جدیدترین اظهارنظر عراقچی درباره مذاکره با آمریکا

معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان گفت: ترور سردار سلیمانی اشتباه راهبردی آمریکا بود که نقطه عطف بزرگی در منطقه ایجاد کرد.

جدیدترین اظهارنظر عراقچی درباره مذاکره با آمریکا

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان در نخستین نشست مشترک دانشکده روابط بین الملل و انجمن علمی دیپلماسی ایران با موضوع «ابعاد سیاسی و راهبردی پیامد‌های ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی»، گفت: ترور سردار سلیمانی یک اشتباه راهبردی از سوی آمریکا بود که نقطه عطف بزرگی در غرب آسیا و خلیج فارس ایجاد کرده که تبعات ژئوپولتیکی دارد.
عراقچی خاطرنشان کرد: شاید تاریخ منطقه را بتوان به بعد و قبل از شهادت سردار سلیمانی تقسیم کرد. این امر بویژه بعد از ضربه قدرتمند ایران به آمریکا نمود بیشتری پیدا کرد زیرا به واسطه آن در معادلات راهبردی منطقه همچنین مناسبات قدرت میان تهران و واشنگتن شاهد تغییرات بیشتری بودیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی در جبهه مقاومت، مبارزه با تروریسم داعش و تکفیری اثرگذار بوده است اظهار کرد: به واسطه شهادت سردار سلیمانی معادله قدرت در میان ایران و آمریکا تغییر کرد.به عقیده من برخلاف ارزیابی واشنگتن، از دست دادن سردار سلیمانی در بحث مقاومت حتی تبعات مثبتی هم به همراه دارد. زیرا یک فرمانده بزرگ را از دست داده ایم که در محور مقاومت اثرگذاری زیادی داشته، ولی به طور کلی سلاح و آرمان مقاومت پابرجا بوده، گروه‌های مقاومت همچنان موجود هستند و علاوه براین گفتمان و فرماندهی مقاومت نیز مانند گذشته حضور دارند.

او با بیان اینکه در حال حاضر انگیزه‌های مقاومت بیشتر از دوران قبل از ترور سردار سلیمانی است، تصریح کرد: اثر شهادت سردار سلیمانی در پیشبرد مقاومت حتی بیشتر از زمان حضور او است، در نتیجه افرادی که از ترور سردار سلیمانی و شهادت او خوشحال شده اند، بدانند که شهادت سردار حتما به نیروهای مقاومت، قدرت پیشبرد بیشتری خواهد داد.

معاون سیاسی وزارت خارجه با اشاره به مبارزه با داعش، گفت: برخی تصور می‌کنند که فقدان سردار سلیمانی پیروزی برای داعش بوده، اما به نظر من چنین تفسیری درست نیست، حتما مبارزه با داعش آن هم به صورت راهبردی و از سوی ایران ادامه خواهد داشت و سایر کشور‌های منطقه هم باید آن را ادامه بدهند.

او افزود:به عقیده من شهادت سردار سلیمانی بر معادله قدرت بین ایران و آمریکا تاثیر داشته است.

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: برخی فقدان سردار سلیمانی را یک پیروزی و خوشحالی برای داعش و عناصر آن می دانند، زیرا فرمانده اصلی مبارزه با تروریسم و داعش به شهادت رسیده است اما به عقیده من این تحلیل درست نیست. چراکه این اقدام اثرات تاکتیکی خواهد داشت، ولی مبارزه با داعش، یک مبارزه راهبردی است که جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشور‌های منطقه و گروه‌های مقاومت آن را ادامه می‌دهند و خللی در این رابطه ایجاد نمی‌شود مگر خلل‌های موقت و تاکتیکی که به زودی جبران خواهد شد.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی اروپایی ها، اظهار کرد: آنچه اروپایی ها شروع کردند مکانیسم حل و فصل اختلافات که در بند ۳۶ برجام مندرج است را می خواهند شروع کنند. مکانیسم ماشه در بند ۳۷ است و بند ۳۶ به طور اتوماتیک به بند ۳۷ منجر نمی‌شود، البته راه را می‌تواند باز کند.

او افزود: الان درگیر یکسری بحث های پیچیده حقوقی هستیم و نظر روسیه و چین هم همین است. ابتدا ایران بود که بند ۳۶ را فعال کرد و مراحل این سازوکار را به پایان رساندیم. کشورهای اروپایی به لحاظ حقوقی و سیاسی و حتی به لحاظ منطقی نمی توانند این سازوکار را در حالی که ما فعال کرده و به پایان رسانده ایم، استفاده کنند.

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره خروج از برجام نیز با بیان اینکه الان زود است در این باره صحبت کنیم، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده تصمیمات کاملا عاقلانه حساب شده و سنجیده در زمان خود اتخاذ می کند.

عراقچی درباره تاثیرات ترور سردار سلیمانی بر تحولات منطقه گفت: یک تحول جدی راهبردی در منطقه صورت گرفته و این موضوع تبعات مختلفی داشته و در اشکال مختلف خود را نشان داده است که یکی از تبعات آن محاسبات جدید امنیتی در بقیه کشورهای منطقه است. کشورهایی که به چتر امنیتی آمریکا دل و امید بسته و زیر آن زندگی می کردند ناتوانی واشنگتن را در موارد مختلف مشاهده کردند و عدم اراده آمریکا در واکنش به حملاتی که به آنها شد را دیدند و عدم اراده ایالات متحده در واکنش به حمله ای که به آن شد را مشاهده کردند.

عراقچی تصریح کرد: معتقدم الان زمینه مناسب تری وجود دارد برای رفتن به سمت ایده ای که از ابتدا ایران مطرح می کرده و آن ترتیبات امنیتی منطقه بدون حضور نیروهای خارجی است.

او افزود: بلافاصله بعد از ترور سردار سلیمانی نامه ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل فرستادم و الان شروع یک روند حقوقی در این زمینه را بخش حقوقی وزارت خارجه با بخش حقوقی ریاست جمهوری و دبیرخانه شورای امنیت شروع کرده اند.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین شایعات مطرح شده در پی سفر امیر قطر درباره پیشنهاد مبالغی به ایران را رد کرد و گفت: سفر امیر قطر براساس برنامه از پیش تعیین شده صورت گرفت.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره تحولات ژئوپلتیکی بعد از ترور سپهبد سلیمانی گفت: وزارت خارجه تحولات منطقه را با دقت دنبال می کند.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین درباره مذاکره با آمریکا نیز تصریح کرد که بحث مذاکره با آمریکا محاسبات خودش را دارد، قطعا براساس منافع ملی کشور و منافع کلان جمهوری اسلامی ایران تصمیم گیری می شود، قبل از این حادثه هم تصمیم گیری شده بود و ما به عنوان یک سیاست اصولی اعلام کرده بودیم که تحت فشار مذاکره نمی کنیم، این سیاست کماکان به جای خودش باقی است و تا زمانی سیاست فشار حداکثری آمریکا جریان دارد، اصولا صحبت از مذاکره و یا فکر درباره اینکه مذاکره شود یا نشود، موضوعیت ندارد و در کار ما جایگاهی ندارد.

او افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام و شروع سیاست فشار حداکثری، سیاست اصولی ما این بوده که مذاکره نمی کنیم و این سیاست کماکان برقرار است.

عراقچی همچنین در پاسخ به سوالی گفت: دولت عراق براساس یک کار حقوقی روتینی که باید انجام می شده این کار را انجام داده است، هم حمله آمریکا را به شورای امنیت اطلاع دادند و هم درباره حمله موشکی ما این کار را صورت دادند. ما با دوستان در وزارت خارجه عراق در حال رایزنی مستمر هستیم. در هر شرایطی دولت عراق به عنوان دولت دارای حاکمیت باید حاکمیتش را حفظ کند و ما در این موضع با آنها شریک هستیم، ولی در مسائل حقوقی ما استدلال هایی را داریم و این عنوان که حاکمیت عراق نقض شده را قبول نداریم و پاسخ حقوقی را آماده کرده ایم.

او درباره خبر منتشر شده مبنی بر نظر مثبت روسیه برای پذیرش ایران در شانگهای به همکاری های ایران و روسیه در سوریه اشاره کرد و گفت: حضور روسیه به صلح و ثبات در منطقه می تواند کمک کند، ما به همکاری های خود ادامه می دهیم. پذیرش عضو جدید در شانگهای منوط به پذیرش همه اعضاست و روسیه نسبت به عضویت ما نظر مثبت دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بینام
    0

    روحت شاد سردار دلها تاریخ همانند تورانخواهد دید

  • من
    0

    این کجاش جدید بود؟؟؟ همون نظر قبلی بود چرا الکی فاز میدید؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها