خورشید از نمای نزدیک + فیلم

تلسکوپ خورشیدی

خورشید از نمای نزدیک + فیلم

اولین تصاویر و فیلم‌های ثبت شده توسط تلسکوپ خورشیدی" Inouye" با جزئیات و از نزدیک، زیبایی خورشید را نشان داده است.

این تلسکوپ، در قله هالئاکالا (Haleakalā) یا آتشفشان مائوئی خاوری در هاوایی قرار دارد. این تلسکوپ مجهز به یک آینه عظیم ۱۳ فوت (۴ متری) است و این بزرگترین آینه‌ای است که بر روی یک تلسکوپ خورشیدی تاکنون نصب شده است. این تلسکوپ را بنیاد ملی علم آمریکا برای شناخت اثرات خورشید بر زمین نصب کرده است.

این پیشرفته‌ترین تلسکوپ خورشیدی است که تاکنون ساخته شده است و دارای وضوح تصویر ۳۰ کیلومتری است. اکنون، اولین تصاویر این تلسکوپ منتشر شده است که در آنها می‌توانید پلاسمای آشفته سطح خورشید را با جزئیات باشکوه مشاهده کنید.

خورشید از نمای نزدیک + فیلم

هر یک از ساختارهای سلولی مانند در تصاویر و ویدیوهایی که در اینجا نشان داده شده است، به اندازه تگزاس یا در حدود ۷۰۰ مایل وسعت دارد.

جریان‌های همرفتی که قابل مشاهده است، داغترین قسمت پلاسما را نشان می‌دهد که در مرکز هر سلول بالا می رود، سپس سرد می‌شود و دوباره در قسمت‌های تاریک به حال جوش در می‌آید. در برخی از این مناطق تاریک‌تر، ما همچنین می‌توانیم نشانگرهای فوق‌العاده درخشان میدان‌های مغناطیسی را مشاهده کنیم که گمان می‌رود انرژی را تا جو بیرونی خورشید یعنی تاج خورشیدی هدایت می‌کنند و آن را تا بیش از یک میلیون درجه گرم می‌کنند. دانشمندان با بررسی داه‌های این تلسکوپ می‌توانند اطلاعات بسیار ارزشمندی از خورشید و چرخه فعالیت آن به دست آورند.

تاج خورشیدی (Corona) بیرونی‌ترین لایه خورشید است. در زمان قدیم تاج خورشید تنها در زمان کسوف دیده می‌شد، اما امروزه بسیاری از رصدخانه‌های زمینی و فضایی در هر لحظه قادر به دیدن تاج خورشیدی هستند.

"والنتین پیلت" (Valentin Pillet)، مدیر رصدخانه خورشیدی ملی NSF گفت: اکنون یک زمان جالب برای یک فیزیکدان خورشیدی است. تلسکوپ خورشیدی Inouye داده‌های ارزشمندی از لایه‌های بیرونی خورشید و فرآیندهای مغناطیسی موجود در آنها را برایمان فراهم می‌کند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها