آغاز جشنواره فیلم فجر در شیراز/ ۴ سالن میزبان هستند

جشنواره فیلم فجر در شیراز آغاز به کار کرد تا شیرازی‌ها در چهار سالن به تماشای فیلم‌های این رویداد سینمایی بنشینند.

آغاز جشنواره فیلم فجر در شیراز/ ۴ سالن میزبان هستند

شیراز از امروز (سه شنبه ۱۵ بهمن ماه) در حالی به استقبال سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رفت که همچنان فهرست فیلم‌ها ممکن است دستخوش تغییراتی شود.

به رسم تقریباً دو دهه از تمرکززدایی از جشنواره فیلم فجر، شیراز که خاستگاه برون سپاری جشنواره‌های فجر بود در حالی به استقبال این رویداد می‌رود که دو پردیس سینمایی به همراه تالار حافظ پذیرای علاقه مندان سینمای ایران است.

این دست کم سومین سالی است که جشنواره فیلم فجر به میزبانی پردیس‌های سینمایی شیراز برگزار می‌شود و توزیع جشنواره در نقاط مختلف موجب شده این رویداد متمرکز در تالار حافظ نباشد و بخشی از بار جشنواره به دوش سالن‌های به روز و مدرن باشد.

۴ سالن به استقبال جشنواره فیلم فجر شیراز رفتند

بر این اساس، مجموعه فرهنگی هنری حافظ، مجموعه فرهنگی سینمایی هنر شهر آفتاب و پردیس سینمایی گلستان با مجموع ۴ سالن به استقبال نمایش فیلم‌های این جشنواره رفتند و آنگونه که مدیر اجرایی جشنواره فیلم‌فجر می‌گوید: شیراز با ۱۴ عنوان فیلم در جشنواره فجر مشارکت خواهد داشت.

به گفته محسن خباز، فیلم‌های «سینما شهر قصه»، «پدران»، «شنای پروانه»، «پوست»، «عامه پسند»، «تعارض»، «سه کام حبس»، «مردن در آب مطهر»، «خروج»، «خوب بد جلف ۲»، «آبادان یازده ۶۰»، «خون شد»، «روز بلوا»، «ابر بارانش گرفته»، «درخت گردو»، «دو زیست»، «بی صدا حلزون»، «لباس شخصی»، «آتابای»، «مغز استخوان» و «روز صفر» تاکنون برای نمایش در شیراز قطعی شده‌اند و برگزارکنندگان این رویداد سینمایی در تلاش هستند تعداد بیشتری از فیلم‌های جشنواره سی و هشتم را برای مخاطبان شیرازی به اکران در بیاورند.

این در حالیست که در بخش سیمرغ پروانه فیلم‌های «بیست و سه نفر»، «کاتی و ستاره»، «منطقه پرواز ممنوع»، «تورنا ۲» و «قطار آن شب» برای کودکان و نوجوانان در مجموعه فرهنگی سینمایی هنر شهر آفتاب به نمایش درخواهد آمد.

از سویی معاون توسعه و منابع سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مشارکت ۵۵ سالن در مراکز استان‌ها جهت پخش فیلم‌های سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر خبر می‌دهد و می‌گوید: طی برنامه ریزی های صورت گرفته، همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر در راستای کلان برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه در مراکز استان‌ها نمایش فیلم‌ها را به مدت ۷ روز با شعار «ایران، تهران نیست» خواهیم داشت.

رمضانعلی حیدری خلیلی ادامه داد: به جز مراکز استان‌ها، چهار شهر آبادان، جیرفت، قشم و جلفا نیز محل برگزاری جشنواره فیلم فجر خواهند بود که در مجموع با ۳۵ شهر و ۵۵ سالن فیلم‌های سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم پخش خواهند شد.

نمایش فیلم‌ها در شهرهای دیگر با محدودیت‌هایی همراه است

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه شهرهای انتخابی برای جشنواره با مشورت دبیرخانه جشنواره فیلم فجر و سازمان سینمایی و شورای عالی تهیه کنندگان بوده است، گفت: نمایش فیلم‌ها در شهرهای دیگر با محدودیت‌هایی همراه است و آنها مستلزم رضایت تهیه‌کنندگان آثار است. در استان حداکثر دو سالن را می‌توانستیم به پخش این فیلم‌ها اختصاص دهیم و هر استان می‌توانست نهایت سه سانس فیلمهای منتخب جشنواره را نمایش دهد و سقف سانس‌های نمایش دهنده ۳۶ سانس بوده است. به دلیل همین محدودیت‌ها لازم بود که انتخاب‌هایی داشته باشیم.

حیدری‌خلیلی افزود: به دلیل پهناوری استان کرمان، جیرفت نیز می‌توانست یکی از شهرهای نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره باشد. شهر قشم و آبادان دو منطقه آزاد است که سال‌های سال متقاضی پخش فیلم‌ها بوده است و امسال برای اولین بار در منطقه آزاد ارس و یا همان جلفا به دلیل مسافت طولانی درخواست داشته‌ایم. این اکران‌ها فقط صرفاً در جهت آشنایی مردم برای اکران فیلم‌ها در سال آینده است. مردم از دو جهت گیشه و خرید اینترنتی می‌توانند، بلیت فیلم‌ها را تهیه کنند.

سهم اکران فیلم‌ها در شهرستان نسبت به تهران برابری می‌کند

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان سینمایی توضیح داد: سهم اکران فیلم‌ها در شهرستان نسبت به تهران برابری می‌کند. تا پیش از این سهم تهران چه در میزان فروش و چه در میزان تماشاگر بیش‌تر بوده است. طبق ساختاری که تعریف شده است، صورت وضعیت مالی هر فیلم در سالن نمایش‌دهنده با تأیید دبیر شورای عالی تهیه‌کنندگان بلافاصله بعد از پایان جشنواره به حساب صاحبان آثار واریز خواهد شد.

اما آنچه در این میان از سوی دبیر شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما، درباره نحوه نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در استان‌ها گفته می‌شود قابل تأمل است زیرا غلامرضا موسوی عنوان می‌کند: بر اساس توافق صورت گرفته فیلم‌های بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشن فیلم فجر در یک یا دو سینمای مراکز استان‌ها به نمایش درمی‌آید و هر فیلم حداکثر ۳ سانس در یک یا دو سینمای مرکز استان به نمایش درخواهد آمد.

قرار شد حق پخش فیلم‌ها توسط وزارت ارشاد پرداخت شود

وی درباره حق پخش فیلم‌ها به تهیه‌کنندگان گفت: بعد از مشکلاتی که در سی و دهمین دوره جشنواره فیلم فجر به وجود آمد و وزارت کشور حق پخش فیلم‌های سینمایی را پرداخت نکرد و همچنان نیز نیم میلیارد تومان به تهیه‌کنندگان بدهکار است، با وزارت ارشاد مذاکراتی انجام و قرار شد حق پخش فیلم‌ها توسط وزارت ارشاد پرداخت شود.

بنا به اعلام موسوی، امسال نیز وزارت ارشاد از بودجه‌هایی که در اختیار دارد حق پخش را پرداخت می‌کند، البته استان‌ها نیز می‌توانند با توجه به تصمیم خود برای نمایش فیلم‌ها بلیت‌فروشی داشته باشند.

دبیر شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما، افزود: برای استان‌ها بر اساس تصمیم شورای عالی ظرفیتی در نظر گرفته شده است و اگر استانی بیشتر از این ظرفیت بخواهد فیلم نمایش بدهد، می‌تواند با توجه به وضعیت پرداختی حق پخش خود تعداد فیلم بیشتری را درخواست کند و اگر هزینه پخش فیلم‌ها را به موقع پرداخت کرده باشد این امکان برای آنها وجود دارد؛ البته ما به همه استان‌ها به صورت مساوی فیلم‌ها را اختصاص می‌دهیم اما برخی شهرها همچون مشهد، شیراز و اصفهان شاید تقاضا داشته باشند تا تعداد بیشتری فیلم نمایش دهند که باید هزینه آن را بپردازند و آن وقت می‌توانند فیلم‌ها را نمایش بدهند.

وی همچنین درباره سهم تهیه‌کنندگان از نمایش فیلم‌ها در تهران گفت: میزان سهم تهیه‌کنندگان از درآمد فروش از فیلم‌ها مانند سال گذشته است.

نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز تا ۲۲ بهمن ماه جاری ادامه دارد و فیلم‌ها در تالار حافظ، پردیس گلستان و هنرشهر آفتاب به نمایش در می آیند.

منبع: مهر

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها