شاخص قندی بالا یا پایین، کدام بهتر است؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: در صورتی که فیبر و سبوس مواد غذایی زیاد باشد نمایه کمتری خواهد داشت و سیر کننده‌تر خواهد بود.

شاخص قندی بالا یا پایین، کدام بهتر است؟

محمد تقی انوشه متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه منظور از نمایه قند خون توانایی هر غذا در افزایش قند خون است، اظهار کرد: های ساده (شکر، آبمیوه، مربا و عسل) و غلات تصفیه شده مانند: نان سفید و ماکارونی نمایه گلیسمی بالایی دارند؛ یعنی به سرعت قند خون را بالا می‌برند و حس خیلی خوشایندی ایجاد می‌کنند، ولی به همان سرعت هم افت قند را در افراد ایجاد کرده و باعث می‌شوند فرد احساس گرسنگی کند.

او افزود: افراد اگر تمایل دارند در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنند باید مواد غذایی با نمایه کمتر مانند سبزیجات و غلات کامل را انتخاب کنند. همچنین هر میزان که مواد غذایی فیبر و سبوس بیشتری داشته باشد نمایه کمتری خواهد داشت و سیر کننده‌تر خواهد بود.

کدام صبحانه سیر کنندگی بیشتری دارد؟

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: افراد برای اینکه بتوانند در طول روز فعالیت بیشتری داشته باشند و در پی آن کمتر احساس گرسنگی کنند، می‌توانند در وعده صبحانه از نان لواش، پنیر، گردو، خیار و گوجه به همراه چای مصرف کنند. همچنین مصرف نان لواش، تخم مرغ، زیره، چای و یک قاشق مربا خوری عسل صبحانه کامل و مفیدی است.

او ادامه داد: مصرف خیار و گوجه در وعده صبحانه باعث پایین آمدن نمایه گلیسمی کل صبحانه می‌شود و مدت طولانی تری انسولین فرد بالا می‌ماند.

شاخص قند خون
انوشه ادامه داد: عسل دارای نمایه گلیسمی فوق العاده بالایی است و باعث می‌شود افت قند خون شدیدی در افراد به وجود آید؛ در نتیجه افراد نباید در مصرف آن زیاده روی نکنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها