هاکان شوکور، ستاره فوتبال ترکیه زندگی در غربت را با رانندگی تاکسی می‌گذراند

هاکان شوکور، اسطورۀ فوتبال ترکیه و باشگاه گالاتاسارای این کشور که زمانی گل‌هایش در بازی‌های ملی و رقابتهای جهانی شگفتی همگان را برمی‌انگیخت، بر خلاف اکثر بازیکنان به‌نام جهان، اکنون زندگی متفاوتی را تجربه می‌کند.

هاکان شوکور، ستاره فوتبال ترکیه زندگی در غربت را با رانندگی تاکسی می‌گذراند

مهاجم پیشین تیم ملی ترکیه به دلیل انتقادهایش از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور مجبور به مهاجرت شد و اکنون در آمریکا با رانندگی تاکسی زندگی می‌گذراند.

هاکان شوکور که سریع‌ترین گلزن تاریخ گل‌های جام جهانی نام گرفته، در سال ۲۰۰۸ میلادی با زندگی حرفه‌ای در دنیای فوتبالیست خداحافظی کرد؛ آن هم در حالی که ۵۱ گل را در ۱۱۲ بازی ملی به ثبت رسانده بود و در ترکیه چهره‌ای نمادین محسوب می‌شد.

او سپس وارد دنیای سیاست شد و توانست در سال ۲۰۱۱ میلادی از مسیر عضویت در حزب حاکم ترکیه یعنی حزب عدالت و توسعه در انتخابات شرکت کند و وارد پارلمان این کشور شود.

اما روزهای خوش زندگی او دیری نپایید. در پی وقوع کودتای نافرجام در این کشور، هاکان شوکور به دلیل نزدیکی به فتح‌الله گولن، روحانی منتقد حکومت اردوغان به برنامه‌ریزی برای انجام کودتا و «عضویت در یک گروه تروریستی مسلح» متهم شد.

این اتهامات زندگی او را دگرگون کرد. دارایی‌های او توسط حکومت مسدود شد و حتی اعضای خانواده‌اش از حملۀ طرفداران اردوغان در امان نماندند.

هاکان شوکور در مصاحبه با روزنامۀ آلمانی «ولت‌ام سونتاگ» می‌گوید: «با سنگ به مغازۀ همسرم حمله کردند و حتی فرزندانم در خیابان مورد آزار قرار گرفتند. خودم هم پس از هر اظهارنظری تهدید می‎شدم.»

مقامات حکم دستگیری او را که پیش‌تر به آمریکا مهاجرت کرده بود، صادر کردند.

هاکان شوکور ۴۸ ساله به امید یافتن ثبات و امنیت، به ایالات متحده آمریکا رفت و امیدوار بود بتواند در کالیفرنیا، کار جدیدی در پیش بگیرد و کافه‌ای را راه اندازی کند.

او در ابتدای سال ۲۰۱۹ به شوخی به نیویورک تایمز گفت: «امیدوار بودم بتوانیم در ترکیه زندگی خوبی داشته باشم و حتی به وزارت فکر می‌کردم، اما اکنون در آمریکا قهوه می‌فروشم.»

اما مشکلات او پایان نیافت. او به «ولت‌ام سونتاگ» می‌گوید: «غریبه‌هایی به کافه من می‌آمدند و موسیقی دمبوره می‌نواختند.» این موسیقی از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه به عنوان موسیقی واقعی ترکها توصیف شده است.

به این ترتیب هاکان شوکور مجبور می‎شود کافه خود را نیز تعطیل کند و به انجام کارهای دیگری از جمله رانندگی برای اوبر روی بیاورد.

منبع: یورونیوز

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها