جامعه ایران است. چه شد سراغ موضوع مهم مفاسد اقتصادی رفتید؟

روز بلوا، یك فیلم اجتماعی است و همان‌طور كه گفتید به مسائل و مفاسد اقتصادی كه این روزها دغدغه جامعه ماست، برمی گردد. من در این فیلم سعی كردم به این موضوع نگاه یكسویه نداشته باشم و جوانب مختلف را بسنجم. برای رسیدن به این نگاه هم فضایی را شكل دادیم كه در درام یك شخصیت اصلی داریم و اتفاقات آن بین اعضای یك خانواده رخ می‌دهد.

با این تفاسیر تا چه اندازه داستان تان را منطبق بر روابط و شرایط سیاسی-اجتماعی روز می‌دانید؟

قاعدتاً یك فیلمساز اجتماعی تحت تأثیر مسائل روز است، اما من همیشه تلاش كرده ام در این مباحث فیلم هایم را با تاریخ مصرف‌های كوتاه مدت نسازم. به عنوان یك فیلمساز باید بتوانم به روز كار كنم و با زمانه‌ای كه در آن زندگی می‌كنم پیش بروم. خیلی دوست ندارم كه بگویم فقط به یكسری چیزهای از پیش تعیین شده فكر می‌كنم. در روز بلوا هم تمام المان ها، قصه و ماجراهایی كه در جریان فیلم مطرح می‌شود در هر دوره‌ای كه دیده شود، ملموس است. ما درباره آسیب‌های اجتماعی و به خصوص در حوزه مباحث اقتصادی كه در روز بلوا مطرح می‌شود بسیار مطالعه و بررسی كردیم. بالطبع فكر می‌كنم خروجی كار در نهایت بسیار نزدیك به شرایط روز جامعه باشد و اطمینان دارم این درام اگر چند سال دیگر هم نمایش داده شود باز هم كارآمد است. چون ما از ابتدا تصمیم نداشتیم كه به یك گروه خاص طعنه بزنیم. فكر می‌كنم دنیای فیلم روز بلوا بازتر از نقدهای بسته امروزی است.

چه شد كه تصمیم گرفتید با نگاه بازتری به مقوله مفاسد اقتصادی بپردازید؟

ما به چالش‌های اقتصادی جامعه درونی تر پرداختیم و در این چالش هم صاحبان قدرت و هم دیگران را بررسی كرده‌ایم.

علاقه‌ای كه به موضوعات كلان سیاسی-اجتماعی دارید ریشه در كجا دارد؟

اگر به كارنامه حرفه‌ای من دقت كنید فقط «سیانور» است كه در یك دوره خاص از تاریخ معاصر روایت می‌شود. من اتفاقا آدم سیاسی نیستم و موضوعات سیاسی چندان برایم جذاب نیست، اما آنچه باعث می‌شود من در فیلم هایم كدهای سیاسی بگذارم رابطه مستقیم مسائل سیاسی با موضوعات اجتماعی است. به عبارت دیگر هر تصمیم گیری سیاسی كه می‌شود تبعات اجتماعی به همراه دارد كه این تبعات اجتماعی باید توسط فیلمسازان، محققان، جامعه شناسان و... آسیب شناسی شود. حتی در تاریخ نویسی هم دیده ایم وقتی تاریخ یك دوره‌ای نوشته می‌شود، هم مسائل اجتماعی در آن گفته می‌شود، هم فرهنگی و هم سیاسی. در فیلم‌های من هم به همین صورت، شما هیچ‌وقت تصویر خاصی از آدم‌های سیاسی و كشوری در فیلم‌هایم نمی‌بینید. این تبعات و تاثیرات اتفاقات سیاسی در مسائل اجتماعی است كه در فیلم‌هایم نمود پیدا می‌كند. ضمن این‌كه من فكر می‌كنم اگر بخواهیم یك حرف جهانشمول‌تر، بزرگ‌تر و ایدئولوژیك‌تر بزنیم مهم‌ترین مساله این است كه اول سینما را بشناسیم و بعد از این‌كه سینما و زبانی را كه ارتباط برقرار می‌كند شناختیم، حرف‌مان را به راحتی بزنیم.

با توجه به این‌كه سرمایه‌گذار فیلم تان موسسه فرهنگی- هنری اوج است شاید این شائبه به‌وجود بیاید كه اعمال نظرهایی مصلحتی روی فیلم تان انجام شده. شما با این گفته چقدر موافق هستید؟

اصلاً. روز بلوا با حمایت موسسه فرهنگی -هنری اوج ساخته شده است. به این خاطر كه پرداختن به این موضوع مشكل بود و این اتفاق خوب برای من افتاد كه موسسه اوج سرمایه‌گذاری آن را قبول كرد. بله، می‌توانم بگویم دوستان ما در اوج در جریان روند تولید این فیلم بودند، اما در نهایت ما فیلم خودمان را ساختیم. این فیلم چنانچه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم ساخته می‌شد باز هم به همین شكلی بود كه امروز ساخته شده. همكاری با اوج همكاری خوبی برای من محسوب می‌شود كه از این بابت خوشحالم.

چطور شد لیلا زارع و بابك حمیدیان را برای بازی در نقش‌های اصلی این فیلم انتخاب كردید؟

من قبلا با بابك حمیدیان و لیلا زارع كار كرده ام و اصولا در انتخاب بازیگران این فیلم باورپذیری برایم خیلی مهم بود. صرفا چهره یا ستاره بودن هیچ‌وقت برایم مهم نبوده و نیست و به همین خاطر بود كه بابك حمیدیان و لیلا زارع را برای این نقش‌ها انتخاب كردم.

پیش‌بینی شما از جشنواره فجر امسال چگونه است؟

به اعتقاد من جشنواره امسال جشنواره خوبی است. نه صرفا به لحاظ اجرا بلكه منظورم كیفیت فیلم هاست. اسم‌هایی امسال در این جشنواره حضور دارند كه توقعات را راجع به نسل جدید سینما بالا می‌برند. به نظرم جشنواره خوبی خواهیم داشت و به تبع آن سال سینمایی خوبی را هم در اكران عمومی پیش رو داریم.

خلاصه‌‌‌‌‌ فیلم روز بلوا

عماد، استاد دانشگاهی خوشنام و یك چهره تلویزیونی مورد توجه است. او ناگهان توسط پلیس با اتهام‌هایی جدی مواجه می‌شود كه خود و خانواده‌اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد. از بازیگران این فیلم می‌توان به بابك حمیدیان، لیلا زارع، داریوش ارجمند، دیانا دهقان، ساغر قناعت، محمدعلی محمدی، مسعود دلخواه، زكیه بهبهانی و پاشا جمالی اشاره كرد.

منبع: روزنامه جام جم

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها