اروپا و آمریکا هم‌گام شدند/ روسیه و چین می‌توانند پیامدهای تحریم‌های جدید را مهار کنند؟/ بازار در انتظار تاثیر فعال‌سازی مکانیزم ماشه

بر اساس مکانیسم ماشه، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد.

اروپا و آمریکا هم‌گام شدند/ روسیه و چین می‌توانند پیامدهای تحریم‌های جدید را مهار کنند؟/ بازار در انتظار تاثیر فعال‌سازی مکانیزم ماشه

به گزارش خبر فوری ، ساعاتی قبل خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شد فرانسه، انگلیس و آلمان روز سه‌شنبه ساز و کار حل اختلاف توافق هسته‌ای ایران موسوم به « مکانیسم ماشه» را فعال خواهند کرد.

این اتفاق دقایقی قبل رخ داد و حالا باید کار توافق هسته‌ای را تمام شده دانست. توافقی که ماه‌هاست تنها روی کاغذ اعتبار دارد.

بر اساس این مکانیسم، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد.

طبق گفته خبرگزاری ها در صورتی که شورای امنیت نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

اما منظور از مکانیسم ماشه مورد ادعای غرب در برجام چیست؟ آیا امکان بازگشت خودکار تحریم ها وجود دارد؟

چند و چون مکانیسم ماشه

مکانیسم حل اختلاف پیش بینی شده در برجام اینگونه است که اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند.

این کمیسیون، در چارچوب برجام و برای نظارت بر اجرای این توافق تاسیس شده است. اگر ظرف ۳۵ روز، شکایت آنگونه که شاکی می‌خواهد حل نشود، شاکی می‌تواند موضوع حل نشده را به عنوان دلیلی برای توقف اجرای تعهدات برجام در نظر بگیرد و به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع دهد که موضوع حل نشده، متضمن عدم اجرای چشمگیر است. پس از آن، شورای امنیت ۳۰روز وقت دارد تا درباره استمرار تعلیق تحریم‌ها یا بازگرداندن آن‌ها قطعنامه صادر کند.

اگر در این مدت، شورای امنیت نتواند در این خصوص قطعنامه صادر کند، تمام تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام برقرار شده بودند، به طور اتوماتیک بازمی‌گردند. به این سازوکار، مکانیسم ماشه (Snapback) یا بازگشت سریع تحریم‌ها هم می‌گویند. نکته مهم این سازوکار این است که بازگشت تحریم‌ها، قابل وتو نیست.

آیا روسیه و چین می‌توانند مانع از تحریمهای اروپا شود؟

اکنون سوال این است که آیا از نظر حقوقی مانعی بر سر راه اروپا جهت استفاده از این مکانیسم وجود داشته و کشورهایی مانند روسیه و چین امکان وتوی تصمیمات آنها را دارند؟

طبق بحث‌های مطرح شده و نظر برخی کارشناسان، چنین امکانی وجود ندارد. اگر سه کشور اروپایی یعنی فرانسه و انگلیس و آلمان به شورای امنیت مراجعه و اعلام کنند که ایران برجام را به صورت فاحش نقض کرده است، درخواست می‌کنند که تمدید تعلیق تحریم‌ها متوقف شود.

طبق متن برجام، در این حالت امکان رأی‌گیری و وتوی روسیه و چین وجود ندارد. لازم به ذکر است که برجام بیشتر از اینکه یک توافق حقوقی باشد یک توافق حقوقی - سیاسی است؛ بنابراین مکانیسم حل اختلاف آن نیز سیاسی است. به همین دلیل برای تعلیق تحریم‌ها رأی‌گیری انجام نخواهد شد.

عواقب سیاسی مکانیسم ماشه؛ آیا ایران فعالیتهای اتمی خود را باز می‌گرداند؟

شکی نیست که تهدید اروپایی‌ها به استفاده از مکانیسم ماشه و اجرای آن، در شرایط فعلی تیر خلاص به برجام است. ایران ممکن است در مواجهه با این اقدام اروپا به تلافی‌جویی فراتر از توقف اجرای برجام بیندیشد و حتی گزینه خروج از «ان پی تی» را در دستور کار قرار دهد. گزینه‌ای که پیش از این، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز در خصوص آن هشدار داده و گفته است: "ما درخصوص مکانیسم ماشه (snapback) کاملاً برای تمام مشارکت‌کنندگان در برجام شفاف ساخته‌ایم که اسنپ‌بک و بازگشت قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت خط قرمز ایران است. اگر پاداش ایران پس از این همه تعامل و مذاکره و همکاری با آژانس این باشد که دوباره تحت فصل هفتم منشور ملل متحد قرار گیرد، این به‌معنای آن است که دکترین هسته‌ای ما اشتباه بوده است و ما باید سیاست و دکترین هسته‌ای خود را مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار دهیم."

همزمان حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس هم در واکنش به آغاز مکانیزم ماشه از سوی سه کشور اروپایی، گفته است: توصیه من به کشورهای اروپایی این است که کار را به جایی نرسانند که پروژه موشکی شهاب چهار در دستورکار قرار گیرد به عبارتی همان طور که در کاهش تعهدات برجامی در گام پنجم تمام محدودیت ها از نظر حد و سطح برداشته شد در پروژه های موشکی نیز این حد و اندازه برداشته شود.

او این را هم اضافه کرده که اروپا اگر راه گفتگوی سیاسی را ببندد، باید با نظامیان ایران به گفتگو بنشیند.

تاثیر اقتصادی ماشه؛ آیا موج جدیدی از گرانی‌ها در راه است؟

رویترز در گزارشهای خود بر این تاکید دارد که اجرایی شدن مکانیسم ماشه می‌تواند آسیب فراوانی به اقتصاد ایران بزند.

شکی نیست که بازگشت تحریمهای اروپا می‌تواند شرایط اقتصادی ایران را سخت تر کند اما نباید فراموش کرد که اصلی ترین بخش تحریمها مربوط به تحریمهای آمریکا بود که تقریبا همه آنها اعمال شده است و می‌توان گفت که ایران همین الان هم فشار اصلی حاصل از تحریمها را تحمل می‌کند.

این چیزی است که اسپوتنیک، رسانه روسی نیز در گزارش خود بر آن تاکید دارد. این خبرگزاری در مقاله اخیرش در این باره می‌نویسد: "از نظر ظاهری ممکن است اجرای این بند برجام برای ایران تهدید بزرگی به حساب آید اما با توجه به شرایط موجود، یعنی خروج ایالات متحده از برجام و اعمال تحریم های فراتر از تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران و پایبندی کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای دیگر به اجرای این تحریم ها، عملا می توان گفت دیگر برای ایران فرقی نمی کند که مکانیسم "ماشه" اجرا شود یا نشود، تحریم هایی که امروزه ایران ذیل آن قرار گرفته به مراتب بیشتر از تحریم های شورای امنیت است و اگر کشورها بخواهند فقط به تحریم های شورای امنیت پایبند باشند شاید حتی به نوعی تشویق هم در پی داشته باشد و تحمل آن برای ایران راحت تر هم باشد."

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد با پایان برجام باید منتظر دور تازه‌ای از رویارویی ایران با کشورهای غربی باشیم. در این رویارویی آمریکا و اروپا در کنار هم قرار گرفته و باید دید ایران چه برگ‌هایی برای مقابله با این اتحاد در دست دارد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 42
  • فهيمه
    0

    ترسوها و بزدل ها چي دارن كه رو كنن در برابر اين موضوع؟!برجام نباشه بهتره

    نظرات شما -
    • سلام
      0

      یادش به خیر یه دیالوگ از یه بازی بود که گفت : - انسان های بی عقل رو فقط باید کشت - اولش از این جمله خوشم نیومد اما... چی بگم خودت به کم فکر کن، واقعا اگه نمی تونی نتیجه درست درباره موضوعی بگیری از یکی دیگه کمک بخواه تا راهنماییت کنه.

  • شهروند تهرانی
    0

    دولت تدبیر و امید خسته نباشی . علی برکت الله

    نظرات شما -
    • حسین بخشی
      0

      به نظرم بهترین درآمدزایی واسه ایران نابودکردن اروپاباترانزیت موادمخدرافغانستان به اروپاست یعنی باگرفتن حق دلالی فروش موادمخدراروپارونابودکنه وبجای بستن مرزافغانستان مرزوباحق گمرک موادمخدربازکنه تااروپاشاخش بشکنه و......

    • ناشناس
      0

      هر چند دولت هم قسمتی از این نظام هستش و عملاً هم نشان داد بیشتر نماینده نظامه تا ملت اما این موضوع همش به سیاستهای غلط نظام و خصوصاً سیاست خارجی و دخالت در کشورهای دیگه مربوط میشه و برنامه هسته ای در واقع فقط بهانه غربیهاست .

  • Hn
    0

    بدون هیچگونه جهت گیری سیاسی و فقط به عنوان یک ایرانی میگم ،باید مکانیزم ماشه برای مسئولین که ۶ سال وقت مملکت رو تلف کردن تا برگردیم به راه اول رو فعال کنیم( بیایید اعتراف کنید برجام فقط برای امتیاز دادن به غرب و زانو زدن در مقابل انها طراحی شده بود)خبر فوری نظر رو تایید کنید که معلوم بشه رسانه بی طرف هستید.

  • مهدی
    0

    ایران اسلحه هایی مثل آزاد سازی مرز ها برای خروج مهاجرارو داره که اروپارو کاملا نابود میکنه. الان برای دو و خورده ای میلیون سوری دارن سالی شیش میلیارد یورو پول میدن به سوریه علاوه بر لغو تحریم چند های سال پیش ترکیه و عملا تحریم جدیدیم اضافه نخواهد شد مثلا بهمون بیشتر دارو نمیدن؟ از چسب بیمارای پروانه ای که باعث مرگ شد بیشتر؟

  • پوریا منظری
    0

    باز یه فشار مضاعف. باید یه تغییر اساسی تو سیاست خارجه داد نمیشه با کل دنیا قطع ارتباط کرد. به صلاح کشوره که تجدید نظر کنه رو سیاست خارجیش

  • حسن کوهسرخی
    0

    بنظر من قوه قضاییه باید علیه حسن روحانی وتیم مذاکره کننده اعلام جرم کنه.اگه استحقاق سپاه برای اشتباه مجازاته شکی نیس که آگاهانه تمام صنعت هسته ای رو به باد دادن هم مستحق مجازاته.بر دهان کسی بکوبید که زین پس دم از مذاکره بزند

  • محمد
    0

    ایران ابزار مهمی به نام تنگه هرمز در اختیار دارد و نیز میتواند به یمن برای کنترل کامل تنگه فوق استراتژیک باب المندب کمک کند که در این صورت با کاهش عبور نفت و کشتی های اروپایی از این تنگه اروپایی ها بشدت متضرر میشوند

    نظرات شما -
    • سلام
      0

      خب محمد عزیز یه کم از اون عقلت استفاده کن الا مگه مثل صد پیشه که داری با اندیشه صد سال پیش نظر میدی؟اگه ایران تنگه هرمز رو ببنده که نه تنها تحریم ها شدید تر میشه بلکه احتمال جنگ ها به شدت می ره بالا(الان احتمال میگی ما از جنگ نمینرسیم یا تو که این حرف رو میزنی ایرانی نیستی اما بحث ترس نیست اگه جنگ بشه میدونی چند تا کارخونه نابود میشه؟میدونی چه قدر پسرفت اقتصادی میکنیم؟میدونی برمیگردم برمیگردم به همو صد سال پیش؟میدونی چند تا ادم بی گناه تو جنگ میمیرن؟و...) تو این قرن دیگه قدرت نظامی خیلی مهم نیست هر کشوری که قدرت اقتصادی بالاتری داشته باشه قدرتمندتر هست حتی آمریکا با اون همه بمب اتم و جت و نیروی نظامی هم نمیتونه خیلی از قدرت نظامی اش استفاده کنه اما به راحتی چون تاثیر مهمی تو اقتصاد جهان داره میتونه ایران رو تو فشار اقتصادی بزاره

  • REZA
    0

    ماشه بی تاثیره، مثل همیشه با باج دادن حل میشه، فقط دودش تو چشم مردم میره چون پرداخت این باج ها سرشکن میشه بین مردم،...

  • محمد
    0

    همین طوری داریم تحریم های سخت آمریکا رو تحمل می کنیم . اگه قطعنامه های سازمان ملل هم برگرده هیچ فرقی به حال ما نداره. دیگه چیزی نمونده که ما رو تحریم نکرده باشن. پس همون بهتر که برجام تموم بشه

    نظرات شما -
    • ااا
      0

      برای امثال تو که دستت تو جیب مردم است همچون سران مملکت، تحریم و غیر تحریم فرقی نداره، چون دودش به چشم مردم رفته و می‌رود!!!!

  • بی نام
    0

    وقتی تحریمها شروع شد گفتند کاغذ پار ه ای است آمریکا ازبرحام خارج شد گفتند هیچ غلطی نمیکند فروش نفت به صفر رسید زندگی مردم نکبت بار شد برای مسئولین وجیره خواران نظام مشکلی پیش نیامده ونخواهدآمد چون همیشه دستشان جیب مردم بوده وهست آنکه نابود شده ونابودترخواهد شد مردم بدبخت هستند که نه راه پس دارند نه راه پیش شما که شکمتان پره غلط میکنید پیام مقاومت برای مردم میزارید کدام مسئول فرزندش ایرانه کدام امام جمعه فرزندش بیکاره کدام سپاهی بی پولی کشیده تا به سختی بخورید نماینده هشتاد میلیون نفرمیشید و پیام می فرستید شما بابزرگانتان غلط میکنید که خود را نماینده ملت میدانید خجالت بکشید و خاموش بمانیداقلیت ناچیزی هستیدکه اکثریتی رادربندکشیدید؟

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      ما برده نیستیم ، شرف داریم و حالا که اتمام حجت هم با جهان کردیم وقتشه چنان سیلی به امریکا و اروپا بزنیم تا تمامشان حساب بیاد تو دستشون، البته اقلیت هم شما ترسو های بزدل هستید ، مطمعن هستم ایرانی اصیل نیستید ، ایرانیها مردن نه ترسو

    • ازاد
      0

      اقای ایرانی،.. ماهم میدانیم شما برده نیسنید شما همین افراد نوکیسه وتازه بدوران رسیده هستید که هرروز به برکت رانت کاخ هایتان گسترده میشود ملت هم معنی این کامنت شما را دقیقا میدانند بخاطر چیست بااین هندوانه زیر بغل دادن ها دیگر مردم تحریک نمیشوندو فریب شما رانمیخورند در ضمن بزدلی خودتان را به دیگران نسبت ندهید

  • حسین
    0

    والا چی بگیم. سوال اینجاست که چرا پدافند هوایی هواپیمای مسافربری زد؟؟؟؟؟ این الان مهمتره. تسلیت برای خانواده ها ی داغ دار. در کانادا نخست وزیر اونا به هر 57 خانواده سر زده و دلجویی کرده اینجا همه دنبال مکانیسم ماشه ان.

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      عقل تو این هست عقل بچت چی میشه چرا اصلا نظر میدی مگه ادم باید تو همه چی دهنش رو باز کنه

  • جواد
    0

    سلام ، خداییش الان که قدرتمون رو به دنیا نشون دادیم وقتشه ایران تنگه هرمز را ببنده ، پدر تموم دنیارو در بیاره ، کدووم کشور الان با ماست ، همه چیزمون رو گرفتن ، واقعا قراره سازش تا کی باشه . جلوی قلدر هرچی کوتاه بیای زورگوتر میشه

    نظرات شما -
    • ناشناس بی پول
      0

      متاسفم برای طرز فکرت الحق که جای غذا باید چمن تو پارک رو بخوری

  • محمود
    0

    باشه شما مکانیزم ماشه رو فعال کن اگه ماهم بی غیرت نباشیم تمام محدودیتای موشکی رو کنسل میکنیم و شروع به افزایش برد میکنیم از ان پی تی خارج میشیم و بعدم درصد غنی سازی رو تا میتونیم ببریم بالا و بمب اتممممممممممم . اگه بده چرا اونا دارن همه دنیا دارن ما باید داشته باشیم .تنگه هرمزم فکر خوبیه

    نظرات شما -
    • بیطرف
      0

      همه اینها رو انجام بدی که دهها سال طول می کشه تازه میشی کره شمالی که مردمش نون ندارن بخورن .دانشمندان ژنتیکش برای جلوگیری از گرسنه گی مردم خرگوشی پرورش داده اند که قریب ده کیلوه .خوبه کاره ای نیستی والا همین امروز حکم جهاد صادر میکنی .قبل ازاینکه مغز علیلت کار بده دستت ساکت شو .لااقل برو مواضع رهبری رو راجع به بمب اتم بخوان

  • فرزادجهانشاهی
    0

    ومن نصرومن عندالله العزیزالحکیم .مطمئنا خون شهدا ومخصوصا سردار سپهبدشهید حاج قاسم سلیمانی نویدبخش پیروزیهای بزرگتر وبیشتربرای امت اسلامی درمنطقه خواهدبودانشاالله

    نظرات شما -
    • فرزاد
      0

      آقا جان شعر نگو وقتی سیل راه بیوفته همرو با خودش میبره

  • م
    0

    فکر میکنید چین چرا جمهوری خلق چین شد؟برای اینکه همیشه بله قربان امریکا بود و هی مرگ بر این و ان نداد.حالا چین به جایی رسیده که به تهدید ترامپ برای تحریم مث جوک میخندن..تااین حد مقاوم شدن..ماهم باید تا رسیدن به اون نقطه تمامی کدورت هارا بگذاریم کنار و کشور عادی شیم.والله اگه اینکارو بکنیم تازه علاوه برچین نفت هم داریم میتونیم بهتر چین بشیم.

    نظرات شما -
    • م6رق
      0

      به شرطی که این قدر دزدی نشود و هر روز نشنویم که یکی اختلاس کرده

    • محمدباقرامجدیان
      0

      چین بخاطر رابطه با آمریکا چین فعلی نشد فرهنگ مصرف کالای داخلی را جا زدن تو مردم کار و تلاش کردن ما ایرانی ها از اول هر کی آمد خواست رای بیاره گفت پول نفت را میارم سر سفره های شما . به جوان ها و نخبه ها بها ندادن مسئولین ما وگرنه همون جوری که از تحریم های موشکی عبور کردن و امثال شهید تهرانی مقدم ها موشکی ساختن که از ۲ هزار کیلومتری هدفی به اندازه یک ساختمان ۵۰ متری را در حالی که سرعت ۵ هزار متر بر ثانیه در حال شیرجه زدن روی هدف داره پیدا میکنه و با کمترین خطا منهدم میکنه . آیا ساخت چنین چیزی سخته یا ساخت ماشینی که نهایت سرعتش ۲۵۰ باشه ؟ اگه اون موشک کیفیت نداشته باشه میتونه به این وقت عمل کنه ؟ آیا قطعات الکترونیکی اون موشک که از ۲هزار کیلومتر دور تر هدایت میشه پیچیده تره یا قطعات خودرو. چرا در ساخت موشک های نقطه زن پیشرفت کردیم و نمونش را در هدف قرار گرفتن داعش و حزب تروریست پژاک و پ ک ک کردستان و تروریست های عین الاسد دیدیم اما در اقتصاد که سکانش دست دولتی ها بود موفق نکردیم در حالی که در سیستم های نظامی از همون اول تحریم بودیم ولی در اقتصاد نفتی از زمان دولت دوم احمدی نژاد به صورت جدی تحریم شدیم. راه حل معیشت ملت را گره نزنید به تحریم

  • حسین
    0

    با قطع ارتباط با کل دنیا نمیشه زندگی کرد واقعا مسولین احمق اینو نمی فهمن باید سیاست های غلط اندر غلط قبلی رو اصلاح کنیم

  • آشنا
    0

    حالا که مکانیزم ماشه نیس و چند سال پیش نبوده اوضاع مون چطور بوده... بذارین بلند شن بیان جلو ببینیم چکار میکنند.جنگشونم ک دستا تو رفتن و هیچی جرات نکردن بگن جزپنهان کردن تلفاتشون.زنده باد سپاه

  • نفس گل
    0

    میخوان ایران روفلج کنندکورخوندن این گروه امریکا وروباه پیر

  • ناصرداوریان
    0

    مسوولین محترم باور کنیدبخدامامردم ایران داریم زیر این تحریم ها خورد وخمیر میشیم شمارا بخدا کاری کنید وبه این جنگ های سیاسی خاتمه بدین وتحریم ها را بردارین مگه عمر یک نسل چقدر است مگه عمر یک انسان چقدر است من ۱۴ ساله بودم انقلاب شده الان ۵۵ سالمه در مدت این ۴۱ یک سال همش یا جنگ بوده یا تحریم بخدا یکسال روی خوش بخودم وخانوادم ندیدم یه کم انصاف داشته باشید بخدا دین مبین اسلام همچین چیزی از امتش نخواسته ونمیحواد امام خمینی هم همچین چیزی را نخواسته چرا که در بحبوحه ی جنگ کاسه ی زهر را بخاطر رفاه حال مردم و جلو گیری از کشته شدن بیشتر جوانان وتخریب مملکت نوشید از سیره ی پیامبر وامام خمینی درس بگیرید باور کنید این حرفای من زبانحال ۹۰درصد مردم ایران است با دنیای امروزی کنار بیایید بقول معروف عیسی به دینش وموسی به دینش آی رهبر معظم انقلاب آی مسوولین دولت به داد مردم برسید مردم مستضعف دارن نابود میشن حداقل یه تنفس به مردم ایران بدین چندسالی بخاطر مصلحت حفظ نظام وتجدید قوا وساماندهی به اقتصاد وایجاد رفاه وآسایش برای مردم با آمریکا واروپا کنار بیاین مامردم ایران باید به کی بگیم ما از جنگ و تحریم خسته شدیم وا حسینا به داد مابرس رهبر معظم انقلاب . مسوولین دولت شمارا به قرآن شمارا بخدا شمارا به پیامبران شمارا به امامان ومعصومین قسم میدیم این تحریم ها را بردارید و سایه ی جنگ را هم از سر ملت ایران دور کنید

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      جناب داوریان عزیز یه نگاه به کامنت ها بنداز ببین ما با چه طرز تفکری روبرو هستیم و بدتر از آن همان اقلیتی که فرمودید احترامی به حرف ما و شما نمیگزارند. والله من در خوزستان هستم 10 ساله بودم انقلاب شده از سال 59 که جنگ شد و آوارگی و صدمات جنگ نصیبمان شد. پدرم تمام مدت جنگ زیر توپ و تانک کار کرد و از صدمات آن خیلی زود فوت شدند به خدا ما هم درد شما و اکثر مردم را داریم. خسته شدیم گناه ما چیست که می‌خواهیم در کشور خودمان باشیم در آرامش و شادی بدون استرس زندگی کنیم ما به نوبه خود در جنگ با عراق شهید و جانباز دادیم ویرانی دیدیم دوستانم در کنارم در بمباران شهر تکه تکه شدند. صدمات روحی و جسمی آن زمان هنوز با خیلی ها هست. آن شالله یه عقلانیت و تدبیر در کار باشه این وضع تمام بشه

    • محمدباقر
      0

      من هم فرزند غرب کشور هستم زیر بمباران و موشک صدام بودم .اما فکر کردی تمام مشکلات معیشتی ما بخاطر برجام و تحریم هست ؟به خدا قسم نیست . به تمام اعتقادات من و شما آدرسی که چند ساله اشتباه به من و تو سیاسیون دادن میدونی چرا میگم راه حل تمام مشکلات و فقر تحریم نیست چون مسئولین ما بعضی هاشان تنبل و سست اراده هستن یاد گرفتن نفت خام را بکشم بالا از چاه و خیلی راحت بفروشن و خرج کنن و تازه ته ته اون چندر غاز به من و تو بدن یا جوانی را استخدام کنن بعد ۳۰ سال کار حقوق ناچیزی بهش بدن تازه اونم فقط پشت میز نشینی و کاغذ بازی یاد میگیره. من کارشناس بورس هستم به حرف من هم اعتماد نکنید برید تحقیق کنید تحریم ها از طرفی ضربه به صادرات نفت زده و به بودجه عمومی که فشار کسری بودجه رو مردم هست ولی در همین صنایع فلزی مثل فولاد و مس و روی که دوباره مورد تحریم آمریکا واقع شد آمار فروش این کارخانه ها به طور قابل توجه بیشتر شده و درآمدشان هم بیشتر شده نمونه دیگه صنایع پتروشیمی چه اون پتروشیمی هایی که بازار محصولاتشان در داخل هست مثل پتروشیمی جم پیلن و چه اونها که بازار صادراتی دارن مثل پتروشیمی نوری و زاگرس و مارون و ... آمار فروش محصولاتشان بعضی ها بیشتر شده و بعضی ها هم تغییر نکرده . کاری با تورم ونزوئلا ندارم اما در بحث فروش نفت با اینکه مثل ایران تحریم هست ۴برابر ایران نفت میفروشه . یکی از نماینده های مجلس باهاش دیدار داشتیم میگفت انقدر راه فروش نفت در بازار های دنیا هست که قابل تحریم هم نیست و اینجا نمیتونم دقیق بگم ولی میگفت بعضی از همین مسئولین بلند پایه توی صحبت هاشون کد میدن به دشمن که ما چطوری داریم نفت را می فروشیم. بخاطر تحریم و عدم امکان واردات محصولات خارجی آمار فروش کارخانه جات دخلی بالا رفته در خودرو سازی که سال ها خودرو سازها به مونتاژ کار های خارجی تبدیل شده بودن به سمت تولید قطعات حساس رفتن که در داخل قبلا تولید نمی شد مثل ای سی یو ملت عزیز ایران به همین خدای بالا سر اگر مسئولینی بیان سر کار که نه چپ بزنن نه راست و به جوان ها بها بدن و مجلس به فکر رفع قوانین دست و پا گیری باشه که جلو تولید را گرفته ایران از این تحریم ها راحت عبور میکنه . معادن بهترین سنگ های ساختمانی در ایران هست ولی به صورت خام صادر میشه چین و تبدیل میشه به سنگ نما و وارد کشور میشه با چندین برابر قیمت درحالی که سرمایه گذار داخلی داریم انرژی ارزان و خدا دادی مثل گاز و نفت الا ماشاالله داریم ولی بدبختانه مسئولینی داریم که چسبیدن به دم غربی ها چیزی ازشون بکنن میدونید چرا ؟ چون از قبل رفع تحریم اولین شرکت هایی که رونق میگیرن شرکت های واردات چی هستن که در مالکیت بعضی از مسئولین قرار دارن. آیا بازار سنگ های ساختمانی را میشه تحریم کرد ؟ آیا بازار زعفران را میشه تحریم کرد ؟ آیا بازار صادرات پسته را میشه تحریم کرد ؟ پسته ای که یک کانتینر این محصول به اندازه ۱۰ کانتینر گندم قیمت داره و خیلی کمتر از گندم هم آب میخوره انقدر ایده هست برای آبادی این مملکت که از حد شمارش خارج هست ولی مدام چسبیدیم به پول نفت و رفع تحریم همین بیت کویین یا ارز دیجیتال کارشناسی میگفت ایران بخاطر ارزان بودن انرژی ارزان ترین برق را داره و استخراج کننده های ارز دیجیتال که درآمد بسیار بالایی دارن تمایل دارن تو ایران کار کنن اما دولت شل و منگ هست و به این سمت نمیره خب شما بگین بازم باید منتظر رفع تحریم بود ؟ فکر کردید غربی ها بدون اینکه ایران را تجزیه کنن و نا امنی برای من و شما درست کنن تحریم ها را بر میدارن به الله نه به دولت مصدق رحم نکردن چون خواست نفت را ملی کنه به رضا شاه که دست نشانده خودشان بود رحم نکردن هوشیار باشید اگه الان فقط یک نان سر سفره دارید بهتر از اینه که مثل سوریه خانه را روی سرمان خراب کنن و اگه الان کمبود داریم فقط وفقط بخاطر مدیریت عده ای غرب گرای واردات چی هست که ایران را کردن بازار فروش خودشان و کسب ثروت از این ملت ‌. نمونش ایران خودرو سایپا این همه همکاری با رنو و پژو چی برامون داشت ؟ بجز پراید پژو ۴۰۵ و ال ۹۰ که همه مال عهد بوق هستن جوان هایی بودن که بهترین طرح ها را داشتن برای خودرو اونم بدون همکاری غربی ها ایده ساخت داشتن ولی همین دو شرکت ردشدن کردن آیا اینا بخاطر تحریم هست ؟

  • علی
    0

    کم شعار الکی بدین.شمایی که داری به این راحتی چرتو پرت میگی فکر ما رو هم بکنین.تاحالا شده برا پول نونت بمونیو این مردمو درک کنی؟خدا هم فهمیده این مسئولین عرضه اداره ایرانو ندارن هر روز یه بلایی نازل میکنه.

  • سلام
    0

    میشه یکی بگه کدوم کشور واقعا،واقعا آمریکا رو دوست خودش میدونه؟هیچ کشوری، حتی عربستان.همه کشور ها چون آمریکا هم اقتصاد هم قدرت نظامی اول جهان رو داره به صورت سوری باهاش ارتباط دوستی تا بتونن سریع تر پیشرفت کنن. احتمالا همه ماجرای بمب اتمی که آمریکا به ژاپن زد رو میدونید اما ژاپن بعد از این اتفاق چکار کرد؟با آمریکا در افتاد؟ یا اقتصاد خودش رو قوی کرد؟ یکی میگفت : آمریکا مثل یه گاو هست که ژاپن شیرش رو میدوشه ایران با شاخش میجنگه

  • قاسم سلیمانی
    0

    ان بچه سوسولی که از همگام شدن چند کشور منافق باهم ترسیده ودارد گریه می کند می پرسم می خواهی سر بلند زندگی کنی وکشورت سر بلند باشد یا مثل عربهای ضلیل گاو شیرده برای امریکا واروپا باشی واسراییل وبعد که شیرت تمام شد سرت را ببرند این حرف خودشان که بارها بزبان اورده و گفته اند علنی به عربستان گفتند بله ایستادگی هزینه دارد باید داد وایستادگی کرد تا شزف وناموست حفط گردد

  • شیر جنگل
    0

    واقعیت این است که جامعه اروپا وامریکا قبل برجام از عملکرد حکامشان بی خبر بودن اما اکنون وضع باقبل برجام فرق کرده مردم اروپا و امریکا با ایران هستند علیه دولتهایشان شما ببین در تلوزیون شعار می دهند به پشتوانه ایران وعلیه سیاستمداران خودشان دیگه ملت ها دنبال خود ندارند این یک موفعیت استثنایی برای ایران است خوب حالا پا بیاییم تسلیم چهار نفر مثل ریس دولت های انگلیس فرنسه المان و امریکا عیاش بشویم

  • طاها
    0

    درسته سخته خواهد بود ولی جرتوکل بخدای بزرگ انشالله الله تعالی به این ملت کمک خواهد کردچون همیشه خداحق است ظلم پایدارنیست طرف دیگر افسران جنگ اقصادی باید ایزای عمل کند بلعد باشه تاکوزه دشمن راانشالله بخاک بمالد

  • امیر علی
    0

    وقتی دوتا لات خیابونی باهم دعوا میکنن فقط نوچه هاشون از اون. داستان تعریف میکنن چون ذینفعن. ولی مردم عادی نفرینشون میکنن چون دارن میبینن دوتا حیوون انسان نما چه کاری دارن میکنن. ای شمایی که میگی عربستان گاو شیر ده نگاه به امار فساد و فحشا و اعتیاد و طلاق و وضعیت مردای ایران که همه زیر چشمشون گوود دنبال زن متاهل چون یه جا نیست غیریزشو خالی کنه؟؟ انداختی؟؟ جوونای ما همه خود ارضایی میکنن کار امریکا؟؟ دخترامون همه عریان شدن کار امریکا؟؟ استخدام دخترا بیشتر از پسراست کار امریکا؟؟ این همه مداح اختلاس کردن کار امریکا؟؟ ملت همه افسرده شدن کار امریکا؟؟ دوتا جوون باهم. میزنن میرقصن چون تو استینشون میکنن کار امریکا؟؟ نه داداش باید اینجوری باشه سر منو تو به اخور خودمون باشه تا دولت مردا کارشونو بکنن اگه دستمم به ترامپ برسه خودم گردنشو میزنم اونموقع ببینم باز میگن کار امریکا؟؟

  • محمد
    0

    به نظرمن اگریارانه هرنفربکنن ماهی یک میلیون که صددرصدمیتونن فقط دارن فیلم بازی میکنن که نداریم صادراتمون ازنفت...بنزین...گاز...خاک...موادخام...برق وهزارن چیزدیگه که اگه بشینی فکرکنی میبینی ماپولدارترین کشورجهانیم فقط یه طرزفکردارن که ایرانی روگرسنه نگه دارعرب روسیر....اینهاباخودشون فکرنمیکنن اگرایرانی سیرباشه کجابهترازسرزمین خودش که هممون هرکارکنیم ناموس پرستیم... غیرت داریم...توکمک به همنوع پیشتازدنیاهستیم ولی متاسفانه اینومسئولین مادوست ندارن قبول کنن

  • ایران
    0

    در رابطه با تحزیم ها چیژی یرای از دست دادن نداریم. لذا مکانیسم ماشه موضوع جدیدی نیست. مکاتیسم ماشه عملا با خروج امریکا فعال شده بود. تحریم و مشکل اصلی ما امریکا بود. دیگه چیزی نمونده که بخواد مشمول مکانیسم ماشه گردد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها