ایران و سه اقدام احتمالی بعد از مکانیسم ماشه؛

جنگ، خروج از NPT یا مرگ برجام؛ ارتباط ایران و دنیا به چه سمت و سویی می‌رود؟

مقامات کشورمان به سه صورت به مکانیسم ماشه واکنش نشان دادند. برخی از تهدیدات نظامی استفاده کردند؛ برخی دیگر خروج از NPT را پیشنهاد دادند و برخی دیگر نیز تنها خروج از برجام را به عنوان واکنش ایران معرفی کردند.

جنگ، خروج از NPT یا مرگ برجام؛ ارتباط ایران و دنیا به چه سمت و سویی می‌رود؟

به گزارش خبر فوری ، تنها مدت کوتاهی از فرونشستن گرد و خاک درگیری‌های ایران و آمریکا در منطقه گذشته بود که ذهن‌ها متوجه یک مساله مهمتر شدند. ایران گام پنجم کاهش تعهدات هسته ای خود را برداشت و اروپا هم در عوض مکانیسم ماشه خود را فعال کرد. بر اساس این مکانیسم، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد و احتمالا تحریمهای بین المللی برجامی بازخواهد گشت(درباره مکانیسم ماشه اینجا بخوانید).

حالا مساله‌ای بسیار مهم روی داده است. ایران و اروپا برای اولین بار در 5 سال اخیر رو در روی هم قرار گرفته اند. در این میان چین و روسیه هم ترجیح داده اند که خود را کنار کشیده و صرفا نظاره گر بازی اروپایی‌ها باشند. اکنون صدای ناقوس مرگ برجام از دور شنیده می‌شود و تنها یک ضربه با مرگ خود فاصله دارد. اما این یک ضربه چیست؟

به نظر می‌رسد که پاسخ ایران به به کارگیری مکانیسم ماشه اروپایی‌ها به خوبی بتواند زمان رسمی مرگ برجام و عواقب و نتایج و روند بعد از آن را معین کند. تصمیم ایران می‌تواند نه تنها حیات و ممات برجام را مشخص کند بلکه روند تحریمها، تعامل با کشورهای دیگر، جنگ یا صلح در منطقه و سایر عوامل مهم در سرنوشت خود و منطقه را تعیین نماید.

اصولا مقامات کشورمان به سه صورت به مکانیسم ماشه اروپا واکنش نشان دادند. برخی از تهدیدات نظامی استفاده کردند؛ برخی دیگر خروج از توافقات مهم بین المللی از جمله NPT را پیشنهاد دادند و برخی دیگر نیز تنها خروج از برجام را به عنوان واکنش ایران معرفی کردند.

شاید مهم‌ترین عامل در مورد گزینه اول موشکهای بالستیک ایران باشد. چندی پیش بود که حشمت الله فلاحت پیشه در واکنش به آغاز استفاده اروپا از مکانیزم ماشه با بیان اینکه به هر میزان که کشورهای غربی به زبان دیپلماسی لطمه بزنند به همان میزان زبان دیگری در ایران حاکم می‌شود، گفت: توصیه من به کشورهای اروپایی این است که کار را به جایی نرسانند که پروژه موشکی شهاب چهار در دستور کار قرار گیرد، به عبارتی همان طور که در کاهش تعهدات برجامی در گام پنجم تمام محدودیت‌ها از نظر حد و سطح برداشته شد در پروژه های موشکی نیز این حد و اندازه برداشته شود.

نکته مستتر در مورد صحبتهای فلاحت پیشه این بود که برد موشک شهاب حدود 3 هزار کیلومتر است و در صورت اراده مقامات می‌تواند به اروپا هم برسد(در مورد موشک شهاب اینجا بخوانید). در حقیقت، فلاحت پیشه با بیان این نکته خود اروپا را تهدید کرد. کاری که تا پیش از این در بین مقامات سابقه نداشته است.

در مقابل فلاحت پیشه و برخی مقامات دیگر، راس هرم عرصه دیپلماسی کشور یعنی دکتر ظریف(وزیر امور خارجه) و دکتر عراقچی(معاون وزیر) قرار دارند که سعی کردند به جای تهدیدات نظامی، به اروپا یک شوک سیاسی شدید بدهند. این شوک همان خروج از NPT بود. پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای یا معاهده عدم اشاعه هسته‌ای( به اختصار NPT) در دوران جنگ سرد، در ژانویه ۱۹۶۷ برابر با ۱۳۴۷ به صورت محدود بین چند کشور جهان منعقد شد. این پیمان کشورهای جهان را به دو طبقه برخوردار (کشورهای دارای سلاح هسته‌ای) و غیربرخوردار (کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای) تقسیم می‌کند. خروج از این توافق نامه به معنی قطع هرگونه ارتباط با آژانس بین المللی اتمی است و دست ایران را برای هرگونه اقدام هسته ای خارج از نظاراتها باز می‌کند(درباره این پیمان و عواقب و نتایج خروج از آن اینجا بخوانید).

در مقابل دو رویکرد بالا، برخی دیگر صرفا با ادبیاتی کلی به انتقاد از اروپا پرداخته و ضمن تاکید بر اینکه ایران هرگز برجام را نقض نکرده اروپا را از تبعات اقداماتش (بدون اشاره به واکنش ایران) ترساندند. بسیاری از نمایندگان مجلس در این دسته قرار می‌گیرند.

به نظر می‌رسد پاسخ احتمالی ایران به مکانیسم ماشه در سه سطح قابل بررسی است: یک سطح شدید نظامی، یک سطح شدید سیاسی و یک سطح ضعیف سیاسی. به نظر می‌رسد که تهدید خروج از NPT که ظریف بر آن تاکید دارد همان سطح شدید سیاسی باشد که بین دو سر طیف یعنی تهدید نظامی(سطح شدید نظامی) و خروج از برجام(سطح ضعیف سیاسی) قرار دارد.

علی رغم تبعاتی که خروج از NPT می‌تواند برای ایران داشته باشد(درباره تبعات این اقدام اینجا بخوانید)، اما نباید فراموش کرد که از اقدام اول که بدون شک منجر به جنگ می‌شود و اقدام سوم(خروج از برجام که همین الان هم عملا از بین رفته است)، بهتر است. لازم به ذکر است که در علوم سیاسی بیشتر این اقدامات در سطح تهدید باقی می‌ماند و برای کسب منفعت عمومی و کسب امتیاز از طرف مقابل به کار می‌رود.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 80
  • زهرا صداقت
    0

    ما تجربه ۸ سال جنگ ویرانگر و خانمانسوز داریم کارتل های فروش سلاح در دنیا فقط برندشان اصلی جنگ ها هستند عاقلانه ست با درایت و منطق کمی با دنیا مدارا کنیم و خوی وحشی گیرمان را کاهش دهیم. بس است دیگر هرچه ملت بدبخت تو این ۴۰سال کشیده

    نظرات شما -
    • هموطن
      0

      احسنت به شما .

    • پرتغال فروش محل
      0

      اولا خوى وحشيگرى داشتيم ما هم الان در اون ور دنيا (اروپا وامريكا ) به مال وناموس مردم تجاوز ميكرديم اقاى به ظاهر متمدن دفاع مشروع را كه همان ياغيها وحراميها هم حق همه ميدانند حالا ماشديم وحشى؟!واقعاً براى خودم متاسفم كه هم وطن مثل شما دارم

    • رضا
      0

      خانم صداقت گرچه از لفظ وحشی‌گری خوشم نیامد ولی کلیات را قبول دارم. اول انقلاب با تحریک شیعیان عراق به مقابله با حزب بعث و سپس با اون داستان سفارت آمریکا و همچنین بحث صدور انقلاب از اول راه به جای دوستی و تعامل و فرستادن گرو ه های حسن نیت به همه کشور های همسایه و دنیا و تببین و معرفی انقلاب با همه از در جدل و دعوا درآمدیم و این کم و بیش تا حالا ادامه داشته و نتیجه این رفتار هم جنگ و تحریم و به فنا رفتن هزاران ملیارد سرمایه و جوانان و فرار مغز ها و سرمایه ها انجامیده است

    • سبحان
      0

      دارم میبینم، مدارا کردید، بهتون خیانت کردند. دوست داری ایران کشوری باشه که هزاران نظامی از کشورهای مختلف توش باشه، به ناموس مردم تجاوز کنه، کسی دم نزنه، تاریخ نخوندی؟ ایران زمان جنگ جهانی اول نخوندی چطوری بود؟

    • م گ
      0

      شاید شما خوی وحشی گری داری که یه ملت رو وحشی خطاب می کنی البته از این وحشی ها کم ندیدیم مثل مریم رجوی .پس یکم اهلی باش

    • مرگ بر بی تدبیر
      0

      سلام. نظرتون خوب بود و منطقی و جای بسی تفکر و تدبیر داره... ولی کلمه خوی وحشیگری رو جای مناسبی بکار نبردید و ایکاش بکار نمیبردید .. ما فقط زیر بار حرف زور نمیرویم. همین فقط.... خواسته ی زیادی نیست

    • علی
      0

      شما حتما وحشی بزرگ شدی که دفاع از کشور و منافع کشور رو وحشی متصور هستی چطور وحشی؟؟

    • بیطرف۴۷
      0

      آقا سبحان چرا دشمن به ناموس این کشور بخواهد تجاوز کند .متاسفانه ناموس این کشور از سر بدبختی که امثال شماها برایش درست کردید برای تن فروشی به کشورهای اطراف صادر میشود .حالا چرا رگ گردنت باد نمکند.در تاریخ خیلی وقایع دیگر هم نوشته شده است .مایلم اگر موافقی با هم بحث تاریخی کنیم .از باستان تا معاصر

  • یک هم وطن
    0

    مادام که مملکت را باتوهم اداره میکنیم غیراز ابن نمیشی

  • علیرضا
    0

    اروپایی هاجز سگ دست آموز آمریکا نیستند و روسیه و چین هم به دنبال منافع خودشان وانچه کشور رو بیمه می‌کند نگاه به داخل است . سالها دل طلب جام جم از ما میکرد وانچه خود داشت زبیگانه تمنا میکرد

  • احمد
    0

    به نظر من دو پیشنهاد اول و دوم بهترین گزینه ها هستند چون اروپایی ها و آمریکایی ها جرات جنگیدن با ایران را ندارند وقتی از NPT خارج شویم دست مان باز است و می توانیم به سلاح اتمی دست یابیم.

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      پاسخ به احمد،نمیدونم شماها چی میزنید؟توکدوم کهکشان سیر وسیاحت میکنید،اینقدر متوهم هستیدمرد حسابی چهل ساله همه رقم از خودروسازی حمایت بی قید وشرط کردن اخر نتونستن یک خودروی با کیفیت بسازند چند برابر جنگ تحمیلی بخاطر خودروهای بنجول کشته دادیم خدا میدونه سلاح اتمی بسازیم چقدر باید کشته بدیم یک بدنه وتراشه کارت شناسایی ملی ساده نمی تونیم بسازیم ازخارج میاد داخل هم نمیتونند تولید کنند سه ساله ثبت نام کردم هنوز موفق به دریافتش نشدم،بعدش هم اومدیم سلاح اتمی پیش وپا افتاده که صدسال پیش امریکا ساخته ساختید فکر میکنید میتونید باسلاح های روز دنیا مقابله کنید؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    انچه بنظر می رسد دولت صهیونیستی آمریکا با فشار اقتصادی و.سیاسی به ایران ونیز با هماهنگی غرب وکمک به راه اندازی درگیریهای داخلی ناشی از فشار اقتصادی در صدد تحمیل خواسته های خود هستند البته اینها با یک اشتباه استراتژیک مواجه شده اند و رفته رفته به فکر راه کارهای دیگری افتاده اند برنامه هلوکاست در خاک سرزمین‌های اشغالی فلسطین ودعوت از کشورهای دیگر وحضور پوتین نشان از یک ترس همه جانبه از صهیونیستها می رود در این بین احتمال سازش بین دولتهای اطراف رژیم اشغالگر فلسطین دور از ذهن نیست تطمیع انها یکی پس از دیگری وتقسیم منافع اقتصادی وسیاسی بین امریکا روسیه و کشورهای دیگر و در نهایت محاصره کامل اقتصادی ایران اسلامی وزدن ضربه نهایی از طرفی امریکا وغرب مهمتر اینکه به این زودیها نخواهند گذاشت دولت اسلامی عراق یک دولت یکپارچه ای باشد امریکا در عراق درگیریهای قومیتی را تشدید خواهد کرد خصوصا کردها را که قومی زود باور هستند شاید این نکته هم جای تامل داشته باشد خود بارزانی و اطرافیانش حتما با امریکا ارتباط جاسوسی دارند لذا انچه که آنها می خواهند محاصره همه جانبه اقتصادی وسیاسی واهسته اهسته به ان نزدیک می شوند ومانند جنگ نرم نارضایتی مردم از فشار اقتصادی وجلوگیری از عمران وابادانی کشور و....اولین پیشنهاد درمدت کوتاهی باید قدرت نظامی خود را چند برابر کنیم واگر بنا است انها نفت را ومنابع اقتصادی انها براحتی تامین شود وفشار ان بر روی ما فقط باشد جلوگیری شود در این بین احتمال اینکه از طریق شورای امنیت ما را تحت فشار قرار دهند و در نهایت اجماع بین المللی را بدست اورند در بالا گفته شد خطای استراتژیک انها دولت امریکا می داند نیمی از نفت جهان از اطراف ما تامین می شود خود کشور آمریکا ی صهیونیستی در منطقه ما قرار دارد پایگاههای نظامی انها در تیرس ما هستند که با کوچکترین خطای انها همه دچار اتش سوزی وبه ویرانه ای تبدیل خواهند شد

  • ناشناس
    0

    کدام رشته های پیوند با جهان خوب اند --- رشته های پیوند با جهان در حالی خوب است که بتوان با نمادهای عدل الهی یعنی سعی صادق جدی عالمانه ی انسانی برای فراهم ساختن تعادل در داراییها و امکانات و خرجها میان نیازهای زیستی محیطی جوامع بشری بی هیچ گونه تبعیض میان انواع ملیتها ، قومیتها ، نژادها ، طایفه ها و میان نیازهای زندگی شخصی و خانوادگی این انواع با کمک عقل جمعی بشر و هدایتهای دینی و اخلاقی زمینه های زندگی سالم را در این جوامع بی هیچ گونه نیاز به بد خواهان فراهم ساخت. اگر بشر به چنین نمادهایی از عدل الهی تن ندهد بهتر است هر کشور یا منطقه ای با داراییها و امکانات فراهم در دست رس خود و همت خرد گرای مردم خویش سعی کند با درون گرایی و خود کفایی امنیت و عزت و شرافت و زندگی سالم را برای خود تامین و تضمین کند. باور کردنی و خرد پذیر است که تحق بخشیدن به چنین زندگی سالم در دست رس جوامع بشری است و با توکل به خداوند توانا همراه با به کار گیری همت و اراده و عقل جمعی و امکانات موجود چنین زندگی در هر جای جهان بی نیاز به هرگونه اختلاف و درگیری و جنگ فراهم پذیر است.

  • رهروان ولایت
    0

    با امریکا فقط باید نبرد کرد به فرمایش امام خمینی رحمته الله علیه آمریکا شیطان بزرگ است

  • رضا
    0

    اونهایی که گزینه نظامی یا اتکا به قدرت نظامی و یا رفتن در انزوا و ایزوله شدن را راه چاره می‌دانند اول از همه از حاکمیت بخواهند همه آقازاده ها و بستگان... به وطن برگردند و به اتفاق مردم خودشون در این تحریم و فشار و استرس مدام شریک شوند و اگر هم جنگی شد اول اونها تشریف ببرند خط اول تا مثل ما که زمان جنگ عراق از جنگ فیض بردیم ایشان هم فیض ببرند.واقعا که اگه چهار تا تئورسین مثل شما داشته باشیم دیگه نیازی به دشمن نداشتیم.ظاهرا کمر به نابودی ایران بسته اید. یه پیشنهاد دارم و گمان می‌کنم در دنیای متمدن فعلی منطقی باشه. رفراندومی برگزار کنید و از ملت بپرسید آیا مصالحه میخواهید و یا ادامه این راه فعلی. هر چه مردم گفتند همان شود.

    نظرات شما -
    • ش.معلم.
      0

      بله. به نظر میرسد رفراندوم در شرایط بن بست مطلق کنونی بسیار پیشنهاد درستی است. از هر طرف محاصره شده ایم. اقتصادی.نظامی. در داخل نیز دزدان بیت المال با فراغ بال مشغول چاپیدن هستند. فرزندان انگل شان هم در کشور شیطان بزرگ و کانادا و ور جزیره بریتانیا به ملت بی پناه و بیچاره میخندند. و گرین کارت و تابعیت دوگانه دارند.

    • طاهر رستمی
      0

      برادر من نباید جلوی اینا کوتاه اومد و اون آقا زاده ها هم حتما باید برگرن از آمریکا

    • علی
      0

      رفراندوم همان بود که میلیون ها نفر برای سردار دل ها به خیابان آمدند و در مقابل چند صد نفر...

    • علی
      0

      مگر رفراندوم رو در ایام تشیع جنازه سردار دلها که توسط آمریکای تروریست به شهادت رسید رو ندیدی؟؟کلیدارتون که همیشه دم از رفراندوم میزد جوابش رو گرفت شما هم از خواب بیدار شو

    • رضا
      0

      پس شما که مدعی هستید اونهایی که برای تشییع سردار سلیمانی اومدند همه یک رای و یک صدا جنگ و ستیز و جدال با همه دنیا را می‌خواهند خوب دیگه نباید از رفراندوم دغدغه داشته باشید.آیا فکر می‌کنید اجازه رفراندوم خواهند داد؟

  • عماد درویش زاده
    0

    بله. خروج از ان پی تی میتونه جواب هم وزنی باشه به اروپاییها. ما از این به بعد هیچ تهدید و اقدامی رو نباید بی پاسخ بگذاریم. تو این چند سال از بس امتیاز دادیم و صبر و مدارا کردیم طرف فکر کرده ما دست بسته هستیم و روز به روز پر روتر و پر توقع تر و حریص تر شده تا جایی که دست به ترور سردار ما زده. بی شک امریکا با توجه به روال امتیازدهیهای این چند ساله تحلیل کرده که ایران در موضع ضعفه و پاسخ نخواهد داد که مرتکب این جنایت شده. ما باید بهش بفهمونیم که این خبرها نیست. میتونی بزنی ولی باید تحمل خوردن هم داشته باشی. این یعنی بازدارندگی. چه تو نظامی، چه سیاسی و هر زمینه دیگه. اخیرا یکی از مقامات نظامی ما تو خوزستان ترور شدن. همه میدونم از کجا آب میخوره. باید اطلاعات ایران برای زدن فرماندهان امریکا و اسرائیل در سراسر جهان برنامه داشته باشه. نباید فقط تلفات بدیم. چشم در برابر چشم. دست در برابر دست. تا بفهمونیم حد و مرزها کجاست.

  • کاربر ناشناس
    0

    اروپا ،امریکا، روس و چین کشورهای هستند که به قدرت احترام خواهند گذاشت ، بنابراین در برابر زیاده خواهی اروپا و امریکا و انتظار روس و چین آغاز کار ایران خروج از نظارت های آژانس اتمی و در صورت ادامه فشار طرف مقابل رو کردن موشکهای قاره پیما ابزار مناسب است و از تنهاترین چاره کار ها برای فشار به طرف زورگو تا بالاخره به قدرت ایران احترام گذاشته و فشارها برداشته شود ! با زبون التماس و خواهش اروپا و آمریکا فقط پرروتر خواهند شد

  • ایران
    0

    با دوتا بشکه به نام موشک هی دنیا را تهدید نکنید.تهدید شما داخلی است که مردم را از دست داده اید

    نظرات شما -
    • مزدورشناس
      0

      جناب مزدور پیر تیرانا نشین ؛ فعلا با همین ها اربابت مثل خر توگل گیر کرده .

    • 6 سال تدبیر و امید
      0

      لابد اون 20 میلیونی هم که اومدن به استقبال سردار آفریقایی بودن نه؟ پیشنهادتم اینه بریم مذاکره موشکی هم بکنیم 12 شرط پمپئو رو بپذیریم حضرات ظریف و عراقچی رو بفرستیم یه برجام 2 هم رقم بزنند:)

    • محمد
      0

      خخخ همون بشکه ها اربابت رو با خاک یکی کرده

  • ایرانی
    0

    راه حل اتکا به داخل است . فقط و فقط . موانع تولید را بردارید . فرهنگ مصرف گرایی را اصلاح کنید . سیستم توزیع را اصلاح کنید . بطور جدی بانکداری، بیمه، قوانین مالیاتی و گمرک را بازنگری کنید . موسسات اعتبارسنجز را فعال کنید . اگر راست می گویید.

  • حمید رضاطبری
    0

    باید با دنیا تعامل کرد و نشست با اروپایی ها صحبت کرد تا یه معاهده برد برد تنظیم کرد و دیگر اشتباهات برجام تکرار نشود و هیچ‌کسی و‌کشوری نتونه فسق و ازش خارج بشه

  • Frzad a
    0

    زبان دنیای امروز زبان زور است ایران باید بسرعت بسوی ساخت بمب هسته ای حرکت کند

  • محمود
    0

    ماشالا ایرانو تو یه وضعی قرار دادین که دو سر باخته. هیچ راه. برنامه ای ندارین و جز جنگ و بد تر شدن از روز قبل اول اقازاده هارو از امریکا و لندن و کانادا بیارین بیرون بعد

  • طاهر رستمی
    0

    به نظر بنده بهترین پاسخ جمهوری اسلامی ایران ، این هست که هم از برجام خارج شویم هم از ان پی تی خارج شویم تا حساب کار دست اروپا و انگلیس و آمریکار خبیث بیاد نبا ید از حق ملت ایران کوتاه بیاییم چطور میشه که اسراییل بمب اتم داشته باشه و ما هیچ موشکی نباید داشته باشیم ، بعد از خروج از برجام باید سایت های هسته رو گسترش بدیم .مرگ بر انگلیس مرگ برآمریکا درود بر رزمندگان اسلام سلام بر شهیدان مرگ بر اسرائیل مرگ بر آل سعود

  • قاسمی
    0

    سلام به نظرم خروج از NPT بهترین گزیته است همه کشورهای زور گو میخواهند ایران بمب اتمی نداشته باشد این همه تلاش و تهدید و تحریم فقط بخاطر هسته ای بودن ایران هست که به نظرم در داشتن بمب اتم تمام تلاش رو انجام بدن وقتی به این مرحله برسیم خودبخود تحریم ها و فشار از بین میرود چون به اون چیزی که اوتا میترسیدن رسیدیم.

  • طاها
    0

    نه تنها از ان پی تی خارج بشیم .بلکه تمامیه بازرسیهارو و متوقف کنیم و به سمت ساخت موشکهای قاره پیما و بمب اتم واسه بازدارندگی پیش بریم

    نظرات شما -
    • حاج کاطم
      0

      همین اظهار نظرها پدرمونو درآورده.سلاح هسته ای کدوم احمقی گفته واسه بازدارندگیه .سلاح هسته ای واسه استفادس.استفاده هم کنی قطعا آدم های بیگناه کشته میشن و آخرتت خراب میشه .دلیلی نداره بخاطر دنیا آدم آخرتشو خراب کنه.با یکم سعی و تلاش بیشتر و زحمت بیشتر میشه مشکلاتو حل کرد.شما سلاح هسته ای داشته باشی یا نداشته باشی تحریم اقتصادی هستی اول مشکل اقتصادو حل کن.اگه فکر میکنی سلاح هسته ای مصونیت میاره اینو بدون که ما هیچ وقت ضربه اولو نمیزنیم اگه هسته ای باشی ضربه ی اولو یجوری هسته ای میخوری ک دیگه نتونی از سلاحت استفاده کنی .دوما جنگ دوسر باخته مخصوصا برای ما.صلاح کار مرگ تدریجی امریکاس .مثل قورباقه ای که تو آب گرم میشه اول باید شاخ و برگشو زد .سیاستی که شما در پیش گرفتی سیاست اصلاح طلباس که افراط و تفریط دارن ن به باج دادن ب دنیا نه اینجوری شاخه شونه کشیدن الکی .اول کارتو درست انجام بده ک الان نخوای دادو بیداد کنی .

  • ارمان
    0

    سلام به دوستان به نظر من نظام مشروعیت رو در داخل از دست داده اول باید نظام با مردم اسیب دیده اشتی کند بعد شاید با اتحاد داخلی بتوانیم در برجام بمانیم و موضعی محکم در برابر اروپاییها بگیریم

  • سبحان
    0

    والا ایران خیلی راه داره، یکیش اینه تنگه هرمز رو ببنده، خلیح فارس مال ماست، اونوقت هر کشوری که از ننش قهر میکنه، نیرو می‌فرسته اشداء علی الکفار، دیگه به کفار زیاد رو بدی همین میشه، رأفت اسلامی و باید فقط برای دوستان به کار برد. نه دشمنان و کفار

  • مرضیه
    0

    جناب رضا آفرین به شما. من هم با رفراندوم موافقم.منتها خیلی احمق و کله شق تو ایران هست که طرفدار سرسخت جنگ هستند ولی به تبعات جنگ فکر نمی کنن.نمی دونن تو جنگ چه خانواده هایی بی سر پناه میشن چه زنهایی که باید یک عمر بدون همسر زندگی و با مشقت سپری کنن.یا فقط به این بسنده نکنیم. جنگ روی روح و روان افراد تاثیر منفی میزاره.درسته ایران از لحاظ دفاعی قدرتمنده اما دولتهای قدرتمند هیچ وقت دست یاری به ما نمیدن همه دوستدار آمریکا هستند و از اون اطاعت می کنن.به نظر من قبل از انجام رفراندم باید روی اذهان مردم علی الخصوص کله شقهای جامعه رو از تبعات منفی جنگ آگاه کنیم.

  • سبحان
    0

    والا ما هی میگیم از سلاح پیشرفته نترسین، بعضی از هموطنا بشدت میترسن. به والله اونا باید بترسن نه ما، سلاح فقط وسیله اس نه هدف. به این نکته دقت کنید، آمریکایی ها به اون دنیا اعتقاد محکمی ندارند. (اگرم داشته باشند خیلی گنگ و مبهمه) حالا فک کن جوون آمریکایی تمام دنیاش همین جاست، و با مرگش همه چیزو از دست میده، اما جوون شیعه عشق به شهادت داره. اینطوری بگم بهتره، آمریکایی ها چون میدونن وقتی بمیرن میرن جهنم، تن به جنگ نمیدن، ولی بچه شیعه میدونه با شهادت بهشتی میشه، مشتاق شهادت میشه. در کل؛ از سلاح اتمی نترسین، از جوونای بترسین که سربند یا حسین بر سر دارند

  • دکتر ع، م
    0

    ۱- اتکا و بروزرسانی تکنولوژی و تولیدات تولیدات داخلی از صنعت گرفته تا کشاورزی. ۲- سپردن امور به نیروهای جوان و دانشگاه ها. ۳- خروج از NPT ۴- تشکیل نیرویی جدید بنام نیروی مجازی مانند نیروی زمینی و هوایی و دریایی. همه ی این موارد باید در موازات تقویت نیروی نظامی باشه، چون جهان کنونی برخلاف تبلیغات گلوبالیست ها ، جهان زور هستش.

  • حسینعلی مهقانی
    0

    خروج ایران از ان پی تی همان چیزیست که امریکا میخواهد با کش دادن برجام و انجام اقداماتی شکاف بین امریکا و اروپا را بیشتر میشود و بهره سیاسی میشود برد در کنار این موضوع راه های حیاتی نفت اروپا هم مقطعی مختل شود دیگه ابزار سرپیچی از امریکا فراهم میشه و ایران میتونه نفتم بفروشه به امریکا

  • آریا
    0

    دوستان خواهش میکنم گول نخورید هرچقدر به این آمریکاییا باج بدیم ایینا پرو تر میشن خواهش میکنم به سرگذشت کشورای دیگ نگا کنید افغانستان عراق لیبی هرجا اینا وارد شدند فقط بدبختی با خودشون اوردن واقعا انتظار دارین ی غربی بی دین و ایمون دلش به حال شما میسوزه کسایی که چشم به آمریکا بستن مطمئن باشن به محض اینکه اینا بخواسته شون برسند همرو نابود میکنند

  • امیررضا
    0

    دوستانی که میگن سازش!! کدوم ََََسازش دیگه آمریکا چطوری بگه از شما مردم ایران متنفرم. والا رئیس‌جمهور آمریکا چندین بارم ایرانیا رو تروریست خطاب کرد. سازش میدونید نتیجه اش چیه؟ نتیجه اش شهادت قاسم سلیمانیه. سازش نتیجه اش میدونی چیه؟ تحریم های ظالمانه اس. خائنین توی مملکت هست که دوست دارن دو دستی کشور و خاک و مال و ناموس شون رو بدن به دشمنان.

  • امیررضا
    0

    اون احمقهایی که گفتن نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، کدوم گوری هستن تا برن به سیل زده ها کمک کنن. به قول حضرت آقا، اینا حتی آرامششونو فدای ایران نکردن. همین گرگ صفت ها، اگه جنگ بشه اولین نفری هستن که ایرانی بودن خودشونو انکار میکنن

  • رضا
    0

    مردم با توجه به مشکلات فراوان به خیابان آمدند و حاضر به جنگ شدند و همه تبعات آن را پذیرفتند چون بنظر آنها این بهترین گزینه بود و میدانیم که عقل جمعی اشتباه نمیکنه امکان داره خیلی دیر بشه و دیگر جبران پذیر نباشه و این اجماع نباشه ،

  • سیامک
    0

    با سلام اینطور به نظر میرسه که اروپاییها هم سر درگم شدن بنابر این بهترین راه روند فرسایشی یک بام و دو هوا قرار دادن اروپا ییها مثل خودشان ضروری است تا فرصت اتمی شدن را بدست آوریم و در حیطه سایر فعالیتهای هسته ای نیز فعالیت چندین برابر بشه .ببینید با کشور هند و پاکستان که چندی پیش آزمایشاتی انجام دادن حتی در روزنامه هایشان دیگر مطلبی چاپ نکردند.با قدرتمند شدن ایران در حیطه اقتصاد و نظامی صد در صد عقب نشینی خواهند داشت فقط نیاز به فرصت زمانی و آرامش داریم . که این کار همت و صبر عظیم ملت را می طلبند .

  • داود فاتحی
    0

    ایران مرزه ها را باز کند مواد مخدر ستاسر اروپا را برداردبفهمه که ایران چقدر غرامت سنگینی بابت مرزه ها شرق پرداخت میکند ایران کشور با فرهنگ غنی وتمدن عالی این حقش نیست.

  • Jane
    0

    تمام راههای ورود مواد مخدر به اروپا را باز کنید و این راهی برای درآمد کشور است و ادب کردن اروپاییها سران عالی رتبه اسرائیل را ترور کنید شورش فرانسه را تقویت کنید پشت پردههای انگلیسی را بزنید و....،..موشک با برد ۱۷۰۰۰ km آماده کنید البته نقطه زن و به برجام پایبند باشید تمام اروپا وامریکا بمب هسته ای دارند چرا ما نداشته باشیم...........

  • مرتضی لبافی
    0

    1 افزایش سطح غنی سازی تا مرز ساخت سلاح هسته ای 2 انبوه سازی موشک های شهاب 4 و هر آنچه در ارتباط با بهره گیری از آنها لازم است 3 مبارزه شدید با اختلاس و سوی مدیریت ها به منظور جلب هر چه بیشتر اعتماد عمومی 4 تدوین برنام های شفاف برای افزایش هر چه بیشتر تولید عمومی و شرکت های دانش بنیان برای تامین نیاز های داخلی

  • اقبال عیوضی
    0

    اروپا و امریکا فقط و فقط زبان زور را می فهمن باید با قدرت در مقابل‌شون به‌استیم و راه حل‌های مناسب برای حل کردن مشکلات داخلی پیدا کنیم

  • واقع بین
    0

    دنیا فقط حرف زور را می فهمد! آمریکا با روحانی پیمان بست،نقض عهد کرد. آمریکا با مصدق پیمان بست،علیهش کودتا کرد. آمریکا با محمدرضا شاه پیمان بست،عملا حمایتش نکرد. آمریکا با قذافی پیمان بست،صنعت هسته‌ای لیبی را نابود کرد. آمریکا با کره شمالی پیمان بست،نقض عهد کرد. آمریکا با ونزوئلا پیمان بست،تحریم و کودتا کرد. آمریکا با فرانسه پیمان بست،کارشکنی کرد. آمریکا با صدام پیمان بست،به عراق حمله کرد. آمریکا با چین پیمان بست،نقض عهد کرد. آمریکا با شوروی پیمان بست،علیهش انقلاب درست کرد. آمریکا با روسیه پیمان بست،نقض عهد کرد. و... خب،آیا بعدش اتفاقی افتاد؟ بله قطعا دنیا فقط زبان زور را می‌فهمد.

  • رضا
    0

    در ضمن اگر متاسفانه کسانی هستند که هزینه ها برای اروپا و آمریکا را میخواهند کاهش دهندو در هر لحظه به نقطه اول برجام برگردند باید بدانند که باید خسارات کامل این مدت تحریم چه مالی و چه روانی و جانی را باید خواستار شوند در غیر این صورت مردم دست اندر کارن را بعنوان خائن قلمداد میکنند.

  • حمید
    0

    حسن روحانی ودارودستشو جارو کنیم بریزیم دور،اروپا وآمریکا خلع سلاح میشه.به والله قسم

  • محمد محمدی
    0

    فلاحت پیشه خیلی ادم مورد توجه باشه بره تایید صلاحیت خودشو بگیره اخه قطعی رجل بود ...

  • روح الله
    0

    به یقین رسیدم ما طبق فرمایش امام آمریکارو زیرپا میگذاریم راهشم قوی شدن از داخل هست نمیدانید دشمنان چه وحشتی از مادارن

  • علی
    0

    راه این است که همایشی برگزار شود با حصور کارشناسان بین المللی و همه اتفاقات برجام از ابتدا تا کنون بررسی شود و عاملان اصلی به نفس انداحتن برجام مشخص و معرفی شوند حصور سازمان ملل و حتی سازمانهای مردم نهاد امریکایی صروری است به گمانم در تجدید نطر اروپا موتر باشد

  • علی
    0

    با همین حرف دروغ و سایه جنگ تمام دستاوردهای کشور رو به باد دادید ترس برادر مرگه. جنگ کجا بود با همین ادبیات دارین پروژه وحشت رو بوجود میترسم تا کشور رو دوستی تقدیم تروریست‌های کرواتی کنید.

    نظرات شما -
    • علی بخشی
      0

      دمت گرم خوب گفتی ولی این جماعت مغز فندقی دست بردار نیستن

  • داودجودکی
    0

    راه حل بسیارساده است راه عبورموادمخدربه اروپاروازادکنیدهم درامدارزی عایدکشورمیشه هم هزینه ای بابت مبارزه باموادمخدرنمیدیم هم برای اروپاهزینه سازی میکنیم

  • امین محمد پور
    0

    این دولت هزینه همه تصمیم هاشو میخواد به پای نظام بزاره چرا خروج از NPT ؟ اینطوری فقط بهانه دست دنیا میدیم، ما همه پیشرفت های اتمی مون با وجود عضویت در NPT بوده، اون مشکل نیست، مشکل برجام و محدودیت و نظارت بی سابقه اش هست از همین برجام بیرون بیان و غنی سازی قبلی رو با قدرت ادامه بدن، هنر کردن، ما تا ۶۰درصد هم قانونا برای سوخت کشتی و زیر دریایی میتونیم غنی سازی داشته باشیم غنی سازی بازدارندگی میاره، لازم نیم حتما بمب اتم داشته باشیم، موادشو داشته باشیم کافیه

  • عباسی
    0

    سلام سازکار مابا اروپاویا غرب همواره برای کشور هزینه بردار بوده از آنها هیچ چیزی بما نخواهد رسید بهتراست نگاه را به داخل داشته باشیم ودربالاترین سطح با همسایگانمان ارتباط داشته باشیم چون درنهایت آنها هستند که می توانند به دادمابرسند هیاهوی غربی هم چندان را ه بجایی نخواهد برد به چندتا اعلامیه حرکتهای ایذایی

  • رضا
    0

    سلام. هر کشوری و سیاست های آن باید توانایی تعامل و ارتباط با دیگر کشور ها را داشته باشد و کشوری که توانایی تعامل و ارتباط با دیگر کشورها را نداشته باشد کشوری فاقد سیاست و توانایی است.

  • یوسف
    0

    سلام. سرچشمه همه ی فتنه ها یهودی ها وسعودی ها هستن. باید آمریکا رو تهدید کنیم که اگه در برابر خواسته ما سر خم نکنید اسرائیل وکشورهای عربی که زیرسلطه ی آنها هستند رو اشغال میکنیم وتنگه هرمز رو میبندیم واقتصاد دنیا روفلج می کنیم وهر کاری که دوست داشته باشیم انجام میدیم. تا فشار جهانی آمریکایی ها رو وادار به اطاعت کند. وسلام.

  • رمضان سلطانی
    0

    به نظر من‌ فعلآ از برجام خارج نشود ولی غنی سازی صنعتی همان شصت درصد را یر نظر آژانس تولید کند. هم بعصنعت کمک می‌کند وهم مقدار غنی سازی ما بالا باشد آن موقع اگر کوتاه نیامدند ازبرجام خرج شویم

  • حسن امینی
    0

    تا زمانی که ایران بمب اتم نداره اینا زر زیاد میزنن باید بمب اتم داشته باشیم تا نتوانن به این راحتی تحریم و ...

    نظرات شما -
    • ......
      0

      بمب اتم که بسازیم (اگه بتونیم)تازه میشیم کره شمالی .که حال و روز مردمش از ما بهتر نیست

  • ارش طاهری
    0

    سلام بهترین گزینه در شرایط موجود اصلاح ساختار بانکداری در کشور هست.

  • هرکسی
    0

    اجواب امی رضا همان جواب ابلهان خاموشی است ول اگر جوابشان ندی باد درغب غب میندازن آخرگوساله سرمایه مملکتو شماها هاپولی میکنید آنها بیان جواب اروپا رو بدن تو بی شرف میخوری آنها بیان جواب بدن پر رویی هم حدی داره

  • نصرالله
    0

    یا باید بدون ترس هر چه زودتر بمب اتمی داشته باشیم یا این که زودتر جان زهر را نوشید این وضعیت قابل دوام نیست

  • محتاج دانستن
    0

    از ۹ کشوری که بمب اتمی دارند ۶ تای آنها در قاره آسیا و اطراف ما هستند!باید مخفیانه سلاح اتمی داشته باشیم ولی تا ضرورت ایجاب نکرده لو ندیم و باید موشک های قاره پیما داشته باشیم (فکر کنم هر دوتا رو داریم) اگر درخت ایران را از شر حشرات مفسد و آلوده پاک کنیم این درخت در بهترین جای دنیاست و با وجود بهترین مردم دنیا آنقدر ثمر میدهد که نه فقط ایران بلکه دنیا را تامین و وابسته میکند!(به یک انقلاب اقتصادی نیاز داریم) سعی کنیم مانند کره شمالی نشویم به رابطه با کشورها مختلف ادامه دهیم و با درایت اجازه ندهیم آمریکا و متحدانش ما را گوشه ای تنها گرفتار کنند واقعا دنیا مانند جنگله که قویترها حکمرانی میکنند قدرتهای نظامی و اقتصادی! مسئولین ما قدر این کشور پر گوهر و مردم فوق العاده ایران را بدانند

  • علی بخشی
    0

    نه سازش نه تسلیم نبرد باید گردد

  • جنوبی
    0

    متعجبم از کسانی که مطلب مینویسند و دستور ساخت بمب اتم را میدهند ودر آخر پیامشان پر از مرگ بر و درود بر و فدایی رهبر میباشد .در حالیکه رهبری به صراحت فتوا داده که ساخت واستفاده ازسلاح هسته ای حرام است.مگر اینکه شما ها از رهبر رهبرتر شده باشید.اندکی تفکر لطفا

  • سجاد احمدی
    0

    کره شمالی هم بمب اتم داره ولی مردمش تو فلاکت و بدبختی و فقر هستن طولی نخواهد کشید که به عاقبت آنها گرفتار شویم/ تا وقتی دو دستگی بین خودمان هست وضعیت بهتر نخواهد شد/

  • عظیمی
    0

    درود بر شما بهترین و کم هزینه ترین راه انتقال مواد مخدر به اروپاست. گردش مالی خوبی هم دارد. شاید توزیع داخل هم کمتر شود. درآمدش از نفت بیشتر است. مقامات باید مواد مخدر را در حجم وسیع ترانزیت کنن به اروپا. هم درآمدزایی هست و هم فشار به اروپا

  • رضا
    0

    همه کسانی که گزینه نظامی را برای ایران مناسب می‌دانند فکر می‌کنند جنگ هم مثل فیلم های جنگی و تخیلی آخرش با خدشی تمام میشود ولی غافل از اینکه جنگی که خدای نکرده اگر اتفاق بیفتد جنگی است با ابعاد بسیار بسیار بالاتر از جنگ 8 ساله با عراق و اگر در زمان اون جنگ از کشور هایی مثل لیبی و سوریه و کره شمالی کمی کمک تسلیحاتی داشتیم این جنگ اینطور نیست و نباید زیاد به چین و روسیه و چند تا کشور بی اثر دنیا دل خوش کرد حتما پوتین را در آغوش نتانیاهو دیدید که چطور دل و قلوه به هم قرض می‌دادند بدانیداین جنگ قطعا کشور را به سرزمین سوخته و به صد سال فبل برمی‌گرداند شبیه جنگ آمریکا و عراق زمینه را برای تست و آزمایش تسلیحات پیشرفته را هم در خاک کشور فراهم می‌کند. با موشک نمی‌شود به جنگ دنیا رفت. وقتی توازن قوا یکی نباشد نتیجه آن فاجعه بار است.وضع اقتصاد را هم که می‌بینید با شلیک اولین موشک ارزش ریال 500 برابر تنزل می‌کند. جنگ بازی نیست که به راحتی بر زبان می آورید.گزینه نفت و بستن تنگه هرمز و هر گزینه دیگه در نهایت تغیری در پایان کار ندارد. رفتن به سمت بمب اتم و قبل از اینکه به دنیا اعلام کنیم صاحب بمب هسته ای هستیم مطمئن باشید همه اماکن مرتبط با صنایع اتمی را بمباران خواهند کرد.

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      شما شبیه اون آقاه بود تو کارتون گالیله هی می گفت من می دونم

    • ایرانی
      0

      اینطور که شما میفرمائید بنشینیم و آمریکا و اروپا هم هر غلطی دوست داشتند بکنند ما هم هیچی نگیم، بشیم تو سری خور... ما ایرانی هستیم، عزت و سربلندی داریم، عرب که نیستیم بزنن تو سرمون و هیچی نگیم تازه باج هم بهشون بدیم... زنده باد ایران زنده باد غرور ایرانی

  • مرتضی سلگی از نهاوند
    0

    اگرکنارامدندوبه برجام پایبندبودندکه ماهم استقبال کنیم اگرحتی به ایران وایرانی کج نگاه کردند وسرقول خودنماندند ماهم ازاین جنگ استقبال میکنیم ننگ باد بران ایرانی نمایی که شانه خالی کند ایرانی برای خاک .ناموس . عزت واقتدار .و الخصوص مقام معظم رهبری جان برکفیم

  • ایرانی
    0

    اولا سیاستمداران بایستی ابتدا این مهاجرین افغانی و پاکستانی و عراقی و.... رو از کشور بیرون کنند که حداقل از لحاظ سطح اقتصادی و کار و درآمد و معیشت و خوراک و پوشاک و مسکن وضعیت ملت بهبود پیدا کند، که چنانچه مابقی دروازه ها بروی ملت بسته شود لااقل از درون دوام بیاریم، دوما اینکه وقتی دنیا برای ما نمیخوان چرا ما برای اونا بخوایم، بذارید این راههای اتوبانی و دروازه های مواد مخدر که ایران همه رو بسته تا دنیا آلوده نشن، رو باز کنه، به درک که دنیا موادی بشن، مارو سننه. سوما هم چیز دیگه ای به ذهنم نمیرسه، هر سازی زدید ما هم باهاش میرقصیم...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها