ژاپن به ائتلاف تحت امر آمریکا در خاورمیانه ملحق نمی‌شود

وزیر دفاع ژاپن تاکید کرد، توکیو محدودیت‌هایی به لحاظ قانون اساسی در قبال شرکت در هرگونه عملیات نظامی خارجی در خلیج فارس دارد و به تلاش‌های دیپلماتیک ثابت‌ قدم برای کاهش تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران ادامه خواهد داد.

ژاپن به ائتلاف تحت امر آمریکا در خاورمیانه ملحق نمی‌شود

تارو کونو، وزیر دفاع ژاپن سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با مارک اسپر، همتای آمریکایی خود گفت: ما تلاش‌های دیپلماتیک ثابت قدمی برای کاهش تنش به منظور ایجاد ثبات در این منطقه انجام خواهیم داد.

وزیر دفاع ژاپن در پاسخ به پرسشی گفت، حدود ۹۰ درصد واردات نفت خام کشورش از خاورمیانه و بیش از ۸۰ درصد از آن از طریق تنگه هرمز و دریای عمان است، بنابراین تضمین ایمنی کشتیرانی در این آب‌ها در راستای منافع ژاپن است. با این حال او افزود، این منفعت فراتر از اعزام کشتی‌های گشت‌زنی نیروهای دفاع از خود به این منطقه برای جمع‌آوری اطلاعات نخواهد بود.

این وزیر ژاپنی گفت: ما محدودیت‌هایی طبق قانون اساسی داریم، بنابراین در ابتکارعمل‌های آمریکایی یا اروپایی شرکت نخواهیم داشت اما از نزدیک با آمریکا به عنوان متحدمان در ارتباط خواهیم بود.

در روزهای گذشته، ژاپن دو هواپیمای شناسایی P-۳ اوریون لاکهید برای ماموریت یک ساله در دریای عمان، شمال دریای عرب و خلیج عدن اعزام کرد، در حالی که خلیج فارس و تنگه هرمز را حذف کرد. یک ناوشکن بعدا در ماه فوریه به این هواپیما ملحق خواهد شد. در بحبوحه یک سری حملات در سال گذشته به نفتکش‌ها در دریای عمان و تنگه هرمز، آمریکا خواستار تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی در این منطقه به بهانه تضمین عبور دریایی امن برای کشتی‌های تجاری شد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها