روش مناسب پاداش‌دهی برای تغییرات رفتاری در کودکان پیش‌دبستانی

می‌توانید برای افزایش جذابیت سیستم‌های پاداش‌دهی مالی به کودکان، ژتون‌های غیر پولی را در قالب اجسام مورد علاقه آنها مانند تیله ارائه دهید. ارزش هر ژتون نیز می‌تواند بر اساس کمیت تیله‌ها و یا رنگ آنها مشخص شود.

روش مناسب پاداش‌دهی برای تغییرات رفتاری در کودکان پیش‌دبستانی

جالب است بدانید که بر خلاف نظر بسیاری از والدین، طبق گزارشی از اِلزِویر(یکی از بزرگترین ناشرین مطبوعات پزشکی و علمی جهان) سیستم های پاداش دهی مالی یکی از سریع ترین و در عین حال موثر ترین متدهای تشویق کودکان به رعایت قوانین و مقررات خانه است.

البته سیستم مدرن پاداش دهی مالی به کودک مقداری با انواع سنتی آن متفاوت است. سیستم های مدرن شامل بسته های کوچک پولی و یا غیرپولی طی یک روز کامل می شوند که اصطلاحاً به آنها ژتون می‌گوییم.

کودک می تواند ژتون های دریافتی در هر روز را پس انداز کرده و در نهایت از آنها برای خرید هر آنچه که دوست دارد، استفاده کند.

سیستم های پاداش دهی مالی برای کودکان پیش دبستانی پاسخ دهی بهتری خواهد داشت. لذا اگر فرزندی در این سن (حول و حوش 6 سال) دارید سیستم های پاداش دهی مالی به عنوان ابزارهای انضباطی دقیق، قادر به رفع بسیاری از مشکلات رفتاری و عملکردی وی خواهند بود. حال چگونه می توان چنین سیستم کاربردی و موثری را باتوجه به ویژگی های شخصیتی خاص هر کودکی طراحی کرد؟

ایجاد یک سیستم پاداش دهی مالی مناسب

بر اساس پژوهشی از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، سیستمی که درک آن برای کودکان و همچنین مدیریت آن برای والدین دشوار باشد به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در نتیجه انتخاب سیستمی که از هر نظر ساده باشد، در اولویت است.

در ادامه روش دقیق ایجاد یک سیستم پاداش دهی مالی مناسب را برای کودکان 6 ساله -طبق اطلاعات CDC- شرح خواهیم داد.

- در گام نخست سه رفتار شاخص، شامل «یک رفتار صحیح»، «یک رفتار نیازمند بهبود» و همچنین «یک رفتار چالش بر انگیز» را در یک مقطع زمانی مشخص انتخاب کنید.

- گام دوم به توسعه یک برنامه رفتاری ساده و در عین حال کاربردی اختصاص می یابد. رفتارهای مطلوب مد نظر خود را لیست کنید و همراه با جزئیات دقیق هر کدام و انتظارات مختلف خود، به فرزندتان توضیح دهید.

سپس سیستم پاداش دهی مالی مد نظرتان را برای هر کدام از رفتارهای لیست شده به صورت جداگانه تعریف کنید.

- پاداش دهی را به دفعات مختلف طی یک روز کامل انجام دهید. توصیه می شود پس از مشاهده هر رفتار مثبت، مثلا هنگام صبح، ظهر، عصر و یا شب پاداش اختصاص یافته را به فرزندتان ارائه دهید. با استناد به مطالعه ای از انجمن روان‌شناسی آمریکا تحمل کل طول روز برای دریافت پاداش در مورد اغلب کودکان، بسیار سخت به نظر می رسد و بدین ترتیب اثر گذاری سیستم با بی قراری کودک به شدت افت خواهد کرد. با پاداش دهی در فواصل زمانی کوتاه تر، می توانید علاقه و تمایل کودک خود را به پیروی از قوانین مورد نظر افزایش دهید.

- بهتر است برای استفاده از سیستم پاداش دهی پیشنهادی خود، حتما از ژتون های پولی و یا غیر پولی بهره برداری کنید. در واقع رویارویی فیزیکی کودک با پاداش، منتج به ایجاد اتمسفری قوی برای تقویت انگیزه و نهادینه سازی رفتارهای مطلوب خواهد شد.

- یک جدول امتیازدهی که مشخص می کند هر ژتون غیر پولی تا چه اندازه ارزش خواهد داشت را تهیه کنید. جزئیات این جدول را به فرزندتان توضیح دهید. هدف از این عمل نیز افزایش و حفظ انگیزه وی برای پیروی از قوانین و مقررات خواهد بود. همچنین معادل سازی را نیز از یاد نبرید. برای مثال کودک می تواند یک ژتون غیر پولی خود را با دیرتر خوابیدن برای یک شب معاوضه کند.

چند توصیه ساده اما موثر

یک سیستم پاداش دهی مالی خوب، سیستمی است که اشتیاق کودک را افزایش دهد و بتواند این حالت را برای مدت زمانی طولانی حفظ کند. هرچند ممکن است انتخاب، برنامه ریزی و مدیریت این دسته از سیستم ها مقداری از انرژی و زمان والدین را به خود اختصاص دهد، اما منتج به صرفه جویی قابل توجهی در زمان برای انضباط دهی به کودکان خواهد شد.

- طبق پژوهشی که به همت محققان دانشگاه میشیگان انجام شده است، می توانید برای افزایش جذابیت سیستم های پاداش دهی مالی به کودکان، ژتون های غیر پولی را در قالب اجسام مورد علاقه آنها مانند تیله ارائه دهید. ارزش هر ژتون نیز می تواند بر اساس کمیت تیله ها و یا رنگ آنها مشخص شود.

- همواره ماهیت این سیستم را مثبت نگه دارید. فرزندتان باید درک کند که پاداش دهی به این شیوه بر اساس رفتارهای خوب وی صورت می گیرد و برای مجازات او نیست.

- به فرزندتان کمک کنید تا محفظه ای مناسب برای ذخیره سازی پاداش های خود تهیه کند. اگر کودک خود جعبه ای خاص برای این منظور بسازد، انگیزه وی در راستای پیروی از قوانین برای دریافت جایزه افزایش خواهد یافت.

- در سیستم پاداش دهی مورد نظر خود، یک سری جوایز غیر مالی مانند رفتن به پارک، زمان بیشتر برای بازی های ویدئویی و یا دیر تر خوابیدن را نیز لحاظ کنید. کودک می تواند با استفاده از ژتون های جمع آوری شده، یکی از جوایز مورد علاقه خود را درخواست کند.

عیب‌یابی سیستم‌های پاداش‌دهی مالی

تنظیم دقیق بهترین سیستم پاداش دهی مالی وابسته به فاکتورهای زیادی از جمله ویژگی های ذاتی هر کودک بوده و نیازمند آزمون و خطاست. برای مثال ممکن است نحوه دست یابی کودک به ژتون های پولی و یا غیرپولی بسیار آسان باشد و بدین ترتیب انگیزه وی تا اندازه زیادی کاهش یابد.

اگر سیستم پاداش دهی اجرا شده عملکرد مورد نظرتان را نداشته است، نا امید نشوید. در اغلب موارد تغییرات جزئی منتج به افزایش کارایی سیستم و تطبیق هرچه بهتر آن با شرایط منحصر به فرد هر کودک خواهد شد. گاهی اوقات هم برخی از رفتارها پیش از آن که بهبود یابند، بدتر می شوند. از طرفی کودک نیز ممکن است برای هماهنگی با استراتژی های انضباطی جدید والدین، مقداری با مشکل رو به رو شود. با توجه به موارد مذکور، پیش از هر گونه تغییر اساسی در سیستم پاداش دهی مالی مد نظر خود مشکل به وجود آمده را ریشه یابی کنید.

منبع: سواد زندگی

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها