رئیس‌جمهور:

نگران هستم روزی کلمه جمهوری به جرم تبدیل شود / بعضی‌ها از کلمه «رفراندوم» خوششان نمی‌آید

رییس جمهوری با بیان اینکه باید پاسدار اسلام، نظام، جمهوریت، نظر و خواست عامه مردم باشیم، تاکید کرد: بزرگترین خطر برای دموکراسی و حاکمیت ملی آن روزی است که انتخابات به تشریفات تبدیل شود.

نگران هستم روزی کلمه جمهوری به جرم تبدیل شود / بعضی‌ها از کلمه «رفراندوم» خوششان نمی‌آید

حجت الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد گفت: شرایط امروز ما با همیشه متفاوت است ما در آستانه سی و هفتمین انتخابات ملی هستیم. از آن انتخابات اولی که در فروردین سال ۵۸ شروع شد که با همه پرسی و رفراندوم شروع شد؛ بعضی‌ها از کلمه «رفراندوم» خوششان نمی‌آید اما پایه انتخابات ما از رفراندوم بود از همه پرسی شروع شده است. نظام ما روی رفراندوم است و پایه اصلی آن رفراندوم است و آن همه پرسی اول بود که تعیین کرد نظام ما جمهوری اسلامی است.

رییس‌جمهوری ادامه داد: همان همه‌پرسی اول بود که به ما گفت دو چیز را تا پایان این نظام مدنظر قرار دهید. اسلامیت و جمهوریت. بنابراین مردم به جمهوری سالامی رای دادند. ما همه باید پاسدار اسلام و جمهوریت باشیم یعنی پاسدار رضایت عامه و نظر و خواست مردم باشیم. ما به همین رای دادیم. نظام ما از دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ شروع شد. و دوازدهم به عنوان روز جمهوری اسلامی اعلام شد.

روحانی گفت: یک پایه قانون اساسی ما هم‌پرسی است. قانون اساسی هم بعد از انتخابات اعضای خبرگان قانون اساسی هم با همه‌پرسی و رفراندوم قانون اساسی شد.

مشروعیت ما از قانون اساسی است

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بدون استثنا مشروعیت و پایه کار همه ما از قانون اساسی است و قانون اساسی و همه قوانین و مقررات مشروعیت شان از آرای مردم و رای مردم است البته در چارچوب موازین اسلام که همه ما به آن چارچوب موازین اسلام متعهد و معتقد هستیم.

از اهداف مهم مشروطه و انقلاب اسلامی، حاکمیت ملی بود

روحانی اضافه کرد: همانطور که اشاره شد ما از مشروطه با مساله آرای مردم و انتخابات آشنا شدیم. آن همه فداکاری‌ها در مشروطه برای این بود که آرای مردم حاکم شود و حاکمیت ملی یکی از اهداف مهم مشروطه و انقلاب اسلامی بود و اینکه کسی جز مردم بر سرنوشت خویش حاکم نشود.

رییس‌جمهوری اظهارداشت: البته خداوند خالق ما هست و ما بر سرنوشت خودمان حاکم هستیم که آن هم امر خدا و دستور خداست. ما بر خود حاکمیت داریم و حاکمیت ملی را کسی نمی‌تواند نقض کند. البته انقلاب مشروطه از مسیر خود منحرف شد و استبدادگران مسلط شدند و بعد انتخابات تشریفات شد.

وی با بیان اینکه انتصابات بزرگترین خطر برای دموکراسی و برای حاکمیت ملی است روزی است که انتخابات تشریفات شود جای دیگری انتصاب فرمایند، بعد مردم پای صندوق بروند تشریفات انتخابات را انجام دهند. خدا نکند چنان روزی برای کشور ما پیش بیاید.

روحانی یادآورشد: زمان رژیم گذشته در حوزه‌های انتخابیه نام‌نویسی می‌کردند ولی همه می دانستند که وکیل کیست و می گفتند به هر که می‌خواهید رأی بدهید اما فلانی از تهران تعیین شده است. مردم هم می‌دانستند هر کاری بخواهد بکنند و به هرکه رای بدهند همان آقایی که تهران گفته از صندوق در می‌آمد. این خطر بزرگی بود که ملت ما را تهدید کرد.
رییس‌جمهوری یادآورشد: یک دلیل انقلاب ما این بود که خودشان بر سرنوشت خود حاکم شوند؛ حاکمیت ملی یکی از اساس حرکت های مردم بود.

رییس‌جمهوری گفت: در انقلاب اسلامی معلوم شد که این طور نیست که تهران تصمیم بگیرد بلکه مردم تصمیم‌گیر هستند پای صندوق می‌آیند و به آن کسی که می خواهند رای می دهند. حالا اگر بخواهیم پای صندوق برویم و رای بدهیم به شما می‌گویند بروید وارد یک فروشگاه شوید و جنسی را انتخاب کنید اگر یک جنس و یک مارک هم بیشتر نیست دیگر انتخاب لازم نیست. لازم نیست بزرگ خانواده برود فروشگاه. یک بچه هم می ‌تواندپول بدهد بردارد بیاورد.

وی تصریح کرد: بسیار مهم است که مردم احساس کنند باید میان چند نمونه یکی را برگزینند. این انتخابات می شود حالا اگر در تمام حوزه های انتخابیه سلیقه‌ها، افکار مختلف، و آنجایی که چند مذهبی است، مذاهب مختلف و آنجایی که قومیت‌ها هستند قومیت‌های مختلف همه حضور داشته باشند تکلیف انتخابات روشن می‌شود هر که انتخاب شد.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: فرض کنید کشوری و جامعه‌ای داریم که سه سلیقه دارد یک سلیقه اصولگراست، یک سلیقه اصلاح طلب و دیگر اعتدال‌گراست. مثال می‌زنم ممکن است که سه گروه نباشد و چهار گروه باشد. اگر بر این فرض در انتخابات، جامعه ما سه قسمت شد و سه جور سلیقه داشت. یک سلیقه فراوان است و در یکی دیگر باید با ذره‌بین و تلسکوپ یک نفر را پیدا کرد و یک سلیقه هم اصلاً وجود ندارد. در چنین شرایطی من مثالی می‌زنم ان‌شاء الله که اینطور نیست اگر چنین چیزی در یک شرایطی به وجود آمد

قدرت مردم دائمی است

روحانی تصریح کرد: شک نکنید قدرت ما با حضور مردم است. ما چیزی نیستیم. تازه اگر کشوری بودیم که به یک ابرقدرت وصل بودیم اگر آن ابرقدرت روزی اخم می‌کرد و ما را رها می کرد. آن قدرتی که قدرت دائم برای یک کشور است، قدرت ملت است.

رییس‌جمهوری با یادآوری حوادث دی‌ماه ۹۶ اظهارداشت: چگونه دی ماه ۹۶ برابر یک گروه، ملت ما پیروز شد و به صحنه آمد. عده‌ای شلوغ کردند ممکن است میان آن‌ها عده‌ای معترض یا غیر معترض باشند. ۹۶ جزو روزهای تلخ تاریخ ماست که هیچ وقت از یادم نمی‌رود و این ۹۶ بود که ترامپ را پررو کرد و به آمریکا برابر ایران قدرت داد.
وی ادامه داد: این اتفاقات ۹۶ بود که دشمنان ما را تشویق کرد عده ای با هدف دیگری آمدند و نمی‌فهمیدند چه می‌کنند. ما برابر این حوادث که پیش آمد، به کدام قدرت افتخار کردیم؟ این مردم ما بودند که آمدند. که مردم را دعوت کردیم در ۹۶ خیابان بیابند جواب بدهند و ۹۸ دعوت کردیم بیایند جواب بدهند.

بگذارید روز انتخابات همه باهم باشیم

روحانی ادامه داد: آن وقت هم ما گفتیم حزب فلان بیاید یا فلان حزب نیایند یا گفتیم امروز روز ملی است همه بیایید از کشور دفاع کنید؟ آیا آن وقت تقسیم می‌کردیم که بگوییم این خیابان باید این جناح بیاید؟ آیا بیست و دوم بهمن همه ملت را دعوت می‌کنیم یا یک جناح خاص را دعوت می‌کنیم؟

رییس‌جمهوری تصریح کرد: اگر خدای ناکرده یک روز حمله دشمن باشد جناح خاص را دعوت می‌کنیم یا همه را؟ در دفاع مقدس آیا یک جناح خاص بود یا همه در میدان بودند؟ یادمان نرود روز مشکل همه باید باهم باشیم؛ بگذارید روز انتخابات همه باهم باشیم.

وی افزود: استانداران و فرمانداران مجری قانون و مجری انتخابات هستند. قانون اساسی ما احتیاط کرده و گفته که یک دستگاهی بیاید و از کنار، نظارت کند. یعنی یک عده‌ای گفته‌اند که شما این بالا بایستید و نگاه کنید و ببینید که خلافی صورت نگیرد.

روحانی یادآور شد: یادمان نرود که یک دستگاهی در کشور مجری انتخابات است و بار انتخابات بر دوش اوست، مردم با ید به این گروه اعتماد کنند و یک گروه هم آن بالا نظارت می‌کنند که خلافی صورت نگیرد و اگر در جایی خلافی صورت گرفت اعلام کنند.

بعضی‌ها از کلمه «رفراندوم» خوششان نمی‌آید اما پایه انتخابات ما از رفراندوم بود از همه پرسی شروع شده است. نظام ما روی رفراندوم است و پایه اصلی آن رفراندوم است و آن همه پرسی اول بود که تعیین کرد نظام ما جمهوری اسلامی است

تبدیل شدن ناظر به مجری و مجری هم به تدارکات/ نگران هستم روزی کلمه جمهوری به جرم تبدیل شود

روحانی اضافه کرد: حالا برعکس شد، ناظر شد مجری، و مجری شد لجستیک (تدارکات). مسلما کشور و نتیجه انتخابات برای همه ما مهم است. بیاییم پاسدار جمهوریت هم باشیم. کلمه "جمهوری" در قانون اساسی ما هست. نگران هستم روزی کلمه جمهوری به جرم تبدیل شود.

رییس‌جمهوری بیان کرد: در قانون اساسی ما کلمه جمهوری، رییس جمهوری، جمهوریت وجود دارد. ما باید پاسدار اسلامیت و جمهوریت باشیم. همه ما باید از اسلام و جمهوریت و ایران و قانون اساسی‌ به خوبی دفاع کنیم.

وی عنوان داشت: امروز یک روز ساده در کشور ما نیست. دو سال است که در شدیدترین و سخت‌ترین فشارهای اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی قرار گرفته‌ایم. همه می‌دانید چه آنهایی که دوست ما هستند، چه کشورهایی که خیلی رابطه خوبی با ما ندارند، و چه کشورهایی که دشمن ما هستند که دشمنان محدود به چند کشور هستند، فکر می‌کردند ما چند ماه بیشتر نمی‌توانیم دوام بیاوریم.

رییس جمهوری گفت: شما ببینید فشاری که امروز روی کشور ما است، از هر زمان دیگری بیشتر است. ما تحریم و مشکل داشته‌ایم، ولی مردم ما هیچ زمانی مثل امروز در فشار نبوده‌اند. کار ملت ما و کار شما که خادمان ملت هستید، کار وزیران، استانداران، فرمانداران و بخشداران و مدیران کل ما و کار کارگران، کارمندان و کشاورزان کار قابل ستایشی است و جای قدردانی دارد.

روحانی بیان کرد: اینکه می‌بینیم در این شرایط سخت جز یک ماه، از اردیبهشت‌ماه روند ما در مساله تورم، مسیر کاهشی بوده است، فقط در یک ماه که ما یک حرکتی داشتیم، که بعد خواهید دید و برای ما هم روشن بود که فقط یک ماه است و آن فقط در آذرماه بود که حرکتی تندی کرد و بعد برگشتیم، و دی‌ماه دوباره به همان شرایط قبل برگشتیم. بارها در دولت هم گفته‌ام که این حرکت فقط در یک‌ماه و فقط آذرماه خواهد بود.

رییس جمهوری ادامه داد: الان مرکز آمار تورم دی‌ماه را ۸‌دهم و بانک مرکزی یک اعلام کرده‌ است، بنابر این ما دوباره به همان روند کاهشی بازگشته‌ایم. امسال رشد اقتصادی ما البته بدون نفت، ان شاءالله منفی نخواهد بود. همانطور که ۶ ماهه اول رشد اقتصادی ما مثبت بود. این خیلی مهم است یک ملتی که تحت این همه فشار قرار گرفته و می‌خواهد شرایط را شرایط قابل قبولی برگرداند، البته نمی‌خواهم بگویم که شرایط مطلوبی است.

روحانی بیان کرد: روز گذشته نیز در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی بحث بسیار مهم و مفصلی صورت گرفت و کارشناسان ایراد کردند که وضع ما از اوایل دهه ۸۰ تا امروز چه فراز و نشیب‌هایی داشته است. اتفاقا در آمار و در همه روندها و ترندهایی در جلسه روز گذشته روسای سران سه‌قوه و سایر اعضا نشان داده شد که در سال‌های اخیر، در دو سال وضع خیلی خوب شده است، یکی در سال ۹۳ و دیگری در سال ۹۵ که کاملا با سال‌های دیگر متفاوت است. و به یکباره امید و نظر مردم و حضور و نشاط مردم بالا رفته است. آمار روز گذشته صرفا اقتصادی بود و سیاسی نبود. اما کاملا می‌توان معنی این آمار را متوجه شد.

وی گفت: رشد اقتصادی ایران در سال ۹۵ در دنیا اول شد و معلوم است که چرا تروریست جهانی مانند کاخ سفید، صهیونیست ها و برخی از ارتجاع عرب که با آنها همراه هستند، تخریب را شروع کرده تصمیم گرفتند به سمت برجام تیراندازی کرده و آن را ترور کنند.

رئیس جمهوری افزود: برای آنکه یک سال پس از اجرایی شدن برجام و در سال ۹۵ کشور به بالاترین رشد اقتصادی خود رسید. همه شرکت‌ها به ایران آمدند و با سرمایه‌گذاری‌ها آغاز تحرک بزرگی شروع شد. گزارش بسیاری از استانداران نشان می‌دهدکه در سال ۹۵ چه تعداد از طرح های باقیمانده به اجرا درآمد، بسیاری از معوقات مانده در گمرک‌های کشورهای مختلف به کشور بازگشت و سرمایه‌ها به کشور آمدند.

روحانی با طرح این پرسش که چرا اسرائیل و ترامپ تصمیم به ترور برجام گرفتند و چرا عربستان به آن‌ها را کمک کرد؟ پاسخ داد: برای اینکه برجام باعث رشد و حرکت ایران و افزایش جایگاه کشور در کل منطقه شده است.

وی ادامه داد: در دیدار با یکی از مقامات منطقه در سال ۹۲ و پس از سفر نیویورک، به او گفتم شنیدم در منطقه دوستان شما شب تا صبح از ناراحتی نخوابیدند، او پاسخ داد که شب تا صبح نخوابیدن آن‌ها درست نیست، بلکه همه آنها مریض شدند و زندگی آنها به هم خورد. این یعنی یک تلفن می‌تواند عده‌ای را در منطقه مریض کند.

ترامپ می‌خواهد دور ایران دیوار بکشد

روحانی تصریح کرد: وقتی قدرت و حضور مردم در کنار اقتصاد و نشاط وجود دارد در منطقه هم موفقیت‌هایی را به دست می آوریم که موجب می‌شود ترامپ اول برجام را و بعد سردار عزیز ما سردار سلیمانی را ترور کند. بعد هم رفاه و آسایش مردم و نیز وحدت و انسجام ملی ما را ترور می‌کند. همه اینها یک مسیر است ترامپ می‌خواهد به دنیا بگوید ایران یک جزیره تنها و منزوی است. او می خواهد دور ایران دیوار همیشگی بکشد.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم این اتفاق روی دهد، گفت: آن‌ها می‌خواهند ما را از دنیا جدا کنند. هر جا هر کس به ناروا و غلط ما را از دنیا، منطقه، دنیای اسلام و دوستانمان جدا کند باید فردا پیش مردم پاسخگو باشد و ما باید مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: اینکه قانون و مقرراتی را که دولت به عنوان لایحه تصویب کرده و به مجلس داده و مجلس به عنوان نماینده ملت آن را تصویب کرده بین زمین و آسمان بماند، امکان‌پذیر نیست. با این روند روابط ما با دنیا دچار مشکل ‌شود، مگر می‌شود روابط بانکی ایران با دنیا قطع شده و به هم بریزد؟ چه کسی در این کشور تصمیم‌گیر است؟ دولت که به شکل لایحه و مجلس هم که تصویب کرده است رهبری هم به صراحت گفته‌اند که با لوایح دولت مشکلی ندارند.

رئیس شواری‌عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه افراد باید پاسخگو باشند، گفت: با شعار و حرف در فضای مجازی و حقیقی یا در این رسانه و آن رسانه نمی‌شود منافع ملی را زیر پا بگذاریم. موضوع منافع ملی است و همه باید بایستیم و نباید اجازه دهیم ترامپ و تروریست‌های کاخ سفید موفق شوند، آن‌ها می خواهند رابطه ایران با بانک‌های جهان و رابطه مردم با نظام را ترور کنند.

از انتخابات مهمتر، اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی است

روحانی ادامه داد: جای هیچ تردیدی نیست که انتخابات به ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار مهم است و ولی از آن مهم‌تر اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی است. همه باید در انتخابات حضور پیدا کنند.

نظام ما چند حزبی است

رییس‌جمهوری در ادامه با تاکید بر این که نظام ما نظام تک حزبی نیست گفت: ما نظام کمونیستی نیستیم. نظام شاه نیستیم. فقط حزب رستاخیز و کمونیست نداریم. ما تک حزبی نیستیم ما نظام چند حزبی هستیم. احزاب آزاد هستند به خصوص در دولت تدبیر و امید که دست و بالشان باز شده است و هرکس که خواسته آمده و مجوز گرفته و خانه احزاب فعال شده است.

وی افزود: آنهایی که می خواهند اعتماد مردم را ترور کنند باید حواسمان جمع باشد. همه ما در یک شرایط بسیار حساسی قرار گرفته ایم. نباید بگذاریم آمریکا پیروز شود و ملت، انسجام و وحدت ما نمی گذارد.

با صندوق رای قهر نکنیم

رییس جمهوری ادامه داد: از تمام ملت ایران، مرد و زن، جوان و پیر، از روستایی و شهری و از تمام اقوام و مذاهب خواهش می‌کنم؛ امروز روزی است که باید پای صندوق رای برویم حتی اگر که گلایه داریم، ناراحتیم و مشکلاتی باشد و بگویید جایی دقیق عمل و اجرا نشده است.

وی گفت: با صندوق رای قهر نکنیم حتی اگر این که شما در تهران بجای ۳۰ نامزد ۲۰ تا ۱۵ داشته باشید یا در جایی که ۶ نامزد دارد ۴ نامزد داشته باشید. در انتخابات اگر هم دیدیم نقص و ایرادی است خواهش می‌کنم روز انتخابات دوم اسفند یک روز تاریخی و یوم الله است کاری نکنیم که صف ها خلوت باشد بگذاریم همه پای صندوق بیایند.

در رقابت انتخاباتی مشکل و نقص داریم / بگذاریم همه گروه‌ها بیایند

روحانی گفت: آنهایی که مسئولان رده بالاتر را می‌شناسند، من خودم به عنوان رییس جمهوری اقداماتی را انجام داده ام و نامه‌های لازم را نوشته ام و مصلحت ندیدم این نامه‌ها را منتشر کنم؛ همه ما باید تلاش کنیم تا انتخاباتی رقابتی ایجاد کنیم. نقص ما هم اکنون در اینجا روی رقابت است و یک ذره کمتر و یا بیشتر از آن که باید این مشکل را برطرف کنیم.

رییس‌جمهوری اضافه کرد: امیدواریم این رقابت را درست کنیم و بگذاریم همه گروه‌ها بیایند، اینکه نمی‌شود نهادهای اصلی و قانونی چهاررکنی که باید بگویند این فرد صالح است و یا خیر گزارش‌های درست دادند و یکی را فرستادند سرکوچه ای و معلوم نیست با چه کسی صحبت کرده و چه گفته است، بعد گزارشی نوشته است؛ مگر می شود با چنین روشی کشور را اداره کرد؟ اگر با رفتن به در منازل می‌خواهیم کار را درست کنیم، پس این دستگاه‌ها را تعطیل کنیم. وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و وزارت دادگستری برای چه داریم؟ افراد(برای تحقیق درباره نامزدها) در منزل مردم می‌روند و از چند همسایه سوال می‌پرسند.

وی با روایت خاطره ای از یکی ادوار انتخابات، بیان کرد: آقایی به من گفت، بنده در این دوره صددرصد تائید می‌شوم، او پرسیدم چگونه؟ گفت «من همه همسایه‌ها را دیده‌ام. قبلا هم به یک بهانه‌ای به آنها کادو داده‌ام همه از من تعریف می‌کنند. آیا انتخاباتی که باید قبلا برویم و به همسایه‌ها کادو بدهیم تا صلاحیت‌مان تائید شود، انتخابات است؟

معیار همه باید قانون باشد

رییس جمهوری تصریح کرد: نباید بگذاریم رقابت از آن حالت قانونی خارج شود. خواهش می‌کنم معیار همه ما قانون باشد؛ ما بالاتر از قانون که نداریم؛ وزارت کشور و شورای نگهبان و مجلس و دولت هرچه که داریم بالاتر از قانون نیست و قانون معیار ما باشد و بر مبنای قانون حرکت کنیم.

رای مردم و صندوق‌های آرا امانت هستند

روحانی خطاب به استانداران و فرمانداران و مسئولان اجرایی انتخابات اظهارداشت: شما مسئولیت سنگینی بر دوش دارید؛ اولا شما امانتدار مردم در دیروز، امروز و فردا هستید. استاندار، فرماندار، نیروهای اجرایی و مدیران کل همه امانتدار هستند و اختیارات ما از جانب مردم است و مردم به ما امانت داده اند و این را باید سالم به نفر بعدی تحویل دهیم؛ ما امانتدار هستیم و صاحب این امانت مردم هستند. همه مردم هم به عنوان مخلوق و محبوب حق هستند و خداوند همه مخلوقات خود را دوست دارد. مگر اینکه خودشان بخواهند خودشان را از مسیر حق جدا کنند.

وی یادآور شد: همان‌طور که در دو سال گذشته همه ما و شما با تمام توان کاری کردیم که کشور روی پای خود بایستد، اقتصاد روی پای خود بایستد و مردم هر چند با مشکلات بتوانند زندگی کنند، امروز یک مسئولیت مضاعف به عنوان امانتدار به شما داده‌ایم، رای مردم و صندوق های آرا امانت هستند.

رییس جمهوری بابیان اینکه صندوق آرا به شکلی کنونی را نمی پسندد، اضافه کرد: به وزیر کشور در هر دوره‌ای تاکید کردیم و وی نیز این موضوع را دنبال کردند اما نشد؛ آقا این انتخابات را الکترونیکی کنید افغانستان را هم این کار را کرد، این که چیزی نیست؛ مردم رای را روی کاغذ می‌نویسند، توی صندوق می‌اندازند، فردی آن رای را می‌خواند و فرد دیگری آن را علامت می‌زند و البته معلوم نیست این فرد چه می‌خواند و آن یکی کجا را علامت می‌زند، هم اینکه علامت زدند در پایان نوبت به تجمیع آرا می‌شود که چه بساطی پیش می آید که باید همه آنجا مراقب باشیم.

دل مردم را قرص کنید که رایشان کم و زیاد نمی‌شود

رییس‌جمهوری گفت: در بسیاری از انتخابات در زمان تجمیع مشکل پیدا می کنیم، چرا باید این کار را کنیم، رای‌گیری را الکترونیکی کنیم بگذاریم مردم کمی راحت شوند و خیال شان آسوده شود، الان هم شما باید تلاش کنید با دقت، تلاش و اقدام و تمام امکانات در اختیارتان، خیال مردم را آسوده کنید؛ وزارت کشور با نظارت و بازرسان که بالای صندوق تعیین می کند و با بازرسیهایی که می‌فرستند، مردم دلشان قرص باشد که رای آنها کم و زیاد نمی‌شود و این خیلی مهم است.

روحانی با بیان اینکه «اعتماد، اطمینان و امنیت مردم بسیار مهم است»، گفت: تامین امنیت هم بسیار مهم است و شما مسئول شورای تامین هستید الحمدالله در انتخابات‌های گذشته امنیت مطلوبی داشتیم و می خواهیم همان امنیت در این دوره هم داشته باشیم، نگذارید اختلاف و دعوا شود و بحث‌های حقوقی پیش بیاید.

وی افزود: اگر مشکل و چالشی وجود دارد که می‌تواند مشکل قومی ایجاد کند از همین حالا برویم و به مسئولان بالاتر بگوییم؛ دو نفر و یا ۵ نفر باید تایید شوند؛ نگذاریم اختلاف و دعوا درست شود.

بگذارید رقابت انتخاباتی شکل بگیرد مشارکت افزایش یابد
روحانی خطاب به برخی از مدعیان برنده شدن صد در صدی در انتخابات گفت: شما که در جلسات خصوصی در اتاق فکرتان می گویید «مجلس بعدی برای ما است»، پس چرا غصه می خورید؟ اگر مطمئن هستید پس بگذارید رقابت انتخاباتی شکل بگیرد و مشارکت هم بالا رود و مجلس برای شما باشد نوش جانتان؛ ما با این موضوع مشکلی نداریم؛ بگذارید رقابت سالم باشد و تلاش کنیم مشارکت در انتخابات نیز افزایش پیدا کند.

از جمهوریت و اسلامیت نظام حراست و حفاظت کنیم
روحانی گفت: مشارکت‌های انتخابات در دوره‌های قبل معمولا میان ۵۰ تا ۷۰ درصد بوده است، البته در انتخابات ریاست جمهوری کمی بالاتر می‌رود، نگذاریم مشارکت حداقل آرا باشد؛ مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات را یک وظیفه بدانیم؛ نشاط را در مردم ایجاد کنیم و ۲۲ بهمن خوبی داشته باشیم و ۲اسفند (روز انتخابات) باشکوهی داشته باشیم و خداوند از ما راضی باشد و ان‌شاء الله جمهوریت و اسلامیت را به خوبی حراست و حفاظت کنیم.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 117
  • حقگو
    0

    اگه انتخابات تشریفاتی بود جنابعالی انتخاب نمی شدید

    نظرات شما -
    • معراج
      0

      آقای روحانی نظرت راجع به انتخاب خودت چی بود رأی مردم یا اون بالا دستور دادند رأی مردم هیچ خودت ریس جمهوری؟ این حرفای صدمن یه غازت دیگه خریداری نداره یه بار مردم گول شعارهای رونق اقتصادیت وحل مشکلات بزرگ کردن سفره مردم واینکه کاری میکنم مردم دیگه به این چهل وپنج تومن یارانه نیازی نداشته باشندخوردند دیگه بازیچه افکار مفت جنابعالی نمیشن

  • عدالت
    0

    اقای روحانی شما اگر براتون مردم وکشور مهم بودورفراندوم را خوب درک می کردین دوباره بااین همه بد عهدی وترور سران کشور مان توسط امریکا که مردم ایران میلیونی امدند خیابون جواب امریکارا دادند ....همه گفتند فقط انتقام شما دوباره نه هزارباره دم از مذاکره نمی زدین

  • بزرگان نیا
    0

    با سلام / خطاب به رئیس جمهور و سایر دولتیان / دوشنبه 07/11/1398 --- نقش کلیدی ملت ها در ایجاد و بقای کشورهای خویش برای آنان چه حقی می آفریند؟ --- نقش کلیدی بی جایگزین که ملت ها در ایجاد و بقا و سلامتی و دوام کشورهای خود با جان و عقل خویش تامین و تضمین و ایفا می کنند به آنان در عرف و قانون حق می دهد برای تامین و تضمین همه ی نیازهای زندگی خود با آسان ترین روش و ارزان ترین قیمتها در ثروتهای ملی کشور خویش که در عرف و قانون صاحب اصلی آن اند سهم و حق عادلانه ای داشته باشند. دولتهای مردم گرا که به چنین سهم و حق عرفی و قانونی اذعان می کنند و خود را تسلیم این حق می دانند ، برای سازماندهی تامین و تضمین رسیدن ملت به این سهم و این حق عالمانه و ضابطه مند برنامه ریزی راهبردی می کنند ، و برای اثبات تعهد خود به اجرای این برنامه همیشه با ضابطه مندی قانون گرا کوشش و تلاش پیوسته ی نستوه را وظیفه ی خود می دانند و سالم ترین برنامه های کار آمد را برای این اجرا بر می گزینند.

  • ..........
    0

    اقای ریس جمهور ادمهایی مثل شما از اول انقلاب دم از ما نمی توانیم زدند واین هم نتیجه واردات مثل هواپیماها که دیگه همه دیدند ومی دانند نخواستین روپای خودتان ایستاده باشین نتیجه ضعف شما در سیاست و اقتصاد وغیره ودرستی واشکارا دیده می شود

  • علی پ
    0

    لطفا برای اثبات صداقت حرفهایتان یک رفراندوم برای ادامه دولتتان برگزار کنید. #نه_مرسی

  • M.o
    0

    با رفراندوم موافقم

  • Md
    0

    رفراندوم حق تمامی نسل جوان کشور هست قانون اساسی این کشور رو ۴۰ سال پیش پدران ما تصویب کردند قانون اساسی میبایست دوباره به رفراندوم در بیاید چون خیلی از موارد در قانون اساسی را قشر جوان نمیپسندند

  • شاهین
    0

    رفراندوم

  • امید
    0

    اقای رییس جمهور ایا شما رفراندوم را روز تشییع پیکر حاج قاسم یا روز نماز جمعه اقا ندیدید ایا ندیدید که مردم شعار نه سازش نه تتسلیمنبرد با امریکارا سردادند بازهم شما و دولتتون دنبال مذاکره با شیطان بزرگ هستید

  • Pz
    0

    اقای روحانی بیشتر به فکر تصفیه حساب شخصی خودشه و دلش برای ملت نسوخته.بهتره و به نفعشه به خودش بیاد و مرگ سیاسی واسه خودش رقم نزنه.

  • سید
    0

    ۶سال مملکت را ب فنا داد ب اسم برجام مردم را سر کار گذاشت حالا فکر میکنه ک دوباره رای میاره!!!!

  • مرتضی
    0

    رفراندوم باید هر چه سریع تر برگزار بشه بر سر بقای دولت روحانی. بگذارید مردم نظرشان را بگویند که میخواهند این دولت ادامه داشته باشد یا خیر.

  • علیزاده
    0

    تشویش اذهان عمومی در این برهه از زمان هیچ سودی برای کشور و ملت عاید نمیکند.

  • ناشناس
    0

    امان از تو که روی عمرو عاص و سفید کردی

  • مهدی
    0

    درانگلیس درباره برگزیت رفراندوم شدورای مردم خروج بود.وکشوری که درش مشکل بزرگی بوجود بیادباید رفراندوم بذارن چون کشور برای مردم است نه دیگری وبیگانه. توایران مشکلات بزرگی وجود داره.که کلان هست وبایدبرای هرکدام که آینده مردم رامیسازد باید رفراندوم بشه.مثل مذاکره باامریکا.آزادی حجاب .... فقط بااین روش میشه اعتمادازدست رفته رو به مردم بازگردد.فقط رفراندومی که برگزار میشه بایدبی دوزو کلک باشه وگرنه تاثیرش عکس خواهد بود

  • ناشناس
    0

    اصل برگزاری رفراندوم هیچ منافاتی با قانون نداشته همانطور که چهل سال پیش پیشینیان برای آیندشون تصمیم گرفتن لازمه دموکراسی وآزادی هر مملکتی است

  • ن الف
    0

    درسته که رفراندوم در قانون اساسی مطرح شده . اما در چه موارد و مسائلی؟ حضور ۲۵ میلیون نفر د تشییع جنازه سردار سلیمانی یا نماز جمعه چند میلیونی جمعه آخر دی ماه رفراندم نیست . ایشون هر وقت می خواد موضوعی را تحت شعاع قرار دهد صحبت از رفراندوم می کند .

  • gn
    0

    به نظر بنده صحبت هاشون صحیح هست چون نسل به نسل می بایست برخی قوانین به رفراندوم گذاشته شود تا موافقان عامه به وجود آید

  • م. عشق
    0

    از حضرت عزراییل تمنا داریم هرچه سریعتر ایشان را در آغوش بگیرند

    نظرات شما -
    • فاطمه
      0

      حضرت عزراییل دست به در آغوش گرفتنش خوب است و در این مورد از کسی دستور نمیگیرد چه بسا پیش از ایشان دیگران را در آغوش گرم خود جای دهد

  • مهدی رسولی
    0

    سلام بنده موافق رفراندوم هستم با موضوع انتخابات زود هنگام و رفتن دولت

  • امیررضا
    0

    پرزیدنت اگع میخوای رفراندوم ببینی تشیع حاج قاسم ببین رفراندوم =تشییع حاج قاسم

    نظرات شما -
    • محسنی
      0

      خواهشا تشییع حاج قاسم رو پای نظام و مقبولیت نظام نزارین .

    • فاطمه
      0

      تشییع جنازه رفراندوم نیست جناب . رای پنهان ارزش متفاوتی داره با حضور اقشار مختلف با نیات و اهداف متفاوت . رفراندوم لازمه و هیچ نماز و عبادتی جایگزین اون نیست .رفراندوم

  • ملک
    0

    باسلام عجب جناب ریس جمهور ما احتمالا روزی که ملت شریف و ولایتمدارایران رفراندم رو برگزار کردن و به همه دنیا ثابت کردن تابع ولایت وپیرو راه شهیدان خصوصا سرداردلها شهید عزیزمان سپهبد قاسم سلیمانی هستن خواب بودن ایشون قرار بعدا مطلع بشن مثل بعضی ها که هنوز خوابن قصد مذاکره با جنتلمن های قاتل را دارند

  • امیرجان
    0

    باشه رفراندوم برگزار کن اما اول درباره خودت و دولت فرتوت و بی کفایتت. ببین مردم با کنار رفتنت مخالفن یا موافق . اگر مخالف رفتنت بودند رفراندوم مورد نظرتو اجرا کن. تا کور شود هر که در او غش باشد.

  • افتخاری
    0

    باید در کشور حتما رفراندم اجرا بشه چون کشور مال مردم باید به مردم احترام گذاشته شود

  • حمید
    0

    دراین ایام فاطمیه خدارا به آبروی حضرت زهرا قسم میدهیم که این کشوررا ازشر منافقین،دروغگوها،دزدان بیت المال،مزدوران،خائنان،زن باره ها،اهانت کنندگان به اهل بیت،سواستفاده کنندگان ازاحساسات جوانان،به گروگان گیرندگان معیشت مردم،فروشندگان عزت وشرف ایران واسلام،مروجان فسادوفحشاواعتیادوطلاق ورکود وبی بندوباری،خائنان به خون شهیدان بالاخص سردارسلیمانی،همکاری کنندگان بادشمن در تحریم کشور،بدعهدهایی که عهدخودرا باخداورهبرومردم شکستند،وذلت وخواری وفقررا به مملکت تحمیل کردند واقوام وخویشان وآشنایان فاسدودزد خودرا به بیت المال مسط کردند،خلاص کرده وآنان را به خفت وخواری دنیا وآخرت مبتلا نماید.آمین یارب العالمین.

  • احسان
    0

    خدایا کی 1400 میاد ما از دست این راحت بشیم

  • ابراهیم شهرانی
    0

    هر نظامی باید تغییرات به نفع مردم را یا خود انجام دهد یا چنانچه افرادی در قدرت مانع منافع مردم هستند حکومت باید نظر مردم را در امور مهم از جمله روابط خارجی و قوانین دست وپاگیر داخلی را به رفراندوم بگذارد حکومتی که تمام ادعایش مردم سالاری است نباید از نظر مردم فراری باشد

  • محمد حسین
    0

    با سلام الان دقیقا صحبت های شما برای حراست از آرا کدام بخش نظام و افراد هستند ؟ وزارت کشور که دست شماست پس یادآوری این نکات بنظرم مستقیم برای خود شما و وزرات کشور شماست نه رقبای انتخاباتی

  • محمد
    0

    کاشکی انقد که نگران از دست دادن قدرتتون هستید،نگران مردم بودید ،این حرفا نشون میده که هدف حفظ قدرت جناح هست نه انجام وظیفه شرعی و قانونی که خدمت به مردم هست

  • احمد
    0

    مگه رفراندوم چیه شهادت سردار سلیمانی رفراندوم بود نه دی رفراندوم بود نماز جمعه اخیر رفراندوم بود ۲۲ بهمن هم رفراندوم خواهد بود دیگه چه میگید دنبال چیستید امریکا ملت امریکای زور گو نمی خواد

    نظرات شما -
    • آراد
      0

      شما یک نفری دوست عزیز مثل بعضی از مسئولین نامحترم انقدر ازین ملت مایه نذار ملت آمریکا نمیخواد درسته ولی ملت سرنوشت ازپیش تعیین شده هم نمیخواد ملت مسئولینی میخوان که با اتکا به داخل و غیرت ایرانی با همه جهان به صورت مسالمت آمیز ارتباط داشته باشه

    • به آراد
      0

      همه منظورت کیه؟ اروپا؟؟ اوناهم زیر چکمه آمریکان

  • ممم
    0

    بینهایت درصد با سخنان رییس جمهوری موافقم.طبق فرمایشات امام راحل در 57 مردم نمیتوانند با رای مردم 50 سال قبل اداره شوند و مردم باید سرنوشتشان را خودشان رقم بزنند.بااینکه یکم دیر به فکر افتادید ولی جلوی ضرررا هرجابگیرید منفعت است.به امید انتقال نظرات به مسئولین عزیز و گرامی.باتشکر

    نظرات شما -
    • مهرداد
      0

      تو اگه جرأت داری اول اسم تو کامل بنویس بعد حرف تو بزن ....

    • سید
      0

      آقا مهرداد عزیز کدوم نهاد یا ارگان رو میخوای با این لحن به لجن بکشی . اینجا محل بیان ایده و نظره نه شاخ و شونه کشیدن.برایند نظرات درست میتونه کمک کنه نه تهدید و فشار.

  • معين الدوله
    0

    شكر زيادى خورده

  • محمد
    0

    رئیس جمهور توی این مملکت کار بغیر از سخنرانی ندارد صبح تا شب فقط حرف می زند و دیگران را نصیحت و یا به دیگران تهمت می زند از یک طرف حرف از اتحاد می زند واز طرف دیگر حرف های تفرقه انگیز می زند وقتی خودشان و طرفدارانشان رای می آورند که انتخابات هیچ مشکل ندارد ولی الان که دیدن مردم به آنها رای نخواهند داد فرار به جلو انجام داده و دیگران را مقصر می دانند و هیچ کس حق انتقاد از ایشان را ندارند و رفتن مردم سر صندوق ها را هم به حساب خودشان می خواهند بگذارند همش حرف حرف

  • علی صانعی
    0

    رفراندوم خیلی هم خوبه مشکل محل و نوع استفاده است که صرفا برای منافع سیاسی و شانتاژهای رسانه ای مطرح میشه

  • زینب
    0

    سلام کاش دربارهی ادامه ی دولت خودت هم یه رفراندوم برگزار میکردی

  • دانشجو
    0

    خداکنه تو گزینه هاش این مورد هم باشه: آیا با ادامه این دولت موافقید؟؟

  • فهيمه
    0

    من كه از روحاني و سياست هاس و هر چي بهش وابسته اس بدم مياد،ولي چرا شما لغت رفراندوم رو چيزي مثل كودتا يا تغيير رژيم يا براندازي تفسير ميكنيد؟!منظورش همين راي گيري هاست ،تاكيد هم ميكنه كه همون سال ٥٨تكليف پايه اين حكومت معلوم بوده

  • علیرضا
    0

    تاانجاییکه یادماست در سی سال گذشته در میان مسولین اجرایی کشور فقط مرحوم هاشمی در کنفرانسها،مصاحبه های اختصاصی درست حرف میزد ومعمولا چالش ایجاد نمیکرد.ایکاش اقایان بجای صحبتهای حاشیه وچالشی بفکر زندگی مردم ولزوما سکوت میکردند واقایان که خود را نمایندهخدا وپیامبر میدانند این توصیه های بزرگان دین را می پذیرفتند وبه ان عمل میکردند.

  • حسن فلاحی
    0

    روحانی تورو خدا خفه شو بیش از این وق وق نکن مقصر اوضاع امروز کشور تویی دارم روزشماری میکنم که سریع انتخاب ریاست جمهوری برگزار شود

  • شاهین
    0

    هیس!!! حسن عباسی الان دستور میده تکه تکه میکننا!

  • مجتبی
    0

    بنظرم اولین رفراندوم این باشه که آیا مردم میخوان این دولت به کارش ادامه بده یا نه. رفراندوم برای ابقا یا برکناری دولت حسن روحانی

  • بیتا
    0

    رفراندوم واقعی با حضور نهادهای بین المللی نه از اینایی که شما میذارید!

  • سعید
    0

    سلام لطفا رفراندم بزارید برای مجازات اختلاس گران و حقوق نجمی بگیران خواهشا اول مجازت امثال فریدون و جهنگیری و.... طبق مجازات اسلامی بعد مسایل بعدی

  • هم وطن
    0

    من که از این دولت بی عرضه خسته شدم.دولت روحانی همشون گم بشن.

  • مهرداد
    0

    آقای دروغگو تو دیگه از رفراندوم حرف نزن تو و همدستانت چیکار کردین که از شما خوشمون بیاد عرض هشت سال برای مثال یه وسیله یک میلیون تومانی رو به هشت میلیون تومن رساندی بسه دیگه چجوری بگیم آقای رئیس جمهور ...بابا حنات خیلی بیرنگه لطف کن اگه فکر میکنی خادم ملتی تا پایان خدمتت به کارت فکر کن و خدمت کن اونوقت همین مردم ببین برات چیکار میکنن ما تشنه خدمتیم ولی شما متاسفانه فقط وفقط تشنه قدرت

  • ک.ک
    0

    رفراندوم برای اصلاحات درمملکت لازم است برای رسیدن به دموکراسی نیازهست که درقوانین اساسی تدوین وتغییری بانظراکثرانجام شود.سپاس

    نظرات شما -
    • صاعد
      0

      موافقم‌

  • علی بختیاری
    0

    رفر اندوم ۹۲ میلیون گرسنه و۸ میلیون مرفع چه شود چه قدر تصویر ملت سیستان تهران و کانادا برو ها به هم شبیهند انقلاب انقلاب گرسنه ها بود نه قشر مرفع

  • محمد
    0

    دقیقا موضوع رفراندوم چی هست ؟!

  • زیبا
    0

    با اینکه اصلا قبولش ندارم اما موافق رفراندم هستم این مملکت نه جمهوریه نه اسلامی .راهپیمایی و تشییع سردار را اصلا به پای حاکمیت نزارید من تشییع سردار بعنوان یک سرباز جان برکف شرکت کردم و برایش احترام قائلم اما اصلا موافق این شیوه مملکت داری نیستم .همه جا در سخنرانی ها میگن مردم لطفا از مردم مایه نزارید مردم یعنی 80 میلیون نه دو یا سه میلیون!

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      مردم دقیقا سرنوشت خودشون رو با صندوق رای مشخص می کنند مگر غیر از این بود که خودمون انتخابش کردیم نه فقط تو این زمینه هر جا خودش و حامیانش از جمله لیستای امید تو لیستی بودن با ربط و بی ربط بهش رای دادیم چه رییس‌جمهور چه نماینده مجلس چه خبرگان چه شورای شهر و به صورت غیر مستقیم وزیر استاندار شهردار فرماندار روسای بانکها و تا آخرش برو سلسله وار با رای ما میان تو صدر امور

  • Ali
    0

    آقای رییس جمهور توصیه می کنم هنوز دیر نشده وگوش به فرمان رهبر باش و راه خودت عوض کن چون از دید مردم شما فقط یک جاسوس هستی که دیگه دولتت نفس های آخر می کشه،یادت باشه مردم نادان واحمق نیست و خودشون یک کارشناس سیاسی و اقتصادی هستن و دیگه گول حرف های بی پایه و اساس شما نمی خورن،انشالله خدا هدایتت کنه واز ایرانی یک جاسوس در نیاد

  • شوک
    0

    بهش بگید تو کاری که بهت مربوط نیست دخالت نکن ... شما ی کار مفید انجام بدی اینه صبح جمعه بیدار بشی ببینی مُردی خیال ی ملت راحت بشه

  • رویا
    0

    وقتی مشکلات بوجودمیاد ومردم چندگروه شدن پس مشکلی هست رفراندوم یعنی توجه به نظر مردم وبرای اصلاح نقص ها عالیست

  • حسین
    0

    بیشتر از 6 سال بدون توجه به نظرات کارشناسان، هر گندی خواست زد به مملکت. حالا امروز صبح از خواب بلند شده میگه رفراندوم!!!!! چه رویی داری تو بشر!!!

  • عباس رضاپور
    0

    بنظر بنده تنها راه نجات در شرایط فعلی برگزاری رفراندوم آنهم بصورت کاملا آزاد و به دور از هیاهوی به اصطلاح دلواپسان است کسانی که از رفراندوم ترس دارند ترس از افول قدرت و ثروت بادآورده خویش دارند وگرنه تا بحال کسی با دموکراسی مشکلی نداشته و نخواهد داشت در تمام ممالک جمهوری که تحت عنوان جمهوریت اداره میشود این مردم هستند که تصمیم آخر را میگیرند

  • محمدرضا
    0

    دم انتخابات عادی شده برامون این حرفا برای رای گیرب هست ما گول نمیخوریم دیگه بعدش انتخابات تموم شد ساکت میشن اقایون

  • رضا
    0

    رفراندوم تنها مسیر عبور بدون بوجود آمدن اتفاقات بد برای هر کشوری است. مردم در هر دوره ای حق انتخاب برای ورود به مسیری درست و زندگی صحیح دارند.

    نظرات شما -
    • پوریا
      0

      حرف قشنگ زدن آسونه تو عمل چکار کردیم وقتی کار و درآمد وجود نداشته باشه رفراندوم چه حاصلی داره

  • امیر
    0

    من بلد نیستم، بلدم نیستم، پس بلد نیستم.

  • رضا
    0

    حتما‌رفراندوم‌باید‌برگزار‌شود‌تا‌معلوم‌شود‌کی‌دروغ‌مگه

  • سرباز جم
    0

    رفراندومی هم باشه برا پاک کرون گند حسن کلید سازه

  • داود
    0

    جدا از شخصیت گوینده ،حرف کاملا منطقیست

  • رها
    0

    وقتی شورای نگهبان چند تا مترسک رو میاره، روی صحنه و میگه یکی از اینها رو باید انتخاب کنید جمهوریتی دیگه نمی ماند وقتی شورای نگهبان حذف شد و انتخابات آزاد در این مملکت انجام شد بعد اسم جمهوری رو برای این مملکت بیارید

  • علی
    0

    رفراندم یعنی نه به این اجنبی و وطن فروش

  • احمد علیزاده
    0

    ایشون بیان جواب اون تابعیت انگلیسی را چطور روحانی و فریدون بودن را نزدیک بیست سال پس پیش کرده بده بعد در باره ایرانی باغیرت نظر بدن نه ایرانی وطن فروش جواد ظریف ها

  • سلمان
    0

    خائن باز چه فتنه ای در سر داری ؟ رفراندوم را مردم روز تشیع سردار سلیمانی برگزار کردند تو که بلد نیستی نه یه چیز خوب بلدی ‌گدایی از امریکا دروڠگو

  • مهدی
    0

    نظام مقدس جمهوری اسلامی سالانه حداقل دو بار رفراندوم برگزار میکنه (۲۲بهمن و روز قدس ) ؛ هدف ایشون رفتن به سمت چیزی شبیه برجام هست کهبه نظام تحمیل کنه و بعد بگه مردم خودشون میخوان

  • شاهین
    0

    من با پول کارگری بسته اینترنت خریدم!!!!!!؟

  • زهرا
    0

    آخه آدم شرف داشته باش همین مردم تو را به عنوان رییس جمهور انتخاب کردند. شاید تو هم تشریفاتی اومدی؟چقدر تو رو داری که مردم احمق فرض میکنی. چیو میخوای به رفراندم بزاری گدایی از آمریکا تا زمانیکه کار تو کشورمون تولید نشه ما فقیر و فقیرتر میشیم و شماها گرگ تر

  • اذر عسکری
    0

    قطعا به نمایندگانی که شورای نگهبان به انها اجازه ورود به انتخابات را داده رای نمیدهم چون این شورای نگهبان بیطرف نیست وهرچه بی خاصیت وفاسد هست را انتخاب میکند این دوره که دیگر سنگ تمام گذاشته است .کسانی که خود شورا در دوره قبل انتخاب کرده با خروجی 90 فاسد واقعا تعمل بر انگیز است.

  • اسماعیل ص
    0

    سلام رئیس جمهور سلبیریتی ها غرب زده بی تدبیر دروغگوی اعظم از آمریکا نه از خدا بترس افکار عمومی رو با استفاده از شبکه های مجازی غربی و حمایت ان ها چند بار ملت رو فریفتید دیگر نکنید اگر قطره ای انصاف و انسانیت دارید

  • خلج. محمد
    0

    موافق رفراندوم هستم. نظام مردم سالار همین است

  • بهمنی
    0

    الا برکت الله.

  • اسماعیل
    0

    من موافق رفراندوم هستم. چرانباید رفراندوم برگذار بشه. چرا شما حرفایی که روحانی میزنه رو به پای گندکاریهای که کرده میذارید.این حرفش حرف حسابه چون رفراندوم حق طبیعی مردم یه کشوره.

  • اسماعیل
    0

    اینکه اقای روحانی گفته رفراندوم منم قبول دارم. کاری به اینکه روحانی حرفش تبلیغاتی بوده یا غیره ندارم. رفراندوم حق طبیعی همه ماست.

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر واقعا از رفراندوم عمل به خواست مردم است موافقم

  • یزدان
    0

    لطفا موافقت با نظام و حکومت حاکمان در کاخهای شاه نشین و فرزند در بلاد کفر را به رفراندم بگذارید تا معلوم شود وقتی امامه جای تاج را میگیرد مردم چه نظری دارند.

  • رضا
    0

    سلام به همگی رفراندوم ازاین بالاترکه ۲۵ ملیون نفریابیشتربرای تشیح سردارقاسم سلیمانی آمدند وتودهن ترامپ قمارباززدند کاکوبروبه سلامت ۲۲بهمن ==رفراندوم

    نظرات شما -
    • اسماعیل
      0

      اینکه ۲۵میلیون اومدن برا تشییع شهیدسلیمانی اصلا ربطی به برگذاری رفراندوم نداره شما چرا اینو ارتباط میدی به یه مطلب دیگه.

  • صادق یونسی
    0

    جناب آقای روحانی شما که ماشاالله استاد وعده وعید هستین چرا چیزیکه حق قانونی همه مردم کشوراست را به نفع خودتان مصادره می کنید. رفراندام نیاز واقعی شرایط فعلی کشور است ومردم میتواند خیلی از مشکلات کشور را بوسیله رفراندم فریادبزنند.

  • علی مجرد
    0

    روحانی و وزرایش خودشونو مردم میدونن ..نه ما مردم کف جامعه را ..۲۲ بهمن و این همه انتخابات پس چیه ..خاکسپاری سردار عزیزمون پس چی بود آیا ما پیام ندادیم که چنین کسانی روکه از بیت المال نخوردن و واسه ما از جونشون میگذرن را دوست داریم ..آیا در دولت شما کسی باحقوق ۳ میلیون کار میکنه اگه هست بگید ما دستشو میبوسیم

  • سید
    0

    تو قانون اساسی هم رفراندوم اومده ولی باید موقعیت هم درک کنیم.رییس جمهوری که موقعیت کشور و مردم را در این برهه حساس تاریخی نداند باید استیضاح شود.چون عقل و فهم سیاسی ندارد.ولی خوب درخصوص مجلس و صداوسیما بهتره ازادی عمل بیشتری داده بشه

  • یک ایرانی
    0

    فقط یک رفراندوم آزاد از نابودی و تجزیه‌ی ایران جلوگیری خواهد کرو

  • اریو
    0

    دلیلی نداره نظام مقدس جمهوری اسلامی با داشتن این همه طرفدار و فدایی و عاشق. زیربار هیچ رفراندومی نره باید کلیت نظام مث سال 58 ب رفراندوم گذاشته بشه و دوباره رای،اعتماد بگیره

  • شهروند تهران
    0

    باهاش موافقم! به شرطی که دادگاهی شدن خودش رو بابت همه خساراتی که تو این 6 سال به کشور وارد کرده، به رفراندوم بذاره

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      شما با پیشنهاد یه ادم فاسد که رییس یه دولت فاسد هست موافقید مطمن باشید در این حرفای روحانی خیری نیست با رفراندوم رفراندوم گفتن کارنامه خالی دولت پر نمی شود

  • سید
    0

    رفراندوم حق مسلم احاد ملت است که این دستگاه از مردم سلب کرده تا جایی که خود را به گمراهی کشانیده.این میزان فساد و اختلاف رای در جای جای دستگاه نشانی جز ناکارامدی این مسیر ۴۱ ساله نیست.اصلاح بنیادی ساختار دستگاه شاید به عمر نسل انقلاب و حتی بیشتر هم قد ندهد ولی با این کار جای امید را برای نسل های بعدی به ارمغان میاورد.این اصلاح جز با رفراندوم و بیداری مسئولین و آگاهی از رای واقعی ایرانیان میسر نیست.

  • معصومه
    0

    ببخشید رئیس جمهوری که با وعده ودروغ و... از احساسات مردم استفاده کرده ورای آورده کسی که مسئولیت تصمیمات غلط خود وکابینه اش را نمی پذیرد وبیشترین اختلاصها و رشوه و.....در سیستم دولت در دولت ایشون رخ داده از تصمیمات دولت بی خبره وصبح بیدار میشه مطلع میشه از الان از اخبار انتخابات آگاه شده ونظر میده

  • محمد
    0

    تا ۱۴۰۰ مردم جونشون ب لبشون میرسه از دست این جماعت...هر روز یه داستان جدید... بابا ما را بخیر تو امید نیست شر مرسان... خدایا خودت این مدت باقی مونده رو بخیر بگذرون

  • س ن
    0

    با رفراندوم موافقم البته اگر تقلب صورت نگیره

  • جلالی
    0

    هیچ کدام به درد نمی خورند تهام

  • سعید پناهی
    0

    سلام.من موافق رفراندوم هستم و میخواهم خود مردم مسیر کشورشان را انتخاب بکنند .

  • محمد
    0

    آقای روحانی اگر خواستار رفراندم هستی خدا وکیلی اول یه رفراندوم بگذار ببین چند درصد از مردم این کشور حاضر به تحمل کردن این یک سال و چند ماه از دوره ریاست جمهوری شما هستند و چند درصد خواهان استعفای دولت تزویر هستند

  • محمدحسین رنجبردالارا ازتبریز
    0

    شماهاکه میگید..درمراسم سردارسیلمانی رفراندم شد..پس چرا میترسید..بعد۴۰سال نیازجامعه هم پرسی وهمه کرسی درموردهمه چیزاست

  • علیرضافرزانه آزاد
    0

    آقای روحانی که درپرونده دودوره ریاست جمهوریش جز آسیب رساندن به مملکت وخدمت به دشمنان بیرونی هیچ دستاوردی نداشته حالا درآستانه انتخابات مجلس که ممکنست نمایندگانی انقلابی برگزیده شوندوسپس یقه اورا بگیرند وپرده ازکارهای مشکوک اوبردارند داردخودش رابه زمین وزمان میزندکه ارزشی هارا زیرسوال ببرد ولی کور خوانده( الیس الصبح بقریب؟)

  • م
    0

    بقول ذالنور اگر انتخابات تشریفاتی بود فردی نالایق وبی کفایت وناکاربلد مثل روحانی رئیس جمهور نمیشد مر قانون اصلاح طلب و اصولگرا نمیشناسد. ۹۰نماینده فاسد برادر دولت مردها فاسد داماد وزیر فاسد دختر وزیر فاسد آنوقت این دم از تشریفاتی میزند.

  • بامرام
    0

    از عمل کرد روحانی ناراضیم ولی انصاف را زیرپا نمیگذارم راند مان کاریش ضعیف بود اما شما دلواپسان ازچه نگرانید ومیترسید وا خودتان چی دارید تمام پزتان شده تشییع جنازه سردارسلیمانی این به شما چه ربطی دارد دلایل مختلفی سبب شد مردم حضوری خوب داشته باشند عده ای عاشقانه دوستش داشتن عده ای به علت فقر حضور پیدا کردند خوب دوسه روز غذای مفت ومجانی صبحانه نهار شام آب میوه ساندیس آدم بیکار وبی پول دنبال چی میگرده ایاب ذهاب هم رایگان عده ای هم نیروهای سپاهی وبسیجی وارتشی انتضامی باخانواده هایشان که اجبارا باید شرکت میکردند وهمچنین کارمندان ودانش آموزان وعده ای هم جیره خور ومگسان دور شیرینی واما رفراندوم شما از چی می ترسید چرا برای یک بار هم شده جراتشوندارید فضای باز و آزادی رابه وجود بیارید تا معلوم بشه با خودتان چند چندین این گوی واین میدان بجای تهمت و هتاکی وتوهین به دیگران مرد عمل باشید

    نظرات شما -
    • افتاب
      0

      تا تو اینجوری یک ایرانی و تحقیر می کنی و ارزشش و تا دو وعده غذا و ساندیس پایین میاری دیگه نیاز به دشمن نداریم.

  • عاشق ولایت
    0

    روحانی در این روزهای سخت داره دل دشمن شاد میکنه ودل رهبر خون .تا کی باید به این مسخره بازی وآب به آسیاب دشمن بریزی.وقتی با کلید اومدی فهمیدیم دیوانه ای ولی حیف بعضیها از تو دیوانه تر بودن که بهت راءی دادن....که حالا پشیمانند.ولی پشیمانی دیگر سودی ندارد.بعد ا ز بدبختی که برامون اوردی .دولت بی تدبیر...

  • آفتاب
    0

    رفراندوم واسه چی؟ واسه برکناری خودت ؟ اگه اینه از طرف من آری.

  • رضا قدکساز
    0

    با سلام و خسته نباشید خدمت مقام معظم رهبری و تمام مسیولین زحمتکش کشورم ایران . بنده مخالف رفراندوم هستم زیرا با توجه به شرایط غیر عادی منطقه وکشورهای همسایه رفراندوم اشتباه میباشد. مبنای جمهوری اسلامی بسیار عالی و مقتدرانه است اول باید خودمون و اصلاح کنیم وبرای حفظ کشورمون حامی خوبی برای رهبر باشیم تا با خاطر آسوده به مسایل کشور رسیدگی کنند

    نظرات شما -
    • مهسا قائمی
      0

      شما به ازادی خودت هم احترام نمیذاری و فکر میکنم از همواره بندی کسی بودن لذت میبری

  • روشن
    0

    اینکه یک شخصیت منفور حکومتی دم از رفراندوم بزند به خودی خود می‌تواند نکته‌ی جالبی باشد، اما اینکه دقیقا در زمان‌های خاصی یادش بیفتد این کار را بکند اصلا.

  • زینب
    0

    سلام نمی دانم چرا وقتی حرفای روحانی رو میخونم حس مکنم روحانی همه رو دشمن خودش مدونه وبا نفرت سخن مگه وقتی این قدر با نفرت حرف مزنی نتیجه اش تنفر مردم از تو ودولتت مشه

  • یا مهدی
    0

    شورای محترم نگهبان سلام علیکم احتراما هر کس حقیقی و حقوقی موظف به پاسداشت خون شهداست و این وظیفه شرعی و قانونی است امروز اگر محکم پای خون شهدا نایستیم فردا در دنیا و اخرت جوابی نداریم اگر پستی می آید و این گونه به خون شهدا و راه پر افتخار امام بزرگوار دهن کجی می کند چه بسا خطای مصلحت بینی ما و شماست شما را به امام زمان محکم پای هر آنچه ارزش است برایمان بایستیم . یا فاطمه الزهرا

  • زینب
    0

    سلام این نمایندگان مجلس نماینده ی مردم هستن یا نماینده ی دولت اون قدری که دولت از رد صلاحیت ها ناراحت شده مردم نشدند فکر کنم اونا بیشتر نماینده ی دولت بودن تا مردم

  • بیطرف
    0

    من در نوشته قبلی هم گفته ام از ریس جمهور دل خوشی ندارم ولی روی انصاف هم پا نمی گذارم چهل و یک سال پیش رفراندمی برگزارشد جمهوری اسلامی رای آورد قبول اون نسل انتخاب کردند اما برای نسل خودشون و امروز نسل جوان می خواهند رفراندمی برای خودشان داشته باشند کجای این ایراد دارد مگرخودخمینی نگفت گیریم شاه مرد خوب دلسوزی است او انتخاب پدران ما بوده و نسل ماقبولش ندارد پس حداقل حرف بزرگان خودتون و قبول داشته باشید و اجازه بدیدنسل جوان هم خودش را آزمایش کند شماها مثل فسیل شدید ولی آنچنان به حکومت وپست ومقام چسبیده اید نص معا باشید نسل جوان حق خوشومیگیرد حالا یا بارضایت یا بازور کاری نکنید سر رشته امور از دستتان خارج بشه

  • کاربر ناشناس
    0

    چی فکر میکردیم چی شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها