تخفیف شورای نگهبان به 8 نماینده

از 90 نماینده مجلس که ردصلاحیت شده بودند کمتر از انگشتان دست تأیید شدند.

تخفیف شورای نگهبان به 8 نماینده
از 90 نماینده مجلس دهمی که در مرحله اول احراز صلاحیت‌ها، توسط هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت استانی و مرکزی رد صلاحیت شده بودند، شورای نگهبان تنها اعتراض 8 نفر را بحق دانسته و مهر تأیید صلاحیت بر پرونده آنها زده است. این بدان معناست که کمتر از یک‌دهم اعتراض‌های نمایندگان از نگاه این شورا وجاهت و سندیت قانونی داشته است.

از 290 نماینده مجلس دهم 237 نفر برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم اعلام کاندیداتوری کردند. از این جمعیت صلاحیت 155 نفر احراز شده و 82 نفر به‌دلیل عدم‌تأیید صلاحیت‌شان توسط شورای نگهبان از حضور در این انتخابات باز مانده‌اند؛ شماری که در 10 دوره گذشته مجلس بی‌سابقه و در نوع خود قابل تامل و بررسی است. از 90 نماینده رد صلاحیت شده 42 نفر عضو فراکسیون امید و 48 نفر اصولگرا هستند.
دیروز عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری‌اش دستاورد شورای نگهبان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس را رونمایی کرد و با بیان اینکه در این مرحله 2000 نفر به خیل احراز صلاحیت‌شدگان افزوده شده‌اند، خبر داد از این جمعیت ٧ تا ٨ نفر، نماینده فعلی مجلس هستند.
به گزارش همشهری، در مرحله اول احراز صلاحیت‌ها اخبار و شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه فقط 120 نماینده احراز صلاحیت شده‌اند؛ رقمی که در صورت تأیید می‌توانست رکورد بی‌سابقه‌ای محسوب شود. شمار رد صلاحیت شدگان از جمع نمایندگان فعلی مجلس آنقدر بالا بود که روز اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها به شب نرسیده شایعه دیگری منتشر شد که 40 نفر از نمایندگان فعلی مجلس در بازبینی اولیه تأیید شده‌اند. به این ترتیب شمار رد صلاحیت شده‌ها به 90 نفر رسید؛ عددی که رسما از سوی سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه تلویزیونی‌اش مورد تأیید قرار گرفت. او در وصف چرایی ردصلاحیت شدن این تعداد افراد عنوان مسائل مالی و اقتصادی را به‌کار برد. این اتهام آنچنان به کام نمایندگان تلخ آمد که علی لاریجانی در رأس مجلس به آن واکنش نشان داد و گفت: «مطلبی از جانب سخنگوی شورای نگهبان از سوی رسانه‌ها منتشر شد که علت رد صلاحیت را سوء‌استفاده اقتصادی بیان می‌کرد. این مطلب درست نیست؛ چراکه نامه‌های هیأت نظارت به نمایندگان و علت‌های ذکر شده در این نامه‌ها به بندهایی اشاره دارد که مربوط به بحث اقتصادی نیست. البته بعضی اینگونه بوده است، چرا باید مطلب درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوء‌استفاده کرده و نظام متهم به فساد شود.»
بعد از سخنان کدخدایی و اتهامش به سمت نمایندگان احراز صلاحیت شده، جمعی از نمایندگان داعیه‌دار حراست از جایگاه خود و مجلس شدند و بحث شکایت از سخنگوی شورای نگهبان را به‌خاطر افترا به مجلس مطرح کردند؛ چنانچه قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده دماوند که ازجمله نمایندگان احراز صلاحیت نشده مجلس دهم برای کاندیداتوری در مجلس یازدهم است در این‌باره به امتداد، گفت: «ادعای کلی شورای نگهبان درباره علت ردصلاحیت نمایندگان فعلی، مصداق تشویش اذهان عمومی و افتراست. به نمایندگان پیشنهاد شکایت دادم.»
به‌رغم موجی از نارضایتی که از سوی نمایندگان رد صلاحیت شده عملکرد شورای نگهبان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را نشانه گرفته است، سخنگوی شورای نگهبان دیروز در پایان بررسی روند اعتراضات کاندیداهای این انتخابات پشت تریبون رفت و شمرده و آرام آرام نگاه شورای نگهبان را با تأکید مکرر بر رعایت مر قانون شرح داد؛ شرحی که البته پاسخی برای ابهامات و سؤالات ایجاد شده در اذهان عمومی نداشت؛ چنانچه او پاسخ به شایعه‌ای که این روزها در فضای مجازی و رسانه‌ها در مورد رد صلاحیت 34 نماینده به‌دلیل فساد اخلاقی را نادیده گرفت و اعلام کرد: نظری ندارم!
اکثر نمایندگان مجلس که رد صلاحیت شده‌اند به استناد ماده 28 قانون انتخابات مجوز حضور در انتخابات را پیدا نکرده‌اند. بند یک این ماده به«اعتقاد و التزام عملی به اسلام» اشاره دارد و بند 2 این ماده به «التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی».

محمود صادقی عذرخواهی کرد
سخنگوی شورای نگهبان درباره تأیید صلاحیت محمود صادقی و اینکه آیا او دادگاه رفته است، گفت: خیر. اگر اتهامی یا افترایی باشد اجازه دهید ما تعقیب قانونی کنیم. اگرچه ما از هیأت نظارت بر عملکرد نمایندگان گله داریم؛ زیرا موضوعی خارج از حیطه شورا توسط ایشان بیان شد. هیأت مرکزی گفت در چارچوب وظیفه‌اش بوده است که جای تعجب داشت و بعد آن را تکرار کرد. اگر اسنادی دارید اجازه دهید مراجع قانونی پیگیری کنند. چه لزومی دارد فریاد بزنید و بعد به شورای نگهبان بگویید اشتباه کردم که ایشان به شورا هم آمد و عذرخواهی کرد.
اشاره کدخدایی به توییت صادقی است که مدعی شد برخی برای احراز صلاحیت کاندیداها تا 4میلیارد رشوه دریافت می‌کنند.

منبع: همشهری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها