افزایش نرخ ارز، سکه و طلا را گران کرد / آیا تاثیر ویروس کرونا به بورس ایران هم رسید؟

در دومین هفته بهمن بازار ارز و طلا برای افزایش قیمت دست به کار شده به طوری که سکه به ۵ میلیون تومان رسید و یورو به نرخ ۱۵ هزار تومان نزدیک شد.

افزایش نرخ ارز، سکه و طلا را گران کرد / آیا تاثیر ویروس کرونا به بورس ایران هم رسید؟

با وجود آن که دومین هفته بهمن ۹۸ را به اتمام می رسانیم، اما گویا بازار‌های مالی از خواب زمستانی بیدار شده و درپی رقابت با یکدیگر هستند به گونه‌ای که در بازار ارز برخلاف هفته گذشته که وضعیت با ثباتی داشت در این هفته شاهد افزایش روز افزون نرخ آن بودیم.

همچنین بازار طلا نیز از این قافله عقب نماد و بازار ارز هم پیشی گرفته است، اما در این میان بازار سرمایه از سرعت شتابان خود برای افزایش شاخص بورس کمی کاست تا با تاثیر ویروس کرونا که در کشور چین شیوع پیدا کرده مقابله کند چراکه که این ویروس در تجارت‌های جهانی تاثیر گذاشته و روند رو به رشد بازار سرمایه را کند کرده است.

در دومین هفته بهمن سکه ۵ میلیون تومانی شد

بازار طلا و سکه در این هفته افزایش چشمگیری در قیمت را تجربه کرد به گونه‌ای که سکه تمام بهار آزادی از نرخ ۵ میلیون تومان عبور کرد. این روند در چند وقت اخیر تقریبا کمتر رخ داده بود، سکه در این هفته با قیمت ۴ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان شروع و با نرخ ۵ میلیون و ۲۵ هزار تومان به کار خود پایان داد همچنین اونس جهانی روند رو به رشد با شیب ملایم را در پیش گرفت.

شما می توانید تغییرات قیمت طلا و سکه در هفته دوم بهمن را مشاهده کنید

نرخ سکه و طلا در هفته دوم بهمن ۹۸
شنبه 5 بهمن قیمت (تومان) یکشنبه 6 بهمن قیمت (تومان) دوشنبه 7 بهمن قیمت (تومان) سه شنبه 8 بهمن قیمت (تومان) پنجشنبه 10 بهمن قیمت (تومان)
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴.۹۱۰.۰۰۰ ۴.۹۳۵.۰۰۰ ۴.۹۷۵.۰۰۰ ۵.۱۰۰.۰۰۰ ۵.۰۲۵.۰۰۰
سکه طرح امامی ۴.۸۹۰.۰۰۰ ۴.۹۲۰.۰۰۰ ۴.۹۶۰.۰۰۰ ۴.۹۹۰.۰۰۰ ۵.۰۰۰.۰۰۰
نیم سکه بهار آزادی ۲.۵۰۰.۰۰۰ ۲.۵۰۰.۰۰۰ ۲.۵۳۰.۰۰۰ ۲.۵۶۰.۰۰۰ ۲.۵۶۰.۰۰۰
ربع سکه بهار آزادی ۱.۴۷۰.۰۰۰ ۱.۴۸۰.۰۰۰ ۱.۵۲۰.۰۰۰ ۱.۵۵۰.۰۰۰ ۱.۵۵۰.۰۰۰
سکه گرمی ۹۳۰.۰۰۰ ۹۳۰.۰۰۰ ۹۳۰.۰۰۰ ۹۳۰.۰۰۰ ۹۳۰.۰۰۰
اونس جهانی یک هزار و ۵۷۲ دلار و۲۰ سنت یک هزار و ۵۷۲ دلار و ۲۰ سنت یک هزار و ۵۷۸ دلار و ۲۰ سنت یک هزار و ۵۷۸ دلار و ۶۴ سنت یک هزار و ۵۷۸ دلار و ۹۳ سنت
طلای ۱۸ عیار ۵۰۰.۷۱۳ ۵۰۳.۲۵۳ ۵۰۶.۲۵۴ ۵۰۹.۷۱۶ ۵۱۲.۴۸۷

قیمت سکه در روزهای آینده باشیب ملایم رو به افزایش است

محمد مهدی سماواتی کارشناس بازار مالی گفت: قیمت سکه تابع ۳ متغیر است که شامل قیمت جهانی طلا است و در چند وقت اخیر رو به افزایش بوده است؛ از دیگر عوامل تأثیر گذار، قیمت و نرخ برابری دلار در مقابل نرخ ارز‌های دیگر است به طوری که در روز‌های اخیر شاهد تقویت قیمت دلار در بازار بوده‌ایم چرا که نرخ برابری آن در مقابل ریال افزایش یافته و سبب گران شدن دلار شده است.

او افزود: از عوامل تاثیر گذار افزایش قیمت طلا و سکه، تابع عرضه و تقاضا است؛ در حال حاضر تقاضا برای خرید سکه وجود دارد، اما معمولا سکه نسبت به طلا، حبابی قیمتی تحت عنوان استاندارد بودن خود دارد، به عنوان مثال اگر نرخ سکه به عنوان ارزش طلای آن به رقم ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه شود، ۱۵۰ هزار تومان گران‌تر است چرا که محصولی استاندارد است و امکان تخلف و کلاه برداری در آن نیست.

این کارشناس بازار مالی تصریح کرد: معمولا تا زمانی که قیمت و تقاضا برای خرید سکه و طلا رو به افزایش است، حباب سکه نسبت به ارزش ذاتی طلا افزایش پیدا می‌کند که در چند وقت اخیر شاهد آن بودیم.

سماواتی در پایان، اظهار کرد: معتقدم در روز‌های آینده قیمت طلا و سکه با شیب ملایمی رو به افزایش باشد، ولی با توجه به اینکه نرخ دلار در کشور در محدوده‌ای بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان نوسان دارد، انتظار می‌رود قیمت سکه نیز با روند ارز همسو بوده و بین رقم ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در دو ماه آینده نوسان یابد.

روند قیمت سکه را می توانید در نمودار زیر مشاهده کنید

سکه ۵ میلیون تومان را رد کرد/ یورو به کانال ۱۵ هزارتومانی نزدیک شد/رشد شاخص بورس کند شد

دلار در دومین هفته بهمن گزینه افزایش قیمت را انتخاب کرد

در شروع دومین هفته بهمن قیمت دلار ۱۳ هزار و ۵۰ و یورو ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان استارت خورد و تا روز چهارم هفته ثابت ماند که البته نوسان نیز ادامه داشت. در پایان روز کاری این هفته بازار همچنان گزینه افزایش قیمت را انتخاب کرد و دلار به نرخ ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان و یورو به یک قدمی کانال قیمت ۱۵ هزار تومان رسید که مبلغ آن ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان است

شما می توانید قیمت روز ارزهای پر متقاضی در هفته دوم بهمن را در جدول زیر مشاهده کنید:

قیمت روز ارز در در هفته دوم بهمن
شنبه 5 بهمن قیمت (تومان) یکشنبه 6 بهمن قیمت (تومان) دوشنبه 7 بهمن قیمت (تومان) سه شنبه 8 بهمن قیمت (تومان) پنجشنبه 10 بهمن قیمت (تومان)
دلارآمریکا ۱۳,۳۵۰ ۱۳,۴۰۰ ۱۳,۴۰۰ ۱۳,۴۰۰ ۱۳,۴۵۰
یورو ۱۴,۸۵۰ ۱۴,۹۰۰ ۱۴,۹۰۰ ۱۴,۹۰۰ ۱۴,۹۵۰
لیرترکیه ۲,۲۸۶ ۲,۲۹۲ ۲,۳۰۵ ۲,۲۹۹ ۲,۳۲۱
پوند انگلیس ۱۷,۷۶۰ ۱۷,۷۹۰ ۱۷,۹۰۱ ۱۷,۸۶۶ ۱۷,۹۲۰
درهم امارات ۳,۷۱۷ ۳,۷۲۷ ۳,۷۴۸ ۳,۷۴۶ ۳,۷۷۶
یوان چین ۱,۹۶۴ ۱,۹۶۹ ۱,۹۸۰ ۱,۹۷۹ ۱,۹۹۵
دلار کانادا ۱۰,۳۲۸ ۱۰,۳۵۴ ۱۰,۳۹۱ ۱۰,۳۸۱ ۱۰,۴۴۶
ریال قطر ۳,۷۳۱ ۳,۷۴۱ ۳,۷۶۲ ۳,۷۶۱ ۳,۷۶۰
دینار عراق ۱۱ ۱۱ ۱۱ ۱۱ ۱۱
دلار استرالیا ۹,۲۶۶ ۹,۲۹۰ ۹,۲۹۳ ۹,۲۴۶ ۹,۳۱۳

یکی از صرافان بازار ارز گفت: دلار و یورو در این هفته افزایش قیمت داشت و شاهد افزایش اندک خرید ارز نسبت به هفته گذشته بودیم.

او افزود: با توجه به اینکه به روز های پایانی سال نزدیک می شویم بر اساس تجربه این امر طبیعی بوده چرا که تقاضا برای آن افزایش می یابد.

این صراف بازار ارز تصریح کرد:افزایش نرخ ارز منجر به بروز رفتارهای هیجانی در بازار نشد و وضعیت آرام بازار تداوم پیدا کرد.

عوامل سیاسی و سال نو کشور چین منجر به افزایش اندک نرخ ارز شد

محمد شاکری کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بازار ارز در ۴۵ روز گذشته شاهد اتفاقات متعددی از جمله مسائل سیاسی تاثیر گذار در اقتصاد کشور بوده است که از مهم ترین عوامل در قیمت ارز می توان نام برد، هفته گذشته شاهد نا آرامی‌هایی در کشور عراق که توأم با تبدیل دینار به درهم شد، بودیم که تاثیر این موضوع را نمی توان نادیده گرفت و از طرفی دیگر در ماه دی و بهمن که متقارن با سال نو میلادی و چینی است هم قرار گرفتیم که در تهاتری برای تسویه حساب‌های یورویی، دلاری و یوانی چین و افزایش میزان تقاضا بی تاثیر نبود.

شاکری افزود: با توجه به عوامل موثر در ارز در حال حاضر در چند روز اخیر با اتفاقات سیاسی و مناسبتی تا حدودی فاصله گرفته‌ایم که نوسان ارز تا مدتی کاهش می یابد

او تصریح کرد: بانک مرکزی با کنترل در بازار ارز توانست تقاضا را نیز در حد مطلوبی متعادل کند که از جمله مهم‌ترین راهکار آن برای کنترل این بازار ابلاغیه‌ای است که در سایه نیاز اسناد معتبر برای تراکنش‌های بالای ۱۰۰ میلیارد ریالی است و این امر سبب شد در روز‌های آینده ارز روند با ثبات‌تری در پیش بگیرد.

این کارشناس اقتصادی در پایان افزود: اگر اتفاق خاصی که در اقتصاد تأثیرگذار باشد نیفتد و تقاضا نیز افزایش نیابد بازار ارز روند قیمتی اخیر را دنبال خواهد کرد و نوسان شدید دور از انتظار خواهد بود.

شما می توانید روند قیمت دلا ر را به صورت نموداری در تصویر زیر مشاهده کنید:

سکه ۵ میلیون تومان را رد کرد/ یورو به کانال ۱۵ هزارتومانی نزدیک شد/رشد شاخص بورس کند شد

مشارکت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در عرضه اولیه سهام ذوب آهن

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه گفت: کشور چین که به عنوان مصرف کننده مواد خام از جمله نفت، مس، روی و آلومینیوم است این روزها با شیوع ویروس کرونا شاهد سقوط بازارها از جمله شاخص جهانی بورس است، البته این روند در معاملات کوتاه مدت و نقدی تأثیر بیشتری خواهد گذاشت و در معاملات بلند مدت تاثیر بسزایی ندارد.

او افزود: بازار سرمایه در چند روز اخیر شرایطی آرمانی و مطلوبی را تجربه می‌کند و در سایه نبود بازار‌های رقیب شاهد ورود نقدینگی به بورس است و این نقدینگی در بورس شرایطی را ایجاد کرده که قیمت سهام شرکت‌ها افزایش پیدا کند و در ادامه بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند خود را به لحاظ مالی تأمین کنند.

دارابی تصریح کرد: این روند افزایش قیمت سهام شرکت‌ها به گونه‌ای بوده است که ذوب آهن اصفهان در عرضه اولیه به بازار سرمایه با استقبال بسیار خوبی تنها با مشارکت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مواجه شد که این یک رکورد تاریخی برای بازار بورس بوده است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در طی معاملات بازار سرمایه تهران سابقه نداشته است که بازار به این صورت فعال و تأثیرگذار باشد که البته این مهم به بنگاه‌ها و اقتصاد کشور کمک بسزایی می‌کند و زمینه را برای پیشرفت اقتصاد کشور از طریق بازار سرمایه مهیا می‌کند.

او اظهار کرد: با توجه به اینکه به روز‌های پایانی سال نزدیک هستیم، بدانیم که نیاز به نقدینگی افزایش می‌یابد. به طور معمول آخرین ماه سال وضعیت آرامی را در بورس دارد و معتقدم در روز‌های آینده بازار بورس با شیب ملایم در افزایش شاخص روبه رو خواهد شد.

نمودار زیر بیانگر شاخص بورس در دومین هفته بهمن است.

سکه ۵ میلیون تومان را رد کرد/ یورو به کانال ۱۵ هزارتومانی نزدیک شد/رشد شاخص بورس کند شد

ارزش معاملات بورس تهران به ۱۶۴۱۸۰ میلیارد ریال رسید

در پایان معاملات هفته منتهی به ۸ بهمن ماه ۹۸، شاخص کل با ۱۵۹۲۸ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۴۲۷۱۳۹ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن با ۸۱۱۱ واحد افزایش معادل ۱۵ / ۶ درصد به رقم ۱۳۹۹۶۲ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول با ۱۱۸۰۱ واحد افزایش به رقم ۳۰۶۴۴۱ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۳۱۳۸۷ واحد افزایش عدد ۸۸۶۶۵۷ واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول ۰۱ / ۴ درصد افزایش و شاخص بازار دوم با ۶۷ / ۳ درصد افزایش نسبت به هفته قبل همراه شدند.

در ۴ روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۶۴۱۸۰ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۶ / ۱۶ درصد کاهش یافت.

در ضمن تعداد ۲۶۶۱۵ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۲ میلیون و ۹۳۶ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۱۴ / ۲۱ درصد و ۰۱ / ۱۶ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

این درحالی است که تعداد ۱۵۸۹ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۶۲۴۶ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۴۴ / ۱۴ و ۹۰ / ۱۴ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد ۲ میلیون ۲۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از ۲۱۴۳ میلیارد ریال معامله شد.

گفتنی است بازار های مالی این هفته جریان های رو به رشد خود را فعال کرده بودند که نقطه مثبت آن بورس و نقطه منفی آن تشکیل حباب در نرخ سکه و ارز بود، اما کارشناسان زیادی این روند را برای هفته آینده با تخلیه حباب سکه و ارز پیش بینی می کنند. حال باید دید از هفته های آینده بازارهای مالی به کدام سمت می رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها