اعلام آمادگی ناتو برای حمایت از نظارت بر تحریم تسلیحاتی به لیبی

ناتو اعلام کرد، در صورت درخواست اتحادیه اروپا آماده حمایت از نظارت بر تحریم صادرات تسلیحات به لیبی است.

اعلام آمادگی ناتو برای حمایت از نظارت بر تحریم تسلیحاتی به لیبی

ینس استولتنبرگ، رئیس پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت، ناتو در حال حاضر در عملیات دریایی "سوفیا" وابسته به اتحادیه اروپا نقش دارد و در صورت درخواست اتحادیه به عنوان مثال کمک به اجرای طرح تحریم صادرات سلاح به لیبی، ناتو می‌تواند حمایت‌های بیشتری ارائه دهد.

استولتنبرگ به جزئیات این حمایت اشاره‌ای نکرد.

پیشتر جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کشورهای عضو خواسته بود مأموریت دریایی "سوفیا" را در سواحل لیبی از طریق تمرکز بر اجرای طرح تحریم ارسال تسلیحات نظامی به لیبی احیا کنند.

۱۶ کشور و سازمان در کنفرانس برلین پیرامون لیبی بر تقویت تلاش‌ها برای نظارت بر اجرای طرح مذکور که شورای امنیت چند سال پیش آن را تصویب کرده بود، توافق کردند.

ناتو تاکنون از عملیات سوفیا در سطح لجستیک و تبادل اطلاعات حمایت می‌کند و عملیات کشتی‌های سوفیا از حدود یک سال پیش فعالیت خود را متوقف کرده و به همین دلیل پشتیبانی لجستیکی برای این عملیات دیگر وجود ندارد.

عملیات سوفیا در ۲۰۱۵ با هدف نظارت بر قاچاق انسان در سواحل لیبی و با کمک ناوهای نیروی دریایی، هلیکوپترها و هواپیماها آغاز شد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا به گارد ساحلی لیبی در آموزش کمک کردند اما این ماموریت بهار گذشته و به این دلیل پایان یافت که ماتئو سالوینی، وزیر کشور وقت ایتالیا به مهاجران نجات یافته اجازه نداد تا به بنادر ایتالیایی وارد شوند. از ۲۰۱۵ کشتی‌های حاضر در این ماموریت اقدام به نجات ۵۰ هزار مهاجر در مدیترانه کرده‌اند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها