عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد؛

قطع درختان کهنسال خیابان ولیعصر توسط شهرداری به بهانه سرطان آفت اشتباه بود

یک عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه جامعه علمی به‌دلیل عدم مشورت شهرداری تهران در قطع درختان کهنسال خیابان ولیعصر دل‌آزرده است، گفت: قطع درختان کهنسال خیابان ولیعصر توسط شهرداری به بهانه سرطان آفت اشتباه بود.

قطع درختان کهنسال خیابان ولیعصر توسط شهرداری به بهانه سرطان آفت اشتباه بود

رامین عزتی عضو هیئت علمی دانشگاه در ارتباط با اقدام چند روز گذشته شهرداری تهران در قطع حدود ۱۰۰ اصله درخت ۱۰۰ ساله در خیابان ولیعصر، حوالی پارک ساعی به بهانه سرطان آفت رنگی اظهار کرد: من به‌عنوان یک اکولوژیست و گیاه‌شناس سرطان آفت رنگی مشاهده نکردم.

وی با اشاره به این مطلب که در درختان خیابان ولیعصر سرطانی با عنوان آگروباکتریوم مشاهده شده که به‌دلایلی همچون افزایش رطوبت، آلودگی خاک و ... در قسمت یقه گیاه، بین ریشه و ساقه ظهور می‌کند، گفت: سرطان مشاهده شده در قسمت یقه گیاهان نمی‌تواند دلیل قطع درختان خیابان ولیعصر باشد چون ما نمونه‌های مشابه را در درختانی در اروپا مشاهده می‌کنیم که بعضاً قدمت آنها به هزار سال می‌رسد و هیچ برگی ندارند ولی از آنجا که به‌عنوان سمبل آن شهر شناخته می‌شوند آنها را قطع نمی‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی در ارتباط با احتمال سرایت بیماری گیاهان به انسان نیز عنوان کرد: انتقال بیماری از گیاهان به انسان بسیار محدود است و نمی‌توان گفت که علت قطع درختان به‌دلیل انتقال به انسان بوده باشد.

عزتی اذعان کرد: عدم رعایت فاصله مناسب میان درختان، آلودگی هوا و آلودگی صوتی عامل اصلی از بین رفتن درختان در خیابان ولیعصر است. در مواردی یادگاری‌هایی که به‌دلیل کنده‌کاری روی بدن درختان انجام می‌شود نیز خود عامل ورود آفت‌های مختلف به گیاه است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن انتقاد به شهرداری تهران نسبت به قطع درختان بدون اطلاع و بررسی جامعه علمی و دانشگاهی افزود: قشر علمی جامعه نسبت به تصمیم شهرداری در قطع درختان خیابان ولیعصر به‌عنوان سمبل این خیابان دل‌آزرده است. ما توقع داشتیم شهرداری تهران پیش از این اقدام، نشست هم‌اندیشی با حضور اساتید برگزار کرده و حتی نسبت به احتمال موفقیت‌آمیز بودن احتمال انطباق درختان جایگزین به همفکری دست بزند.

منبع: آنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ماد
    0

    درختان چناری که تز سر شاخه به مدت چند سال خشک میشوند و به سمت تنه اصلی میرسند رو باید از همان سال های مشاهده در سرشاخه ها به فاصله 2 تا 3 متر تنه بری کرد و مابقی دخت زنده میماند و شروع به جوانه میکند . تشریف بیارید سمت کرج نمونه ش هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها