ایرانِ آثار نادر ابراهیمی همین ایرانی است که در آن زندگی می‌کنیم

احمد مسجدجامعی گفت: ایرانی که در آثار نادر ابراهیمی وجود دارد، ایرانی است که در آن زندگی می‌کنیم و در کنار مردم آن هستیم و کیست که اگر چنین ایرانی مورد تهاجم قرار گیرد، دست روی دست بگذارد؟

ایرانِ آثار نادر ابراهیمی همین ایرانی است که در آن زندگی می‌کنیم

مراسم افتتاح کتابخانه و موزه زنده‌یاد نادر ابراهیمی، نویسنده، شاعر و فیلمساز جمعه‌شب ۲۷ دی در خانه شعر و ادبیات منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد برگزار شد.

در این مراسم همسر نادر ابراهیمی، سید محمد حسین حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، مهدی قزلی رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی، حسن فتحی کارگردان، سید احمد محیط طباطبایی و سایر فعالان فرهنگ و هنرحضور داشتند و به سخنرانی پرداختند.

حجازی در این‌مراسم پس ابراز همدردی شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، سقوط هواپیما اکراینی و سیلی که جنوب کشور را در بر گرفته افتتاح کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی در خانه شعر و ادبیات را گام مؤثری در زمینه بهبود هنر و ادبیات معاصرِ ایران دانست و گفت: نادر ابراهیمی را همگان نویسنده‌ای خردمند، متعهد، ژرف‌اندیش و انقلابی می‌دانند. در سال‌های پر شور نهضت اسلامی مردم ایران از یکسو در عرصه مبارزات مردمی نقشی پر رنگ داشت و از سوی دیگر به عنوان آموزگار، نویسنده و فعال حوزه کودک و نوجوان، تلاشی مجدانه در جهت تربیت کودکان و نوجوانان ایرانی بر اساس آموزه‌های انقلابی کرد.

وی افزود: وقتی بنا شد در خانه شعر و ادبیات، جایی بسازیم برای پاسداشت مفاخر فرهنگی و ادبی ایران و نمایش میراث مادی و معنوی به یادگار مانده از ایشان، نادر ابراهیمی نخستین شخصیت فرزانه ادبی است که در ذهن متواتر می‌شود.

مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد گفت: این کتابخانه برای عموم مردم خواهد بود و به‌زودی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد به‌عنوان قلب فرهنگی و گردشگری پایتخت ایران، مفتخر است در ابتکاری جدید با همراهی خانواده زنده‌یاد نادر ابراهیمی، میزبانی کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی را در خانه شعر و ادبیات بر عهده بگیرد. در این‌مجموعه با ایجاد فضایی جدید و طراحی نوین با بهره‌مندی از نزدیک به ۴۰۰۰ کتاب موجود در کتابخانه شخصی نادر ابراهیمی، کتابخانه تخصص شعر و ادبیات تأسیس کرده است.

حجازی همچنین درباره بازسازی فضای موزه ابراهیمی گفت: ضمن بازسازی فضای اتاق آن نویسنده نامی، میراث علمی، ادبی، لوح‌های افتخار و جوایز ملی و بین‌المللی، دست نوشته‌های کتب و تحقیقات، کتاب‌های حاشیه‌نویسی شده، فیلم‌ها و نسخ اول کتب ایشان به‌عنوان موزه در کنار کتابخانه گشایش خواهد یافت. این‌اتفاق، آغازی خواهد بود برای توسعه چنین مجموعه‌هایی در مراکز فرهنگی، هنری، علمی و دانشگاهی کشور و البته شروع جریانی است در خانه شعر و ادبیات تا بتواند با استفاده از ظرفیت آفرینی کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی؛ جریانی را که او در عرصه ادبیات ایجاد کرده، ادامه دهد و این مجموعه محلی برای گردهم آیی صاحبان قلم و شکل‌گیری رخدادهای ادبی و هنری در شهر تهران باشد.

در ادامه این‌مراسم احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: نادر ابراهیمی از جمله نویسندگانی بود که در بسیاری از حوزه‌ها دستی داشت و عشق‌اش به ایران ستودنی بود. ادبیات نادر بسیار به اوضاع جامعه نزدیک بود. جوهر هر فردی در آثار او دیده می‌شود و از نادر هر چه آثار هنری منتشر می‌شد ادا نبود و از ذات او می‌جوشید.

وی همچنین گفت: تجربه‌های شغلی نادر ابراهیمی باعث شد آثاری که خلق می‌کند، رنگ و بوی مردم را بدهد. او آمیخته با مردم این سرزمین بود. در ادبیات معاصر ما، کمتر نویسنده یا شاعری پیدا می‌شود که چون ابراهیمی ابوالمشاغل بوده باشد و این تجربه‌ها را طی کرده باشد. ابراهیمی با مردم آمیخته بود.

مسجدجامعی با بررسی دیدگاه نادر ابراهیمی نسبت به ایران نگاه این نویسنده را با کسی مانند اخوان ثالث متفاوت دانست و گفت: ایران ابراهیمی، همین ایران، همین مردم و همین سرزمین است. در روایت‌های خودش هم جغرافیا، آداب و رسوم و قوانین همین‌جا را می‌گوید. یعنی ایرانی که می‌گوید، نقطه‌چین نیست؛ بلکه ایرانی است که ما در آن زندگی می‌کنیم، نفس می‌کشیم، به آن عشق می‌ورزیم و در کنار مردم آن هستیم و کیست که اگر چنین ایرانی مورد تهاجم قرار گیرد، دست روی دست بگذارد.

وی در پایان سخنانش خواستار آن شد تا مستندی درباره نادر ابراهیمی ساخته شود و آغازی باشد برای ساخت مستندهایی برای هنرمندان معاصری که آثار ماندگاری خلق کرده‌اند.

در بخش دیگر این‌نشست قزلی با اشاره به نخستین شماره همشهری داستان که مربوط به ۱۰ سال پیش می‌شد و آن را به نادر ابراهیمی اختصاص دادند، گفت: در اولین شماره مجله همشهری داستان، با افتخار جلد را به نام نادر ابراهیمی زدیم و با افتخار زیر آن نوشتیم: «مرگ ماه در شب چهارده» و با وجود مخالفت‌های اولیه اما دیدیم که اتفاقاً تصمیمی درستی در این باره گرفته شد. نادر نویسنده بود و تمام عمر خود را به نوشتن گذراند. هرچقدر از آثار این نویسنده بزرگ بگذرد بیشتر قدر آن را خواهیم دانست. نادر ابراهیمی در همان زمان نگارش آثارش شناخته شد؛ مثلاً جلال آل‌احمد کتابش را امضا کرده، سیمین دانشور در آمریکا راجع به او صحبت کرده و داریوش مهرجویی یکی از کتاب‌های او را به زبان دیگری برگردانده بود. بنابراین نادر ابراهیمی مانند جلال آل‌احمد این شانس را داشت که در دوره خودش، فرد شناخته شده و محترمی شود و هرچه که پیش برویم، این احترام بین اهالی واقعی حوزه ادبیات، بیشتر خواهد شد.

فرزانه تهرانی مقدم همسر نادر ابراهیمی نیز در بخشی از این‌مراسم با اشاره به تلاش‌های خود در ۱۵ سال اخیر گفت: پس از سال‌ها تلاش و مشقت فراوان برای آنکه بتوانم آثار نادر را در جایی حفظ کنم و موفق نشده بودم طی یک مصاحبه‎ای به این موضوع اشاره کردم که اگر فکری به حال آثار همسرم نشود آنها را یک جا در حیاط خانه به آتش می‌کشم. در نهایت تصمیم بر آن شد تا موزه و کتابخانه نادر در محلی که در خانه شعر و ادبیات در نظر گرفته شده بود طراحی و تأسیس شود به این امید که افراد بیشتری با آثار و زندگی همسرم آشنایی پیدا کنند.

افشین علاء، شاعر، نویسنده و فعال حوزه کودک هم سخنران دیگری بود که در زمینه فعالیت‌های کودک نادر ابراهیمی گفت: میان هنرمندان، نویسندگان، شاعران و تمامی کسانی که در عرصه فرهنگ کار می‌کنند، باید به‌طور مضاعف قدردان آن‌هایی باشیم که بخشی از کار خود را به کودکان هم اختصاص می‌دهند و به‌طور تخصصی و حرفه‌ای در این زمینه کار می‌کنند. نمونه آن هم کم است و مخصوصاً در دهه‌های اخیر عده کمی پرچم‌دار آن هستند؛ نادر ابراهیمی از جمله آن‌ها است.

در پایان این مراسم، کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی توسط فرزانه تهرانی مقدم به همراه مدیرعامل منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد و عضو شورای شهر تهران افتتاح شد.

منبع: مهر

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها