سنگ طبیعی؛ بهترین انتخاب برای طراحی و معماری

با وجود انتخاب‌های بی‌شمار در طراحی که برای جلب توجه معماران با یکدیگر در رقابت اند، سنگ طبیعی، انتخابی است که همه‌ خواسته‌ها را برآورده می‌کند و در عین حال ظرفیت‌های زیست محیطی خانه یا محل کار شما را هم ارتقاء می‌بخشد.

سنگ طبیعی؛ بهترین انتخاب برای طراحی و معماری

این روزها اشتیاق برای ساخت ساختمان‌هایی زیبا که حاصل معماری پایدار بوده و عمری فراتر از زمان دارند، رو به فزونی است. با وجود مواد و مصالح پرشمار معماری و انتخاب‌های بی‌شمار در طراحی که برای جلب توجه معماران، سازندگان و بهره برداران با یکدیگر در رقابت اند، سنگ طبیعی، انتخابی است که همه‌ی خواسته‌ها را برآورده می‌کند و در عین حال ظرفیت‌های زیست محیطی خانه یا محل کار شما را هم ارتقاء می‌بخشد.

سنگ طبیعی علاوه بر پاسخگویی به حس زیبایی شناسی انسان، به دلیل عمر مفید طولانی باعث صرفه جویی در هزینه ها می‌شود.

طراحی پایدار معمولاً بر دو اصل متمرکز است: اول، استفاده‌ی حداکثری و به‌صرفه از منابعی چون انرژی، آب، مصالح و جلوگیری از هدررفت آن‌ها و دوم کاهش تاثیرات منفی فرایند، ساخت‌ بر سلامت انسان و محیط زیست. طراحی و ساخت ساختمان‌های دوستدار محیط زیست به تفکر و برنامه‌ریزی دقیق پیش از شروع پروژه نیاز دارد. در این صورت کفه‌ی نتیجه‌ی کار از نظر اقتصادی نیز به مراتب از هزینه و زمان صرف شده برای ساخت، سنگین‌تر است.

آگاهی از اینکه چرا سنگ طبیعی جزو مصالح سبز به شمار می رود، ماده‌ای پایدار است، به شما کمک می‌کند تا در انتخاب، نصب و نگهداری از آن بهترین روش را به کار ببندید. انتخاب سنگ طبیعی در طراحی و معماری نشان‌دهنده‌ی آن است که شما با حفظ، بازیابی و احیای محیط طبیعی در برابر دنیای اطرافتان مسئولیت می‌پذیرید.

سنگ ماده‌ای طبیعی است

سنگ زاییده‌ی زمین است و طی تمدن بشری همیشه یکی از اصلی‌ترین مصالح ساخت‌و‌ساز به شمار می‌رفته است. تنوع بی‌شمار در بافت، رنگ، طرح و شکل علاوه بر ویژگی‌های فنی متفاوت، سنگ طبیعی را برای استفاده در طیفی وسیع از پروژه‌های معماری مناسب ساخته است. این تنوع حاصل میلیون‌ها سال تغییرات زمین‌شناسی و ترکیبات معدنی است. سنگ طبیعی واجد هیچ ماده‌ی شیمیایی یا آلاینده نبوده، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید بنایی که می‌سازید کاملاً سالم است، این موضوع یکی از مهم‌ترین اهداف معماری پایدار به شمار می رورد.

از سوی دیگر سنگ طبیعی تقریباً در همه جا در دسترس است، بنابراین استفاده از آن هزینه‌ها و آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد.

سنگ طبیعی عمر مفید و دوام طولانی دارد

سنگ طبیعی سربلندترین ماده‌ی ساختمانی در آزمون زمان است. بنابراین انتخاب آن، باعث ایجاد ارزش افزوده ای برای بنای شما می شود ودر بازه‌های زمانی طولانی هزینه‌های تعمیر یا جایگزینی مصالح را کاهش می دهد، و استفاده‌ی طولانی از آن‌ها را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل می‌کند. مقاومت سنگ طبیعی در برابر تردد زیاد آن را برای استفاده در فضاهایی چون حیاط، راهرو، و سالن های اجتماعات مناسب ساخته است. حتی در چنین نقاطی هم عمر مفید سنگ طبیعی بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال است.

باید به انتخاب مصالح، از جمله سنگ ساختمان از دریچه‌ی هزینه‌های بلندمدت هم نگاه کرد. در قیاس با بسیاری از دیگر مصالح ساختمانی، ممکن است در نگاه اول سنگ طبیعی گران‌تر به نظر برسد، اما با در نظر گرفتن عمر مفید طولانی در قیاس با همان مصالح، در بلندمدت هزینه‌هایش را جبران می‌کند.

نگهداری و محافظت از سنگ طبیعی آسان است

اتخاذ روشهای صحیح نگهداری و تعمیرات به موقع، باعث افزایش عمر مفید سنگ طبیعی شده و زیبایی حاصل از ان را تداوم می بخشد. برای نگهداری از سنگ طبیعی گزینه‌های متفاوت و متنوعی وجود دارد که کارایی و مقاومت آن در برابر عوامل محیطی افزایش می‌دهد.

نکته اینجاست که برای شستشوی اغلب سنگ‌ها می‌توان از آب و یا یک مایع شوینده‌ی معمولی استفاده کرد. پاک‌کننده‌های دیگری مخصوص سنگ طبیعی هم در دسترس می باشد. از نظر استانداردهای زیست‌محیطی تایید شده‌اند
و هیچ تأثیر شیمیایی نداشته و محیط را آلوده نمی‌کنند.

سنگ طبیعی، مصالحی قابل بازیافت

سنگ طبیعی کاملاً قابل بازیافت است و این ظرفیت را دارد که در طول عمر مفید خود بارها و برای مقاصد مختلف مورد استفاده دوباره قرار گیرد. احیا و بازیابی سنگ گزینه‌ای پایدار و واجد این اطمینان است که از تمامی ظرفیت‌های ماده‌ای طبیعی در فرایند ساخت و ساز استفاده کنیم. از منظر زیست محیطی بازیافت سنگ طبیعی مصرف انرژی، آب و دیگر منابعی را که برای تولید یک محصول تازه از مواد خام نیاز است، منتفی می‌کند و بنابراین تبعات منفی مصرف را بر اکوسیستم و منابع به حداقل می‌رساند.

برای مثال یک سنگ ساختمان قدیمی را می‌توان دوباره شکل و جلا داد و در کف، دیوار یا نمای ساختمان دیگری به کار رود. سنگ‌های کوچک تخت را می‌توان احیا کرد و از آن به عنوان چیزی شبیه موزاییک یا در کف و دیوار استفاده کرد. ذرات و تکه‌های سنگ طبیعی را هم می‌توان در طرحی جدید با ظاهری تازه به کار گرفت. چنین استفاده‌ای از سنگ طبیعی، حسی از تعلق به بنا یا قدمت و نوستالژی را هم تقویت می‌کند. علاوه بر خلق چنین امکانات تازه‌ای، استفاده دوباره از سنگ طبیعی به این معنا است که این ماده پیش از موعد سر از محل دفن نخاله‌های ساختمانی در نخواهد آورد.

استخراج و تولید سنگ طبیعی فرایندی دوستدار محیط زیست

پیشرفت‌های تکنولوژی، از جمله روش‌های پیشرفته‌ی معدن‌کاری، استخراج و فرآوری نه تنها گزینه‌های بیشتری پیش روی تولیدکنندگان گذاشته، بلکه هزینه‌های تولید و به تبع آن هزینه‌ی تمام‌شده را هم کاهش داده و سنگ طبیعی را به نسبت بسیاری از مصالح دیگر قابل دسترس و تهیه کرده است. حفظ منابع، جلوگیری از آلودگی و به حداقل رساندن دورریز‌ها راه‌هایی هستند که صنعت سنگ و محصول نهایی آن را به طبیعت و محیط زیست بسیار نزدیک کرده است. تولید سنگ امروزه به نسبت اغلب مصالح مشابه به مراتب کربن کمتری وارد چرخه‌ی طبیعت می‌کند، عنصری خطرناک که افزایش مهارگسیخته‌اش از بزرگترین نگرانی‌های فعالان محیط زیست است.

گروه راداستون با آگاهی از تمامی ارزش ها و محاسن استفاده از سنگ طبیعی و وفادار ماندن به همه آنها، اقدام به تولید تخصصی سنگ مرمریت دهبید شایان با حداقل آلایندگی، مصرف انرژی و هدررفت منابع نموده است. شما با انتخاب سنگ دهبید شایان می‌توانید بخشی از چرخه‌ای باشید که در آن مصالحی به کار می‌رود که از لحظه‌ی کشف و استخراج تا آخرین مراحل تولید و نصب دوستدار محیط زیست است.

فرآوری دقیق مطابق با استانداردهای روز دنیا در کارخانه‌ی راد استون به تولید محصولی انجامیده که عمر و دوامی طولانی دارد. سنگ دهبید شایان علاوه بر زیبایی در طرح و ظاهر، با تعدد و تنوع پرشمار در اندازه، برای استفاده در پروژه‌های مختلف معماری مناسب و انعطاف‌پذیر است. بر کسی پوشیده نیست که انعطاف مصالح ساختمانی در فرایند ساخت و ساز از نظر صرف هزینه، زمان و انرژی چه مزایایی به همراه دارد.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها