۱۰۱ میلیون شاخه گل نرگس از مزارع استان خوزستان برداشت شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سال جاری ۱۰۱ میلیون شاخه گل نرگس از سطحی معادل ۳۶۰ هکتار از مزارع استان برداشت شد.

۱۰۱ میلیون شاخه گل نرگس از مزارع استان خوزستان برداشت شد

استان خوزستان با 360 هکتار سطح زیر کشت و تولید 101 میلیون شاخه گل نرگس در سال 1398 حدود 20 درصد کل نرگس کشور با بالاترین کیفیت را تولید می‌کند و در این زمینه دارای رتبه دوم در کشور است این در حالی است که حدود 99 درصد سطح زیرکشت گل نرگس استان در شهرستان بهبهان که یکی از رویشگاه‌های طبیعی این گیاه زینتی و دارویی است قرار دارد.

ارزش اقتصادی نرگس‌زارهای استان 72 میلیارد تومان است و همچنین موارد استفاده از گل نرگس را علاوه بر صنعت گل و گیاهان زینتی، استفاده در صنعت عطر سازی، طب سنتی و عطاری، آرایشی و بهداشتی و دارویی و پزشکی ذکر کرد.

در کتب تاریخی در خصوص کشت گل نرگس در استان خوزستان و شهرستان بهبهان، پیشینه کشت این گل به قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) باز می‌گردد که جایگاه مهمی در فرهنگ و تمدن‌های گذشته داشته، به گونه‌ای که در سفرنامه‌ها، کتیبه‌ها، نقوش و آثار باستانی کشف‌شده منطقه دیده شده است.

برداشت 101 میلیون شاخه گل نرگس از مزارع استان خوزستان

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : در سال گذشته تعداد 75 میلیون شاخه گل نرگس از سطحی معادل 300 هکتار برداشت شد که در سال جاری سطح و میزان تولید این محصول 20 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: با انجام فعالیت‌های ترویجی توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، عملکرد در واحد سطح از 25 شاخه در متر مربع در سال گذشته به 30 شاخه در متر مربع در سال جاری افزایش یافته که با توجه به پتانسیل موجود در استان و ثبت رکوردهای عملکردی بالا در شهرستان بهبهان، در نظر است که با برنامه‌ریزی‌های مناسب و انجام تکنیک‌های صحیح کاشت و داشت، میانگین عملکرد در واحد سطح این محصول را به 120 شاخه در متر مربع افزایش دهیم.

چنگلوایی همچنین در ادامه ضمن اشاره به صادرات گل نرگس به کشورهای ارمنستان، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس تصریح کرد: با توجه به عدم صادرات مستقیم این محصول از خوزستان، آمار دقیقی از صادرات گل نرگس تولیدی در نرگس‌زارهای استان موجود نیست، اما به دلیل کیفیت ظاهری و عطر بسیار مطلوب این گل قطعا بخش عمده‌ای از صادرات نرگس کشور به استان خوزستان اختصاص می‌باید.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت یک شاخه گل نرگس در بازارهای جهانی بین نیم تا یک دلار است که می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد فرصت‌های صادراتی، نسبت به افزیش صادرات محصولات غیر نفتی و ارزآوری کشور اقدام کرد.

دریافت 23میلیارد تسهیلات به نرگس‌کاران در سال گذشته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به پرداخت تسهیلات به نرگس‌کاران استان، افزود: در سال گذشته نرگس‌کاران جهت دریافت تسهیلات به مبلغ 23 میلیارد ریال از محل اشتغال پایدار روستایی و تسهیلات مناطق کمتر توسعه یافته به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز از محل تسهیلات تبصره 18 توسعه گیاهان دارویی و بدون محدودیت، تسهیلات به متقاضیان نرگس‌کار در حال پرداخت است که تاکنون 11 طرح به مبلغ 25 میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات با کارمزد 7 درصد برای مناطق کم برخوردار و 9 درصد برای مناطق برخوردار به بانک معرفی شده‌اند.

چنگلوایی در پایان اظهار کرد: نرگس‌زارهای استان خوزستان به طور مستقیم برای 1800 نفر به صورت ثابت و 7 هزار و 200 نفر به طور فصلی به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده و این در حالی است که به صورت غیر مستقیم چندین هزار در این مزارع، مشغول به فعالیت اقتصادی هستند، ارزش اقتصادی این نرگس‌زارها بالغ بر 72 میلیارد تومان بوده که موجب رونق تولید و بازدهی مطلوب اقتصادی در بخش کشاورزی شده است.

منبع: تسنیم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها