سرنوشت سلاخ‌خانه حیوانات در تهران چه می‌شود؟

پس از گذشت بیش از یک ماه از مرگ دلفینی در دلفیناریوم برج میلاد می‌گذرد، اما همچنان خبری از سرانجام و علت مرگ آن مشخص نیست.

سرنوشت سلاخ‌خانه حیوانات در تهران چه می‌شود؟

۲۹ آذر ماه سال جاری بود که یکی از دلفین های دلفیناریوم‌ برج میلاد(آلفا) به دلیل نامشخصی تلف شد. خبر تلف شدن این دلفین پس از پنهان کاری‌های پیمانکار دلفیناریوم با گذشت چند روز به گوش سازمان محیط زیست رسید.

این مجموعه در سال ۱۳۹۱ مجوز خود را از سوی سازمان محیط زیست دریافت کرد؛ در ابتدا فعالیت خود را تنها با دو شیر دریایی آغاز کرد. در سال ۹۶ در این مجموعه یک شیر دریایی به علت کهولت سن تلف شد که پس از آن این مجموعه تا چند روز گذشته فعالیت خود را با دو دلفین و یک شیردریایی ادامه داد.

پس از تلف شدن دلفین ماده این مجموعه (آلفا) در ۲۹ آذر ماه، پس از ۴ روز یعنی سوم دی ماه خبر مرگ آلفا به دست سازمان محیط زیست رسید، مسئولان سازمان محیط زیست پس از باخبر شدن بلافاصله برای بررسی علت این مسئله در محل حاضر و با در‌های بسته این مجموعه مواجه شدند.

فردای آن روز یعنی ۴ دی ماه مسئولان محیط زیست بار دیگر برای بررسی به این مجموعه رفتند که پس ازیک ساعت انتظار توانستند در سردخانه این مجموعه لاشه آلفا را مشاهده کنند.

جالب است بدانید که پیمانکار فعلی مجموعه دلفیناریوم هیچ تایید صلاحیتی از سوی سازمان محیط زیست ندارد و کتال محسنی معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان تهران در ۱۹ دی ماه سال جاری در این خصوص اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست اوایل سال ۹۷ نامه‌ای به برج میلاد می‌زند که ما همان مالک اولیه که مجوز به نام اوست را مسئول می‌دانیم و تا زمانی که پیمانکار تازه بر سر کار نیاید و صلاحیتش به لحاظ ملاحظات محیط‌زیستی تائید نشود، از جانب ما به رسمیت شناخته نمی‌شود، اما موضوع بلاتکلیف می‌ماند و مالک اولیه که دامپزشک هم بود، اصلاً در مجموعه حضور نداشته است.

پس از انتشار این خبر و بررسی‌های سازمان محیط زیست، دستور توقف تمامی فعالیت‌های این مجموعه از سوی سازمان محیط زیست اعلام شد، اما پس از یک روز این مجموعه در سکوت به فعالیت‌های خودش با همان یک دلفین (کاسیا) و شیر دریایی ادامه داد؛ در حالیکه فعالیت این مجموعه تا زمانی که هنوز علت مرگ آلفا به طور کامل مشخص نشده را می‌توان یک نوع تخلف دانست.

تخلفی که سازمان محیط زیست نیز به آن واکنش نشان داد و پیمانکار دلفیناریوم در پاسخ به این واکنش در نامه‌ای به سازمان محیط زیست مطرح کرد: نمایش عمومی، بخشی از شرایط زیستی این حیوانات است و اگر اتفاقی بیفتد، شما مسئول خسارت‌ها هستید چرا که به ما مجوز داده‌اید و اگر مشکلی هست، مجوز ما را لغو کنید و مجوز صادرات بدهید. آن‌ها مدعی بودند که توقف فعالیت دلفیناریوم می‌تواند سبب نابودی سایر حیوانات در این مجموعه باشد.

در ۱۱ دی ماه با بررسی‌های انجام شده، مجموعه دلفیناریوم برج میلاد علت مرگ دلفین را ایست قلبی تنفسی ناشی از نارسایی‌های قلبی اعلام و وجود هرگونه بیماری‌های عفونی، متابولیک و مسمومیت را رد کرد. علت مرگی که هنوز پس از گذشت یک ماه از سوی سازمان محیط زیست تایید یا رد نشده و همچنان علت مرگ آلفا از نظر سازمان محیط زیست نامشخص است.

در این خصوص شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نیز در ۲۳ دی ماه سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: مجموعه دلفیناریوم در ارائه گزارش مرگ دلفین کم کاری کرده است و متأسفانه دلفیناریوم برج میلاد گزارشی از ارزیابی، بیماری و نمونه برداری‌های مرگ دلفین را به موقع به استان ارائه نداده است و ما پس از چند روز به واسطه پایش‌ها از موضوع مرگ دلفین با خبر شدیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست در زمان کالبد شکافی دلفین حضور نداشته است، به همین دلیل نمی‌توانیم در خصوص علت مرگ دلفین اظهار نظری کنید، بیان کرد: نمونه برداری و پاتولوژی از دلفین را آزمایشگاه بخش خصوصی انجام داده است، اما براساس این داده‌ها و گزارش‌ها نمی‌توان نظری داد.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر در پی تحلیل این موضوع هستیم، چرا که این نوعی تخلف محسوب می‌شود و اداره کل استان باید برای تکرار نشدن این گونه موضوعات پایش‌هایش را افزایش دهد.

پس از کشمکش‌های میان سازمان محیط زیست و مجموعه دلفیناریوم، تعدادی از اعضای شورای شهر پس از گذشت نزدیک یک ماه برای بررسی این موضوع در تاریخ ۵ بهمن ماه به بازدید دلفیناریوم رفتند.

در ابتدای بازدید پیمانکار مجموعه دلفیناریوم برج میلاد از ورود خبرنگاران به مجموعه به بهانه استریل بودن فضای داخلی استخر جلوگیری کرد که با اعتراض صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران مواجه شد.

پس از اعتراض صدراعظم نوری، تعداد معدودی از خبرنگاران امکان حضور در محیط استخر حیوانات مجموعه دلفیناریوم برج میلاد را پیدا کردند، اما باز هم در زمان توضیحات پیمانکار این مجموعه اجازه ضبط صوت را به خبرنگاران نداد.

این پنهان کاری‌ها نشان از آن دارد که برای مجموعه دلفیناریوم برج میلاد مشتریان داخلی و خارجی پیدا شده است، مشتریان داخلی چون ایران مال که می‌تواند جز مشتریان جدید این مجموعه باشد؛ در حالیکه مدیر روابط عمومی مجموعه ایران مال در گفت‌وگو با خبرنگار ، این موضوع را تکذیب کرد و گفت: این ادعا از پایه بی اساس است و مجموعه ایران مال هیچ درخواستی به پیمانکار مجموعه دلفیناریوم برج میلاد برای ادامه فعالیت خود در مجموعه ایران مال ندادیم.

مدیر روابط عمومی مجموعه ایران مال نیز در این خصوص تصریح کرد: ما در مجموعه ایران مال آبنمای موزیکال داریم و به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌ها امکان فعالیت مجموعه‌ای مانند دلفیناریوم وجود ندارد.

حالا که از مرگ آلفا بیش از یک ماه گذشته است، خبر‌هایی از تنهایی کاسیا دلفین نر دلفیناریوم نیز به گوش می‌رسد، دلفینی که این روز‌ها می‌گویند حال خوشی ندارد و سراغ دلفین ماده خود را می‌گیرد.

از آنجا که دلفین حیوان اجتماعی است، ممکن است در صورت تنها بودن آسیب زیادی ببینید و از بین برود در خصوص همین موضوع شینا انصاری مدیرکل محیط زیست وتوسعه پایدار شهرداری تهران در ۵ بهمن ماه سال جاری اظهار کرد: نگرانی ما این است از آنجایی که دلفین حیوانی اجتماعی است و وقتی تنها باشد افسردگی گرفته و ممکن است همین موضوع، او را بیمار کرده و منجر به مرگ او شود، دلفین تنهای برج میلاد دچار همین پدیده شده و بمیرد؛ بنابراین بهتر است تمامی مسئولان مربوط، تا از دست نرفتن دلفین دیگر در دلفیناریوم برج میلاد به این مسئله نگاه جدی‌تر داشته باشند و از قوانین زیست محیطی حیوانات دفاع کنند. قوانینی که با نگاه به حیات وحش ها، پارک‌های آبی یا همان دلفیناریوم‌ها می‌توان گفت که این روز‌ها خیلی بیشتر از گذشته پایمال می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها