رئیس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی:

دنبال سیاهی‌لشکر نیستیم/ گویا قرار نیست هیچ توفیقی به نام روحانی در تاریخ ثبت شود

رئیس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی گفت:در استان ما از بین نمایندگان دوره گذشته، به جز 5 نماینده اصلی که یک تن از آنان انصراف داد، از جریان مستقل و اصلاح‌طلب فقط 2 نماینده نیشابور و تربت حیدریه تایید صلاحیت شده‌اند.

دنبال سیاهی‌لشکر نیستیم/ گویا قرار نیست هیچ توفیقی به نام روحانی در تاریخ ثبت شود

محمدصادق جوادی‌حصار شب گذشته، 7 بهمن ماه، در نشست خبری شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی اظهار کرد: مساله مهم‌تر اینجاست که همان تعداد اندک اصلاح‌طلبانی هم که راضی به ثبت‌نام شدند، رد صلاحیت شده‌اند. به طور کلی از بین نامزدهای اصلاح‌طلب استان که هم‌اکنون نماینده مجلس نیستند، تقریبا هیچ کاندیدای نام و نشان داری تایید نشده است.

وی ادامه داد: به این رد صلاحیت‌ها اعتراض شده ولی هیچ نشانه‌ای دریافت نکردیم که امیدی به تغییر شرایط باشد. با این حال تیم ما در حال رایزنی است اما متاسفانه تاکنون هیچ امید روشنی ایجاد نشده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص وضعیت تایید صلاحیت‌ نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات مجلس در خراسان رضوی گفت: در استان ما از بین نمایندگان دوره گذشته، به جز 5 نماینده اصلی که یک تن از آنان انصراف داد، از جریان مستقل و اصلاح‌طلب فقط 2 نماینده نیشابور و تربت حیدریه تایید صلاحیت شده‌اند.

عمده رد صلاحیت‌ها ذیل ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است

جوادی‌حصار با بیان اینکه در این دوره عمده رد صلاحیت‌ها ذیل ماده 28 قانون انتخابات مجلس بوده است، عنوان کرد: ماده 28 به مسائلی همچون لزوم التزام عملی نامزدها به اسلام و نظام، برخورداری از تابعیت ایرانی و... اشاره دارد.

رئیس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی اظهار کرد: مساله‌ای که ما بر آن تاکید داریم این است که انتخابات باید رقابتی باشد. اگر قرار است دوم اسفند رقابت کنیم اما 26 بهمن صلاحیت برخی از نامزدها تایید شود، نام این را نمی‌توان رقابت گذاشت. ما به شدت از طرف بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان و جامعه تحت فشار هستیم که چرا در انتخابات شرکت کردید. ما اعتقاد داریم که نباید در بازی سیاسی قهر کرد. ما به عنوان جریان اصلاح‌طلب دغدغه ملی و میهنی داریم و احساس می‌کنیم اصلاحات نباید تنها مدافع حقوق خود باشد.

جوادی‌حصار ادامه داد: اگر شرایط تایید صلاحیت به همین منوال باشد، توان لیست دادن نداریم.

رد صلاحیت بابت یک عکس

وی با اشاره به علت رد صلاحیت خود در انتخابات کنونی گفت: در مورد رد صلاحیت به من گفته شده که هنگامی که به فرانسه سفر کرده‌ام، دختر من به جای روسری کلاه به سر کرده است. من این تصویر را در صفحه شخصی خویش بارگذاری کرده‌ام؛ این در حالی است که طبق قانون اگر کسی دزدی کرده و 10 سال از محکومیت او گذشته باشد، می‌تواند در انتخابات شرکت کند. نمونه این ماجرا مرحوم شریعتی بود که بعد از زندان به عنوان استاد دانشگاه سر کلاس رفت.

جوادی‌حصار اضافه کرد: در آیین اسلامی‌مان مجوزی برای بالا بردن صدا و ناسزا گفتن وجود ندارد مگر کسی که به او ظلم شده باشد. در این مورد نیز واقعا در برخی جاها ظلم می‌شود. من از مجلس چهارم به این سو هر دفعه که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌ام، رد صلاحیت شده‌ام. هر دفعه یک بهانه جدید پیدا می‌کنند و فقط می‌خواهند ما حضور نداشته نباشیم.

گویا قرار نیست هیچ توفیقی به نام روحانی در تاریخ ثبت شود

رئیس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مکانیزم رای در ایران ظرفیت تبدیل شدن به قدرت را ندارد، ابراز عقیده کرد: به عنوان نمونه دولت دکتر روحانی با 24 میلیون رای روی کار آمد ولی شرایطی برای آن فراهم شد که گویا قرار نیست هیچ توفیقی به نام او در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شود و تلاش می‌شود گفته شود هر کار خوبی در کشور صورت می‌گیرد، به دست جریان خاصی انجام شده و بقیه توان خدمت به کشور را ندارند. این اراده همچنان هم می‌تواند اعمال قدرت کند.

وی با تاکید بر نقش احزاب به عنوان یک مکانیزم کنترل‌کننده در فضای سیاسی انتخابات در کشورهای دیگر عنوان کرد: یکی از مکانیزم‌های کنترلی در جوامع پیشرفته احزاب است. در جامعه ما احزاب آنطور که باید ایفای نقش ندارد. مساله بررسی صلاحیت‌ها باید به احزاب واگذار شود. در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که وقتی افراد رد صلاحیت می‌شوند، به جای پیگیری مساله از طریق قانونی، به دنبال یک منبع متصل به قدرت هستند که از طریق لابی مشکل را حل کنند. این یعنی یک پای قانون می‌لنگد.

رئیس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی با اشاره به علل حضور برخی از اصلاح‌طلبان در فرایند ثبت نام انتخابات مجلس بیان کرد: در بدو امر و پیش از ثبت‌نام ما از دوستان خود تقاضا کردیم که برای ثبت‌نام در انتخابات اقدام کنند. بخشی از دوستان اقدام کردند اگرچه افق را خیلی روشن ترسیم نمی‌کردند و تصور روشنی از انتخابات نداشتند اما ما به حکم وظیفه ملی و میهنی خود و در راستای رفتارهای اصلاح‌طلبانه همچنان نظرمان بر رونق حضور در عرصه‌های انتخاباتی بود و معتقد بودیم و هستیم که بزرگترین سرمایه حفاظت‌گر کشور حضور مردم در عرصه‌هاست که حمایت‌کننده نظام است.

وی تصریح کرد: همانطور که همه مجموعه نظام بارها گفته‌اند، حضور گسترده مردم تامین کننده امنیت کشور است و به همین جهت ما تلاش کردیم کاستی‌ها را کمتر مورد توجه قرار داده و به وظیفه ملی و میهنی خود بیشتر عنایت داشته باشیم و به همین جهت بود که از دوستان خود دعوت به حضور در انتخابات کردیم.

اصلاح‌طلبان با دیدگاه اپوزیسیون به مجلس نمی‌روند

جوادی‌حصار تاکید کرد: به همین جهت ما دنبال سیاهی‌لشکر نیستیم بلکه دنبال این هستیم که نمایندگان کسانی باشند که به شخصه توان دفاع از حوزه خویش را داشته باشند. اگر ما بتوانیم به مجلس نماینده بفرستیم و لیست بدهیم، قطعا این افراد با دیدگاه اپوزیسیون به مجلس نمی‌روند و گروهی صرفا مخالف نیستند بلکه مجموعه‌ای راهگشا و دارای طرح و برنامه خواهند بود.

رئیس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی با اشاره به استراتژی اصلاح‌طلبان در دوره قبل که شخصیت‌های کمتر شناخته شده از این طیف وارد مجلس شدند، گفت: آن استراتژی نیز در جای خود معنادار بود و برای این برنامه‌ریزی شد که جلوی ورود برخی نیروهای افراطی به مجلس گرفته شود اما در این دوره تصمیم این است که از نیروهای کارنامه‌دار و توانای اصلاح‌طلب برای حضور در مجلس حمایت کنیم. حال اگر بتوانیم، لیست ارائه خواهیم کرد واگر هم نتوانیم، بدون لیست در انتخابات شرکت می‌کنیم ولی در کنار مردم هستیم و قهر نمی‌کنیم؛ رای می‌دهیم و قطعا تحریم‌کننده انتخابات نخواهیم بود.

جوادی‌حصار تاکید کرد: ما نیامدیم بازی را ترک کنیم بلکه آمده‌ایم در زمین طراحی شده بازی نکنیم. قطعا در انتخابات موثر عمل خواهیم کرد تا جریان مقابل اصلاحات از حذف اصلاح‌طلبان خیلی منفعت نبرد.

استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو

وی با اشاره به تغییر استراتژی اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات مجلس بیان کرد: یکی از استراتژی‌های ما در این دوره حمایت از نیروهای نام و نشان‌دار، به عنوان کسانی که مسئولیت آن‌ها را بپذیریم، است؛ یعنی بتوانیم از کارنامه این افراد دفاع کنیم؛ لذا از از شخصیت‌های نام‌دار اصلاح‌طلب دفاع لیستی خواهیم کرد. البته با این شرایط بعید می‌دانم در مشهد لیستی ارائه کنیم چون باید حداقل 3 شخصیت دارای کارنامه اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شوند.

رئیس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تلاش جریان اصلاحات این است که حتی اگر یک نفر هم تایید صلاحیت شد، کار خود را به درستی انجام دهد، تصریح کرد: یک نماینده فارغ از اینکه فراکسیون متبوعش چند نفر باشد، باید خود به تنهایی جسارت و توان تجزیه و تحلیل داشته باشد و در شرایط مقتضی کار خود را انجام دهد. این افراد باید در برابر قوانین و لوایحی که به مجلس می‌آید، حقوق و حدود قانونی و نمایندگی را در نظر گرفته و حتی در مواردی مانع تصویب یک قانون شوند. یکی از مهم‌ترین اقدامات نمایندگان نظارت بر دولت است. اگر 50 نیروی قوی از اصلاح‌طلبان در این دوره از مجلس حضور داشته باشند، بدون تردید بر دولت آینده نظارت موثری خواهند داشت.

جوادی‌حصار تصریح کرد: فراکسیون امید در دوره گذشته 2 بخش داشت که یکی همان فراکسیونی بود که پیش از انتخابات وجود داشت و نهایتا به مجلس رفت. دیگری فراکسیونی بود که در مجلس شکل گرفت. فراکسیون نخست سازماندهی لجستیک اصلاح‌طلبان را صورت داد؛ به طوری که در این دوره اصلاح‌طلبان به شدت منسجم عمل می‌کردند و می‌توانیم بگوییم که این مجموعه برآورنده بخشی از مطالبات اصلاح‌طلبان بوده است.

رئیس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی تاکید کرد: بسیاری از این نمایندگان سرمایه‌های ما هستند. به عنوان نمونه محمود صادقی و پروانه سلحشوری سرمایه‌های ما هستند. نمی‌توان اقدامات بنیادی و زیربنایی که نمایندگان اصلاح‌طلب ساماندهی می‌کنند را نادیده گرفت. نماینده‌ای که در برابر پروانه سلحشوری سکوت می‌کند، به این معناست که با او موافق است و پیگیر اقدامات دیگر می‌شود. به همین جهت ضروری است به سمت ساماندهی مجلسی برویم که هر کسی کار خود را به درستی بداند.

وی افزود: خواسته ما این است که نمایندگان ما در پی تحقق مطالبات ملی باشند اما یکی از آفت‌های نمایندگی پیگیری مطالبات منطقه‌ای است که بیشتر وقت نمایندگان مصروف همین موضوع می‌شود. طرح استانی شدن انتخابات مساله‌ای بود که کمی برای نمایندگان فراغت ایجاد می‌کرد تا به امور ریزتر بپردازند.

رئیس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی با انتقاد از سیاست دولت دکتر روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری خویش در برخورد با جریانات منتقد خود خاطرنشان کرد: از ابتدا اعتقاد داشتیم دولت دکتر روحانی یک دولت ائتلافی است. آقای روحانی گفته بود بخشی از اصلاح‌طلبان و بخشی از اصولگرایان که حاضرند با من کار کنند را در این دولت به کار می‌گیرم. باید توجه داشت اعتدال به معنای عدالت است؛ یعنی هر چیزی در جای خود باشد اما بسیاری از شخصیت‌هایی که در دولت روحانی حضور داشتند، هیچ تعلق خاطری به اصلاحات نداشتند و در دوره دوم، متاسفانه آقای روحانی را دچار همین مشکل کردند و با تصور اینکه رای اصلاح‌طلبان را گرفته‌ایم، حالا باید دل منتقدین را به دست آوریم، کار را پیش بردند اما جریان مقابل تا نابود نکند، دست بردار نیست. اگر ساماندهی این مجلس آنطور که اصولگرایان می‌خواهند، رقم خورد، در 2 سال آینده ما شاهد چالش‌های سنیگنی بین دولت و مجلس خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در دوره قبلی انتخابات مجلس شائبه‌هایی نظیر تاخیر در اعلام نتایج در مشهد رقم خورد، وضعیت ستاد انتخابات مشهد را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: به گمان ما هیات اجرایی انتخابات در مشهد عملکرد مناسبی داشت. شخص فرماندار و هیات اجرایی نسبت به موضوعات مطروحه وقت می‌گذاشتند. در حال حاضر خیلی از کسانی که رد صلاحیت شده‌اند، در هیات اجرایی استان تایید صلاحیت شده بودند.

رئیس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرایند انتخاب اعضای هیات رئیسه شورای عالی اصلاح‌طلبان در استان اظهار کرد: شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب کشور در فصول انتخاباتی علاوه بر ظرفیت احزاب، از پاره‌ای از اشخاص غیرحزبی اما موثر و سرنوشت‌ساز در استان‌های مختلف کشور دعوت به همکاری کرده و به آنان مانند احزاب حق رای می‌دهد؛ این افراد تحت عنوان ظرفیت‌های حقیقی اجتماعی شناخته می‌شوند. در واقع شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در استان‌ها در فصل‌های انتخاباتی از افرادی که آنان را برای پیشبرد اهداف انتخاباتی مناسب می‌داند، با رای اعضای شورای هماهنگی دعوت می‌کند. این اتفاق در استان ما نیز حدود 2 ماه پیش رقم خورد و 6 نفر از شخصیت‌های حقیقی شامل حسین امینی، حجت‌الاسلام علی عجم، عباس شیخ‌الاسلامی، رضا میرزاده، محمدرحیم نوروزیان و فاضلی به ما پیوستند.

وی ادامه داد: هر کدام از این‌ها برکه‌ای از رای و نظر را در مجموعه شهر مشهد نمایندگی می‌کردند. بعد از مدتی با مدیریت شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در استان، هیات‌رئیسه این شورا برای عملیاتی کردن برنامه‌های اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابات در استان خراسان رضوی انتخاب شد. هیات رئیسه شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی شامل نوید سهامی از حزب پیشرو اصلاحات به عنوان نایب‌رئیس اول، دکتر مریم‌السادات طیرانی از کانون دانشگاهیان خراسان به عنوان نایب‌رئیس دوم، رضا گلستانی از حزب اسلامی کار برای امور شهرستان‌ها، دکتر سیدمحسن پنجتنی از مجمع اسلامی فرهنگیان برای حوزه برنامه‌ریزی، مهندس ایرج محمدی از حزب آزادی برای کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات، داوود آریانی از حزب وحدت و همکاری برای کمیته ارزیابی و عطیه نیک‌جوانی از حزب مردم‌سالاری به عنوان دبیر انتخاب شدند.

جوادی‌حصار خاطرنشان کرد: کار هیات رئیسه شورای عالی اصلاح‌طلبان در استان ساماندهی امور و مطالبات انتخاباتی در حوزه خراسان از منظر اصلاح‌طلبی و منطبق با برنامه‌های شورای اصلاح‌طلبان است. همچنین این هیات رئیسه مجری برنامه‌های ابلاغی مرکز به استان نیز هست.

منبع: ایسنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • محمدی
    0

    جناب اقای جوادی حصار تو جیب ما رو نزن حفظ نظام پیشکش .

  • عدالت
    0

    اقای اصلاح طلب شما وروحانی تابه حال برای مردم وکشور مگر قدمی بر داشتین که دنبال جایزه هم هستین

  • خراسان
    0

    میخواهند که اصول گرا ها بروند مجلس .چون اگر مردم شرکت کنند ..اصول گرا ها به مجلس نمی روند ،،،،ومجبور شده اند تنها راه هم رد صلاحیت است

  • رضا
    0

    ای خدا ذلیلت کنه بحق علی شما بجز نابودی این ملت بدبخت و خالمی کردن آخرین قرون جیب مردم و گسترش فقر و تبعیض و اختلاف طبقاتی و طلاق و جرم و ادم کشی و سکته مغزی و قلبی و زجر مردم دادنو برا همیشه عقب انداختن ملت بیچاره ایران مگه ی کردید ، همه چی رو پنج تا ده برابر گرون کردید که امیدوارم خدا به حد نرسونتتون که که کسی نیست که شما جیبشو خالی نکرده باشید. بجای این حرفت برو پشت تریبون از ظلمیکه به مردم کردید که توی تاریخ سابقه نداره برو از این ظلمتون به فقرا بگو و از پر کردن جیب پولدارا بگو .

  • رضا
    0

    جناب روحانی خیلی افتخارات را یک تنه به نام خودش زذ اصلا رکورد زدن ایشون.حقوق های نجمومی در دولت کریمه ایشان وبرجام بی جان ومرده .اصلا ایشون خیلی هنرمندن همه صنعت هسته ای را دادن چی گرفتن تحریم بیشتر.هنرهای دیگه ایشون تورم بالای پنجاه درصد و افزایش دلار تا بیست هزارتومان چکار دیگه مونده ایشون نکرده

  • اسی
    0

    من خودم اصلاح طلب بودم ولی تف به این اصلاح طلباهروقت سرکاربودن مثل همین حسن کلیدسازکلیدشون گم شده،،،،واقعایک کارمفیدازروحانی کسی سراغ داره بجزبرجام که مزش زیردندونامونه هنوز!!!

  • روح اله
    0

    از خدا بترسید.آخه شما افتضاح طلب ها مگه غیر از خون دل کردن مردم کار دیگه ای هم بلدین...بیچاره کردین مردم رو با گرونیها.. برید بمیرید

  • سامان
    0

    اگر رقابت هست تا رقابت کنیم

  • ل
    0

    سوال این جاست که اصلاح طلبان تا الان چه کار مثبتی انجام داده اند ؟ یا به صلاحیت ها ایراد میگیرن یا نتیجه انتخابات . همش فرافکنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها