شعله‌ور شدن آتش جنگ تجاری میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی

با انتشار جزئیات طرح صلح پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مشهور به

شعله‌ور شدن آتش جنگ تجاری میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی

به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، مسؤولان رژیم اشغالگر اسرائیل در راستای اجرای دستور نفتالی بنت، وزیر جنگ این رژیم، از عصر یکشنبه مانع از ورود تولیدات کشاورزان فلسطینی به اراضی اشغالی شدند.

در پی اجرای ممنوعیت ورود تولیدات کشاورزان فلسطینی به اراضی اشغالی، فلسطینی‌ها در حال بررسی گزینه‌هایی برای پاسخ به این تصمیم هستند که همزمان با اجرای محدودیت‌های دیگری برای ورود کالاها از جمله سیمان به غزه و نیز لغو مجوزهای فعالیت‌های تجاری ۵۰۰ فلسطینی تا اطلاع ثانوی در پاسخ به شلیک موشک‌هایی به اهدافی در نزدیکی مرزهای اسرائیل با نوار غزه در پیش گرفته شده‌اند.

در همین راستا تشکیلات خودگردان فلسطین به هماهنگ‌کننده امور دولت تل‌آویو اعلام کرد، در پاسخ به دستور بنت که از صبح روز یکشنبه وارد فاز اجرایی شد، تشکیلات نیز واردات تمامی کالاهای اسرائیلی به کرانه باختری را متوقف می‌کند.

طبق آمار تشکیلات خودگردان سالانه کالاهایی به ارزش ده‌ها میلیارد شِکِل را از اراضی اشغالی وارد می‌کرد و رژیم صهیونیستی نیز اساسا محصولات کشاورزی مورد نیاز خود از جمله میوه و سبزیجات را از کشاورزان فلسطینی خریداری می‌کرد که ارزش آنها در سال به ۷۰۰ میلیون شکِل (معادل ۲۰۰ میلیون دلار) می‌رسید.

روزنامه عبری زبان "گلوبس" به بررسی بخشی ا ز ابعاد جنگ تجاری میان دو طرف پرداخت و اعداد و ارقام بزرگی از حجم معاملات تجاری دو طرف ارائه کرد.

گلوبس نوشت، صادرات "اسرائیل" به تشکیلات خودگردان فلسطین سال ۲۰۱۹ به چهار میلیارد دلار رسید و در همان سال حجم صادرات تشکیلات خودگردان به "اسرائیل" نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار بود.

فلسطینی‌ها معتقدند رژیم صهیونیستی پس از تصمیم آنها برای قطع روابط خود با مسؤولان اسرائیلی، تصمیم گرفته به این شکل از آنها انتقام بگیرد.

طبق این دستور، واردات محصولات کشاورزی فلسطینی‌ها به اراضی اشغالی که در سال به حدود ۵۵ میلیون دلار می‌رسد، ممنوع شد.

گرچه این ممنوعیت پیامدهای منفی و زیان‌های مالی بزرگی دارد اما کشاورزان منطقه دشت‌های شمالی که محصولات غذایی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی آنها محسوب می‌شود، همچنان به کار خود مشغول هستند و شرایط به وجود آمده را فرصتی برای تثبیت اوضاع داخلی برای مقابله با موانع و چالش‌های اسرائیل می‌دانند.

یک کشاورز فلسطینی با تاکید بر اینکه "این تصمیم هرگز اراده ما را برای تحقق شکوفایی و پیشرفت تضعیف نخواهد کرد"، تاکید کرد: باید در بلند مدت طرح جایگزین و استراتژیکی برای ایجاد ارتباط میان نیازهای بازار فلسطین با تولیدات ما ایجاد شود.

مسؤولان اسرائیلی اعلام کردند که این تصمیم را در پاسخ به ممنوعیت اعمال شده از سوی تشکیلات خودگردان برای واردات چهارپایان از اراضی اشغالی گرفته است.

فلسطینی‌ها معتقدند این اقدامی انتقام‌جویانه در پاسخ به اعتراض آنها به نقض حقوق ملی‌شان در طرح معامله قرن و تصمیم تشکیلات خودگردان برای قطع تمامی روابط با اسرائیل از جمله روابط امنیتی است.

همچنین فلسطینی‌ها بر این باورند که این تصمیم اشغالگران نشان‌دهنده شکست آنها در فروپاشی تدریجی اقتصاد فلسطین است.

محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین پیشتر طرحی را با هدف استقلال و تفکیک اقتصاد فلسطین از رژیم صهیونیستی ارائه کرد که نتایج آن مستقیم بر واردات چهارپایان از اراضی اشغالی منعکس شد تا جایی که تل‌آویو مجبور شد در این خصوص پیام‌هایی برای تشکیلات ارسال کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها