احتمالا تعدادی از اصلاح‌طلبان در خراسان رضوی تایید می‌شوند

عضو هیات نظارت بر انتخابات در خراسان رضوی از احتمال تایید صلاحیت تعدادی از اصلاح طلبان رد صلاحیت شده در خراسان رضوی خبر داد

احتمالا تعدادی از اصلاح‌طلبان در خراسان رضوی تایید می‌شوند


حجت‌الاسلام محمدحسین محرابی در خصوص رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس، اظهار کرد: هنوز رده میانی در حال بررسی صلاحیت‌ها هستند و اکنون هیات‌های نظارت استان نظر دادند، نظرات آنها به هیات مرکزی می‌رود و بررسی می‌کنند. هیات مرکزی نظارت کار خود را انجام داده و آنچه تاکنون اعلام شده نتیجه کار هیات مرکزی نظارت است.
وی افزود: اکنون کسانی که رد صلاحیت یا عدم احراز شدند، از نتیجه کار هیات نظارت مرکزی به شورای نگهبان شکایت و اعتراض می‌کنند، پس هنوز معلوم نیست از افرادی که هیات مرکزی رد صلاحیت کرده، چه بخشی باقی می‌ماند و چه بخشی جابه‌جا می‌شود. نتیجه این بررسی حدود 22 بهمن اعلام می‌شود که نتیجه نهایی است.
محرابی ادامه داد: آنچه شورای نگهبان اعلام کرد، نتیجه نهایی است، البته شورای نگهبان به کسانی که اولین بار رد می‌کند این حق را داده که بار دیگر اعتراض کند، بنابراین دوباره آنها را بررسی می‌کنند، پس هنوز نتیجه‌ای که اعلام شده قطعی نیست.
عضو هیات نظارت بر انتخابات در خراسان رضوی بیان کرد: احتمال اینکه بخشی از افرادی که رد صلاحیت شدند، تایید شوند وجود دارد. اکنون 7 تا 10 درصد با هیات مرکزی اختلاف نظر داریم. وقتی ما نظرات را می‌فرستیم برخی اسناد و استعلامات هنوز کامل نشده، اما ما تایید می‌کنیم، در حالی که در هیات مرکزی رد می‌کنند یا برعکس. این اتفاق ممکن است برای شورای نگهبان و هیات مرکزی نیز رخ دهد. درصدی اختلاف نظر بین هیات مرکزی با شورای نگهبان اتفاق می‌افتد، اما هنوز نتیجه نتیجه نهایی نیست که روی آن قضاوت شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا همچنان جلساتی که از سوی شورای نگهبان با جریان‌های مختلف سیاسی در استان صورت می‌گرفت، برگزار می‌شود، عنوان کرد: یک ماه قبل جلسه گذاشتیم و اکنون نیز باید جلسه تشکیل دهیم. علاوه بر این جلسه، با افرادی که اعتراض داشتند، صحبت کردیم. ما دلایل رد صلاحیت افراد را به آنها اعلام کردیم تا دفاعیه را آماده کنند و بفرستند.
محرابی خاطرنشان کرد: زمان شکایات تمام شده اما اگر فردی سندی دارد که مهم بوده و نفرستاده، به ما می‌دهند و ما می‌فرستیم. بنا نیست کسی را عمدا رد کنیم، زیرا رد یا عدم احراز صلاحیت زیاد می‌شود که هزینه آن برای نظام زیادتر بوده و ممکن است برداشت سیاسی و غلطی صورت گیرد که حزبی رد شدند، وگرنه در همین دور تعدادی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان رد شدند. قرار نیست ما در اینجا بررسی کنیم که لیست اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چقدر باقی می‌ماند و کار ما این نیست رد صلاحیت را به گونه‌ای تنظیم کنیم که افرادی در لیست یک جریان باقی بمانند تا بتوانند رقابت کنند.
عضو هیات نظارت بر انتخابات در خراسان رضوی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم قرعه‌کشی کنیم که افراد قبول یا رد شوند و نمی‌توانیم به صورت برابر آنها را رد یا قبول کنیم، ما هستیم و قانون انتخابات. ما بر اجرای قانون دقت می‌کنیم، حالا اگر به گونه‌ای شد که بتوانند بهتر و بیشتر رقابت کنند بهتر است، اما خود جریان‌های سیاسی نباید اینگونه نگاه کنند. ما همیشه به آنها گفتیم که شما حقی دارید و این است که یقه ما را بگیرید و بگویید اینجا قانونی عمل نکردید، ما نیز جواب می‌دهیم.
وی خاطرنشان کرد: ممکن است در این شلوغی‎ها اشتباه شده باشد، اما مقصر عمده مسائلی که اکنون وجود دارد، مجلس است، همین نمایندگانی که رد یا قبول شدند، آنها تلاش می‌کردند که قانون اصلاح شود، اکنون 16 هزار نفر در کل کشور ثبت نام کردند، شورای نگهبان می‌تواند بیان کند که من نصف این افراد را بررسی نمی‎کنم، زیرا زمان کم است، استان‌ها و هیات مرکزی برای بررسی 16 هزار نفر،20 روز فرصت دارند، اما زودتر شروع می‌کنند.
محرابی افزود: اکثر نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب ما به وظایف اصلی خود که قانون‌گذاری و اصلاح قوانین است، توجه ندارند. باید با نمایندگان در این خصوص صحبت کنیم، به جای اینکه جریان‌ها در مورد تقصیری که با ما نیست، بحث کنند. ما هنوز مجازات 5 هزار تومانی در قانون انتخابات داریم و چرا فکری برای نحوه ثبتنام‌ کاندیداها صورت نمی‌گیرد؟ باید بررسی صلاحیت 16 هزار نفر ظرف 20 روز انجام شود که فرصت برای بررسی کم است و بررسی به اندازه‌ای که شورای نگهبان می‌خواهد انجام نمی‌شود، با وجود اینکه همه توان را به کار می‌گیرند. اشکال عمده متعلق به نمایندگان مجلس است.
عضو هیات نظارت بر انتخابات در خراسان رضوی با بیان اینکه با چهره‌های اصلاح‌طلب دیدارهایی داشتیم، عنوان کرد: ما نمی‌دانیم پس از بررسی نهایی چه کسی رد یا قبول می‌شود، اما این احتمال وجود دارد که تعدادی تایید صلاحیت شوند.
وی در خصوص رد صلاحیت نیمی از نمایندگان استان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس، گفت: قرار نیست اگر نماینده شرایط قانونی را نداشت به این دلیل که نماینده است رد نشود. در 12 سالی که من بودم، نماینده‌ها رد شدند اما به این تعداد نبودند. هرچه در این سال‌ها جلوتر می‌آییم، مسائل پیچیده‌‎تر می‌شود. مسائل مالی برای بیشتر افراد مشکل ایجاد می‌کند و در فضای مجازی نیز انتشار مطالبی موجب بروز مشکلاتی می‌شود.
محرابی ادامه داد: ما از اینکه نمایندگان رد شدند خوشحال نیستیم، اما این خوب است که شورای نگهبان در قانون برای آنها استثنایی قائل نشد، اگر شرایط قانونی نداشته باشند مانند کسی که جدید آمده رد شده و اگر شرایط قانونی داشته باشند پذیرفته می‌شوند. بر فرض اینکه نمایندگان پس از شکایت تایید شوند نیز این تلنگری است که بدانند قانون چقدر مشکل دارد.

منبع: ایسنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها