رئیس مرکز تحقیقات سرطان اعلام کرد:

هزینه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی کشور برای تهیه دارو‌های ضد سرطان

رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: سالیانه در ایران ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تهیه دارو‌های ضد سرطان هزینه می‌شود که حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان این مبلغ اضافی است.

هزینه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی کشور برای تهیه دارو‌های ضد سرطان

محمد اسماعیل اکبری استاد دانشگاه و جراح سرطان و رئیس مرکز تحقیقات سرطان درباره سرطان اظهار کرد: سرطانی خاص در بدن یک فرد با فردی دیگر بسیار متفاوت است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که سرطان بیماری جسمی است، در حالی که این باور اشتباه است. سرطان یک بیماری مؤثر در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی، مذهبی و تغذیه‌ای است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان بیان کرد: افرادی که از نظر معنویت رشد بیشتری دارند، کمتر به سرطان دچار می‌شوند همچنین به علت اینکه امید به زندگی آن ها بیشتر است می‌توانند روند درمان را بهتر طی کنند.

وضعیت سرطان در ایران

اکبری افزود: در ایران سالیانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند که حدود ۲.۵ درصد این سرطان‌ها را شامل می‌شود. شایع‌ترین سرطان در کشور در بین مردان، سرطان معده است اگرچه در استان‌هایی مانند تهران، اصفهان و یزد سرطان معده رتبه سوم را دارد. در بین زنان هم در کشور، سرطان سینه است به طوری که سالیانه حدود ۱۳ هزار نفر در ایران به سرطان سینه دچار می‌شوند.

او تأکید کرد: به طور کلی با افزایش سن افراد احتمال ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود به طوری که میانگین سن سرطان سینه در ایران ۵۵ سال، سرطان معده ۶۵ سال و سرطان کولون ۶۰ سال است. عوامل خطر هم که افراد در زندگی روزانه با آن مواجه می‌شوند در بروز سرطان نقش مؤثری دارند. اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل خطر است. مسائل روانی مهمترین عامل در ایجاد سرطان بوده و مشکلات روانی روند درمان سرطان را با اختلال مواجه می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان تصریح کرد: بروز اتفاقات بد و ناخوشایند مهم‌ترین عامل در ایجاد سرطان سینه در بین زنان ایرانی است که از میان این اتفاقات مسائل مربوط به شوهر مانند طلاق یا فوت او بیشترین نقش را در بروز سرطان سینه دارد.

اکبری گفت: ما از نظر تشخیص و درمان سرطان وضعیت خوبی در کشور داریم به طوری که وضعیت درمان سرطان در ایران از برخی کشور‌های اروپایی بهتر و در بسیاری موارد از کشور‌های آمریکایی مناسب‌تر است. بیشتر از ۹۰ درصد مبتلایان به سرطان سینه در کشور بقای پنج ساله و حدود ۹۰ درصد از این افراد بقای ۱۰ ساله دارند که این وضعیت مشابه پیشرفته‌ترین کشور‌های جهان است و این در حالی بوده که حدود ۴۰ درصد از مردم برای تشخیص سرطان به مراکز درمانی دیر مراجعه می‌کنند.

او اظهار کرد: ما باید آموزش‌های همگانی را در زمینه سرطان به مردم بدهیم بدون اینکه آن‌ها را از این بیماری بترسانیم. سالیانه در ایران ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تهیه دارو‌های ضد سرطانی هزینه می‌کنیم که حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان این مبلغ اضافی است، زیرا ما نسبت به سایر کشور‌های دنیا دارو‌های شیمیایی بیشتری برای درمان سرطان مصرف می‌کنیم و این در حالی است که اثر بخشی دارو‌های شیمیایی در درمان سرطان‌ها کمتر از ۱۰ درصد است.

 داروهای شیمی درمانی

رئیس مرکز تحقیقات سرطان بیان کرد: میزان اثر بخشی روش‌های جراحی در درمان سرطان‌ها حدود ۵۰ درصد و اثر بخشی رادیوتراپی همراه با جراحی حدود ۴۰ درصد است. میزان موثر بودن شیمی درمانی در درمان سرطان‌ها تنها حدود ۱۰ درصد بوده، اما بیشترین هزینه در کشور صرف دارو‌های شیمیایی می‌شود که باید بتوان این مشکل را برطرف کرد.

پیشگیری از بروز سرطان

اکبری افزود: پیشگیری از بروز سرطان روندی بسیار طولانی دارد، به طوری که وقتی امروز عامل خطری در زمینه سرطان در انسان بروز پیدا کند، به طور میانگین حدود ۲۰ سال بعد اثر سرطانی آن عامل خطر نمایان می‌شود. فرآیند تبدیل یک سلول سالم به سرطانی به طور میانگین ۲۰ سال است. به طور کلی برنامه ریزی برای پیشگیری از بروز سرطان عاقلانه و موثر بوده و تاثیر طولانی مدت دارد.

او درباره سرطان‌زایی پارازیت‌ها یادآوری کرد: به طور کلی اشعه‌های یونیزان سرطان‌زا هستند، اما پارازیت‌ها جزو امواج الکترو مغناطیس محسوب می‌شوند. تا به امروز هزاران بیماری از طریق امواج الکترو مغناطیس در انسان ایجاد می‌شوند، اما از بین این بیماری‌ها سرطان هنوز تایید نشده است. افرادی که امواج الکترو مغناطیس را درست می‌کنند در معرض خطر بروز سرطان قرار می‌گیرند، اما مردم در معرض خطر ابتلا به این بیماری نیستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها