کتاب سوزی، زشت‌ترین رفتار بجا مانده از جاهلیت

این جمعه یک روحانی کتاب طب هاریسون را در جمع دوستدارانش به نشانه پایان‌یافتن طب شیمیایی آتش زد.

کتاب سوزی، زشت‌ترین رفتار بجا مانده از جاهلیت

این جمعه هم خبر تکان دهنده ای دست به دست شد و با خبر شدیم یک روحانی که خود را آیه الله می خواند در مراسمی با حضور شماری از دوستدارانش کتاب اصول طب هاریسون را به آتش افکند و همچون یک گردهمایی رسمی از پایان طب شیمیایی خبر داد. گویی در کسوت پیشوای یک جماعت و حزب سخن میگفت و دیگرانش تحسین کنان صلوات فرستادند.

جدا از اینکه اهل حوزه و قلم به باد انتقادش گرفتند جا دارد به نقد و تحلیل چنین رفتارهایی پرداخت که چگونه می شود چنین پدیده هایی رشد می کنند و هوادار می یابند و دکان و دستگاهی بر پا می سازند.

این کلیپ هرچند زشت و قبیح است ولی به نوعی در قالب دفاع از سنت گرایی و غرب ستیزی تعریف می شود و متاسفانه ایران ستیزان بهره برداری حداکثری خواهند کرد. در سوی مقابل هم کلیپ های ناصواب ساخته می شود و تاریخ و فرهنگ و سنت را یکسره کوبیده می شود.

در چارچوب نظریه رخدادها و روندها، پدیده های رادیکال از این دست به فرصت و شرایط نیاز دارند تا ظهور کنند. وضعیت سیاسی اقتصادی جامعه این شرایط را برای همه نوع افراطی گری فراهم کرده است. بستر این رفتارها را می توان تضاد سیاسی ایران و غرب در شرایط کنونی دانست. مشابه این رفتاررا بارها درچند سال اخیر در کلیپ های صوتی تصویری شنیده و دیده ایم. یکی ادعا میکند تمام علوم انسانی غرب زاییده توهم و استعمار و صهیونیسم است، دیگری از تبدیل کاخ سفید به حسینیه خبر می دهد و ..... . در نقطه مقابل هم افراطیونی هستند که همه دستاوردها را نادیده می گیرند و اساس دین و سنت را به باد فحش ناسزا می گیرند. در بخش سیاست و اقتصاد نیز شاهد ظهور چنین پدیده هایی هستیم. رادیکالیسم در تمامی بخش‌های جامعه در حال ظهور است.

از منظر روانشناسی، نیاز به دیده شدن و غرور آرمانی وجه مشترک رفتار رادیکال است. جامعه شناسان بر روند رو به رشد رفتارهای اعتراضی با مضامین مختلف تأکید دارند. به زعم انان اعتراض گرایی و فرقه گرایی بتدریج به یک رفتار پسندیده بدل می شود و بر دو قطبی شدن این رفتارها تاکید دارند. اهل سیاست انگشت اشاره را بر ضعف کنترل اجتماعی حکومت گذاشته و با اذعان به آزادی نسبی (بخوانید افسار گسیختگی) بوجود آمده به مدیران ارشد هشدار می دهند یکپارچه سازی جامعه همچون دهه های گذشته ناممکن است و باید در اندیشه راهبردهای نوین باشند تا از ظهور مستمر حوادثی که جامعه را پر تنش می کند و روح و روان شهروندان را می خراشد جلوگیری شود.

منبع: عصر ایران

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ایمان
    0

    جاهل ونادان مختص زمان پیامبر نبوده بلکه الان بیشتر شده

  • با انصاف باشید
    0

    سلام پیامبر(ص) فرمودند علم هر کجا باشد بروید حتی در چین.این یعنی علم از هرکجا باشد اشکالی ندارد به شرطی که ان علم بر دین شما تاثیر نداشته باشد.یعنی علم پزشکی هرکجا باشد نه تنها باید رفت دنبالش و اموخت بلکه یک کار واجب به شمار میرود ولی درباره علمی که مخرب هست باید مطلبی گفت. در مطالبتون دقیقا و واضحا داشتید به استاد رائفی پور کنایه میزدید هرچند اسم نبردید ولی منظورتون از اینکه برخی میگویند علوم انسانی غرب زاییده صهوینیسم هست و این سخنان استاد رائفی پور هست. باید کمی درباره دیدگاه استاد رائفی پور بدانید چون اصلا اطلاعی ندارید. استاد رائفی پور درباره علم اموزی در سخنرانیهاشون فرمودند که اموختن علم یک واجب هست حتی علوم انسانی غرب را نیز باید کاملا اموخت تا بتوان ان را با اموزه های اسلام مقایسه کرد و به پوچ بودن ان پی برد و همچنین به افراد و تفکرات و عقایدی که پشت این اموزه های پوچ قرار دارند پی ببریم چه کسانی هستند تا به مقاصد انها پی ببریم. از شما تعجب میکنم طوری سخن گفتید که علوم انسانی غرب زاییده صهیونیسم نیست و توطئه نمیباشد. ببینین همین علوم انسانی غرب با اروپا و فرهنگ اروپا چه کرد!!! این علوم زاییده یکباره توسط برخی افراد نیست.ببینید 90% کسانی که این علوم را ساختند و گسترش دادند یهودی بودند و با این وجود شما ان را صهیونیسمی نمیدانید دیگر جای تعجب ندارد چون خودتان همانگونه فکر میکنید. حرف شما توهین مستقیم نیز به رهبر ایران و اسلام امام خامنه ای(مدظله العالی) هست چون ایشان هم چنین حرفی زده اند. در مورد حرفتان که زدید برخی میخواهند کاخ سفید را حسینیه کنند دو نفر هست استاد رائفی پور و دکتر عباسی. چطور وقتی بزرگان یهود و صهیونیسم اشکارا مصاحبه میکنند و میگویند تمامی مساجد مسلمانان را مشروبخانه و قمارخانه میکنیم و انموقع شما ساکت بودید و گوش به حرف اربابان غربی تان بودید و حرفی نزدید ولی این دو عزیز با جرات تمام گفتند اگر اینطور هست ما کاخ سفید شما و تمامی مشروبخانه ها و قمارخانه هایتان را حسینیه میکنیم. ایا این تفکر افراطی است یا تفکر شما و امثال شما که به دنبال تفکر غربی رفته اید و میخواهید اسلام را به زمین بکوبانید اگر هم مسلمان نیستید که واقعا نیستید ولی ایرانی که هستید که حتی حاضرید تمامی سنتهای ایران را به زمین بکوبانید.همین حجاب که شماها با دروغ میگویید مربوط به اسلام هست بروید ببینید در اثار باقی مانده از هخامنشیان تا اسلام زنان ایرانی با حجاب هستند یا بی حجاب!!! حجابی که زنان ایرانی قبل از اسلام داشتند سختتر از اسلام بود تاحدی که اسلام حجاب متعادل را برگزید ولی شما غرب زده های بدبخت دنبال زندگی حیوانی و لخت بودن و در هم تنیدن هستید که فقط شهواتتان را ارضا کنید. لعنت به شما که در پیشی گرفتن از غرب هم تندروتر هستید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها