دعوت از ۳ مستند ایرانی به جشنواره بیگ‌اسکای

جشنواره بین‌المللی مستند بیگ‌اسکای در آمریکا، امسال ۳ مستند ایرانی را در برنامه نمایش خود قرار داد.

دعوت از ۳ مستند ایرانی به جشنواره بیگ‌اسکای

هفدهمین دوره جشنواره مستند «بیگ‌اسکای» آمریکا از تاریخ ۱۴ تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۰ برابر با ۲۵ بهمن تا ۴ اسفند در ایالت مونتانا آمریکا برگزار می‌شود و مستندهای «سایه‌های بی‌خورشید» به کارگردانی مهرداد اسکویی، «آشو» از «جعفر نجفی» و «آساک» به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری در این رویداد سینمایی به نمایندگی از ایران به روی پرده می‌روند.

«سایه‌های بی‌خورشید» ساخته مهرداد اسکویی به عنوان فیلم افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا)، اولین نمایش جهانی خود را تجریه کرد و در نهایت توانست جایزه بهترین کارگردانی بخش رقابتی اصلی را برای اسکویی به ارمغان بیاورد.

این مستند اثری تکان‌دهنده و برانگیزنده درباره محل نگهداری نوجوانان بزهکار است و روی دختران و زنانی تمرکز می‌کند که به سبب قتل یا معاونت در قتل یکی از مردان خانواده یا خویشاوندان سوءاستفاده‌گر خود به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده‌اند.

نوزدهمین جشنواره سالانه مستند موزه هنر مدرن نیویورک (MoMA) و شصتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کراکو در کشور لهستان نیز «سایه‌های بی‌خورشید» را در برنامه نمایش خود قرار داده‌اند.

دعوت از ۳ مستند ایرانی به جشنواره بیگ‌اسکای

سایه‌های بی‌خورشید

«آشو» به کارگردانی جعفر نجفی هم در جشنواره مستند آمستردام رونمایی شد و در نهایت جایزه بهترین مستند بخش کودک و نوجوان را به خود اختصاص داد. این مستند روایتگر زندگی چوپانی کودک به نام آشو است که در عین حال که سرگرم مراقب از گله است سودای بازیگری و فیلم‌های هالیوودی را در سر دارد که پسرعمویش برایش آورده است.

دعوت از ۳ مستند ایرانی به جشنواره بیگ‌اسکای

آشو

مستند «آسک» به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری هم درباره پیرمردی ۸۰ ساله است که برای امرار معاش از استعداد خود برای ساخت آسیاب دستی کوچک (آسَک) در روستا استفاده می‌کند. او برای یافتن سنگ‌های مناسب به دل کوه می‌زند و صنایع دستی خود را با ابزاری ساده می‌سازد.

دعوت از ۳ مستند ایرانی به جشنواره بیگ‌اسکای

آسک

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها