مراکز معاینه فنی، ایمنی خودروها را با دقت بیشتری رصد کنند

معاون دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: مراکز معاینه فنی دقت بیشتری در کنترل سلامت و ایمنی خودروها داشته باشند.

مراکز معاینه فنی، ایمنی خودروها را با دقت بیشتری رصد کنند

مرتضی اللهیاری یکشنبه شب در نشست با مدیران مراکز معاینه فنی خودرو در استان قزوین اظهار کرد: در شرایط فعلی که هم بودجه دولت و هم توان مالکان در نوسازی ناوگان سنگین جاده‌ای کافی نیست، رسالت و مسؤولیت مراکز معاینه فنی در نظارت بر ایمنی و مسائل فنی خودرو سنگین‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: عملکرد مراکز معاینه فنی باید به گونه‌ای تقویت شود که هیچ خودروی دارای نقص فنی نتواند بارنامه و کد رهگیری و در نهایت گواهی فنی برای تردد در جاده را دریافت کند.

اللهیاری ادامه داد: در حال حاضر یکی از مواردی که باید در معاینه فنی خودرو به ویژه خودروهای سنگین مورد توجه باشد آلایندگی آن است تا اگر نقص یا مشکل خاصی در این زمینه وجود داشت از صدور گواهی معاینه فنی خودداری و موارد لازم تذکر داده شود.

به گفته وی کنترل سرعت خودرو، لاستیک خودرو و وضعیت فنی خودرو از دیگر موارد ضروری در معاینات است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

اللهیاری خاطرنشان کرد: مسئولیت تأیید نتایج آزمایشات فنی در هر معاینه فنی بر عهده کارشناسان مکانیک یا رشته‌های فنی مرتبط است.

وی یادآور شد: در صورتی که متصدیان و کارکنان مراکز مجاز معاینه فنی و یا مأموران و ناظران بر عملکرد آنها، بر خلاف مقررات موضوع این ماده، صدور گواهی معاینه فنی کنند به حداکثر مجازات جرم صدور گواهی خلاف واقع، موضوع ماده ۵۴۰ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

مراکز معاینه فنی، ایمنی خودروها را با دقت بیشتری رصد کنند

معاون دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین افزود: بر اساس ماده ۳۲ قانون هوای پاک نیز برای رسیدگی به تخلفات و جرایم موضوع این قانون به تشخیص رئیس قوه قضائیه شعبه‌ای تخصصی در هر حوزه قضائی اختصاص می‌یابد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین نیز در این نشست گفت: اهمیت و ارزش کار معاینه فنی خودرو در حفظ محیط زیست، ایمنی و امنیت جاده بالاست و ضروری است دستورالعمل‌های این حوزه و نظارت‌ها بر سلامت و ایمنی خودرو به روز رسانی شود.

جبار قهاری افزود: عدم کنترل و معاینه دقیق خودرو در مراکز معاینه فنی با تصادفات جاده‌ای مرتبط بوده و معاونت حمل و نقل هم به طور ویژه عملکرد این مراکز را رصد و پایش می‌کند.

استان قزوین دارای چهار مرکز معاینه فنی خودرو است.

منبع: مهر

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها