‌ از باز شدن درهای کاخ مرمر تا ثبت مجسمه های تهران

‌ تهیه پرونده جهانی «مقرنس»، گشایش کاخ مرمر، ثبت ملی شش مجسمه در تهران از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

‌ از باز شدن درهای کاخ مرمر تا ثبت مجسمه های تهران

به گزارش خبر فوری به نقل از مهر ، در این هفته نمایندگان مجلس در اقدامی مصوبه معافیت مالیات بر ارزش افزوده مراکز اقامتی از جمله هتل های ۴ و ۵ ستاره را تصویب کردند. این اتفاقی بود که مدتها پیش هتلداران درباره آن بسیار تلاش کرده بودن تا وزارت میراث فرهنگی و نمایندگان مجلس را موافق با رای خود کنند اما هیچگاه این اتفاق نیفتاده بود تا اینکه بالاخره در این هفته وزیر میراث فرهنگی اعلام کرد که تنها هتل های ۴ و ۵ ستاره از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده اند.

در این گزارش آمده است که گردشگری ایران اگرچه در روزهای اخیر شاهد جفاهای زیادی از داخل و خارج از کشور بود اما مشخص شد نه تنها کشورمان کمیته بحران برای حل آن نداشت بلکه متولیان گردشگری نیز تدبیری برای خروج از آن نداشته اند. چرا که بخش خصوصی در جلساتی با وزیر میراث فرهنگی راهکارهایی را درباره خروج از بحران روزهای اخیر اعلام کرده بودند ولی هنوز پیشنهاد اساسی از سوی وزارت میراث فرهنگی داده نشده است. این در حالی بود که علی اصغر مونسان اعلام کرده است گزارشی از وضعیت گردشگری به سران قوا و نهادهای دیگر ارائه شده است.

در این هفته همچنین باز هم ژئوپارک جهانی قشم خبرساز شد.

مدیر این ژئوپارک از تخریب یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع از زمین های حریم این ژئوپارک خبر داد و گفت: این تخریب گزارش بازرسان یونسکو را که قرار است خبردادماه به ایران بیایند تحت تاثیر قرار خواهد داد. ممکن است این اتفاق باعث خروج ژئوپارک از فهرست جهانی شود.

ولی تیموری معاون میراث فرهنگی کشور در نشست خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده که در ۱۰ ماهه اول امسال شاهد ورود بیش از ۷ میلیون و ۸۵۰ هزار گردشگر خارجی به کشور بوده ایم که با کل آمار سال قبل برابر شده است.

این هفته برای اولین بار کاخ مرمر که به تازگی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی پس گرفته شده توسط خبرنگاران مورد بازدید قرار گرفت. در این بازدید اعلام شد که دهه فجر پس از یک افتتاح رسمی این کاخ به منظور ایجاد موزه هنر ایران به روی مردم باز خواهد شد. حتی از نظر امنیتی نیز مشکل آن حل شده و از درب خیابان ولی عصر بازدید کنندگان نیز به این کاخ تردد خواهند کرد.

این کاخ تلفیقی از همه هنرهای ایرانیان است. از گنبدی که شبیه به گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان است تا هنرهای ترکیبی از جمله آئینه کاری و خاتم کاری در کنار هم که مختص به این کار ایجاد شده است.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در نشستی از تهیه پرونده «مقرنس» با همکاری کشور اسپانیا خبر داد و گفت: این پرونده به همراه برخی پرونده های دیگر با کشورهای خارجی تهیه و به یونسکو ارسال خواهد شد. همچنین بنا به اعلام اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ۶ مجسمه بزرگ شهر تهران از جمله مجسمه فردوسی در میدان فردوسی و مجسمه امبیرکبیر در دارالفنون در فهرست میراث منقول به ثبت رسید.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها