طالبان تلاش نیروهای افغان برای دسترسی به محل سقوط هواپیمای آمریکا را "دفع" کرد

نیروهای افغانستانی و شبه‌نظامیان طالبان در منطقه‌ای که یک هواپیمای نظامی آمریکایی در آن سقوط کرده، با یکدیگر درگیر شدند.

طالبان تلاش نیروهای افغان برای دسترسی به محل سقوط هواپیمای آمریکا را "دفع" کرد

به گزارش ایسنا، این هواپیما در منطقه تحت کنترل طالبان در استان غرنی سقوط کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش آمریکا اظهار کرده است که یک هواپیمای مدل E-11A در استان غزنی سقوط کرده اما ادعای طالبان را درباره ساقط شدن آن از سوی این گروه زیر سوال برده و همچنین درباره تعداد سرنشینان این هواپیما و احتمال جان باختن آنان اطلاعاتی ارائه نکرده است.

رییس پلیس غزنی به خبرگزاری رویترز گفت، نیروهای امنیتی پس از دریافت گزارش سقوط، فورا به این منطقه اعزام شدند اما نیروهای طالبان در کمین آن‌ها بودند.

این رییس پلیس اظهار کرد: طبق اطلاعات ما، چهار تن در این حادثه جان باخته‌اند و دو تن از سرنشینان که زنده مانده‌اند، ناپدید شده‌اند.

وی افزود، نیروها امنیتی سپس دستور عقب‌نشینی و اقدام هوایی فوری دریافت کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اظهار کرد، نیروهای افغان تحت حمایت آمریکا تلاش کردند تا محل سقوط هواپیما را تصرف کنند و با شبه‌نظامیان طالبان درگیر شدند.

وی افزود، تلاش نیروهای افغان "دفع" شد و طالبان به یک تیم نجات اجازه دسترسی به محل سقوط را خواهد داد.

این سخنگو ادامه داد: نیروهای طالبان که در این محل حاضر بوده‌اند، به شش جسد اشاره کرده‌اند.

با این حال ذبیح‌الله مجاهد در ادامه گفت، شمار سرنشینان هواپیما می‌تواند بیش از این تعداد باشد زیرا آتش همه‌چیز را به خاکستر تبدیل کرده است.

مقامات آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، اظهار کرده‌اند که این هواپیما در زمان سقوط کمتر از پنج سرنشین داشته و یک منبع آگاه نیز گفته است که حداقل سرنشینان آن دو تن بوده‌اند.

هیچ یک از مقامات آمریکایی یا دیگر نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان هنوز از این محل بازدید نکرده‌اند اما یک مقام دفاعی آمریکایی امروز، سه‌شنبه به رویترز گفته است، ادعای طالبان مبنی بر ساقط کردن این هواپیما ادعایی گمراه کننده است و تحقیقات اولیه حاکی از نقص فنی این هواپیما بوده است.

روز گذشته سقوط هواپیمای نوع E-11A در افغانستان خبرساز شد. در ابتدا گزارش شد که هواپیمای ساقط شده یک هواپیمای "مسافربری" است و بعد از آن با عنوان هواپیمای "ناشناس خارجی" نام برده شد.

در نهایت و پس از چند ساعت سکوت خبری، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان تایید کرد که یک هواپیمای نظامی متعلق به این نیروها در ولایت غزنی در جنوب افغانستان سقوط کرده است.

سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان در توییتی گفته است تحقیق در مورد دلیل سانحه هواپیما E-11A در جریان است ولی هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد این هواپیما توسط "آتش دشمن" ساقط شده باشد.

طالبان گفته است که این هواپیما توسط آنان سرنگون شده، ولی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه این نوع هواپیما در ارتفاع بسیار بالا پرواز می‌کند، به نظر نمی‌رسد طالبان موشک‌هایی با چنین بردی داشته باشند که بتوانند هواپیما را در ارتفاع بالا هدف قرار دهند.

این هواپیما در کجا مستقر و ماموریت آن چه بود؟

به گزارش بی.بی.سی براساس اعلام نیروهای آمریکایی، هواپیمای سقوط کرده در ولایت غزنی، در فرودگاه ولایت قندهار درجنوب افغانستان مستقر بود. این هواپیما با پرواز در فضای افغانستان به عنوان نقطه‌ای در ایجاد ارتباطات هوایی در زمان نبرد عمل می‌کرد.

این هواپیما قادر است ارتباط رادیویی را میان نیروهای هوایی و زمینی بر قرار کند و عملا به عنوان یک وای فای فضایی عمل کرده و تجهیزات ویژه‌ای نیز دارد که خلاء ارتباطی را در فضا پر می‌کند.

براساس نوشته مجله نیروی هوایی، نیاز به این هواپیما در سال ۲۰۰۵ میلادی در زمان انجام عملیاتی به نام "بالهای سرخ" در افغانستان احساس شد.

این هواپیما از سال ۲۰۰۹ تاکنون در افغانستان مستقر شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

هواپیمای سقوط کرده یکی از چهار هواپیمای از این نوع بود که در اختیار ارتش آمریکا قرار داشت.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها