کمبود دارو در داروخانه‌ها به دلیل بدهی بیمه‌ها

رئیس سازمان غذا و دارو تایید کرده است: بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها موجب بدهکاری این مراکز به شرکت‌های پخش دارو و تجهیزات پزشکی شده است.

کمبود دارو در داروخانه‌ها به دلیل بدهی بیمه‌ها

بدهی های سازمان های بیمه گر حالا دیگر موضوعی فرسایشی شده است و انگار چندان هم برای مسئولان مهم نیست. ترکش این ماجرا در اولین آسیب متوجه مردم شده است به طوری که برخی داروخانه ها به علت بدهی به شرکت های دارویی نمی توانند داروهای مورد نیاز را برای عرضه به مردم تهیه کنند. همین موضوع را رئیس سازمان غذا و دارو تایید کرده است: بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها موجب بدهکاری این مراکز به شرکت‌های پخش دارو و تجهیزات پزشکی شده و به دنبال آن به علت کمبود نقدینگی این مراکز، برخی داروخانه‌ها توان مالی خود را برای خرید دارو از دست داده‌اند.
مردم چه می گویند؟
در همین زمینه برخی از مخاطبان خراسان نیز در روزهای اخیر در این باره به ما پیامک زده و این موضوع را گزارش کرده اند:
*در این اوضاع مسئولان به فکر داروی بیماران باشند. نبود دارو بیداد می کند.
آشنایی را دیدم که همسرش سرطان داره نگران بود از این که در شهر به دنبال داروی شیمی درمانی بوده واز گرانی دارویش می گفت و این که پول هست دارو نیست و گاهی دارو هست پولش رو نداری !؟
*قرص سوپریمون یا سل سپت برای بیمارانی که پیوند کلیه انجام می دهند؛ در بیمارستان و داروخانه های شهرستان تربت حیدریه موجود نیست آیا مسئولان شهرستان برای بیمارانی که با هزاران زحمت و هزینه پیوند کلیه را انجام دادند، چاره ای اندیشیده اند؟
بدهی 6 هزار میلیاردی
این ماجرا در روایت محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو این گونه است: حدود شش هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی بدهی معوقه دارند، از این رقم حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان بدهی به داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی است و تقریبا بدهی هر یک از سازمان‌های تامین اجتماعی و بیمه سلامت به بخش دارو و تجهیزات برابر و هر کدام حدود سه هزار میلیارد تومان است. وی به ایرنا گفته است: بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی اکنون مهم‌ترین مشکل نظام دارویی است زیرا کمبود جدی از نظر اقلام دارویی در کشور نداریم.
شانه‌ساز بیان کرد: ذخیره دارویی کشور حداقل برای هفت ماه آینده و مواد اولیه دارویی نیز برای تولید حداقل شش ماه کارخانه‌های دارویی وجود دارد. اما اگر در یک داروخانه دارویی نباشد، به علت بدهی داروخانه به شرکت پخش است که باعث می‌شود شرکت‌ها از ارائه دارو به داروخانه امتناع کنند.محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هفته گذشته در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی از پرداخت حدود پنج هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به صورت اوراق خبر داد و گفت: شرط پرداخت این اعتبار این شده است که سازمان تامین اجتماعی سه هزار میلیارد تومان از این مبلغ را برای پرداخت بدهی خود به مراکز بهداشتی و درمانی هزینه کند.
رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس:۲۰ قلم کمبود دارو داریم

رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس با یادآوری ۲۰ قلم کمبود دارویی درکشور، گفت: تامین داروهای خاص و شیمی درمانی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. همایون هاشمی با بیان این که کمبود دارو در کشور وجود دارد، افزود: این که برخی مسئولان وزارت بهداشت اعلام می‌کنند کمبود دارو نداریم درست نیست و با کمبود 20 قلم دارو در کشور روبه رو هستیم البته در شرایط تحریمی سختی قرار داریم. وی با تاکید بر این که تامین داروهای خاص و شیمی درمانی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، به خانه ملت گفت: باید ارز آن ها در زمان مناسب تامین شود تا مردم دچار سردرگمی و مشکل نشوند و واحدهای درمانی بتوانند به درستی خدمات‌رسانی کنند. هاشمی با تاکید بر این که بیمه‌ها باید طلب خود به دانشگاه‌های علوم پزشکی را بپردازند، افزود: برای رفع مشکلات سد راه چرخه تولید دارو باید این بدهی پرداخت شود.

منبع: روزنامه خراسان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • خانه به دوش
    0

    من از سیاست سردرنمیارم ولی فقط یک چیز خوب میدونم همه کشورهایی که الان علیه ایران هستن و همین سوییس خودشون اگر ذره ای در رعایت حقوق بشر قدمی برداشتن پس چرا الان اکثریت خائنین به وطنها کلاهبردارها در اونجا امنیت دارن پس چرا تن فروشی زنان اونجا عادی محسوب میشه.ببه توی کشور ما خیلی مشکلاته من یکی حاضرم سختی بکشم ولی اونجوز شرایطی نباشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها