بدهی ۱۳ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعاتی که داریم بدهی دولت به شهرداری مشهد 1۱۳هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است، این عدد را معادل بودجه دو سال شهرداری مشهد عنوان کرد.

بدهی ۱۳ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد

محمدرضا حیدری پیش از ظهر امروز در هشتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در فصل بودجه هستیم و شهرداری هم در حال تدوین لایحه بوجه است، به برخی نکات و رویکردهای مورد توجه شورا، اشاره می‌کنم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: مهم‌ترین نکته‌ای که در شورای شهر بر آن تاکید داریم این است که بودجه به ویژه در بخش عمرانی، حتما در چارچوب برنامه عملیاتی مصوب باشد.

وی خاطرنشان کرد: آن‌چه را که در برنامه عملیاتی در بحث مأموریت‌ها و خدمت ارائه کرده‌ایم، شامل خدمات مورد نظر در بحث‌های سازمانی، مناطق و به ویژه در بخش عمرانی باید در بودجه 99 شهرداری رعایت شود.

تأکید رئیس شورای شهر مشهد بر توزیع متوازن و عادلانه خدمات در مناطق کم برخوردار

حیدری اقدامات شهرداری مشهد در تحقق رویکرد توسعه متوازن و عدالت محور را خوب توصیف کرد و گفت: تاکنون تلاش‌های خوبی برای کاهش دوقطبی شمال و جنوب یا متن و حاشیه شهر توسط شهرداری مشهد انجام شده که جای قدردانی دارد، ما روز گذشته در بازدیدی که از شهرداری منطقه پنج داشتیم این تلاش ارزشمند شهرداری به خوبی مشهود بود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه خدمات و اقداماتی که شهرداری به مناطق کم برخوردار مشهد انجام داده، به نظر من در طول تاریخ شهرداری بی‌سابقه است، متذکر شد: این اقدامات متاسفانه بروز بیرونی ندارد و مردم کمتر در جریان قرار می‌گیرند، در عین حال همچنان تاکید داریم این توازن در توزیع عادلانه بودجه بین مناطق برخوردار و کم برخوردار مورد توجه قرار گیرد و شیب به سمت ارائه خدمات بیشتر و مطلوب‌تر به مناطق کم برخوردار باشد.

کاهش هزینه‌ها در مأموریت‌های جنبی و غیر ذاتی و غیر ضروری، موضوع دیگری بود که وی بر آن تاکید و اظهار کرد: با توجه به وضعیتی که بخش‌های مختلف دولت دارند، شاهدیم که روز به روز هزینه مأموریت‌هایی که متولیان مشخصی دارد به عهده شهرداری قرار می‌گیرد و این روند اصلا مطلوب نیست.

حیدری یادآور شد: موضوع افزایش سهم درآمدهای پایدار شهری در بودجه 99 نیز برای ما مهم است که تاکید داریم در لایحه بودجه امسال بر روی این بحث افزایش درآمدهای پایدار شهرداری و منابع جدید کار شود، اگرچه می‌دانیم یک سری محدودیت‌های قانونی به ویژه در بخش دولت وجود دارد.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعاتی که داریم بدهی دولت به شهرداری مشهد 13 هزار و 300 میلیارد تومان است، این عدد را معادل بودجه دو سال شهرداری مشهد عنوان کرد.

وی افزود: البته سال گذشته تلاش‌های خوبی در مورد 4 هزار و 400 میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری انجام شد، در عین حال احصا، شناسایی و مستند سازی این مبلغ 13 هزار و 300 میلیارد تومان، حرکت ارزشمندی است که توسط شهرداری مشهد انجام شده و در دوره‌های گذشته مغفول بوده است.

حیدری تصریح کرد: بخش مهمی از این عدد مربوط به همان درآمدهای پایداری است که دولت به تعهدات قانونی خود در قبال شهرداری مشهد به آنها عمل نکرده است و لازم است با جدیت بیشتری پیگیری شود.

رئیس شورای شهر مشهد در بخش دیگری از سخنان خود، اضافه کرد: با توجه به شرایط بعد از افزایش قیمت بنزین و رویکرد مردم به استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی تاکید جدی داریم که در بودجه 99 توجه کافی به توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی صورت گیرد.

وی بر ارتقای بودجه فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: مطالبات و انتظارات با امکاناتی که در اختیار این حوزه قرار داده‌ایم هیچ تناسبی ندارد، وقتی به صورت عینی و واقعی بودجه فرهنگی را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که بخشی از آن عمرانی است و بخشی در حوزه پرسنلی(که متاسفانه تورم نیرو در بخش فرهنگی شهرداری وجود دارد) هزینه می‌شود و چیزی که در نهایت برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اختصاص پیدا می‌کند بسیار ناچیز است.

حیدری یکی از کارهای ماندگار شورای پنجم برای نسل‌های بعد را توسعه توس توصیف کرد و گفت: اگر چه کارهای خوبی در این حوزه صورت گرفته اما باید تکمیل شود و اعتبار مناسب برای سال 99 درنظر گرفته شود.

رئیس شورای شهر مشهد متذکر شد: تاکید جدی داریم پروژه‌های جدیدی آغاز نشود مگر اینکه ضرورت و اولویت آن با هماهنگی شورای شهر مشخص شود، چرا که مأموریت ما تکمیل پروژه‌هایی است که تا کنون آغاز شده و قولش را به مردم داده‌ایم.

وی ارسال به موقع لایحه بودجه سال 99 را مورد تاکید قرار داد و گفت: طبق آیین نامه قرار بوده تا پایان دی ماه انجام شود.

حیدری با مرور مناسبت‌های هفته، گفت: امروز 30 دی ماه سالروز درگذشت مرحوم بازرگان است، وی در جریان ملی شدن صنعت نفت وارد مبارزات سیاسی شد و در کودتای 1332 حبس شد و پس از آزادی از زندان جریان نهضت آزادی را به کمک مرحوم طالقانی راه اندازی کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، نقش بازرگان را در خلع ید انگلیسی‌ها در دوره مصدق، چیرگی فعالیت‌های دینی بر فعالیت‌های سیاسی و تبیین اندیشه و تفکر دینی در مقابل جریان‌های دین ستیزی مثل حزب توده را برجسته و ارزشمند توصیف کرد و گفت: دیدگاه‌ها و نظرگاه‌های وی اگر چه می‌تواند مورد نقد باشد، اما شخصیت وی در حوزه مبارزه با مارکسیسم و مکاتب این چنینی که قبل از انقلاب به خصوص در دانشگاه‌های ما خیلی رواج داشت، نقشی بی‌بدیل است که همه روی آن اتفاق نظر دارند.

ارائه بودجه سال 99 شهرداری به شورای شهر ظرف 10 روز آینده

شهردار مشهد، درحاشیه هشتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر، در جمع خبرنگاران درخصوص ارائه بودجه سال 99 شهرداری برای بررسی و تصویب به شورای شهر گفت: بیشتر کارهای تدوین بودجه سال 99 انجام شده است اما امروز شورای اسلامی شهر به نکاتی برای در نظر گرفته شدن در بودجه سال آینده اشاره کرد که باید با بودجه منطبق شود.

محمدرضا کلایی با اشاره به اینکه یکی از این نکات مورد تاکید، مبتنی بودن بودجه سال آینده بر برنامه عملیاتی شهرداری است، افزود: پیش از این نگرانی وجود داشت که در کمیسیون‌های مرتبط این موضوع کمی کمرنگ دیده شده باشد اما شورای شهر مواردی را به ما ارائه کرد که سعی می‌کنیم ظرف حداکثر 10 روز این موارد را با بودجه تطبیق دهیم.

وی اظهار کرد: پررنگ شدن برنامه عملیاتی شهرداری در بودجه سال آینده و همچنین تکمیل پروژه‌های عمرانی آغاز شده و شروع نشدن پروژه جدید مورد تاکید شورای شهر است.

شهردار مشهد تصریح کرد: در این رابطه تاکید خود ما نیز این است که با توجه به زیاد بودن پروژه‌های عمرانی درحال اجرا و نگرانی از تامین منابع به دلیل رکود اقتصادی، این موارد را در بودجه سال 99 شهرداری مشهد مورد توجه قراردهیم.

کلایی، در ادامه به لایحه دو فوریتی شهرداری مشهد در ارتباط با تخفیفات در نظر گرفته شده برای شهروندان برای گرفتن پروانه و پایان کار ساختمان در دهه فجر و پایان سال هم اشاره و عنوان کرد: معمولا افردای که قصد ساخت‌و‌ساز دارند، در پایان سال تصمیمات اصلی خود را می‌گیرند، بنابراین برای تسهیل در امر ساخت وساز لایحه‌ای را با قید دو فوریت به شورای شهر ارائه کردیم تا 4 درصد به تخفیف پرداخت نقدی شهروندان در تخفیفات به مناسبت دهه فجر و پایان سال اضافه شود.

وی گفت: بر همین اساس پیشنهاد دادیم که به جای تخفیف 16 درصدی تخفیف 20 درصدی لحاظ شود که شورای شهر نیزبا این پیشنهاد موافقت و این لایحه را تصویب کرد.

شهردار مشهد افزود: با تصویب شورای اسلامی شهرمشهد مقرر شد از 12 بهمن تا 15 اسفند تخفیف 20 درصدی و از 16 تا25 اسفند نیز تخفیف 18درصدی برای پرداخت‌های نقدی جهت دریافت پروانه و پایانکار درنظر گرفته شود.

کلایی، درباره برنامه‌های مدیریت شهری برای دهه فجر و استقبال از نوروز هم گفت: در خصوص موضوعات اکران شهری و مباحث فرهنگی مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به این بخش داشته است و در یک تقسیم کاری در مناسبت‌های بزرگ و فرابخشی مانند دهه آخر صفر و عاشورا و سایر موارد حداقل در سال 98 شاهد همکاری بین بخشی و پررنگی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در مجموع معاونت فرهنگی برنامه‌های مدونی را برای دهه فجرو نوروز تدارک دیده است که معاون فرهنگی شهرداری، در این زمینه توضیحات بیشتری خواهد داد، اما به طور کلی در بهمن و اسفند که دوران شور و نشاط جامعه است تا عید نوروز مشهد مثل همیشه دارای یک سرزندگی و نشاط خواهد بود.

مشهد بیش از هر شهر دیگری در ایران دیده و قضاوت می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد، ناطق پیش از دستور هشتاد و سومین جلسه علنی شورا بود.

احسان اصولی گفت: با آغاز فعالیت دوره‌ی پنجم شورای شهر مشهد، یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های یکایک ما، فضای فرهنگی و هنری حاکم بر شهر بود.

وی ملموس‌ترین فعالیتی که قبل از شورای پنجم در کل شهر انجام می‌گرفت را «طرح استقبال از بهار» عنوان کرد و افزود: امروز با تکامل آن ایده، خانه بهار برای همگی ما جشنواره‌ای کاملاً شناخته‌ شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: برای آنکه بتوان زیست‌پذیری شهر را ارتقا داد، باید فعالیت‌های مدیریت شهری را چند لایه و دارای اهداف متعدد تعریف کرد تا هزینه کرد در آن توجیه‌پذیر باشد.

اصولی تصریح کرد: استقبال از بهار بیش از آنکه زیباسازی موقت شهر را در پی داشته باشد، باید باهدف بالا بردن درک هنری شهروندان انجام شود؛ بنابراین لازم بود تا آثاری را در معرض دید عمومی قرار دهیم که از حداقل استانداردهایی برخوردار باشند و به‌عبارت‌دیگر واجد ارزش هنری باشند. با همین رویکرد از مسؤولین خواسته شد تا استاندارد پذیرش آثار را بالاتر ببرند.

وی با بیان اینکه هنرمندان ایران، مشهد را به‌عنوان مهم‌ترین کانون هنر شهری می‌شناسند،گفت: شهر ما سالانه پذیرای میلیون‌ها نفر میهمان عزیزی است که به زیارت بارگاه مقدس علی‌ابن‌موسی‌الرضا مشرف می‌شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: مشهد بیش از هر شهر دیگری در ایران دیده می‌شود و احتمالاً مورد قضاوت قرار می‌گیرد پس لازم است از تمام استعدادهای شهر، در جهت هویت بخشیِ چندگانه، ظرفیت‌سازی شود.

اصولی متذکر شد: لازم بود جشنواره‌ای به نام خانه بهار راه‌اندازی شود و در جهت برند سازی مشهد، کانون هنر شهری گام برداریم، خوشبختانه این خواسته هم محقق شده است و در حال حاضر هنرمندان ایران، مشهد را به‌عنوان مهم‌ترین کانون هنر شهری می‌شناسند.

وی اضافه کرد: برای آنکه در سطح ملی به‌عنوان کانون هنر شهری شناخته شویم، نیاز بود تا هنرمندان کل کشور را در این زمینه درگیر کنیم، هدف‌گذاری ما این بود که تمامی هنرمندان بدانند که مشهد از هنرهای شهری تمام‌ قد حمایت می‌کند و می‌توانند آثار فاخر خودشان را در این شهر عرضه کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه خانه بهار مشهد در بخش‌هایی از ظرفیت بین‌المللی نیز استفاده کرده، یادآور شد: آثار هنری استاندارد، باید توسط افرادی داوری شود که هم جامع‌الاطراف باشند و هم از سوی بخش قابل‌توجهی از جامعه‌ هنری مورد وثوق باشند تا داوری ایشان موردپذیرش جمعی قرار بگیرد.

اصولی با اشاره به اینکه، جشنواره خانه بهار تنها بخشی از فعالیت‌هایی است که در طی مدت سه سال گذشته با همفکری میان کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد انجام‌شده است، مشارکت با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد را دیگر اقدام این کمیسیون عنوان کرد و گفت: برای اولین بار تمام آثار جشنواره در مشهد هم‌زمان با تهران اکران شدند و با احتساب سال جاری سومین دوره متوالی آن برگزار خواهد شد.

وی تأسیس خانه هنرمندان مشهد، شروع عملیات احداث پردیس تئاتر مشهد، تفاهم‌نامه با دانشگاه هنر تهران برای احداث پردیس دانشگاه هنر در مشهد، تشکیل خانه‌های تخصصی هنرمندان (خانه گرافیک، خانه فیلم، خانه موسیقی، خانه ادبیات)، برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر و شهدای مشهد، ساخت و نصب المان‌های دائم «نبرد رستم و اژدها» و «رستم و رخش» در بلوار شاهنامه، آماده‌سازی مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی برای نصب در کشور مکزیک و ساخت و ارسال سردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی جهت نصب در خیابان نام‌گذاری شده به اسم خراسان در شهر ماتار کشور ایتالیا را از دیگر فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی طی سه سال اخیر دانست.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: با توجه به حساسیت مشترکی که همه‌ ما بر شهر و برند شهری مشهد داریم، لازم است در فصل بررسی بودجه؛ نگاه ویژه‌ای به اعتبارات هنری شهر داشته باشیم. نمی‌توان با افزایش محدود بودجه که هرساله رقم می‌خورد، انتظار مشهدی را داشته باشیم که کانون هنر شهری ایران است.

مهمترین مصوبات هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد

امروز نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، حمایت مالی از هموطنان سیل زده سیستان و بلوچستان، دو طرح دو فوریتی نحوه دریافت و تقسیط مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی و اعطای تخفیف به پرداخت نقدی مودیان همزمان با دهه فجر و نیز اصلاح آیین نامه ارائه خدمات پزشکی را مورد بررسی قرار دادند.

تصویب لایحه مساعدت مالی به هموطنان سیل زده استان سیستان و بلوچستان

بر این اساس به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود، مستند به ماده ۶ و تبصره ۱ ماده ۱۰ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و در راستای حمایت از سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان و خدمت‌رسانی و کمک به آسیب‌دیدگان، نسبت به کمک مالی به این استان، جمعاً به مبلغ دو میلیارد تومان، از محل صرفه جویی اعتبارات هزینه‌ای و تامین اعتبارات استانی اقدام کند.

شهرداری مشهد موظف است آثار بودجه‌ای این مصوبه را، در اصلاح بودجه سال ۱۳۹۸ منعکس و معادل رقم ریالی کمک به سیل زدگان خارج از محدوده جغرافیایی مشهد را، از محل اعتبارات استانداری خراسان رضوی و سازمان برنامه بودجه کشور تامین و یا در حساب‌های فی‌مابین منظور کند.

اعطای تخفیف ۱۶ تا ۲۰ درصدی به پرداخت نقدی مؤدیان همزمان با دهه فجر ۱۳۹۸

اعضای شورای شهر مشهد با تصویب این طرح، به شهرداری مشهد اجازه داده دادند در راستای تشویق مؤدیان و تسریع و تسهیل در دریافت به موقع مطالبات شهرداری، همزمان با آغاز دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به پرداخت نقدی مؤدیان به شهرداری بابت بدهی جاری و معوق ساختمانی خود (به استثنای موارد مندرج در تبصره ۲ بند ۲ مصوبه شماره ۳۳۴۳/۹۶/۴/ش مورخ ۰۳/۰۳/ ۱۳۹۶) و نیز عوارض کسب و پیشه، بهای خدمات پسماند، بهای خدمات آتش نشانی و خدمات ایمنی مندرج در قبض نوسازی و عمران شهری؛ از تاریخ ۱۲ بهمن ماه لغایت ۱۵ اسفند ماه سال ۱۳۹۸ بیست (۲۰) درصد تخفیف، از تاریخ ۱۶ اسفند ماه تا ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۹۸ هجده(۱۸) درصد و از تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ به بعد شانزده(۱۶) درصد تخفیف، اعطا کند.

اعمال و اجرای این تخفیف متناسب با میزان پرداخت نقدی بدهی، برای فیش‌های صادره تا پایان موعد تعیین شده فوق، امکان‌پذیر و مهلت پرداخت فیش‌های صادره شهرداری از تاریخ ۱۹ لغایت ۲۵ اسفند ماه ۹۸، حداکثر تا پایان دهم فروردین ماه ۱۳۹۹، است.

اصلاح بند الف ماده ۵ آیین نامه ارائه خدمات پزشکی

بر این اساس، بند الف ماده ۵ آیین‌نامه ارائه خدمات پزشکی (موضوع مصوبه شماره ۴/۹۵/۲۲۵۳۵/ش مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ شورای اسلامی شهر) به شرح زیر اصلاح و جایگزین می‌شود:

بند الف (اصلاحی)- هیات امنا متشکل از اعضای زیر است:

۱- معاون مالی و پشتیبانی شهردار (رییس)؛

۲- معاون خدمات شهری شهردار (عضو)؛

۳- یک نفر از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد (ناظر)؛

۴- مدیرکل پشتیبانی شهرداری (عضو)؛

۵- یک نفر متخصص در امور مالی (بازرس)؛

۶- رییس مرکز پزشکی شهرداری (عضو و دبیر)

۷- یک نفر متخصص در امور بیمه‌ای، یک نفر پزشک و یک نفر متخصص در امور طب کار یا روانپزشک (به انتخاب شهردار و بعنوان عضو).

همچنین شهرداری مشهد مکلف است، حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ لازم‌الاجراشدن این مصوبه، نسبت به اصلاح و بازنگری آیین‌نامه مزبور اقدام و لایحه آن را جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارایه کند.

منبع: فارس

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها