طلاق در پیمایش ملی خانواده

در گذشته در کمتر خانواده‌ای بود که طلاق رخ داده باشد و طلاق امر مذمومی تلقی می‌شد. ولی الان کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که حداقل یک طلاق را تجربه نکرده باشند.

طلاق در پیمایش ملی خانواده

عباس عبدی روزنامه‌نگار و پژوهشگر اجتماعی در روزنامه ایران نوشت:

در گذشته در کمتر خانواده‌ای بود که طلاق رخ داده باشد و طلاق امر مذمومی تلقی می‌شد. ولی الان کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که حداقل یک طلاق را تجربه نکرده باشند.

به‌همین علت طلاق به‌عنوان یکی از 5 آسیب مهم اجتماعی کشور شناخته شده است. از این جهت کوشش و برنامه‌ریزی برای کاهش آن نیز در دستور کار سیاست‌گذاران قرار گرفته است. با این حال لازم است درک دقیق‌تری از این پدیده در ایران پیدا کنیم، تا حد ممکن دست به اقدامات و سیاست‌های بی‌فایده نزنیم. موضوع طلاق یک فصل مهم از پیمایش ملی خانواده است که در انتهای سال 1396 در کشور و از سوی جهاد دانشگاهی انجام شد که پیشتر در تاریخ 24 آذر ماه طی یک یادداشت مهمترین یافته‌های آن پیمایش را معرفی کردم. در این یادداشت می‌کوشم به نکات و یافته‌های مهم این پژوهش درباره طلاق اشاره کنم.
واقعیت این است که طی 15 سال گذشته روند افزایشی تعداد طلاق و از آن مهم‌تر کاهش نسبت ازدواج به طلاق شدت یافته است.

سال نسبت ازدواج به طلاق
1385 8/3
1388 7/1
1391 5/5
1394 4/6
1397 3/1
طی 12 سال نسبت ازدواج به طلاق از 3/8 به 1/3 رسیده است. این نسبت برای شهر تهران در سال 1396، حدود 2/2 است، یعنی به ازای هر 22 ازدواج، 10 طلاق رخ می‌دهد. این نسبت برای
منطقه 3 تهران خیلی کمتر است. ایران در دو دهه پیش جزو کشورهایی محسوب می‌شد که آمار طلاق پایینی دارند، ولی اکنون در حال ورود به 10 کشوری است که شاخص طلاق آنها بالاست.

پیمایش ملی خانواده نیز به یکی از عناوین مهم خانواده که طلاق باشد پرداخته است. نگاه کلی شهروندان ایرانی به طلاق منفی است و اکثریت خواهان پرهیز از وقوع آن هستند. مهم‌ترین دلایل آنان به‌خاطر فرزندان و سپس مشکل تأمین هزینه زندگی مستقل پس از طلاق و نیز فشارهای اجتماعی است. ولی هنگامی که اجتناب از طلاق به‌ یک قاعده مطلق مطرح می‌شود، اکثریت مخالفت می‌کنند و راه را برای طلاق باز می‌گذارند. ولی نکته مهم این است که افراد با سنین کمتر، مجردها، افراد با تحصیلات و درآمد بیشتر و ساکنان مراکز شهری‌تر نگرش مثبت‌تری به طلاق دارند. و این نشان می‌دهد که نگرش منفی نسبت به طلاق در حال کاهش است. همچنین نگرش زنان در مجموع و در مقایسه با مردان نسبت به طلاق مثبت‌تر است و درک چرایی این نگاه ضروری است.

5 علت مهم‌تر طلاق شامل عدم وفاداری، بیکاری، نارضایتی در روابط جنسی، فشارهای اقتصادی و اختلاف طبقاتی زن و شوهر ذکر شده است که مجموعاً 74 درصد پاسخگویان به این 5 مورد اشاره کرده‌اند. یکی از پرسش‌های جالب که نشان‌دهنده وضعیت خانواده در ایران است این است که اگر قرار باشد دوباره از اول ازدواج کنید، با توجه به تجربیات فعلی چه کار می‌کردید؟ 72 درصد گفته‌اند که با همین شخص ازدواج می‌کردم، 10 درصد شخص دیگری را گفته‌اند و 18 درصد گفته‌اند که اصلاً ازدواج نمی‌کردند. به‌عبارت دیگر 28 درصد افراد از وضعیت ازدواج خود به‌نوعی ابراز عدم رضایت کرده‌اند. این رقم برای زنان 33 درصد و برای مردان 22 درصد است که نشان‌دهنده عدم‌رضایت بیشتر زنان و تغییر درک آنان از زندگی بر اثر تجربه زندگی فعلی است.

5 علت مهم‌تر طلاق شامل عدم وفاداری، بیکاری، نارضایتی در روابط جنسی، فشارهای اقتصادی و اختلاف طبقاتی زن و شوهر ذکر شده است که مجموعاً 74 درصد پاسخگویان به این 5 مورد اشاره کرده‌اند

22 درصد افراد گفته‌اند در طول سال گذشته به این فکر کرده‌اند که رابطه‌شان با همسرشان ممکن است دچار مشکل شود. این رقم برای زنان 27 درصد بوده. همچنین 10 درصد زوجین در سال گذشته درباره جدایی از یکدیگر صحبت کرده‌اند. بیشترین علت ورود به این بحث، مسائل مالی بوده است.
از پاسخگویان پرسیده شده است که چقدر احتمال می‌دهید از یکدیگر جدا شوید؟ 9/0 درصد احتمال خیلی زیاد داده‌اند و 2/1 درصد نیز احتمال زیاد. اگر کل خانواده‌های کشور را که شامل حداقل زن و شوهر می‌شود حدود 20 میلیون بدانیم، بنابراین 180 هزار مورد آنها به احتمال زیاد در معرض طلاق هستند که تقریباً معادل 176 هزار مورد طلاق است که در سال 1397 رخ داده است. هنگامی که به کل پاسخ‌ها نگاه می‌کنیم، فقط 76 درصد معتقدند که هیچ احتمالی برای وقوع طلاق در زندگی آنان وجود ندارد.

حدود 5 درصد افراد پاسخگو خودشان تجربه طلاق داشته‌اند. بیشترین نوع، طلاق توافقی (55%) و سپس طلاق به درخواست زن (34%) بوده است. طلاق‌های رجعی که به درخواست مرد است فقط 7 درصد بوده است. این امر نشان‌دهنده ناخرسندی بیشتر زنان از وضعیت ازدواج آنان است.
نکته بسیار مهم و اساسی این پیمایش در آخرین پرسش‌های مربوط به طلاق است. از کسانی‌که تجربه طلاق داشته‌اند پرسیده شده که تحول کیفیت زندگی خود پس از طلاق را با پیش از آن در 10 مورد ارزیابی کنند. بدون استثنا در همه موارد تعداد کسانی که اظهار داشته‌اند این موارد بهتر شده به کسانی‌که گفته‌اند بدتر شده بسیار بیشتر است. در روابط اجتماعی 5 برابر بهتر شده است. این نسبت برای زنان حدود 10 برابر بهتر شده است. تقریباً در همه موارد زنان ارزیابی بهتری از مردان درباره وضعیت پس از طلاق خود ابراز کرده‌اند و این نشان‌دهنده ارزیابی درست‌تر زنان از اقدام به طلاق است.
پرسش پایانی درباره رضایت کلی از وضع فعلی پس از طلاق در مقایسه با پیش از طلاق است که 83 درصد ابراز رضایت و 17 درصد ابراز عدم رضایت کرده‌اند. ولی این دو رقم برای زنان 89 و 11 درصد است در حالی که برای مردان 75 و 25 درصد است. در مجموع اکثریت قاطع زنان و مردان ابراز رضایت بیشتری از وضعیت پس از طلاق داشته‌اند ولی زنان رضایت‌مندی بیشتری از مردان ابراز داشته‌اند.
پرسشی که باید طرح کرد این است که آیا می‌توان طلاق را کاهش داد؟ مطالعه حاضر نشان می‌دهد که بیشترین تعداد طلاق‌ها به رضایت بیشتر هر دو طرف طلاق منجر شده است. ولی عدم‌رضایت مردان از زنان بیشتر است. بنابراین لازم است وضعیت خانواده و زندگی زناشویی قدری به‌نفع زنان متحول شود تا نفعی برای اقدام آنان به طلاق نماند. این به سود مردان نیز هست. زیرا با اندکی گذشت و کوتاه آمدن و تغییر وضعیت برای زنان می‌توانند امیدوار شوند که دچار طلاق نمی‌شوند. مردانی که 25 درصدشان ارزیابی منفی‌تری از وضعیت پس از طلاق داشته‌اند.

و بالاخره اینکه 57 درصد افرادی که تجربه طلاق داشته‌اند، دوباره ازدواج کرده‌اند که این رقم برای مردان 68 درصد و برای زنان طلاق گرفته فقط 48 درصد است. ظاهراً امید زنان به داشتن یک زندگی موفق پس از گرفتن طلاق کمتر از مردان است. یا زندگی فردی را مطلوب‌تر از ازدواج دوباره ارزیابی می‌کنند. در مجموع طلاق در ایران نشان‌دهنده کوشش زنان برای خلاص شدن از وضعیت نابرابر و تبعیض‌آمیز آنان در خانواده است.

منبع: ایران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ناشناس
    0

    فکر میکنید باعث اش چیست و کیست زمان قبل کسی دنبال مهریه نبود به هیچ عنوان کسی مهریه به اجرا نمی گذاشت الان برید دادگاهها ببینید بیشترخانمها چه به سره مردها دارنن میارنند اون هم کارمند و کارگربدبخت از گرانی از توان نداشتن اجاره خونه و گران بودن خانمها هم از زندگی شانه خالی می کنند خوب سکه هم روزبه روزدارد قیمتش بالا می رود مرد از کجا بیاره هزینه دادرسی بدهد خوب 114 عدد سکه هزینه دادرسیش نزدیک به 25 میلیون میشه کارمن و کارگر چی دارد که این مبلغ را به دادگاه پرداخت کند یا قستی کند مگر کارمند و کارگرچقدر حقوق می گیرد که این مبلغ را پرداخت کند یا قسطی کنند برایش بعد مرد از کجا بیارد قاضی 10تا 15 عد پیش پرداخت سکه بدهد به خانم که میخواهد ازاد باشد آقای ریسی دیگر پیکیرنیستند فراموش کردنند چرا کسی نیست به فریادبرسد یا دو ماه یک سکه به مبلغ چهرمیلیون نهصدهزارتومان به خانم سکه بدهد دادگاهها هم بیشتر به نفع زن کارمی کنند دفاع از زن می کنند بالا بودن سکه هم یک کاسبی شده برای بیشترخانم های محترم گرچه گفتنش فایده ای ندارد وقتی کسی نیست به این مشگلات بزرگ مهریه قدمی بردارد و قاضی دادگاه شهید باهنر تهرنپارس شعبه 259 خانواده آنقدر خشن عصبی بی است که اجازه نمی دهد مرد از خودش در مقابل دروغهای زن از خودش دفاع کند قاضی دادگاه شعبه 259 شهید باهنر که خیلی ها از این قاضی شاکی هستند وقتی اجازه نمیدهد مرد از خودش دفاع کند و حرف بزند و نمی گذارد مرد حرف بزند ولی خانم را اجازه می دهد حرف بزند این موضوع را خیلیها از این قاضی دیدند که همه گفتن این چه قاضی هست انقدر عصبی بداخلاق و خشن است امید واریم مسولین به این قاضی تذکری بدهند یا بردارنش

  • ناشناس
    0

    قاضی دادگاه شهید باهنر تهرانپارس شهبه 259 دادگاه خانواده بسیار بسیار بسیار بداخلاق خشن عصبی است و نمی گذارد مرد از خودش دفاع کند با عصبانیت برخورد می کند با مرد این را چندین نفر در همان دادگاه پیان کردن و شاکی بودنند از این قاضی پس اگر نمی گذارد مرد از خودش دفاع کند پس چه جوری رای صادر می کند ایا کسی هست به این موضوع دراین دادگاه رسیدگی کند و چطور راحت می گذارد زن حرف بزند و با ملایمت با زن برخوردمی کند آقای ریسی مثله اینکه دیگر پیگیر نیستند بابت مهریه

  • کاربر ناشناس
    0

    نتیجه جوانهای امروزی یکی اینکه خودشان انتخاب میکنند وبزودی پشیمان ودوم بی بندوباری بدون مشورت ب زرگترها قدیمیها اینطورنبود اول رای خانواده افسوس ماهواره وگوشی مقصره

  • حسین
    0

    شما که نتوانسته آید طی چهل سال انقلاب طلاق رو کنترل کنید وسال به سال ازدواج کم و امارطلاق بالا میره پس لااقل از منافع خودتان در استخدام قاضی و وکیل و مشاور و مأمور و.... واین همه حقوق و هزینه سنگین بگذرید و مردم رو به حال خودشان بگذارید مثل موقع ازدواج .فقط اگه کسی شکایت داشت رسیدگی کنید والسلام.

  • ایرانی
    0

    آلان هم که دیگه لطف آقای رئیسی شامل حال خانمها شده دیگه روند طلاق بیشتر شده تنها چیزی که عامل برتری خانم ها بود همین مهریه بود که تا حدودی مانع جدایی و طلاق میشد که با حذف زندان و عدم گزینه جایگزین عملا دست مردها را باز گذاشت تا به هر شکلی که میخواهند رفتار کنند شاید از دیدگاه خیلی ها این موضوع اهمیت داشته باشه بله چون با زندان رفتن شخص هیچ کمکی به هر کدام از زوجین نمی شود ولی از طرف دیگر باعث بی ارزشی جایگاه زنان شده است چون مشاهده میگردد مردان سعی میکنن خانه ماشین وسایر اقلام زندگی را به نام خودشان ثبت نکنند تا اگر روزی چنین اتفاقی افتاد دست زن به هیچ چیز نرسد و از پرداخت مهریه هم بعلت اینکه هیچی ندارم خودادی میکنه پس این قانون بدون در نظر گرفتن نکات ضعف و قوت مطرح شده که آقای رئیسی باید چاره اندیشی کند تاجامعه زنان نیز متضرر نشوند

  • ناشناس
    0

    مشکل رو در بی ثباتی بازار وبی تدبیری وکارنداشتن دولت با ارزو قیمت طلاوجواهر باید جستجوکرد یه سکه مگه چقدر ارزش داره که چهارولیون ونیم قیمت اون باشه باید قیمت به بازار برگرده ولی کوگوش شنواخدابیامرزد قشر ضعیف رو که داره از بین میره

  • ایرانی
    0

    ديگر ازدواج رسمي درجامعه ما معني ندارد نه مرد ها پايبند زندگي هستند نه زنان وبا فزايش مشكلات اقتصادي وتورم طلاق افزايش وخانواده بي معني ميشود درحاليكه مردان وزنان موفق از خانواده خوب پرورش مي يابند

  • ناشناس
    0

    ببنید چه به سرمردم اوردن از گرانی همه چیز که زندگی مردم به بدبختی کشیده شده مردم به آتش کی دارنند می سوزنند مردم به خاطره کی و چه کسی دارنند انقدر عذاب می کشنند که زندگیشان به این روزو بدبختی افتاده جواب خدا را چه میخواهند بدهنند که به مردم رحم نمی کنند و مملکت و اقتصادو وضع مردم را به این روز انداختند هیچ جای دنیا مثله مملکت ما مریضی گرانی بدبختی طلاق مهریه به اجرا گذاشتن دروغ وجود ندارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها