41 هکتار از جنگل‌های هیرکانی گیلان سوخت / فیلم

مدیر کل منابع طبیعی گیلان با اشاره به‌وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ۸ شهرستان این استان گفت: احتمال دخالت عامل انسانی وجود دارد، اما اظهار نظر دقیق در این خصوص و ارزیابی مقدار آسیب وارده طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.

41 هکتار از جنگل‌های هیرکانی گیلان سوخت / فیلم

چند روز پیش سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای از گردشگران، دامداران و حاشیه نشینان جنگل‌های هیرکانی در گیلان خواست، تا به‌خاطر وزش شدید باد گرم از روشن کردن آتش یا رها کردن آتش افروخته در عرصه‌های طبیعی استان جلوگیری کنند تا شاهد بروز آتش‌سوزی در این عرصه‌های طبیعی نباشیم. اما گویا این هشدارها هم کافی نبوده و باز هم بی‌احتیاطی، آتش را به جان بیش از ۴۱ هکتار از جنگل هیرکانی تالش انداخته است.
«محسن یوسف پور» مدیر کل منابع طبیعی گیلان با اشاره به‌وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ۸ شهرستان این استان بر اثر وزش باد گرم، گفت: 16.5 هکتار از جنگل‌های تالش، بیش از ۶ هکتار از جنگل‌های سیاهکل، 4هکتار از جنگل‌های رضوانشهر، ۶ هزار متر مربع از جنگل‌های آستارا، ۳ هزار متر مربع از جنگل‌های رودبار، یک و نیم هکتار از جنگل‌های فومن، یکهزار متر مربع از جنگل‌های ماسال و ۵ هزار متر مربع از جنگل‌های شهرستان رشت از پنجشنبه شب گذشته دچار آتش‌سوزی شد، اما با اقدام بموقع نیروهای امدادی و از آن مهمتر همکاری مردم محلی این آتش‌سوزی مهارشده است. البته این به معنی رفع خطر نیست و با توجه به وزش بادهای گرم در منطقه امکان وقوع دوباره آتش وجود دارد، از این‌رو از مردم می‌خواهیم از روشن کردن آتش در جنگل‌ها به‌طور جدی خودداری کنند.
وی ادامه داد: آتش‌سوزی در نقاط پایین دست اراضی جنگلی مناطقی چون جوکندان، پی سرا، نارنجدول، خرجگیل و پیرهرات تالش گزارش شده بود که وزش باد بخصوص در ارتفاعات بسرعت آن را تشدید و به نقاط دیگر کشاند.مدیرکل منابع طبیعی گیلان درباره علت و میزان خسارات این آتش‌سوزی، اظهار داشت: احتمال دخالت عامل انسانی وجود دارد، اما اظهار نظر دقیق در این خصوص و ارزیابی مقدار آسیب وارده طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.
«جابر حسینی»، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش نیز با بیان اینکه دمای بالای هوا و وزش باد امکان شعله ور شدن دوباره آتش را فراهم کرده، گفت: شرایط جوی امروز(شنبه) مستعد آتش سوزی است، لذا مردم از روشن کردن هرگونه آتش در عرصه های جنگلی جداً خودداری کنند.
رئیس منابع طبیعی تالش با بیان اینکه این شهرستان ۲۴۰ هزار هکتار اراضی ملی اعم از جنگل و مرتع دارد، تصریح کرد: جنگل های تالش هیرکانی محسوب می شود و دارای ارزش بسیاراست.
در همین حال، «سید عیسی مهدوی»، فرماندار تالش نیز با اشاره به اینکه با تشدید وزش بادهای گرم محلی (گرمیج یا گرمش) بخشی از جنگل های هیرکانی در بخش اسالم، از توابع تالش دچار حریق شد، گفت: تاکنون حریق در ۹ نقطه شهرستان تالش گزارش شده است.

منبع: ایران آنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها