ما روزهای بلندی پیش رو داریم / اصلاح لایه نظارت استصوابی کلید می‌خورد

یک روزنامه‌نگار نوشت: روحانی در عین حال که در بیرون در مقابل ترامپ در حال مقاومت است (تا به هر مذاکره‌ای تن ندهد)، این بار از فرصت استفاده کرده تا به داخل باز گردد.

ما روزهای بلندی پیش رو داریم / اصلاح لایه نظارت استصوابی کلید می‌خورد

داوود حشمتی روزنامه‌نگار در امتداد نوشت:

: حسن روحانی با پیشنهاد حزب اتحاد ملت موافقت کرده و از معاونانش خواسته در این زمینه اقدام کنند. این خبر مهمی است که نشان از رویکرد جدید روحانی در سیاست داخلی دارد. از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، می‌توان گفت روحانی خود را از سیاست داخلی کنار کشیده بود.

حتی در روزهای ارائه لایحه بودجه نیز صدای مهمی از کسی بر نمی خواست. حرفهای مهم اخیر او در مورد انتخابات که آن را با هشتگ #انتخابات_تشریفاتی هم در توئیتر منتشر کرد بسیار با اهمیت بود، اما شوری نیافرید. در همین شرایط حزب اتحاد ملت پیشنهاد رجوع به «اصل بن‌بست‌شکن، راهگشا و فصل‌الخطابِ» کشور یعنی همه پرسی را پیشنهاد کرد.

تحلیل برخی این بود که این نامه با بی‌توجهی حسن روحانی روبه‌رو میشود و هیچ ثمری نمی‌آفریند. اما در کمال ناباوری حسن روحانی ضمن حمایت از این پیشنهاد درخواست تهیه یک لایحه در این زمینه را به معاونان خود داد و نوشت: «لایحه‌ای برای اصلاح بخش نظارت با کمک جناب آقای دکتر رحمانی فضلی ، سرکار خانم دکتر جنیدی و جناب آقای دکتر امیری حقوقی تهیه و ارائه شود» جهانگیری نیز در دستوری نوشت: «سرکار خانم جنیدی پیشنهادی در اولین فرصت تهیه شود تا پس از بررسی در جلسه ای به دولت ارائه گردد.»

این نشان از کلید خوردن یک تغییر در سطح سیاست داخلی دولت دارد. به اعتقاد من روحانی در عین حال که در بیرون در مقابل ترامپ در حال مقاومت است (تا به هر مذاکره‌ای تن ندهد)، این بار از فرصت استفاده کرده تا به داخل باز گردد. اینکه در طول مسیر چه اتفاقی خواهد افتاد و موانع پیش رو تا رسیدن به صندوق انتخابات چیست، نکته‌ای است که میتواند بعدها مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد. اما چیزی که امروز مهم است این است که روحانی نه تنها با این پیشنهاد موافقت می‌کند، بلکه در مقام عمل نیز خواستار نوشتن و ارائه لایحه‌ای در زمینه تغییر نظارت استصوابی میشود. این یعنی برداشتن یک قدم عملی که می‌دانیم به هیچ وجه باب میل مخالفانش نیست.

از حالا به بعد مخالفت‌های داخلی با این پیشنهاد به ضرر نیروهای حامی حذف گسترده فعالان سیاسی است. از طرفی نمی‌توانند ادعا کنند این مساله غیرقانونی است. چون هم رجوع به همه پرسی امری قانونی است و هم نظر صریح رهبری در این مورد بارها اعلام شده است که «نظارت استصوابی یک قانون است و مخالفان می‌توانند از مسیر قانونی برای تغییر آن اقدام کنند.»از طرف دیگر اگر با رفراندوم و رجوع به آراء مردم مخالفت کنند، در واقع ضربه را به انتخاباتی می‌زنند که قرار است به زودی برگزار شود. انتخاباتی که در آن تنها کاندیداهای حاضر خودشان هستند و قرار است از مردم درخواست کنند به آنها رای بدهند. درصورت مخالفت مردم می‌پرسند: اگر رجوع به آراء ما بد است پس چرا ما را برای رای دادن فرا می‌خوانید؟»

در میانه این دوگانه برسر رفراندوم خواهی قطعا شاهد مخالفت نیروهای خارج از ایران خواهیم بود. آنها که هیچ چیز راضی‌شان نمی‌کند غیر از «تغیر رژیم» لذا توپخانه آنها فعال میشود و حامیان نظارت استصوابی در هماهنگی نوشته و نانوشته ناچارند بخشی از مسئولیت حمله به رفراندوم را برعهده همانها بگذارند. تحلیل دیگر این است که حسن روحانی در شرایط امروز حرفی زده و نباید به آن توجه کرد.

به اعتقاد من این تحلیل هم نادرست است. روحانی در سال 94 و 96 تلاش کرد تا با اصلاح‌طلبان به هر نحو ممکن به تفاهم بر سر ارائه لیست و کاندیدای واحد برسد. اما این بار حتی از تلاش برای اعتدالگرایان هم خبری نیست. در عوض او جمله مهمی را همین امشب و بعد از انتشار دستورش به معاونان برای تهیه لایحه تغییر در قانون نظارت برانتخابات گفته است. جایی که می گوید: «‌ما روزهای بلندی پیش رو داریم و در این روزهای بلند هم باید مردم را تشویق کنیم و هم اگر جایی لازم است نقد کنیم. ما نهاد یا جمعی را که بگوییم نقد بر او جایز نیست نه در کشور داریم نه در دنیا.»

این نشان از رویکرد جدید روحانی در سیاست داخلی است که آن را با کلید واژه‌ »روزهای بلند» در پیش رو به زبان جاری کرده است.

منبع: امتداد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    برو یه کاری برا اقتصاد کن مرد حسابی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها