تقویم تعطیلات مدارس در کشورهای مختلف

تعطیلات مدارس به زمان‌هایی در طول یک سال اطلاق می‌شود که در مدارس هیچ کلاس یا سایر فعالیت‌های اجباری برگزار نمی‌شود و بنابر شرایط، تقویم تعطیلیِ مدارس در کشورهای مختلف سراسر جهان متفاوت است.

تقویم تعطیلات مدارس در کشورهای مختلف

تعداد روزهای سال تحصیلی برای مدارس را اغلب دولت‌ها وضع می‌کنند و از همین رو در کشورهای مختلف تقویم روزهای تحصیلی و همچنین تعطیلات برای مدارس متفاوت است. این تفاوت گاهی در یک کشور یا حتی در یک استان یا ایالت بنابر قوانینِ موجود در بین مدارس مختلف دیده می‌شود.

در ادامه چند اصطلاح که برای تعطیلات مدارس جهان به طور معمول به کار برده می‌شود، معرفی شده است:

تعطیلات تابستانی (هر دو نیمکره):

در بیشتر کشورها طولانی‌ترین تعطیلات برای مدارس در فصل تابستان است که بین ۵ تا ۱۴ هفته به طول می‌انجامد. در کشورهایی از جمله ایرلند، ایتالیا، لیتوانی و روسیه تعطیلات تابستانی به طور معمول سه ماه است، در حالی که در انگلیس، هلند و آلمان این تعطیلات بین شش تا هشت هفته است.

تعطیلات بهاره و عید پاک (هر دو نیمکره):

در کشورهایی که مذهب مسیحی دارند، تعطیلات عید پاک که گاهی تعطیلات بهاره نیز خوانده می‌شود، در فصل بهارِ نیمکره شمالی برگزار می‌شود و تاریخ آن بسته به کشور و دوره مدرسه متفاوت است.

تعطیلات زمستانی (نیمکره شمالی):

در کشورهایی در نیمکره شمالی زمین "تعطیلات کریسمس" یا "تعطیلات زمستانی" شامل تعطیلات کریسمس و سال نو می‌شود که حدود یک تا سه هفته است. البته این تعطیلات در اروپا به نسبت دیگر کشورها کوتاه‌تر بوده و اغلب کمتر از دو هفته است. در نیمکره جنوبی، کریسمس در تعطیلات تابستانی است و از این رو طولانی‌تر است و شش تا هشت هفته به طول می‌انجامد.

این مطلب در ادامه به بررسی تقویم تعطیلات مدارس در برخی از کشورهای جهان با توجه به قرار گرفتن این کشورها در نیمکره شمالی یا جنوبی پرداخته است:

آرژانتین :

سال تحصیلی در این کشور اوایل یا اواسط دسامبر (آذر) به پایان می‌رسد و اواخر فوریه یا اوایل مارس (اسفند) آغاز می‌شود. در این کشور دانش‌آموزان دبستانی از تعطیلات تابستانه دو ماهه و دانش‌آموزان دبیرستانی از تعطیلات تابستانه سه ماهه برخوردارند.

استرالیا:

تعطیلات تابستانی برای مدارس استرالیا از ماه دسامبر (آذر) تا فوریه (اسفند) به طول می‌انجامد و شامل جشن‌های کریسمس و سال نو بوده و معمولاً شش هفته به طول می‌انجامد. البته لازم به ذکر است که تاریخ تعطیلات مدارس در استرالیا توسط اداره آموزش و پرورش هر ایالت به طور جداگانه تعیین می‌شود.

کانادا:

روز اول تعطیلات تابستانی برای اکثر مدارس کانادا آخرین شنبه ژوئن (اوایل تیر) است، در حالی که آخرین روز تعطیلات، "روز کارگر" در ماه سپتامبر (اردیبهشت) است. دانش‌آموزان این کشور از تعطیلات تابستانه بین دو تا سه ماهه برخوردارند. مدت این تعطیلات در استان‌های مختلف کانادا از جمله کِبِک متفاوت است.

چین:

تعطیلات تابستانی در این کشور از اوایل ماه جولای (تیر) آغاز می‌شود و اغلب اوایل سپتامبر (اوایل شهریور) پایان می‌یابد و دو ماه طول می‌کشد.

دانمارک:

تعطیلات مدارس در دانمارک به طور معمول از پایان ماه ژوئن (تیر) تا اوایل یا اواسط اوت (مرداد) ادامه می‌یابد و به شش هفته می‌رسد. دانش‌آموزان دبیرستانی از دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی پایین‌تر زودتر به مدرسه بازمی‌گردند.

آلمان:

تعطیلات تابستانی در آلمان به مدت شش هفته و نیم ادامه دارد. تاریخ این تعطیلات در ایالت‌های مختلف و هم‌چنین برای سال‌های تحصیلی مختلف، فرق دارد اما زودترین آن‌ها در اواسط ژوئن (اواخر خرداد) آغاز می‌شود و آخرین پایان آن در آخر ماه سپتامبر (شهریور) است.

هند:

زمان تعطیلات تابستانی برای مدارس هند با توجه به تفاوت شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف این کشور در یک زمان واحد، متفاوت است.

در شمال هند، مدارس در اواسط ماه مه (اردیبهشت) به پایان می‌رسد و در هفته اول ماه ژوئیه (خرداد) شروع می‌شود، به جز دره کشمیر که تعطیلات تابستانی در آن ۱۰ روز طول می‌کشد. در عوض در منطقه کشمیر از اواسط ماه دسامبر (اواخر آذر) تا پایان فوریه (اوایل اسفند) مدارس با عنوان تعطیلات زمستانی بسته‌اند.

همچنین در مرکز هند تعطیلات تابستانی از اواسط آوریل (اواخر فروردین) آغاز می‌شود و در اواسط ژوئن (اواخر خرداد) به پایان می‌رسد. در جنوب هند نیز مدارس در هفته آخر ماه مارس (اوایل فروردین) به پایان می‌رسد و دوباره در ابتدای ماه ژوئن (اواسط خرداد) آغاز می‌شود.

ایرلند:

در جمهوری ایرلند بیشتر دانش‌آموزان از یک تعطیلات سه ماهه برخوردارند که در هفته آخر ماه مه (اوایل خرداد) آغاز شده و در هفته اول سپتامبر (اوایل شهریور) پایان می‌یابد.

جامائیکا:

تعطیلات تابستانی برای دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه در هفته اول ژوئیه (اواسط خرداد) آغاز می‌شود و در هفته اول سپتامبر (اوایل شهریور) پایان می‌یابد و حدود هشت هفته به طول می‌انجامد.

مکزیک:

از سال ۲۰۰۰ میلادی، تعطیلات تابستانی در این کشور از اوایل ژوئن (اواسط خرداد) آغاز می‌شود و در اواسط ماه اوت (مرداد) به پایان می‌رسد. دانش آموزان دبیرستانی و پیش‌دانشگاهی از اواخر ماه مه (اوایل خرداد) تا اوایل اوت (مرداد) حدود سه ماه تعطیلات دارند.

نیجریه:

مدارس ابتدایی و متوسطه در نیجریه به طور معمول تعطیلات تابستانی خود را در اواسط ماه جولای (اواخر تیر) آغاز می‌کنند و در اوایل ماه سپتامبر (اوایل شهریور) مدارس را از سر می‌گیرند.

پاکستان:

تعطیلات به طور کلی بسته به این که مدرسه‌ای دولتی باشد یا خصوصی، دو یا سه ماه طول می‌کشد. یک تعطیلات معمولی تابستانی در پاکستان از اواخر ماه مه (اوایل خرداد) تا نیمه اوت (مرداد) ادامه دارد.

لهستان:

تعطیلات تابستانی در لهستان از اولین شنبه بعد از ۲۰ ژوئن (اوایل تیر) آغاز می‌شود و در اولین روز هفته سپتامبر (اوایل شهریور) پایان می‌یابد.

سنگاپور:

تعطیلات مربوط به دانش‌آموزان دوره ابتدایی و متوسطه از اواسط نوامبر (اواخر آبان) تا اوایل ژانویه (اواسط دی) برقرار می‌شود اما بیشتر دانش‌آموزان در اواسط یا اواخر اکتبر (اواخر مهر یا اوایل آبان) به دلیل امتحانات ملی از حضور روزانه در مدرسه آزاد می‌شوند.

آفریقای جنوبی:

تعطیلات تابستانی در آفریقای جنوبی به طور معمول از ماه دسامبر (آذر) آغاز می‌شود و از نیمه ژانویه (اواخر دی) به پایان می‌رسد.

سوئد:

تعطیلات تابستانی از اواسط ژوئن (اواخر خرداد) تا اواخر اوت (اوایل شهریور) بوده و حداقل ۹ تا ۱۰ هفته ادامه دارد.

ایالات متحده آمریکا:

تعطیلات تابستانی در ایالات متحده دو یا سه ماه به طول می‌انجامد. تاریخ این تعطیلات به موقعیت منطقه‌ای مدرسه بستگی دارد. در اغلب ایالت‌های شمالی تعطیلات تابستانی از اواخر ژوئن (اوایل تیر) تا اوایل سپتامبر (اوایل شهریور) ادامه داشته و در بیشتر ایالت‌های جنوبی و غربی از اواخر ماه مه (اوایل خرداد) تا اواسط اوت (اواخر مرداد) به طول می‌انجامد. تعداد روزهای تحصیلی در این کشور حدود ۱۸۰ روز در سال است.

اروگوئه:

تعطیلات تابستانی در این کشور به طور معمول از اوایل دسامبر (اواسط آذر) آغاز می‌شود و در اوایل ماه مارس (اواسط اسفند) و به مدت سه ماه به طول می‌انجامد.

فنلاند:

این کشور نیز جزو کشورهائیست که به نسبت کمترین روزهای سال‌ تحصیلی را در دنیا دارد و دانش‌آموزان آن از تعطیلات تابستانی ۱۰ تا ۱۱ هفته‌ای برخوردارند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها