طلسم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان شکست/ یارانه و معیشتی یکی شد

با مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس، یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی بعد از پرداخت ۹ سال تغییر کرد و با یکی شدن با کمک معیشتی، مشمولان یارانه نقدی ۷۲ هزار تومانی دریافت خواهند کرد.

طلسم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان شکست/ یارانه و معیشتی یکی شد

در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس، طرحی به تصویب رسیده که براساس آن یارانه نقدی از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۲ هزار تومان در سال آینده افزایش پیدا می‌کند. این به معنی حذف پرداخت جداگانه یارانه معیشتی است که از آبان‌ امسال به مشمولان پرداخت می‌شد.

آنچه در رابطه با یارانه اتفاق افتاده این است که در حال حاضر دو یارانه نقدی در ماه به افراد مشمول پرداخت می‌شود؛ یکی یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی که از آذرماه سال ۱۳۸۹ در هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و از سوی دیگر در آبان‌ امسال و با اصلاح قیمت بنزین دولت تصمیم گرفت تا درآمد ناشی از این تغییر قیمت را در قالب کمک‌های معیشتی و به صورت نقدی به خانوارها پرداخت کند که براین اساس ۶۰ میلیون نفر که حدود ۱۸ تا ۱۹ میلیون خانوار را تشکیل می‌داد از بین یارانه‌بگیران گزینش کرد و کمک معیشتی به آنها پرداخت شد.

کمک معیشتی برخلاف یارانه نقدی به ازای هر نفر مبلغ مشخصی نبود و به تناسب اعضای خانوار پرداختی انجام می‌شود؛ به نحوی که برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز انجام می‌شود.

اما در طرحی که اکنون در مجلس به تصویب رسیده از سال آینده دیگر دو یارانه نقدی و معیشتی به طور جداگانه پرداخت نخواهد شد، بلکه در مجموع همه ۷۸ میلیون نفری که در لیست یارانه‌بگیران قرار دارند به اعضای هر نفر ۷۲ هزار تومان دریافتی خواهند داشت و دولت در هر ماه به حساب آنها پرداخت انجام می‌دهد.

در این حالت منابع پرداختی بابت این رقم ۷۲ هزار تومانی نیز از مجموع درآمد اختصاص یافته به یارانه‌های نقدی و کمک‌های معیشتی تامین می‌شود؛ به نحوی که برای یارانه‌های نقدی تاکنون سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان منابع مصوب می‌شد و از سوی دیگر کمک معیشتی از محل یارانه بنزین نیز حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان در سال پیش‌بینی شده که قرار است حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان آن برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کنار گذاشته شده و ۲۸ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر توزیع شود.

در این شرایط در مجموع ۴۲ هزار میلیاردی که برای یارانه نقدی پیش‌بینی شده و ۲۸ هزار میلیارد تومان ناشی از درآمد بنزین حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه نقدی ۷۲ هزار تومانی در سال آینده اختصاص خواهد یافت و بین مردم توزیع می‌شود.

اما با توجه به این‌که قرار بود فقط ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی دریافت کنند و از سوی دیگر ۷۸ میلیون یارانه نقدی بگیرند، با مصوبه مجلس تمام ۷۸ میلیون نفر مبلغ یکسانی را دریافت خواهند کرد.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • علی
    0

    بعد از 9 سال یارانه در مجموع داره کمتر میشه,جالبه

  • یارانه بگیر
    0

    هنر کردید!!!!! اگه قرار بود ادغام بشه که باید به هر نفر 100 هزارتومان می دادید. میخواید کلا اینم جمع کنید که یبارکی خیالتون راحت بشه . والا. مردم رو گول می زنید. خدا نشناسا.

  • امیرمسعود
    0

    یعنی چی خانواده ما سه نفره هست ۱۳۸ تومن یارانه بنزین میگیریم. الان با این طرح کم میشه که؟!یه تا ۲۸ تومن میشه . واا عجب گداهای هستن

  • ح شمس
    0

    خودتونو گول بزنید فقط ما بلدیم ریاضی شما با‌ این حال باید101 هزارتومان به هر نفر بدید اومدین کمش کردین فک‌میکنیو مردم‌هالو هستن ۴۵۵۰۰یارانه معشیتی هر نفر میانگین ۵۵۵۰۰ با هم‌جمع بشن میشه 101هزارتومان‌چرا اینقدر ازسفره های مردم نون مردم اب غذا میزنید خدا جوابتون بده فقط درصورتی که شما باید به هر نفر ماهی ۵۶۷هزارتومان بدید چون‌خودتون اعلام کرد ۳۸هزارمیلیارد تومان جمع تفریق کتید ببین به هر ایرانی نفر ۵۶۷هزارتومان میشه

    نظرات شما -
    • بانوی ایرانی
      0

      مردمو گول میزنین,فک میکنین شاهکار کردین؟؟؟ اصلاهمین یارانه روهم ندین ولی جنسارو برگردونین به دوران قبل احمدی نژاد,که مردمو بدبخت کرد,سوبسید اجناس روبرداشت,فک کرد چه کاری کرده,چندرغاز کف دست مردم گذاشت,مردم عوام هم فک کردن عجب کاری!!!!ندیدن جنسایهو ده برابرگرون شد...خدا از باعث وبانیش نگذره...

  • کاربر ناشناس
    0

    باریکلا همیشه کار را باید بکاردان سپرد میرزائی بی سواد ب

  • ناشناس
    0

    الان همه اونایی که هم معیشتی میگرفتن هم یارانه صداشون در اومده،پس اون بنده خدایی که معیشتی نمیگرفت چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خیلی هاشون اشتباه محاسباتی باعث شده بود معیشتی نگیرن

  • کاربر ناشناس
    0

    واقعا که الان بااین وضع گرامی یارانه نفری پانصد تومان هم پول آب وبرق هم نمیرسه

  • سارا
    0

    والا همينم بهمون ندين ،لااقل منتتون رو سرمون نباشه

  • مهمان
    0

    عجله نکنید چون اگر این خبر درست باشه ضرر است یارانه و معیشتی یکی شد! امروز صبح خبرگزاری ها به نقل از رئیس کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کردند که یارانه 28 هزار تومن افزایش پیدا میکند! اما بعدا معلوم شد که در واقع یارانه نقدی و یارانه معیشتی باهم یکی شدن و در واقع از جمع این دو یارانه، 28 هزار تومن از سال آینده کم میشه! درواقع خانواده تک نفره قبلا 45 هزار تومن یارانه و 55 هزار تومن معیشتی دریافت میکردن که جمعا میشد 100 هزار تومن، اما از ابتدای سال آینده جمعا 72 هزار تومن دریافت میکنن! و خانواده ۴ نفره ای که جمعا ۳۵۰ هزار تومان یارانه نقدی و یارانه بنزین میگرفتن، از سال بعد ۲۸۸ هزار تومان دریافت می کنند! پس نه تنها 28 هزار تومن افزایش در کار نبوده بلکه 28 هزار تومن کاهش داشته!

  • طیاری
    0

    باز هم ازش کم کردن رحمت به رهزنان گردنه

    نظرات شما -
    • حامی
      0

      واقعا دولت اشغالی داریم این چه عدالتی هس اونی که ماشین داره وضعش خوبه معیشتی کرونا گیرش میاد خدایا خودت برس به داد ما خودشون که حقوق برا خودشون تعیین کردن عین خیالشان هم نیست

    • مهستی
      0

      واقعا دولت اشغالی داریم این چه عدالتی هس اونی که ماشین داره وضعش خوبه معیشتی کرونا گیرش میاد خدایا خودت برس به داد ما خودشون که حقوق برا خودشون تعیین کردن عین خیالشان هم نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها