۱,۸۰۰ میلیارد تومان معوقات فرهنگیان در انتظار تخصیص بودجه

غیر از حقوق و مزایای مستمر، حق التدریس معلمان شاغل از مهمترین واریزی‌های ماست که ۱,۸۰۰ میلیارد تومان است. تلاش ما این است که تا ۲۹ اسفند این ۱,۸۰۰ را پرداخت کنیم.

۱,۸۰۰ میلیارد تومان معوقات فرهنگیان در انتظار تخصیص بودجه

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه گام دوم انقلاب، رهنمودهای رهبری است که آینده انقلاب که سکاندار اصلی‌اش جوانان هستند را ترسیم می‌کند گفت: تغییرات ساختاری و اصلاحات آموزش و پرورش اگر همسو و هم راستا باشد می‌توانیم جوان‌هایی را تربیت کنیم که آینده را به خوبی به دست بگیرند.

وی افزود: عزم تغییر جدی در آموزش و پرورش وجود دارد. اگر به عنوان آموزش و پرورش باید جوانان را برای حضور مؤثر در جامعه آماده و آنها را به حیات طیبه برسانیم باید تغییر ساختار را از جمله در محتوا و آموزه‌های درسی انجام دهیم. این امر را سازمان پژوهش جدی دنبال می‌کند و زیرنظام های سند تحول بنیادین نیز در دست اجرا هستند. مجموعه آموزش و پرورش در این راستا حرکت می‌کنند.

الهیار ترکمن درباره تعلق عیدی به دانشجومعلمان گفت: درخواست می‌کنم دانشجومعلمان و همکاران جوانان ما هرگونه مطالبه‌ای برای بهبود شرایط کاری شأن دارند در چارچوب قوانین و مقررات ذی ربط باشد. در صورت داشتن درک درست از قوانین است که می‌توانند مطالبه کرده و خواسته‌های خود را به گوش مسئولین برسانند. اگر این خواسته‌ها با قوانین مغایرت داشته باشد ما هم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و ممکن است شکافی بین دانشجومعلمان و آموزش و پرورش ایجاد کند.

وی ادامه داد: دولت میزان و نحوه پرداخت عیدی کارکنانش را هر ساله طبق مصوبه‌ای مشخص و ابلاغ می‌کند و در آن قید شده که ملاک، اشتغال به خدمت تمام وقت است و هرچقدر از میزان اشتغال آنها کم شود از عیدشان نیز کسر می‌شود. سوال این است که آیا دانشجومعلمان مشمول به تحصیل‌اند یا مشغول به کار؟ بر اساس قانون متعهدین به خدمت، دانشجومعلمان را رسمی کرده‌ایم ولی آنها اشتغال به کار ندارند بلکه مشغول تحصیل‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بنابراین نمی‌توانیم عیدی به این گروه بپردازیم. یکی از نمایندگان مجلس این موضوع را مطرح و به انتظاری برای دانشجومعلمان تبدیل کرده است، اما ما به تنهایی قادر نیستیم این کار را انجام دهیم. البته استعلام کرده‌ایم ولی تا زمانی که مجوزهای قانونی در دسترس آموزش و پرورش نباشد نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. در پاسخ به استعلام از سازمان اداری و استخدامی، آنها هم اعلام کردند که حتماً اشتغال به کار تمام وقت باید برای پرداخت عیدی وجود داشته باشد.

الهیار با بیان اینکه گلایه از نمایندگان مجلس دارم گفت: اگر نمایندگان در این برهه زمانی، دلسوزی دارند باید این دلسوزی در تمام عملکردشان باشد. روز گذشته گزارشی از کمیسیون تلفیق بودجه دیدم که در بند الحاقی به تبصره ۹، تمامی درآمدهای اختصاصی تمامی دانشگاه‌ها و حتی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت کار را از اجرای قانون متوازن، مستثنی کرده‌اند اما توجهی به آموزش و پرورش نشده است. اگر نمایندگان قرار است برای آموزش و پرورش دلسوزی کنند باید به سمتی حرکت کنیم که همه امکانات در اختیار آموزش و پرورش باشد و اگر در این مصوبه، آموزش و پرورش هم شامل می‌شد ۵۰ میلیارد تومان در ساختار بودجه عمومی به طور قطعی در آموزش و پرورش قرار می‌گرفت.

وی که در برنامه پرسشگر سخن می‌گفت، درباره معوقات و واریزی‌های تا پایان سال گفت: غیر از حقوق و مزایای مستمر، حق التدریس معلمان شاغل از مهمترین واریزی‌های ماست که ۱,۸۰۰ میلیارد تومان است. نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش سه مرحله‌ای شده است. حدود ۷۵۵ درصد از اعتبارات مورد نیاز ما در زمان تنظیم لایحه در بودجه پیش بینی می‌شود، در حین اجرای بودجه تا ۱۰ درصد قابل افزایش است و می‌توانیم تخصیص بالاتر از سقف بگیریم و مابقی به عنوان مطالبه به سال مالی بعد منتقل می‌شود. تمام تلاش ما این است که به موقع تخصیص بگیریم و تا ۲۹ اسفند این ۱,۸۰۰ میلیارد تومان را پرداخت کنیم.

الهیار ترکمن همچنین درباره کسر ۴۵ درصدی از حقوق دانشجومعلمان نیز گفت: آمادگی‌ام را اعلام می‌کنم با نمایندگان صنفی دانشجو معلمان جلساتی داشته باشیم و قوانین را برای آنها شرح دهیم. در قانون متعهدین خدمت به صراحت آمده که بخشی از دریافتی ماهانه باید صرف پرداخت هزینه غذا و خوابگاهی باشد. یکی از نمایندگان این موضوع را مطرح کرده است که بخشنامه کسر ۴۵ درصد در زمان وزارت خودش ابلاغ شده است. البته بحثی که وجود دارد این است که این ۴۵ درصد از حقوق قبلی شأن کسر می‌شده اما اکنون که حقوقشان با مجوز داده شده به وزارت آموزش و پرورش به حداقل حقوق ارتقا یافته باز هم باید ۴۵ درصد از آنها میسر شود؟ اصلاح این ۴۵ درصد در حیطه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان است و مطلع هستم که در دستور کار آنها قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: ما موظف به رعایت دقیق همه قوانین و مقررات هستیم. صیانت از حرفه معلمی یک وظیفه عمومی برای همه قوای کشور است. همان قانون متعهدین به خدمت که اجازه معافیت از خدمت سربازی، دریافت حقوق و احتساب سال‌های تحصیل در سوابق خدمتی را داده همان قانون این محدودیت را ایجاد کرده است. گرچه اگر مطالبه‌ای وجود دارد هر جا قانون به ما اجازه دهد ورود کرده و بررسی می‌کنیم.

منبع: مهر

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها