آیا طرح نظرسنجی شورای ائتلاف به انشقاق مجدد اصولگرایان منجر می‌شود؟

مشخص نیست در صورتی که احزاب و تشکل‌هایی مانند جبهه پایداری گزینه‌های مورد وثوق خود و به قول خود آنها اصلح را در این فهرست نداشته باشند، آیا از این فهرست تبعیت خواهند کرد یا نه.

آیا طرح نظرسنجی شورای ائتلاف به انشقاق مجدد اصولگرایان منجر می‌شود؟

در روزهای اخیر بار دیگر خبر از چنددستگی در جریان اصولگرایی به گوش می‌رسد. با وجود اینکه از یک سال گذشته جریان اصولگرایی با شکل‌گیری شورای ائتلاف همه تلاش خود را برای ایجاد اتحاد و همراهی در این جریان به کار بست، اما اخبار این روزها چیز دیگری می‌گوید.

حسن بیادی، فعال سیاسی اصولگرا، به نقل از بعضی از مسئولان شورای ائتلاف جبهه اصولگرایان خبر داده که جبهه پایداری از ائتلاف اصولگرایان انصراف داده است.

اگرچه این خبر هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و چهره‌های فعال در شورای ائتلاف تاکید می‌کنند که مذاکرات درون جریان اصولگرایی به نتیجه نرسیده است، اما در فضای سیاسی اخبار از شکاف و اختلاف و چندپارگی مجدد اصولگرایان برای انتخابات پیش‌ رو حکایت دارد.

چمران: ممکن است بتوانیم لیست مشترک بدهیم
مهدی چمران، فعال سیاسی اصولگرا، درباره جدا شدن جبهه پایداری از شورای ائتلاف انتشار فهرست جدا در انتخابات پیش‌ رو به اعتمادآنلاین گفت: «این موضوع هنوز مشخص نیست و به تصمیم قطعی در این خصوص نرسیده‌ایم.»

چمران درباره احتمال دست یافتن به فهرست مشترک در این جریان توضیح داد: «هنوز چیزی در این باره مشخص نیست. در حال مذاکره هستیم. ممکن است بتوانیم لیستی مشترک در جریان اصولگرایی بدهیم، اما اظهارنظر دقیق در این باره هنوز زود است.»

روانبخش: اگر به لیست واحد نرسیم، سعی می‌کنیم لیست اشتراکی بدهیم
قاسم روانبخش، عضو جبهه پایداری، گرچه تاکید کرده که «هنوز هیچ چیز مشخص نیست و خبری اعلام نشده است و در حال بررسی و تصمیم‌گیری هستیم»، اما در ادامه گفته است: «در واقع اگر به لیست مشترک نرسیم، تلاش می‌کنیم به لیست حداکثر مشترک برسیم.»

او در ادامه توضیح داده است: «جبهه پایداری سعی دارد در مرحله اول به لیست واحد با ملاک شاخص‌های اصلح برسد. اگر چنین چیزی میسر شود‌، قطعاً به لیستی واحد خواهیم رسید و اگر نشود، سعی‌مان بر این است که اشتراکی باشد؛ مثلاً 20 نفر مشترک داشته باشیم. اگر این هم نشود، برنامه‌مان این است که هر گروه لیست خود را به این شرط معرفی کند که دیگری را تخریب نکند.»

صحبت‌های روانبخش در حالی مطرح می‌شود که محسن پیرهادی، سخنگوی شورای ائتلاف، روز یکشنبه 29 دی‌ماه به تسنیم گفته که به مرحله «نظرسنجی» در لیست تهران رسیده‌اند.

سازوکار انتخاب فهرست اصولگرایان در تهران چیست؟/ واکنش جبهه پایداری در قبال حضور نداشتن اعضایش در فهرست چه خواهد بود؟
او در این باره توضیح داده که از مجموع 332 نفری که به حضور در فهرست اصولگرایان شورای ائتلاف تمایل داشته‌اند، در نهایت 156 نفر انتخاب و به مرحله نظرسنجی رسیده‌اند. به گفته پیرهادی، این 156 نفر به رأی مجمع عمومی شورای ائتلاف اصولگرایان، که حدود هشت هزار نفر را در بر می‌گیرد، گذاشته می‌شوند تا نهایتاً 30 نفر از این بین برای لیست تهران انتخاب شوند.

پیرهادی البته درباره شیوه حفظ تساوی و حق احزاب و تشکل‌ها در این فهرست با توجه به رأی‌گیری توضیحی نداده است. بر همین اساس مشخص هم نیست در صورتی که احزاب و تشکل‌هایی مانند جبهه پایداری گزینه‌های مورد وثوق خود و به قول خود آنها اصلح را در این فهرست نداشته باشند، آیا از این فهرست تبعیت خواهند کرد یا نه.

به نظر می‌رسد با توجه به صحبت‌های اعضای جبهه پایداری درباره ارائه فهرست مشترک با اصولگرایان، این تشکل منتظر است نتیجه نهایی روشن و در نهایت فهرست 30 نفره تهران مشخص شود.

منبع: اعتمادآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها